Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kan dere anbefale en?

Jeg er en jente som alltid har trent mye. Har god kunnskap om kosthold og trening. Likevel ønsker jeg det lille ekstra en PT kan bidra med i form av oppsett av split program osv.

Jeg er litt bestemt hva gjelder mat. Jeg ønsker ikke å drive å veie og tenke så mye på maten bortsett fra at jeg tenker over at maten er sunn, og at jeg spiser en passe mengde proteiner, karbo og fett (uten at jeg går inn å teller så nøye).

Jeg trener mye, men mangler som sagt det lille ekstra. Jeg ser for lite fremgang!

Ellers kan jeg fortelle at jeg er slank, og har en fin fasong. Men jeg føler likevel at muskler kan bli mer markert, og fettprosenten lavere.

Jeg tror en god pt kan hjelpe meg, men jeg er ikke interessert i å gå på senter. Jeg har alt jeg trenger av utstyr (frivekter, stang, benk, redcord, boksesekk osv) hjemme, og med små barn og krevende jobb er det mye enklere å gjennomføre trening hjemme.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3869-en-god-pt-online/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta den billigste med greie referanser. Samlebåndspreg finner du hos alle, uansett hvor mange fancy ord om "personlig skreddersydd/tilrettelagt/ultrapersonlig" osv de bruker. Jeg tror imidlertid du vil få like god hjelp på et forum av nogenlunde standard (og en sunn dose kildekritikk) - gratis. Veien til å komme i form er ikke så forferdelig avansert som mange tror.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3869-en-god-pt-online/#findComment-133962
Del på andre sider

Annonse

Ta den billigste med greie referanser. Samlebåndspreg finner du hos alle, uansett hvor mange fancy ord om "personlig skreddersydd/tilrettelagt/ultrapersonlig" osv de bruker. Jeg tror imidlertid du vil få like god hjelp på et forum av nogenlunde standard (og en sunn dose kildekritikk) - gratis. Veien til å komme i form er ikke så forferdelig avansert som mange tror.

Lurt å være forsiktig med å uttale deg på begrenset erfaringsgrunnlag. Jeg vet at det er mange som bruker omtrent samme treningsprogram og diettplan nesten uansett individuelle forutsetninger - og krever at utøveren skal tilpasse seg opplegget og ikke omvendt.

Hos meg vil enkelte templater vil nødvendigvis gjenbrukes, men det ligger en god del timer med jobb bak hvert opplegg jeg sender ut med ukenlig rapportering og påfølgende justering. Jeg har fått høre at jeg er kostbar FØR noen starter oppfølging, men svært ofte fått høre at jeg er for billig ETTER at oppfølgingsperioden er over - og over halvparten av PT-kundene forlenger oppfølgingen. Jeg tar det som et tegn på at folk har fått full valuta for investeringen.

Så har vi det der med å finne ut av ting på egen hånd og være sin egen coach. Det vil jeg påstå at svært få klarer med noen særlig grad av suksess. Jeg blir ansett for å være rimelig kompetent, men hvis jeg skal styre min egen trening og diett helt og holdent tuller jeg det til og gjør ting jeg aldri ville gjort med noen andre. Ambisjonsnivået tar over og jeg overtrener og underspiser/overspiser alt etter som. Derfor har jeg to dyktige amerikanske coacher med nogenlunde lik filosofi som meg som tar seg av programmering og mat - basert på mine tilbakemeldinger og ønsker og formbilder.

Martin Berkhan har skrevet om dette fenomenet her: http://www.leangains.com/2011/02/how-to-walk-talk-and-unlock-your-true.html

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3869-en-god-pt-online/#findComment-144997
Del på andre sider

Selvfølgelig vil det være slik at det ikke nødvendigvis er like enkelt å administrere sitt eget kostholds- og treningsprogram. En del vil nok også kanskje føle ekstra motivasjon av å ha en "coach" som har gitt dem et eller annet opplegg, slik at man føler seg mer forpliktet til å følge det.

