Gå til innhold

Hvordan bli glad?


Mads

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å være glad. Jeg har ikke hatt en gledelses-følelse i meg på mange mnd, og ser ingen grunn til å være særlig glad. Alt går sin gang, og jeg føler at det ikke er noen vits i å vise følelser, fordi man likegodt kan ende opp skuffet eller såret.

Så, hvordan bli glad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sliter med å være glad. Jeg har ikke hatt en gledelses-følelse i meg på mange mnd, og ser ingen grunn til å være særlig glad. Alt går sin gang, og jeg føler at det ikke er noen vits i å vise følelser, fordi man likegodt kan ende opp skuffet eller såret.

Så, hvordan bli glad?

TØR å være glad, tør å vise følelser, tør å være ærlig med deg selv og andre og pass på at du ikke tar hele verdens byrder på skuldrene ... (Ellers blir livet litt vel tungt spør du meg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt selv på det faktisk, og for min og mange andre sin del handler det om motivasjon. Meditasjon, det å være klar over sine egne tanker og vite hva, hvorfor og hvordan du gjør de handlingene du gjør kan hjelpe. Det å kunne leve i nuet men samtidig være klar over at det kommer en dag i morgen er en kunst. Livet handler om så mye, men for å få det meste utav det er du nødt til å kunne jobbe med deg selv. Alle gjør det, og det er helt normalt å føle seg "tom" av og til.

Bøker jeg anbefaler er "The Power of Now" av Eckhart Tolle og "How to Get from Where You Are to Where You Want to Be" av Cheri Huber. Videre har du "Live Life Aggresively" av Mike Mahler. Dersom du ikke får noe ut av disse bøkene burde du ta et solid oppgjør med deg selv. Skriv en dagbok eller bare ta et hvitt ark. Skriv hva du er fornøyd med i livet. Gode venner, estetisk kropp, fine tenner - hva som helst. Finn en gjenstand du til enhver tid har i lommen, som minner deg på tingene du er fornøyd med. En stein, en svane som i Prison Break eller papiret av en snusboks. Så lenge gjenstanden blir knyttet opp mot det du har skrevet, så er du good to go. Når du ser gjenstanden tenker du automatisk på noe positivt, og ikke noe negativt.

Veldig mange mennesker i det hypertravle samfunnet vårt går dag etter dag og bare sutrer over ting de ikke har, men som de veldig gjerne vil ha. The law of attraction og "The Secret" (som også forøvrig er en dokumentar) viser at det muligens ligger noe mer mellom himmel og jord. Lag deg mål. Skikkelige mål. Tidsfestede, målbare, realistiske mål. Du skal klare 200kg i knebøy før sommeren. Du skal ha the ultimate beachbody før sommeren. Du skal spise alle fastsatte måltider og følge dietten hele uken, med et frimåltid på lørdag. Du skal jobbe som en markedsøkonom med minst 1 mill netto utbetalt innen 10 år. Ha et bilde av forbildet ditt, enten det er Zyzz eller Bill Gates betyr ingenting, så lenge det har en sammenheng med målene dine. Du får ikke en bedre motivasjon.

Vi er alle tenkende vesener, og ja, altfor mange av oss tenker unødvendig mye negativt. Dersom du er klar over følelsene dine, og vet hvor de kommer fra, ja da kan du gjøre noe med det. Skriv ned i dagboken din hvordan du følte deg i dag. Spiste du en hel chipspose som ikke var planlagt? Hvordan følte du deg i etterkant? Hva tenkte du? Tenkte du bare at du skal ta det opp igjen i morgen/neste uke/neste år? Dersom du heller vrir på hele tankegangen og tenker at det vil hindre deg i nå dine mål, vil du neppe gjøre det mer. "Nothing tastes as good as lean feels".

Nå ble det kanskje litt mye tenking (og litt skriving) fra min side, men jeg håper og tror jeg er inne på noe. For å kunne leve en fleksibel og sunn livsstil i mange år må du kunne leve i en positiv hjerne/tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn

Jeg har hundre forskjellige modeller å fremstille til deg, men la oss ta en veldig simpel en!

I all hovedsak er det to aspekter av "glede", rent psykologisk er det en rekke ubevisste kriterier som må oppfylles. Eksempel 1: "Jeg har fått mye penger, så jeg kan være glad". Eksempel 2: "Jeg har oppnådd et mål, så jeg kan være glad". Normal sett er dette en ubevisst prosess, men kan selvsagt føres inn i bevisstheten ved å "lete" etter kriterier som er oppfylt for at man skal unne seg selv glede. "Takknemlighet" er en måte å "manipulere" denne prosessen. Fra et rent evolusjonsmessig perspektiv er dette en veldig fin måte å "utvikle" og "forbedre" seg selv på.

