Gå til innhold

For stor bicepssene


crntbg

Anbefalte innlegg

Har slitet med skulderen (skulder og skulder, bicepssena) en stund. Dro til legen, og hun sa hun trodde det var pga jeg har en for stor bicepssene. Dette var hun ikke sikker på, men jeg skulle få tatt ultralyd. Men siden de er greit gammeldagse på timesbestilling så glemmer jeg det fort. Problemet er jo, at dette problemet går utover treningen min. 

Har fått markløftforbud (som jeg ikke har fulgt). Og jeg bør heller da push-ups i stedenfor pull-ups. Og skal jeg ta pull-ups, skal jeg ta det med så smalt grep som overhodet mulig, eller med håndflata inn mot kroppen. 

Pull-ups gjør ikke vondt i skulder, push-ups gjør vondt. Benkpress/brystpress gjør greit vondt det og, klarer ikke ta det i det hele tatt.

Spørsmålet mitt er, hva kan jeg gjøre med dette? Noen øvelser som forebygger? Noen fyfy øvelser? Har en jobb der jeg løfter mye tungt, og kan ikke ta fri fra det heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann.

Jeg har ikke så altfor mye peiling på dette, men tror du må spesifisere litt mer om noen skal kunne hjelpe.

- Du sier du har slitt med skulderen, men skriver så "skulder og skulder" noe som gjør at det høres ut som du har problemer med begge. Hva er riktig?

- Legen kan sikkert fortelle deg at markløft ikke er lurt, men dette høres, i mine ører, ut som en lege jeg ikke ville tatt i mot treningstips fra. Push-ups er jo på ingen måte noe substitutt for pull-ups. Ikke at det er noe galt i å ta push-ups, men å anbefale det i stedet for pull-ups blir som å anbefale ankelhev for en som ikke kan ta skulderpress.

- Hva slags problem har du med bicepssenen? Er det dette som er hovedproblemet eller er det skuldrene? Du må nok også spesifiere smerteområde litt nærmere. Det er generelt vanskelig å gi tips uten å ha sett deg i levende live og testet skulderen din, men det er et komplekst ledd så jeg regner med at det er ganske mange forskjellige øvelser som er lurere å gjøre enn andre avhengig av smertelokasjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som svada. Tipper hun mener at det lange bicepshodet han glippet ut av fossa.

Det er lurt å besøke en trener for å sjekke at teknikken er god, og en fysioterapeut eller lignende kvalifisert person.

Har skrevet en skulderartikkel på nettsiden min som du kan lese, du finner den på min profilside her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg har ikke så altfor mye peiling på dette, men tror du må spesifisere litt mer om noen skal kunne hjelpe.

- Du sier du har slitt med skulderen, men skriver så "skulder og skulder" noe som gjør at det høres ut som du har problemer med begge. Hva er riktig?

- Legen kan sikkert fortelle deg at markløft ikke er lurt, men dette høres, i mine ører, ut som en lege jeg ikke ville tatt i mot treningstips fra. Push-ups er jo på ingen måte noe substitutt for pull-ups. Ikke at det er noe galt i å ta push-ups, men å anbefale det i stedet for pull-ups blir som å anbefale ankelhev for en som ikke kan ta skulderpress.

- Hva slags problem har du med bicepssenen? Er det dette som er hovedproblemet eller er det skuldrene? Du må nok også spesifiere smerteområde litt nærmere. Det er generelt vanskelig å gi tips uten å ha sett deg i levende live og testet skulderen din, men det er et komplekst ledd så jeg regner med at det er ganske mange forskjellige øvelser som er lurere å gjøre enn andre avhengig av smertelokasjon.

 

Skulder og skulder mener jeg at det er foran på skulderen. Venninnen min ble forvirra for at jeg kalte det skulder, siden hun mener skulderen liksom er bak og på sida, og ikke nærmere kragebeinet om du skjønner. Er høyre jeg har vondt i. 

Ja, stussa over tipsene hennes. Hun lurte og på hva de forskjellige øvelsene var forno (De som er i programmet mitt), og hun visste ikke hva markløft er før jeg sa det. Derfor jeg ikke har hørt på dette tipset. 

Er da i selve bicepssenen. Men hun kunne ikke si sikkert om det var bicepssenen. Hvis jeg tar benkpress, så smeller det i da leddet om du skjønner. Og det gjør rett og slett jævlig vondt. Push-ups og nå har begynt å gjøre vondt. Det smeller litt da og, nærmere knekking, men smerten er uutholdelig. 

Bicepssenen er da for stor og gnisser over leddet, sa legen. Først anbefalte hun meg å ikke ta benkpress på et halvt år for å se hvordan det var etter det. Men jeg prøvde ikke benkpress på nærmere et år pga smerter, og det gjorde like vondt da jeg prøvde meg igjen.

Høres ut som svada. Tipper hun mener at det lange bicepshodet han glippet ut av fossa.

Det er lurt å besøke en trener for å sjekke at teknikken er god, og en fysioterapeut eller lignende kvalifisert person.

Har skrevet en skulderartikkel på nettsiden min som du kan lese, du finner den på min profilside her inne.

Da tenker jeg at jeg skal høre med en fysioterapeut, i og med at jeg har vært plaget med dette ganske lenge. Begynte å trene for 2 år siden, og smerten var alltid det samme.

