Gå til innhold

Hvorfor er gutter skeptiske til jenter på kampsporttreninger?


WarriorPrincess

Anbefalte innlegg

De gangene jeg har trent med jenter så har jeg følt det har vært som å trene med barn. Man må være forsiktig og så hensynsfull at det kun blir trening for jenta. Dette er dog med nybegynnere til middels nivå. Aldri møtt en jente som er godt trent og faktisk god. Der ville det vært liten forskjell mellom kjønnene. Men når det er en anorektisk flis som uansett teknikk ikke er sterk nok til å gjøre noe skade så blir det jo bare...tull.

Jeg er enig i at noen jenter, spesielt nybegynnere, kan være utrolig slitsomme å trene med. Noen jenter har det med å klage over de minste skadene, ikke ville gjøre teknikker fordi det visst er for mye kroppskontakt osv. Men vi er ikke alle sammen sann. Jeg gjør alt som guttene gjør på de treningene jeg er med på. Noen ting er jeg ikke like flink til men det veier seg igjen opp på andre områder.

Men det er derfor jeg lurer fortsatt, hvorfor er gutter skeptiske til meg når de vet at jeg har trent i minst like mange år som dem. Nybegynnere ok, alle er kanskje litt skeptiske til dem og ja noen jenter har det med å ikke takle noen tøffe tak, men etter en hvis beltegrad (eller antall år) i sporten så viser det jo til en kompetanse som ikke burde måtte bevises gang på gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En "kamp" mellom gutter og jenter har 3 mulige utfall:

1) Seier! Grattis du er nå kjent som personen som banka en jente, well done!

2) Uavgjort! Herregud, klarer du ikke slå en jente en gang, gzez!

3) Tap... Han ble banka av ei jente hahahaha.

Som vi ser fører alle de 3 mulige utfallene av å sloss, sparre eller konkurere mot jenter i kampsport til et negativt stempel på gutten. Derfor må man tenke igjennom en slik situasjon før man begir seg ut i strid mot et kvinnemenneske, dette medfører en del skepsis.

Der treffer du nok så nærme sannheten som det går.

Men et par tilleggspunkter:

4) Gutter er vant til å lekesloss med andre gutter fra de er små. Det å plutselig ha den samme intimiteten med en jente er veldig uvant. Det motsatte kjønn er å blir det motsatte kjønn, det er nok andre "omstendigheter" man er mest vant til å ha nærkontakt med jenter på ;)

5) Stereotypisk er jenter feminine og "sarte" (sett med en gutts øyne). Nå er nok gjennomsnittet her (og i flere treningsmiljøer) ikke nødvendigvis det, men det er fortsatt en fordom (for å sette det på spissen) som eksisterer. Det at man ofte ser opp-dollete jenter på treningssenteret som er redde for å bli svette hjelper ikke på.

6) Siste punktet er gjerne det jentene ikke vil snakke om. Det er ikke alle som dukker opp i slike miljøer for å trene for sin egen del. De er der fordi det er masse gutter der, og de er som regel over gjennomsnittet "fine". Og som et mindretall på slike steder får man gjerne oppmerksomhet.

Slik er det bare, og tviler på at det kommer til å endre seg med det første.

En sannhet som gjelder ALLE mannsdominerte miløer så må jenter jobbe dobbelt så hardt for å bevise at de hører hjemme der.

Er man der for å trene og har genuin interesse av idretten så vil de du trener sammen også forstå det.

Så... Mine råd til de som tenker for mye på denne problemstillingen.

  • Gi fullstendig fa** i ting du ikke kan gjøre noe med, ha heller tålmodighet til å tolerere det.
  • Bevis på matta at du har like mye å gjøre der som alle andre.
  • Gi alt du har og husk at du er der for din egen del, ikke for noen andre.
  • You get what you give. Vis respekt og ydmykhet for de du trener med, vær ærlig om de er for hardhendte eller for redde til å ta i ordentlig. Ikke gå hjem å irriter deg over det, for da vil det ikke skje noen endring.

Legger du igjen blod, svette og tårer på matta så er det ingen som er i tvil om hva du gjør der, og vil behandle deg deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste kampsporten jeg har trent med jenter er judo, selv om jeg har trent flere andre kampsporter. Jeg gjorde aldri forskjell på jenter og gutter, og jeg har heller aldri opplevd noen andre (hverken gutter eller jenter) på seniornivå som har gjort det. Hvis man ikke tåler at en av det motsatte kjønn ligger skrevs over en selv kun iført pyjamas (e.g. tate shio gatame), får man heller finne seg en annen sport! Og jeg har heller aldri opplevd at jenter er hverken dårligere eller bedre enn gutter, bare så det er sagt.

