Gå til innhold

Bør jeg gå ned i vekt før styrketrening


Runde

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har litt fett på magen og antydning til små mannepupper. Veier ca 85kg og er 180cm høy og 19 år.

Jeg lurer på om jeg bør gå ned i vekt og fettprosent før jeg starter styrketrening eller om jeg fortsatt kan bygge muskler og få stram kropp uten å gå ned i vekt før styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innfør styrketrening 1-3 ganger i uken i forbindelse med vektnedgang. Ta deg ganske raskt ned til et akseptbabelt fettnivå. Bygg deg opp igjen -> deff kort -> bygg deg opp igjen -> deff kort.

Med utgangspunkt i høyden din, forutsatt begrenset muskelmasse, vil et fint startpunkt være 75 kg.

Kcaloverskudd på for høy fettprosent for å bygge muskler er svært lite gunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Runde skrev:

Hei! Jeg har litt fett på magen og antydning til små mannepupper. Veier ca 85kg og er 180cm høy og 19 år.

Jeg lurer på om jeg bør gå ned i vekt og fettprosent før jeg starter styrketrening eller om jeg fortsatt kan bygge muskler og få stram kropp uten å gå ned i vekt før styrketrening.

Det kommer an på dine målsetninger, dersom disse er basert på et langsiktig perspektiv og du ønsker å bygge mest mulig muskelmasse/styrke så er det ingenting i veien for å starte med dette nå, at du har fett på magen/mannepupper hemmer ikke dette i det hele tatt. Nå vet jeg ikke utgangspunktet ditt, men slik du fremlegger det så vil du ikke sitte på mye muskelmasse om du går ned i vekt, da vil du også være svakere enn nå.

Er målet ditt å bli "Jacked" til denne sommeren derimot, så vil ikke overskudd og bygging føre til noe som helst på så kort tid, du klarer ikke å bygge så mye muskler på så kort tid, og du må også regne med at sammen med muskelmassen du bygger vil det komme fett (Avhengig av hvordan dietten din blir)

Så om du vil se "Best mulig" ut til sommeren er det nok ikke dumt å gå ned, med forutsetning om at du har et nybegynner-utgangspunkt, hvis du sier mer om utgangspunktet ditt er det enklere for folk å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marcus Halberstram skrev:

Innfør styrketrening 1-3 ganger i uken i forbindelse med vektnedgang. Ta deg ganske raskt ned til et akseptbabelt fettnivå. Bygg deg opp igjen -> deff kort -> bygg deg opp igjen -> deff kort.

Med utgangspunkt i høyden din, forutsatt begrenset muskelmasse, vil et fint startpunkt være 75 kg.

Kcaloverskudd på for høy fettprosent for å bygge muskler er svært lite gunstig.

85 kg på en 180cm høy kropp er ikke akkurat ekstrem overvekt. Nå sier han veldig lite om treningsutgangspunktet sitt og fettprosenten sin, men dersom han ikke vektlegger "Sommerkroppen 2016" er det ingenting i veien for å begynne med bygging av muskler.

Er enig i at det hadde vært lite gunstig om han var veldig overvektig. Men først og fremst må han informere om utgangspunktet sitt, dersom styrketrening er noe han har tenkt å begynne med nå kan han jo være blant de heldige som en kort periode kan øke muskelmassen i kcalunderskudd. Alderen tatt i betrakning har han ihvertfall (Sannsynligvis) en stor hormonell fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, NoBro said:

85 kg på en 180cm høy kropp er ikke akkurat ekstrem overvekt. Nå sier han veldig lite om treningsutgangspunktet sitt og fettprosenten sin, men dersom han ikke vektlegger "Sommerkroppen 2016" er det ingenting i veien for å begynne med bygging av muskler.

Er enig i at det hadde vært lite gunstig om han var veldig overvektig. Men først og fremst må han informere om utgangspunktet sitt, dersom styrketrening er noe han har tenkt å begynne med nå kan han jo være blant de heldige som en kort periode kan øke muskelmassen i kcalunderskudd. Alderen tatt i betrakning har han ihvertfall (Sannsynligvis) en stor hormonell fordel.

 

Utreknet fettprosent er ca 28

Jeg har nå blitt ferdig med å lage treningsrom heime, dette ble gjort pga stor motivasjon for å drive med trening av styrke og treningsstudio ble et nedsig for meg,  pga godt trente personer der som skal rakke ned på de som ikke så godt trent, de såg alltid stygt på meg når jeg prøvde å utføre øvelser.

Så jeg har skaffet multigym med mange muligheter for arm og bein trening. Sit ups benk, manualer og tredemølle har jeg også kjøpt.

