Gå til innhold

Hang-ups! Hjelp?


Emma88

Anbefalte innlegg

For tre år siden så jeg ei flott jente som valset litt rundt ved styrkemaskinene. Plutselig tar denne jenta og går bort til hang-up stativet og tar enormt mange hang-ups på rappen uten hjelp fra maskinen. Dette så helt ekstremt bra ut!

Poenget; synet av denne jenta har bare brent seg helt fast og jeg vil så gjerne få til det samme selv. Veier ca 60 kilo og forsøkte hangups for første gang i dag med minus 26 kg av egen vekt. Er det realistisk å klare hang-ups uten hjelp fra vektene til sommeren? Hva og hvordan vil jeg få best progresjon? Vil helst unngå det som så fint blir kalt for kukerundt-syndromet her på bloggen. :)

Ps; ønsker gjerne litt mer forklaring enn; "du må gjøre masse hang-ups" ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kenneth Vassli
Tusen takk! Driver og leser nå.. må si jeg blir litt forvirret av begrepene "chins" "pull up" osv, men må vel bare lese mer! Håper gjerne på flere svar på denne tråden dersom noen har tid til å komme med litt konkret hjelp! :)

Ingen årsak :)

Men trikset er nok det du ikke ville høre, ta flere å flere :D

Chins = håndflatene imot deg

Pull up= håndflatene ifra deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Driver og leser nå.. må si jeg blir litt forvirret av begrepene "chins" "pull up" osv, men må vel bare lese mer! Håper gjerne på flere svar på denne tråden dersom noen har tid til å komme med litt konkret hjelp! :)

Chins / chin ups er smalt underhåndsgrep, dvs. håndflatene mot deg.

Pull ups er (bredt) overhåndsgrep, dvs. håndflatene fra deg (vanskeligere enn chin ups).

Hang ups tror jeg er en fellesbetegnelse for alle øvelser der man drar seg opp.

Pull ups med bredt grep er best for ryggbredde og trapezius, mens chins treffer armer og midtre del av ryggen i større grad.

Hvis du vil bli sterk i chin ups bør du gjøre det som første øvelse når du begynner økta.

Da jeg begynte klarte jeg heller ingen chin ups. Riktig nok var jeg feit, men også svak.

I dag ca. to år senere er 1 rep maksen i chins på +35 kg, målet er +50 kg innen utgangen av 2012. Jeg trente mye nedtrekk med både bredt og smalt grep. Siden du har mulighet for å bruke hjelpekilo bør du gjøre det i stedet for, og eventuelt kjøre nedtrekk som neste øvelse. Siden målet ditt er styrke framfor størrelse bør du kjøre få repetisjoner per sett. Løft tungt og press deg over lengre tid så klarer du det garantert til slutt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Driver og leser nå.. må si jeg blir litt forvirret av begrepene "chins" "pull up" osv, men må vel bare lese mer! Håper gjerne på flere svar på denne tråden dersom noen har tid til å komme med litt konkret hjelp! :)

Ikke bry deg om hva som er chins og pullups, heis deg opp på den måten du synes er best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. Vil ikke spæmme loggen min på deg da, men kanskje relevant.? Har fokusert på pullups i ca 3 mnd nå. Startet å logge pullup 17 oktober i fjor med 4x5 med strikk. (mye lettere). Klarte 2 uten.

I dag (les: i går) perset jeg med 12+10+10:)

Kortsiktig mål er 12+12+12.

Du: Er det realistisk å klare hang-ups uten hjelp fra vektene til sommeren?

Jeg: JA!