Haha:) jeg gikk mot en nybegynner sist uke. Først hadde jeg han i armlock og slapp, så i kvelning... Fyren ville bare ikke slå av og jeg ville heller ikke kvele han bevisstløs. Neste kamp vi gikk sa han i forkant " jeg skal prøve å ikke tappe ut". Det er jo så idiotisk som det bare går an for jeg vet jo når fyren er nære på å besvime eller brekke armen, bare at jeg slipper isteden for å dra helt ut. Men hva skal man gjøre med slike. Prøvde å forklare han at det er ikke vits med slikt på trening. Sitter en armlock så sitter den. Geit å tøye grenser, men du trener ikke skade deg selv og det er faktisk ingen skam i å tappe ut.

Hvis han er så dum at han tøyer grensene, fortjener han å virkelig få kjenne det på kroppen! Å knekke armen hans er unødvendig, selv om han oppfører seg som en tåpe. På det punktet er jeg helt enig med deg. Selv med dagens legekunnskaper er det ingen garanti for at armen hans gror skikkelig, og det kan ta lang tid å lege et brudd. Derimot er det ikke farlig å svime av som følge av kvelingsgrep; og om han svimer av, har han tapt kampen. Jeg foreslår at du holder kvelingsgrepet helt til han enten tapper ut eller svimer av neste gang. Hvis han både får kjenne hvor ubehagelig et kvelingsgrep kan være og forstår at du mener alvor, kan det tenkes at han lærer seg å tappe ut på riktig tidspunkt. ;)

Nå har ikke jeg trent alle kampsporter, men det eneste jeg har vært skeptisk til jenter er med tanke på å (...) ta tak i gi-en deres. En ting er om jeg får mye brystvorten til en gutt når jeg tar tak, men jeg synes det er litt kjipere å prøve å få tak uten "å tafse". Men det er nå bare meg...

Hva slags gi er du vant til å trene med/mot? :confused: De jeg har trent med/mot er solide så det holder. I tillegg har jeg aldri sett en eneste jente trene uten t-skjorte eller body under gi-en, så det skal ganske mye til før det blir tafsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med mma selv. Jeg kunne aldri i livet tenkte meg å prøve å choke ei jente under bakkekamp. Aldri i livet om jeg skal prøve å kvele ei jente på noen som helst måte. Greit nok med teknikktrening, da jeg ikke trenger å ta i. Men når vi har fritt spillerom er det bånn gass. Jeg er i tillegg litt redd for å "tafse". Prøver å unngå å få et grepa tak om brystene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med mma selv. Jeg kunne aldri i livet tenkte meg å prøve å choke ei jente under bakkekamp. Aldri i livet om jeg skal prøve å kvele ei jente på noen som helst måte. Greit nok med teknikktrening, da jeg ikke trenger å ta i. Men når vi har fritt spillerom er det bånn gass. Jeg er i tillegg litt redd for å "tafse". Prøver å unngå å få et grepa tak om brystene.

Ja, det blir jo litt som å sparre mot en kar på 70kg hvis du selv er 100kg+, begrensa hvor mye man kan ta i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir jo litt som å sparre mot en kar på 70kg hvis du selv er 100kg+, begrensa hvor mye man kan ta i.

Jeg kan klemme på en mindre motstander til øya spretter ut så lenge det er en av samme kjønn. Det er bare det at kvinner kvinner. Jeg sier ikke at dere er skjøre porselensdukker vi skal være forsiktige med, men jeg føler ikke for å påføre smerte til et individ som fra naturens side er svakere og mer sårbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg driver med mma selv. Jeg kunne aldri i livet tenkte meg å prøve å choke ei jente under bakkekamp. Aldri i livet om jeg skal prøve å kvele ei jente på noen som helst måte. Greit nok med teknikktrening, da jeg ikke trenger å ta i. Men når vi har fritt spillerom er det bånn gass. Jeg er i tillegg litt redd for å "tafse". Prøver å unngå å få et grepa tak om brystene.

Da eier du faktisk ikke respekt for de jentene du trener sammen med. Og ikke bare ødelegger du din egen trening, men du ødelgger jentenes trening i stor grad.

Jeg er enig i at man skal kjenne sine begrensninger å ikke ta i alt man har når det er en betydelig vekt og eller styrkeforskjell. Man skal jo være venner når man går av matta også.

Men det å fjerne viktige aspekter av hele idretten (i dette tilfellet kvelninger) bare fordi DU nekter å utføre teknikken på en jente er rett og slett bare tett!