Målet mitt er å få muskler, jeg er ikke ute etter sommerkroppen 2016, men jeg vil se resultater innen den tid, ellers vil ikke motivasjonen min vare lenge tror jeg. Sommerkroppen 2017 kan være et reelt mål for meg. Jeg skal trene hver dag, men har problemer med å finne rett treningsprogram, til nå har jeg satt opp annenhver dag med styrke og resten utholdenhet, vet ikke om dette er noe som vil fungere?

Jeg har også en god del kosttilskudd som kreatin og proteinpulver, jeg har ikke brukt dette da jeg har muligheten til å spise hva som helst, og liker best skikkelig mat som kylling og andre proteinkilder. men om det hjelper å bruke kosttilskudd gjør jeg gjerne det.

Takker for all hjelp til min start på et bedre liv!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Runde skrev:

 

Utreknet fettprosent er ca 28

Jeg har nå blitt ferdig med å lage treningsrom heime, dette ble gjort pga stor motivasjon for å drive med trening av styrke og treningsstudio ble et nedsig for meg,  pga godt trente personer der som skal rakke ned på de som ikke så godt trent, de såg alltid stygt på meg når jeg prøvde å utføre øvelser.

Så jeg har skaffet multigym med mange muligheter for arm og bein trening. Sit ups benk, manualer og tredemølle har jeg også kjøpt.

Målet mitt er å få muskler, jeg er ikke ute etter sommerkroppen 2016, men jeg vil se resultater innen den tid, ellers vil ikke motivasjonen min vare lenge tror jeg. Sommerkroppen 2017 kan være et reelt mål for meg. Jeg skal trene hver dag, men har problemer med å finne rett treningsprogram, til nå har jeg satt opp annenhver dag med styrke og resten utholdenhet, vet ikke om dette er noe som vil fungere?

Jeg har også en god del kosttilskudd som kreatin og proteinpulver, jeg har ikke brukt dette da jeg har muligheten til å spise hva som helst, og liker best skikkelig mat som kylling og andre proteinkilder. men om det hjelper å bruke kosttilskudd gjør jeg gjerne det.

Takker for all hjelp til min start på et bedre liv!

 

Si meg, hvilket treningsstudio er dette ? Jeg har trent (fast) på mange forskjellige studio i både inn og utland, og det generelle inntrykket jeg sitter igjen med er at de mest dyktige, erfarne, og kunnskapsrike (Og derfor også de mest trente) medlemmene ofte også er de mest ydmyke og behjelpelige ovenfor andre, da disse som alle andre også har vært på nybegynnerstadiet og vet hvor lang veien er.

Er du sikker på at disse rakker ned på andre medlemmer, eller er det mulig det er en tanke ? Det er jo lett å tenke slik når man kommer på et senter og "Alle andre" er større og sterkere og mer fit enn en.

Hvis ikke hørtes det ut som et sted med hormonelle ung-bro`s som tror de kan alt ,vet best, er størst og sterkest, men feiler på alle disse punktene. Evt. har du støtt på noen råtne epler, sånne finner man overalt, i alle miljøer og sosiale sammenhenger.

Hadde jeg som gymeier (Hypotetisk) observert medlemmer som mobbet andre medlemmer fordi de ikke var så trent som de, så hadde de blitt utestengt fra mitt senter.

Men er det sånn å forstå at du er ganske ny i gamet ? Du har ikke en lengre periode bak deg med målrettet og hard styrketrening ?

Du er 19 år, testosteronproduksjonen din er på sin peak, og det er helt opp til deg hva du ønsker å gjøre. På en fettprosent på 28 hadde jeg nok PERSONLIG valgt å legge meg i et moderat kaloriunderskudd dersom jeg var nybegynner og 19 år, høyst sannsynlig kommer du til å kunne forbrenne fett og bygge muskler samtidig, sett at dietten er bra - Men kun enbegrenset periode, denne fabelaktige kombinasjonen vil ikke vare lenge, så det er en mulighet JEG hadde utnyttet meg av i din situasjon.

Utover det er det INGENTING i veien for at du kan legge på deg muskler i kalorioverskudd fra dag 1, også det har du en gyllen mulighet til å legge et solid grunnlag når man tar din alder og utgangspunkt i betrakning.