Det andre aspektet er selvsagt den fysiologiske delen, nevrokjemi - som omhandler biokjemien i hjernen. Hovedsaklig snakker vi om to nevrotransmittere, dopamin og serotonin. Begge nevrotransmitterne er ansvarlig for glede og velvære. Dopamin er hva som kan kalles for ren "glede" og "lykke", mens serotonin gir en mer "fredfull", "ro" og "trygghets" følelse. For å forenkle dette veldig mye uten å gå i dybde på den kjemiske prosessen, øker karbohydrater blant annet disse to nivåene. Det finnes også mange måter å påvirke disse nivåene rent biologisk ved å spise riktig og ta tilskudd som naturlig øker velværen. Det er nettopp derfor en "lav-karbo diett" vil påvirke humøret ditt frem til ting stabiliserer seg igjen. Spenning må ikke forvekslet med glede da det er en annen nevrologisk prosess. Men det kan også påvirkes ved riktig kost og ha de riktige kriteriene for dette.

Jeg har skrevet en bok som omhandler de naturlige "ekstreme" psykologiske/fysologiske sidene ved mennesket, da snakker vi om forelskelse og besettelse. Den prosessen biokjemien din setter i gang når man er forelsket tilsvarer hva man klassifisere som en "mental sykdom". Uten å gå for mye i dybden kan jeg nevne at serotonin nivåene dine synker, som igjen er ansvarlig for prioritering av hjernesignaler, som gjør at det er veldig vanskelig å tenke klart da man har 1000 forskjellige signaler på en gang og ikke har mulighet til å "se det store bildet". Dopamin nivået ditt skyter opp i været til det ekstreme, dersom du møter de ubevisste kriteriene dine for hva som er "bra" i forhold til forelskelsen og personen du er forelsket i, vil du kjenne ekstrem glede. Utskillelsen av stresshormoner økes på samme måte og du vil lett føle deg "nervøs" og få "sommerfugler i magen" som det så pent illustreres. Det finnes også måter å reversere en forelskelse, både psykologisk og biologisk.

Bøker jeg anbefaler er "The Power of Now" av Eckhart Tolle og "How to Get from Where You Are to Where You Want to Be" av Cheri Huber. Videre har du "Live Life Aggresively" av Mike Mahler. D...

The law of attraction og "The Secret" (som også forøvrig er en dokumentar) viser at det muligens ligger noe mer mellom himmel og jord. ...

The power of now er en kjempefin bok som åpner opp til flere perspektiver. "The secret" er en elendig bok, boken utnytter seg av menneskelige "svakheter" og fremstiller ting i et lys hvor det ikke er mulig å være kritisk. Anbefales ikke. Det er mye "positive thinking" i the secret, som har blitt bevist flere ganger at er ueffektiv i forhold til målsetting. Ved å føle glede av å allerede ha oppnådd noe minsker motivasjonen for å faktisk gjøre de nødvendige tingene for å oppnå målet.

Som nevnt i starten her handler mye om kriterier du selv setter for glede. Usikker på hva disse er? Da kan du svare på følgende.

Hva trenger du idag, for at du skal være 100% lykkelig? Er det materialistiske ting som penger, stort hus, flotte biler? Er det drømmedama eller 100 jenter som jager etter deg? Hva skal til for at du virkelig skal være lykkelig? Hva er det du mangler?

Dette er et flott sted å begynne, finn dine kriterier og revurder dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør å være glad. Det er ikke noe farlig å vise følelser.

Du ser ingen grunn til å være glad..?? Jeg ser ingen grunn til å ikke være glad. Energien og humøret er stort sett alltid på topp her.

Jeg er frøken positiv og mitt humør smitter over på andre..

Hva slags mennesker omgir du deg med?

Er ikke så mye med venner, føler jeg bare er i veien for dem. Jeg føler ikke jeg kan bidra til noe når jeg aldri er glad, og jeg overtenker alt sammen. Så blir som oftest familien, kollegaer når jeg jobber, og andre studenter et par ganger i uka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Widding

Interessant tråd :) Likte mye av det du skreiv Christoffer L, gjerna ikkje 100% enig i definisjonen din på meditasjon, men det kan godt ver formuleringen din bare va litt tullette. Syns og at "brukernavn" skreiv mye bra til slutten og tipsene kom fram.. Akkurat biologikjemiske prosseser via psykologiske/fysologiske årsaker kan eg ikkje skriva særlig mye om, men har et par innspill.

Som nevnt i starten her handler mye om kriterier du selv setter for glede. Usikker på hva disse er? Da kan du svare på følgende.

