Gå til innhold

Lavkarbo ?? Skal jeg fortsette ?


corratec

Anbefalte innlegg

Hei.

Har den siste uken kjørt ett ganske strengt lavkarbo diett sammen med normal trening og har følt meg veldig bra så langt. Men så kommer fordommer om lavkarbo ifra "eksperter"!

Jeg spiser 4-5 måltider om dagen som inneholder bra med proteiner og rikelig med fett (masse ren mat) men det jeg lurer på: Bør jeg fortsette ? bør jeg kansje ha noen dager med mer karbs?

 

Kom med hjelp pliz!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er normal trening?

Jeg ser ingen grunn til at du skal spise lavkarbo om du trener. Det spørs selvsagt hva du definerer som lavkarbo. Har sett enkelte som spiser det jeg vil si er forholdsvis mye karbohydrater og kaller det lavkarbo. Kanskje fordi det er mindre enn de er vant med?

Uansett, om du av en eller annen grunn ønsker å spise lavkarbo, så anbefaler jeg deg i det minste å fylle på lagrene etter hver treningsøkt.

Trives selv ganske bra med lav/moderat karbo i kosten, men spiser da alltid en god dose karbohydrater etter trening og så er det måltidene ellers og på fridager som har lite karbohydrater. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=

Hva er lavkarbo for deg? Hvorfor lavkarbo? Hva er målet? Hva ønsker du å oppnå?

jeg sier ikke at lavkarbo er galt, tvert i mot. Men det er lurt med et mål:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stilken skrev:

Hva er lavkarbo for deg? Hvorfor lavkarbo? Hva er målet? Hva ønsker du å oppnå?

jeg sier ikke at lavkarbo er galt, tvert i mot. Men det er lurt med et mål:)

egentlig ingen karbohydrater siste uken. målet mitt er å gå ned i fett % 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du føler deg bra og har fremgang med vekta (gå ned i fett%) så ser jeg ikke noe grunn til at du skal slutte med det.

Det er bare å fortsette så samt du ikke mister styrke eller du føler deg helt for jævlig, ikke overtenk ting og hvorfor endre på noe som allerede funker?

Lavkarbo dietter er nødvendig for noen for å gå ned i vekt, spesielt hvis man har høy fett % fra før av eller sliter med å gå ned i fett %, så hva som funker for 10 andre er ikke sikkert det funker for deg, du må bare følge det som funker BEST for DEG.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Lasse Tjørhom skrev:

Holler det gående en stund til og ser, som sagt så er formen på topp og jeg føler det hjelper

 

Som de andre påpeker hva er lavkarbo for deg? hvor mange gram snakker vi? 50? 100? 200g?

For noen er 200g lavt og for noen er det for høyt, dette tallet er inviduelt, det du kan også gjøre er karb cycle hvis du føler for at du må ha litt karbs i dietten din, men igjen det kommer ann på hva du selv FØLER og ikke hva andre forteller deg skal gjøre, til skyvende og sist er DU som kjenner kroppen din best.

Jeg foretrekker å spise "lav" karbo dvs maks 150g-200g i 5-6 ganger i uka også har jeg en karb opp dag hvor jeg spiser betraktelig mengde med karbs, gjerne oppi mot 700-800g. At jeg spiser 150-200g karbs høres kanskje mye ut, men jeg trener hverdag 3timer, så det tallet er faktisk ikke så høyt med tanke på hvor mye jeg trener. I tillegg så ligger jeg på 10.5% akkurat nå, og jo mindre fett % du har jo mer karbs slipper du unna med, med tanke på insulin sensetiviteten.

 Hvor mye karbs en person tolorerer kommer ann på muskelmasse, fett% og hvor ofte og hvor mye man trener, og hvor aktiv man er resten av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøre et strikt diet uten karbo, skal du ikke trøkke allverden av proteiner om du vil oppnå best mulig resultat :) 

Makroene skal være fordelt som kakediagrammet under ;)  

ketomacros.jpg

Av egen erfaring er det den dietten som har vært lettest å følge, gitt meg raskest nedgang i fettprosent og har gitt meg de best kortsiktige resultater :) det skumle er jo når man når målet å skal holde seg.. for lavkarbo er sabla kjedelig greier i lengden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Jeg har selv nylig prøvd ut det å redusere karbs. Min personlig erfaring er at det funker fint de dagene hvor jeg kjører kardio/går tur, men karbs er veldig nyttig for å kjøre harde økter. Om du trener som du sier, ville jeg forsøkt å holdt meg til karbs de dagene hvor du kjører styrke, både litt før og etter trening, for deretter minimere karbsene de dagene du ikke kjører styrke. Jeg føler meg helt tom hvis jeg kjører hver dag uten karbs. Det er min erfaring da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...