Du har en fornuftig holdning når du foretrekker mat foran kosttilskudd. Proteinpulver er helt greit såklart om man ikke får nok protein ellers, og om du velger et kaloriunderskudd vil du trenge noe mer protein enn i overskudd.  Kreatin kan du selvsagt bruke, uavhengig om du velger å gå opp eller ned.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutes ago, NoBro said:

Si meg, hvilket treningsstudio er dette ? Jeg har trent (fast) på mange forskjellige studio i både inn og utland, og det generelle inntrykket jeg sitter igjen med er at de mest dyktige, erfarne, og kunnskapsrike (Og derfor også de mest trente) medlemmene ofte også er de mest ydmyke og behjelpelige ovenfor andre, da disse som alle andre også har vært på nybegynnerstadiet og vet hvor lang veien er.

Er du sikker på at disse rakker ned på andre medlemmer, eller er det mulig det er en tanke ? Det er jo lett å tenke slik når man kommer på et senter og "Alle andre" er større og sterkere og mer fit enn en.

Hvis ikke hørtes det ut som et sted med hormonelle ung-bro`s som tror de kan alt ,vet best, er størst og sterkest, men feiler på alle disse punktene. Evt. har du støtt på noen råtne epler, sånne finner man overalt, i alle miljøer og sosiale sammenhenger.

Hadde jeg som gymeier (Hypotetisk) observert medlemmer som mobbet andre medlemmer fordi de ikke var så trent som de, så hadde de blitt utestengt fra mitt senter.

Men er det sånn å forstå at du er ganske ny i gamet ? Du har ikke en lengre periode bak deg med målrettet og hard styrketrening ?

Du er 19 år, testosteronproduksjonen din er på sin peak, og det er helt opp til deg hva du ønsker å gjøre. På en fettprosent på 28 hadde jeg nok PERSONLIG valgt å legge meg i et moderat kaloriunderskudd dersom jeg var nybegynner og 19 år, høyst sannsynlig kommer du til å kunne forbrenne fett og bygge muskler samtidig, sett at dietten er bra - Men kun enbegrenset periode, denne fabelaktige kombinasjonen vil ikke vare lenge, så det er en mulighet JEG hadde utnyttet meg av i din situasjon.

Utover det er det INGENTING i veien for at du kan legge på deg muskler i kalorioverskudd fra dag 1, også det har du en gyllen mulighet til å legge et solid grunnlag når man tar din alder og utgangspunkt i betrakning.

Du har en fornuftig holdning når du foretrekker mat foran kosttilskudd. Proteinpulver er helt greit såklart om man ikke får nok protein ellers, og om du velger et kaloriunderskudd vil du trenge noe mer protein enn i overskudd.  Kreatin kan du selvsagt bruke, uavhengig om du velger å gå opp eller ned.

 

 

hvor mange kalorier skal jeg da ligge på daglig? 2000?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Runde skrev:

 

hvor mange kalorier skal jeg da ligge på daglig? 2000?

 

For å ligge i et moderat underskudd ? Det er helt umulig å fastslå, der må du prøve deg fram, og se an speil, centimeter og kroppsvekt over tid, men 2000 høres lite ut. 

Det kommer rett og slett an på forbrenningen din - Og på aktiviteten din. I din situasjon hadde jeg lagt meg høyere enn 2000, kanskje opp mot 2500 og sett an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med trening først og ta diett deretter. Hvis du både igangsetter kaloriunderskudd og full trening, kan du bli veldig sliten. Det er ingen motivasjonsfaktor.

Kutt selvsagt sukker (Les: sukker, ikke karbohydrater) , men du trenger ikke å ligge massevis i underskudd før du har sett hvordan treningen påvirker kroppen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelle tips til deg:
Du trenger å gjøre ting så enkelt som mulig nå i starten for å på sikt lykkes. IKKE tell kalorier. Det trenger du ikke og er bare enda en stressfaktor som du ikke trenger. Hvis du går fra å ikke trene til å nå skal trene styrke 3-4 ganger i uka + kondisjon er det nok i seg selv til å gjøre store forandringer fram mot sommeren og på sikt. Ha fokus på å spise sunt, det kommer du lengst med. Det virker som vet hva det vil si å spise proteinrike måltider. Ikke vær redd for karbohydrater, men ikke bøtt på med karbokilder heller.
- Vei deg 1 gang i uken. Evt onsdag, torsdag og fredag og ta gjennomsnittet av disse dagene. Da får du et bedre bilde av din reelle vekt den uken. Skriv ned på notat på mobilen din hva du veide den uken. Gjenta neste uke(y) 
- Før loggbok fra treningen! Dette er muligens den vitktigste faktoren til hvorfor folk går ut og inn av treningssentere år etter år uten å få  framgang. Skriv ned hva du løftet sist gang på trening. Hvis du løfter den samme vekten fra uke til uke, måned til måned, får du ikke framgang. Du må løfte mer vekter over tid for å trigge muskeløkning.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...