Hva trenger du idag, for at du skal være 100% lykkelig? Er det materialistiske ting som penger, stort hus, flotte biler? Er det drømmedama eller 100 jenter som jager etter deg? Hva skal til for at du virkelig skal være lykkelig? Hva er det du mangler?

Dette er et flott sted å begynne, finn dine kriterier og revurder dem.

At lykke er internt, som du forumlere på din egen måte, e megaviktig og huska! Lykke e INTERNT! Selv om du har 10 mil på kontoen kan du ver verdens mest ulykkelig sjel. Og ja, om målet ditt i livet kun va å få "10mil" vil du ha ein kortvarig lykke, gjerna et par mnd, men til slutt innser du at 10mil ikkje e nok, eller (enda bedre) at penger ikkje betyr så mye. De fleste (logisk nok) litt for vestlig filosofi i min meining. Altfor materlistiske!

ALLE de fleste i Norge har allerede det de trenge. Det beste i livet e faktisk gratis. Kjærlighet(til deg sjøl og andre), empati og lignende e det einaste så kan gje langvarig lykke. Når du bler styrt av egoet(så digge materialisme) komme du te å ver på ein evig ulykkelig ferd. De fleste har målet som målet. Altså, de tenker om/når de når målet komme instant-happiness og alt e bra. Det skjer desverre ikkje. Du må få omstilt deg selv til at "veien er målet", at kver dag er målet, og målet er veien. Veien mot lykke :)

Eg anbefale enkelt og greit ZEN! ZEN & KISS(Keep It Simple, Stupid)!

Ang tipsene dine og om det er drømmedama,bil og whatevz forandre de ingenting langvarig. E du ulykkelig singel bler du ulykkelig i et forholdet(etter en stund). E du ulykkelig fattig bler du ulykkelig rik(etter en stund). Du kan flytta fra ein by der alle narkis vennene dine bor, men til slutt vil du oppsøka samme miljø/tanker og enda opp på samme plass så før.

Einstein sa “We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.” og eg seie ikkje at du skapte din egen ulykke, men på en måte har du tatt et valg. Du kan velga lykke istedenfor ulykke. For mange e dette valget vanskeligere enn for andre, men fremdeles om velge lykke og jobbe me ZEN(stillhet og selvkontroll) vil du klara det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skrev jeg til ei venninne av meg når hun kom til meg med noen av de følelsene du beskriver nå. Det handler da om en jente, men kanskje du klarer å se de store linjene likevel:

Den utrolige reisen

Hun tok bena fatt og begynte å vandre langs den gruslagte stien. Støvet virvlet opp rundt føttene, og hun hostet lett av luften hun pustet inn. Dette var hennes første reise på egenhånd. Denne reisen skulle føre henne videre til det hun ønsket å finne. Hun hadde pakket både kart og kompass, men selv med hjelpemidler ble det vanskelig å finne den rette sti. Det var så mange retninger å velge mellom. Hvordan skulle hun finne frem mot målet når målet ikke lot seg markere på kartet?

Den reisen hun søkte var ennå ikke funnet ved det skrevne ord. En slik reise ville vanskelig la seg finne i reisebøkene. En klok dame hadde en gang sagt at om hun fulgte sin egen sti ville mye komme til henne. Stien vil gi deg verdifulle erfaringer på vei mot det endelige målet.

Etter mange dager med vandring langs den gruslagte stien begynte hun å forstå hva som tidligere var blitt sagt. På reisen møtte hun Tvilen og han fulgte henne et stykke på veien. Tvilen fikk henne til å stoppe å tenke. Hva er det du egentlig vil? spurte han. Tvilen sinket henne i ferden fremover og etterhvert som dagene gikk merket hun at Tvilen ikke var et reisefølge hun ønsket å ha med stort lenger.

Noen dager senere gikk Tvilen vekk og hun fortsatte reisen alene. Dens selskap var likevel ikke gått upåaktet hen. Hun var

forvirret og motløs, og satte seg ned på en sten i ren fortvilelse. Etter en liten stund kom Håpet bort og ønsket å slå følge. Han løftet henne opp fra stenen og bar henne et stykke på vei. Hun tenkte på det Tvilen hadde spurt henne om, men fortsatte likevel å klamre seg til Håpet. Han var så standhaftig der han bar henne på stien at hun følte alt var mulig.

Noen netter kom Tvilen tilbake og prøvde å få henne med seg. Etter endeløse forhandlinger la hun seg til å sove. Midt på natten våknet hun av bråk på andre siden av stien. Håpet og Tvilen sloss om hennes gunst, men da dagslyset endelig kom frem var det Håpet som stod igjen. Han visste ikke veien, men sammen med han ble reisen så veldig mye bedre.

