Gå til innhold

100M Sprint!


StuntmanMike

Anbefalte innlegg

Hei

Jobben arrangerer Bislet Games hvert år, og siden jeg nettopp har begynt i nytt firma er planen å gruse alle gutta på 100meter sprint. Noen sprintere her som har noen tips til øvelser/tøying etc jeg kan gjøre for å øke hastigheten min?

Kan jo nevne at jeg er 177 høy og veier 80kg, løp 60meter'n på 7.05 for mange år (og kilo) siden. Ellers trener jeg CrossFit 5 ganger/uke og løper litt 1-2 ganger/uke på mølle (vanligvis 1 langtur og 1 intervall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har egentlig ikke noen revolusjonerende, nytenkende tips å komme med, men prøver meg på et svar :)

Av øvelser som kan gjøre deg raskere (sånn bortsett fra å faktisk løpe sprint - det er jo det viktigste) så er spensttrening veldig viktig! Du kan kjøre trappespenst, horisontale hopp, hekkehopp (eller hoppe opp på ting), fallhopp osv. Av styrketrening så skal det väre tungt og så eksplosivt som mulig. Knebøy, frivending, rykk og støt er gode øvelser som mange sprintere bruker (men du trenger ikke gjøre alle- jeg gjør f.eks bare vendinger og knebøy - pluss tilleggsøvelser som markløft, ettbens knebøy osv.).

Hoftemobilitet er viktig, og töyning av hofteleddsböyerne er det viktigste.. Om disse er for korte, så får man visstnok ikke utnyttet kraften i baksidemuskulaturen effektivt nok :)

Ellers har du drilløvelser, typ høye kneløft, spark bak, triplings, Geir Moen- walk :p osv.. Litt vanskelig å forklare disse, men du har sikkert hørt om noen av dem før :)

Kommer egentlig ikke på noe mer i farta, men er bare å spørre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har egentlig ikke noen revolusjonerende, nytenkende tips å komme med, men prøver meg på et svar :)

Av øvelser som kan gjøre deg raskere (sånn bortsett fra å faktisk løpe sprint - det er jo det viktigste) så er spensttrening veldig viktig! Du kan kjøre trappespenst, horisontale hopp, hekkehopp (eller hoppe opp på ting), fallhopp osv. Av styrketrening så skal det väre tungt og så eksplosivt som mulig. Knebøy, frivending, rykk og støt er gode øvelser som mange sprintere bruker (men du trenger ikke gjøre alle- jeg gjør f.eks bare vendinger og knebøy - pluss tilleggsøvelser som markløft, ettbens knebøy osv.).

Hoftemobilitet er viktig, og töyning av hofteleddsböyerne er det viktigste.. Om disse er for korte, så får man visstnok ikke utnyttet kraften i baksidemuskulaturen effektivt nok :)

Ellers har du drilløvelser, typ høye kneløft, spark bak, triplings, Geir Moen- walk :p osv.. Litt vanskelig å forklare disse, men du har sikkert hørt om noen av dem før :)

Kommer egentlig ikke på noe mer i farta, men er bare å spørre :D

Gracias! Spenst trening og tøying blir fokus fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du løp 60meter på 7.05!! så tror jeg du gruser de aller fleste selv om det var noen år siden..

Enig der. 7.05 er helt sykt. Et halv sekund under så nærmer man seg vel verdensrekord (?) Sykt. :eek:

Jeg fikk skryt for å løpe på ~8, men jeg sugde jo i all annen kondisjonstrening da :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...