Poenget som Immabro ville frem til (vil jeg tro) er at en del eksperter vil fremstille det å gå ned i vekt/opp i muskelmasse/whatever for noe som er så vanskelig og komplisert at det vil de ikke greie uten profesjonell hjelp. Mange vil nok få mer enn nok hjelp fra et diskusjonsforum som kan fraråde dem å perse på hver trening eller gi dem en realitycheck på egen diettinnsats hvis de tror de gjør alt de skal og likevel ikke går ned i vekt, eller fra en kunnskapsrik treningspartner, eller fra en god artikkel.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3869-en-god-pt-online/#findComment-145236
Del på andre sider

Har trent med Tony Gentilcore siden august nå, og er strålende fornøyd. Han er, til tross for et kjent navn, ikke dyrere enn norske trenere (710 dollar for 3 måneder. I min erfaring vil en kompetent trener ta høyde for ting man aldri ville tenkt på selv, i tillegg til at øvelsesutvalg er noe man slipper å tenke på. Han gir svar på alle spørsmål på mail, og kommenterer teknikk over youtube. Anbefales

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3869-en-god-pt-online/#findComment-145250
Del på andre sider

Så har vi det der med å finne ut av ting på egen hånd og være sin egen coach. Det vil jeg påstå at svært få klarer med noen særlig grad av suksess. Jeg blir ansett for å være rimelig kompetent, men hvis jeg skal styre min egen trening og diett helt og holdent tuller jeg det til og gjør ting jeg aldri ville gjort med noen andre. Ambisjonsnivået tar over og jeg overtrener og underspiser/overspiser alt etter som. Derfor har jeg to dyktige amerikanske coacher med nogenlunde lik filosofi som meg som tar seg av programmering og mat - basert på mine tilbakemeldinger og ønsker og formbilder.

Hvilke coacher er det du bruker, Børge?

Kan relatere til det du sier, jeg hadde stagnert med mine "newbie gains" da jeg tok kontakt med Gentilcore, og framgangen har skutt i været siden den gang. Og jeg er ganske fersk, det blir vel bare vanskeligere og vanskeligere å ha fremgang jo mer avansert man er.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3869-en-god-pt-online/#findComment-145262
Del på andre sider

Jeg mener det er viktig å kartlegge kundens behov og ønsker. Dette kan man gjøre ved å be de fylle ut et kundeskjema hvor de blir bedt om å svare på spørsmål relatert til dette. Ut fra besvarelsen og eventuell annen info (høyde, vekt, treningsbakgrunn, bilder og sånn) må man danne seg et bilde av hvordan kunden skal nå målsetningen sin.

I den anledning kan det i noen tilfeller være nødvendig med oppfølgingsspørsmål. Det kan være at kunden ikke kan trene mer enn to ganger i uka, på gud og liv hater knebøy og markløft, osv. Det kan også være at personen har en sykdom som gjør at man må gradere treningen og ta det rolig - eller det kan være faktorer (f.eks skader) som påvirker oppsettet.

Det er ikke uvanlig at man bruker templater (avhengig av disse faktorene), men de må uansett tilpasses kunden. Å sette opp et program med oppfølging tar tid. Er prisen lav, tror jeg ikke treneren bruker tiden det kreves for å følge opp kunder. Jeg har selv tatt meg i det et par ganger, at jeg har hatt for mange kunder og derfor ikke har følt at jeg har rukket over alt. Som en kompensasjon har jeg da tilbydd en ekstra uke gratis. Dette har forekommet 3-4-5 ganger de siste to årene.

Børge Fagerli er veldig dyr. Riktig. Å kjøpe seg en splitter ny audi er også dyrt. Men om man hadde fått den til halv pris hadde den dyre bilen føltes mye billigere (selv om f.eks 300.000 fortsatt er "dyrt"). Med slike folk som Børge (det er få av hans kaliber) vil prisen bare være dyr når man ikke tenker over hva man får igjen. For det er jo det det handler om? At man får noe igjen for det.

Bruk heller en tusenlapp ekstra og få 120 % tilbake, enn at du velger å spare på tusenlappen og bare få 50 % tilbake.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3869-en-god-pt-online/#findComment-145273
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...