Før hun dro hadde hun brukt mange år på å forberede seg til denne reisen. Hva hun skulle ha med seg, og hva hun skulle la være igjen. Bagasjen hun til slutt pakket var verdifull å ta med seg.

Du skal ha lite å bære på, bærer du tungt vil også reisen bli vanskelig. Ta med deg det viktigste, ta med deg erfaringene du tror du vil ha nytte av videre i livet. For dersom kofferten er full uten oversikt over hva du har, eller hva du vil få bruk for vil du møte kaos hver gang du åpner den. Ta med deg det du har lært av venner, tidligere kjærester, familie og lærere. Legg igjen det som noen gang har fått deg til å føle deg mindre enn du egentlig er. Glem det som gjør at du tviler på deg selv og dine valg. Ta likevel vare på erfaringene disse nedturene har brakt med seg. For de opplevelsene som ikke har knekket deg sønder og sammen vil i fremtiden være din beste styrke.

Reisen ligger bare å venter på deg, pakk nå kofferten med omhu og bær den med deg. Du kan få behov for å rydde opp underveis. Kanskje vil du oppleve at du har pakket feil, men det er mulig å pakke sammen på nytt. Det er ingen skam å snu og du behøver ikke ta fatt på reisen alene. Kanskje finner du noen som skal samme vei som deg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Widding
Er ikke så mye med venner, føler jeg bare er i veien for dem. Jeg føler ikke jeg kan bidra til noe når jeg aldri er glad, og jeg overtenker alt sammen. Så blir som oftest familien, kollegaer når jeg jobber, og andre studenter et par ganger i uka

Utifra dette innlegget kan eg anbefela deg ZEN x2. Om du ikkje vil meditera fordi du ikkje føle det e vits osv kan du la ver, men se litt nærmere på tankegangen i zen.

There are two ways to live: you can live as if nothing is a miracle; you can live as if everything is a miracle.” (Einstein)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gi av deg selv, for at andre skal gi av seg.

Du opplever lite til ingen lykke om du ikke setter deg i en posisjon som du både kan såres/faile på.

Det er ikke lett, og det er mye enklere å ta med seg all motgang man har i livet, enn de positive tingene som har skjedd i livet ditt.

Så ta deg 5 min, og skriv ned alt du ser på som positive og negative opplevelser i det siste, så tar du og tenker over de negative hendelsene, her skjer det tritt og ofte at halvparten av de negative tingene egentlig er bagateller, som i det store og hele er noe man bare må le av.

Er det èn bok jeg virkelig ville anbefalt ALLE gutter, så må det være; David Dea - The superior man. Den handler i bunn og grunn om selvrealisering for menn, i en verden der det å være mann kan vise seg å være relativt tøft. (Gi den en sjanse, jeg tror virkelig både OP og resten vil like den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så mye med venner, føler jeg bare er i veien for dem. Jeg føler ikke jeg kan bidra til noe når jeg aldri er glad, og jeg overtenker alt sammen. Så blir som oftest familien, kollegaer når jeg jobber, og andre studenter et par ganger i uka

Tenkte bare at hvis du går sammen med en gjeng som ikke er glade så påvirker også det humøret ditt.

Hvorfor føler du at du er i veien for vennene dine?? Prøv å tenk mindre og finn på noe gøy som kanskje kan hjelpe på humøret.

Nå veit ikke jeg hva du liker å gjøre men du har sikkert en interesse som kanskje kan hjelpe på humøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter med å være glad. Jeg har ikke hatt en gledelses-følelse i meg på mange mnd, og ser ingen grunn til å være særlig glad. Alt går sin gang, og jeg føler at det ikke er noen vits i å vise følelser, fordi man likegodt kan ende opp skuffet eller såret.

Så, hvordan bli glad?

Som jeg skulle sagt det selv. Har ingen gode tips, men ser ut som om du kanskje har fått det ovenfor her. Anyways, føler meg deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Widding

BTW! 1stk enkelt tips så muligens kan hjelpa veldig kan ver D3-vitamin. Mange så har stor mangel på det på denne årstiden og det hjelpe veldig mot vinterdepresjon. Kan ver det ikkje gjør ein drid, men kan og gjør mye bra :) kjenne mange så reagere veldig positivt på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW! 1stk enkelt tips så muligens kan hjelpa veldig kan ver D3-vitamin. Mange så har stor mangel på det på denne årstiden og det hjelpe veldig mot vinterdepresjon. Kan ver det ikkje gjør ein drid, men kan og gjør mye bra :) kjenne mange så reagere veldig positivt på det

Vet ikke med TS, men jeg har prøvd det meste, men ikke det. Kanskje en ide å teste ut, hvis det ikke koster masse da. :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...