Angående tafsing i mma (og sw) så er det faktisk ikke noe stort problem, de som tenker mest på det er gutta. Om noen er "borti" mine kvinnelige deler under sparring eller teknikk trening så er det ikke noe jeg tenker to ganger over. Vi driver faktisk med noe som innebærer en stor grad av kroppskontakt, og intimgrensene flytter seg drastisk når man er på matta.

Er du redd for å tafse på andre gutter når du trener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis du synes dette er idiotisk, men det er sånn jeg er.

Jeg kan utføre kveling men da skal jeg ikke ta i i nevneverdig grad. Jeg klarer bare ikke å klemme hardt mot halsen mot ei jente. Jeg hadde følt meg som et stort rasshøl om jeg bevisst hadde holdt hardt fast noe som er mye svakere enn meg.

Jeg kan trene med jenter, men ikke under friteknikk der vi skal få den andre til på tappe. De gangene jeg har gjort det tar det meg 10 sec så har jeg jenta slik jeg vil på grunn av styrken og det ønsker jeg ikke.

Jeg er ikke redd for å tafse på menn under trening, men jeg har aldri og har aldri sett en håndflate blitt plantet i skrittet til en motstander. Det er stor forskjell på en arm i skrittet for kast og det å bevisst ta etter genitaliene.

Bryster har tilnærmet status som kjønnsorgan, hvis ikke hadde dere gått rundt toppløse i sommerheten. Jeg kan ta rundt overkroppen for kast osv, men i enkelte hodelåsninger så kommer hodet til motstanderen tett inntil brystet ditt. Jeg prøver å unngå boob-dive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er så dum at han tøyer grensene, fortjener han å virkelig få kjenne det på kroppen! Å knekke armen hans er unødvendig, selv om han oppfører seg som en tåpe. På det punktet er jeg helt enig med deg. Selv med dagens legekunnskaper er det ingen garanti for at armen hans gror skikkelig, og det kan ta lang tid å lege et brudd. Derimot er det ikke farlig å svime av som følge av kvelingsgrep; og om han svimer av, har han tapt kampen. Jeg foreslår at du holder kvelingsgrepet helt til han enten tapper ut eller svimer av neste gang. Hvis han både får kjenne hvor ubehagelig et kvelingsgrep kan være og forstår at du mener alvor, kan det tenkes at han lærer seg å tappe ut på riktig.

Trente med han igår igjen, men sa til han at jeg bare skulle gå kamp med han om han faktisk tapper ut om han får vondt. Og det gjorde han også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med mma selv. Jeg kunne aldri i livet tenkte meg å prøve å choke ei jente under bakkekamp. Aldri i livet om jeg skal prøve å kvele ei jente på noen som helst måte. Greit nok med teknikktrening, da jeg ikke trenger å ta i. Men når vi har fritt spillerom er det bånn gass. Jeg er i tillegg litt redd for å "tafse". Prøver å unngå å få et grepa tak om brystene.

Jeg bryr meg absolutt ikke om en gutt kommer borti brystene mine på trening, det skjer egentlig aldri og de få gangene det har skjedd så ble guttene mer flau enn jeg. Jeg vet det ikke er med vilje. Er det bedre at to gutter grafser på hverandre liksom? Jeg skjønner ikke helt den innstillingen. Jeg bruker forresten alltid badedrakt under gi' en og en t- skjorte over badedrakten igjen. Så det skal veeeeldig mye til før jeg føler meg uvel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg absolutt ikke om en gutt kommer borti brystene mine på trening, det skjer egentlig aldri og de få gangene det har skjedd så ble guttene mer flau enn jeg. Jeg vet det ikke er med vilje. Er det bedre at to gutter grafser på hverandre liksom? Jeg skjønner ikke helt den innstillingen. Jeg bruker forresten alltid badedrakt under gi' en og en t- skjorte over badedrakten igjen. Så det skal veeeeldig mye til før jeg føler meg uvel...