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren eksentrisk! Hopp deg opp til topp-posisjonen, og slipp deg saaaaakte nedover. Da blir du etter hvert sterkere :) ta så mange du klarer, helt til du er utslitt. Start gjerne med denne øvelsen først i programmet, når du har mest energi :)

Takk! Hang-ups artikkelen ble nettopp lagt ut her på bloggen så det var jo perfekt timing! Driver å øver på 30 sekunder fra topp til bunn, har bare klart 23 sekunder, men man må jo starte et sted! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså det samme om man velger å fokusere på chins eller pull-ups? Jeg har til nå gjort pull-ups, men merker at chins er lettere og vurderer å heller begynne med det. Likevel får jeg litt dårlig samvittighet for å "velge det letteste":p Målet mitt er å greie det på egenhånd, klarer kun med assistanse til nå.

Prøvde meg for første gang på negative reps/eksentrisk trening i dag. Det svei! Bør man kun slippe seg sakte eller stoppe litt opp underveis og holde stillingen? Merket jeg sleit litt med å slippe sakte nok ift hvor mange sekunder jeg skulle bruke. Stoppet litt opp når armene var i 90¤ og "hang" litt der for å få sekundene til å gå.

Jeg har i likhet med trådstarter veldig lyst å nå målet mitt til sommeren:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså det samme om man velger å fokusere på chins eller pull-ups? Jeg har til nå gjort pull-ups, men merker at chins er lettere og vurderer å heller begynne med det. Likevel får jeg litt dårlig samvittighet for å "velge det letteste":p Målet mitt er å greie det på egenhånd, klarer kun med assistanse til nå.

Prøvde meg for første gang på negative reps/eksentrisk trening i dag. Det svei! Bør man kun slippe seg sakte eller stoppe litt opp underveis og holde stillingen? Merket jeg sleit litt med å slippe sakte nok ift hvor mange sekunder jeg skulle bruke. Stoppet litt opp når armene var i 90¤ og "hang" litt der for å få sekundene til å gå.

Jeg har i likhet med trådstarter veldig lyst å nå målet mitt til sommeren:D

Håper noen flinkiser svarer på denne :) Men altså, herrejemini, hva er chins og alle de andre begrepene på hang-ups stativet? Jeg har lest rundt omkring, men kan noen forklare det så enkelt som mulig? :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lat som om det er en 2m høy mur foran deg og du skal over den...det du gjør er å ta tak med håndflatene pekende mot muren, og dermed fra deg...når du har et slikt grep og trekker kroppen din oppover, enten du har smalt eller bredt grep så er dette en pull-up

chins er når hendene altså peker i motsatt retning, men chins er også bare mulig ved rett teknikk å ta i smalt grep ettersom bredt grep når du holder håndflaten mot deg vil gjøre vondt i håndleddene dine :)

Negative reps eller eksentrisk trening er når muskelen fungerer som en brems...viss du tar en pull up og er kommet til toppen, men nå slipper du deg ikke bare ned ved hjelp av tyngdekraften, men bremser deg selv når du går ned, og bruker 3-5 sekunder på å komme helt ned, da trener du eksentrisk/negative reps/bremsetrening/kall det hva du vil

håper dette gjorde det litt enklere å forstå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jada! Dette går veien :D Nå har jeg gått fra 26 kg på vekten ned til 19 kg med "hjelpevekt", klarer da 6 stk. Klarer én med 13 kg "hjelpevekt". På samme tid har denne målsettingen gjort at jeg har byttet ut nesten alle kondisøkter med styrke. Går rundt som en stiv stokk flere ganger i uka, men gud så gøy! Progresjonen på styrken fyker jo i været fra uke til uke. Takket være denne bloggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada! Dette går veien :D Nå har jeg gått fra 26 kg på vekten ned til 19 kg med "hjelpevekt", klarer da 6 stk. Klarer én med 13 kg "hjelpevekt". På samme tid har denne målsettingen gjort at jeg har byttet ut nesten alle kondisøkter med styrke. Går rundt som en stiv stokk flere ganger i uka, men gud så gøy! Progresjonen på styrken fyker jo i været fra uke til uke. Takket være denne bloggen!

Morro å lese. KeepItUp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...