Jo, men vi gutter og menn har blitt oppdratt til at det er veldig stygt å gjøre sånt...det sitter dypt inne, og uansett hvor fortrolig dere er med det og hvor mye dere og vi vet at det var et uhell, så kommer vi ikke til å vende dere med grep i lysken og skulderen, som er helt greit ovenfor en av samme kjønn, og vi kvier oss for å ta i kragen deres når gi-en åpner seg litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går litt andre veien også, ikke så morsomt med en glipp i tomoenage f.eks.. å bli kasta rundt av et ballespark er vist ikke særlig populært. Gutter uten teknikk er like ille som jenter, en kompis skulle gå inn i samme kast ved å sette foten i hofta mi. Bomma noe fatalt, traff kjeven min i stedet. Vondt.! Skjedde for mange år siden, klikker fortsatt i kjevebeinet iblant.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, men vi gutter og menn har blitt oppdratt til at det er veldig stygt å gjøre sånt...det sitter dypt inne, og uansett hvor fortrolig dere er med det og hvor mye dere og vi vet at det var et uhell, så kommer vi ikke til å vende dere med grep i lysken og skulderen, som er helt greit ovenfor en av samme kjønn, og vi kvier oss for å ta i kragen deres når gi-en åpner seg litt ;)

Snakk for deg selv! At du har problemer med slikt på kampsporttrening, betyr ikke at alle andre gutter har det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk for deg selv! At du har problemer med slikt på kampsporttrening, betyr ikke at alle andre gutter har det samme.

Skal ta kritikk på den. Bare meg og alle de jeg har trent med, men snakker selvsagt ikke for alle andre. Jeg regner med at de fleste forstår det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente kick-boxing i et lite år, der var det vel en god blanding av gutter og jenter. For min egen del, det må presiseres, så handlet det megete lite om kjønn men om fysikk. Jeg tok meg selv i å ikke gi 100% mot folk som slet med teknikken og var generelt spe og veik. Men, etter 3 trening så ble jeg knocka av en jente som var en jævel på lett kontakt, så respekt for kjønnene reiste vel ut døra samme dag, ikke faen om jeg lot det skje engang til :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går litt andre veien også, ikke så morsomt med en glipp i tomoenage f.eks.. å bli kasta rundt av et ballespark er vist ikke særlig populært. Gutter uten teknikk er like ille som jenter, en kompis skulle gå inn i samme kast ved å sette foten i hofta mi. Bomma noe fatalt, traff kjeven min i stedet. Vondt.! Skjedde for mange år siden, klikker fortsatt i kjevebeinet iblant.. :)

Syns faktisk at gutter uten teknikk er er skumlere enn jenter fordi de som regel er nokså sterke og bruker styrken til å bryte gjennom "teknikken" og da kan man faktisk skade seg ganske hardt. ( om man er jente eller gutt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men vi gutter og menn har blitt oppdratt til at det er veldig stygt å gjøre sånt...det sitter dypt inne, og uansett hvor fortrolig dere er med det og hvor mye dere og vi vet at det var et uhell, så kommer vi ikke til å vende dere med grep i lysken og skulderen, som er helt greit ovenfor en av samme kjønn, og vi kvier oss for å ta i kragen deres når gi-en åpner seg litt ;)

Mhm fikk noen fine blåmerker igår på trening skal vi si, ca der hvor hjertet ligger, og det var ikke av en jente for å si det sann, har ikke opplevd at gutter egentlig er redde for å ta tak når de først setter igang og skjønner at jenta faktisk kan noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er teknikker som har vært utviklet over mange århundre og de fungerer ganske bra. BJJ er jo bare en foredling av jijitsu, som igjen er en foredling av judo.

Juujutsu ble til som et resultat av meji perioden i Japan der samuraiene og deres kriger kunst ikke lenger ble "nødvendige".

I stedet da ble de teknikkene brukt på slagmarken samlet og systematisert i flere skoler.. Disse skolene fikk samlebetgnelsen Juujutsu (dette er en teori, anyhow).

Hvertfall. På slutten av 1800 tallet tok Kano Jigoro og fjernet teknikker som var kun basert på styrke og rå kraft, samt slag og spark. Det han da satt igjen med var noe som fikk navnet Judo..

Og det var en judo utøver igjen ( Mitsuyo Maeda ) som reiste til Brazil for og dele Judo med verden (som mange andre av Kanos elever)..

Grunnen til at det har blitt kjent som Brasiliansk Jujutsu er fordi det på den tiden ikke hadde fått navnet judo enda, men ble kjent som "Kano Juujutsu"..

Vet dette var heelt of topic, men som en engasjert kampsport utøver følte jeg det var viktig og få dette straight!=)

Sorry for the randomness!

(Vil også påpeke at min skrivemåte av ordet "Juujutsu" reflekterer japansk utale romanisert ( alfabet ).

Utenom det! Jenter er utrolig morsome og trene med fordi de nesten uten unntak er teknisk MYE flinkere og jeg lærer masse av og gå med dem!

Utallige ganger jeg har bitt matta som et resultat av et vakkert balansebrudd i stedet for ren brutal styrke, inspirerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...