Men hadde en ulykke på trening et år tilbake. Skulle kjøre brystpress, og dyttet opp vekta helt feil så skulderen låste seg og armen glapp bakover. Hantlen smalt i bakken og skulderen smalt den og. Hva som skjedde aner jeg ikke, men sånn går det når man er uforsiktig.. Angrer så sykt den dag i dag på at jeg ikke begynte med noen lettere vekter, etterpåklok..

 

Skjermbilde 2015-12-30 kl. 15.18.26.png

Skjermbilde 2015-12-30 kl. 15.18.34.png

Skjermbilde 2015-12-30 kl. 15.18.44.png

Bildene er der jeg har vondt i skulderen. Kan være vanskelig å se

Endret av crntbg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mhmm, leste litt på det. Bør vel få dratt til fysioterapeut?

Her har du behandlingen kort oppsummert:

1) Ingen trening med armene over skulderhøyde.

2) Hold albuen inntil kroppen når du arbeider (les:jeg er tannlege, men også frisører, malere etc..)

3) Tren rotatorer - facepulls etc

4) Triggerpointstimulering. Legg en golfball i en sokk og rull på den til du treffer punktet. Hold til muskelen gir etter og slapper av. Ev foam roller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du behandlingen kort oppsummert:

1) Ingen trening med armene over skulderhøyde.

2) Hold albuen inntil kroppen når du arbeider (les:jeg er tannlege, men også frisører, malere etc..)

3) Tren rotatorer - facepulls etc

4) Triggerpointstimulering. Legg en golfball i en sokk og rull på den til du treffer punktet. Hold til muskelen gir etter og slapper av. Ev foam roller.

Så push ups er greit? Og face-pulls er vel over skuldre? Har foam roller så den får jeg brukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stedet du peker på er der hvor det lange bicepshodet skal ligge i gropen. Supraspinatus ligger lenger bak, over spinae scapula. Det kan godt være dette som er problemet. Jeg ser ofte at kunder har et subluksert bicepshode.

Det kan også være typisk impingement, men mindre sannsynlig mtp at 'trauma' var forløperen.

Transversligamentet som holder bicepssenen på plass kan strekkes langt nok til at senen ikke lenger ligger i sporet, og dette fører til smerter, spesielt i enkelte posisjoner.

Hvis kun pressøvelser gjør vondt og ikke trekkøvelser, så er det mindre sannsynlig. Hvis mark er vondt, kan det godt hende.

 

afp20090901p470-f1.jpg

Endret av Kjetil Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stedet du peker på er der hvor det lange bicepshodet skal ligge i gropen. Supraspinatus ligger lenger bak, over spinae scapula. Det kan godt være dette som er problemet. Jeg ser ofte at kunder har et subluksert bicepshode.

Det kan også være typisk impingement, men mindre sannsynlig mtp at 'trauma' var forløperen.

Transversligamentet som holder bicepssenen på plass kan strekkes langt nok til at senen ikke lenger ligger i sporet, og dette fører til smerter, spesielt i enkelte posisjoner.

Hvis kun pressøvelser gjør vondt og ikke trekkøvelser, så er det mindre sannsynlig. Hvis mark er vondt, kan det godt hende.

 

afp20090901p470-f1.jpg

Ahaa tusen takk! Men sånn generelt, hva bør jeg da holde meg unna? Får vondt i skulderen nå om jeg beveger meg litt fort, går litt fort, eller løfter opp armen, så vurderer hvertfall å ta litt fri fra styrketreningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på reell diagnose. Dvs hvorvidt smertene stammer fra et subluksert bicepshode eller impingement. For å være ærlig synes jeg det du (relativt udetaljert) beskriver, høres mest ut som en slimposebetennelse av AC-bursa. "impingement" som nevnt tidligere av en ovenfor.

Dette pga smertelokasjon like ved slimposen, vondt ved pressøvelser men ikke draøvelser, og ved gange.

Antakelig stammer problemet fra skulderbladene. Jeg har nettopp ferdigskrevet en artikkel som tar for seg dette her på FB, den bør bli lansert innen noen dager (dersom redaktør godkjenner den ;-) ).

Utover dette kan du starte med å trene opp rotatorcuffen din.

Spesielt inn og utrotasjon i abduktert stilling.

Liggende, med armen i 90°, trener du innrotasjon. Stående på samme vis, utrotasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på reell diagnose. Dvs hvorvidt smertene stammer fra et subluksert bicepshode eller impingement. For å være ærlig synes jeg det du (relativt udetaljert) beskriver, høres mest ut som en slimposebetennelse av AC-bursa. "impingement" som nevnt tidligere av en ovenfor.

Dette pga smertelokasjon like ved slimposen, vondt ved pressøvelser men ikke draøvelser, og ved gange.

Antakelig stammer problemet fra skulderbladene. Jeg har nettopp ferdigskrevet en artikkel som tar for seg dette her på FB, den bør bli lansert innen noen dager (dersom redaktør godkjenner den ;-) ).

Utover dette kan du starte med å trene opp rotatorcuffen din.

Spesielt inn og utrotasjon i abduktert stilling.

Liggende, med armen i 90°, trener du innrotasjon. Stående på samme vis, utrotasjon.

TAkk! Men, jeg trener den altså, bare ved å ha armen i en viss stilling...? Skal på trening i dag, kan jeg kjøre pull-ups?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lettere å nå fiberne i abduktert armstilling. Innrotasjon med strak arm vil lett rekruttere større muskler som bryst, medial deltoid, teres major osv. Du kan gjøre det i strak stilling også, men ta abduktert stilling først. Og sørg for at det er en clean rotasjon med 0 hjelp fra bryst. Ikke jukk med armen, da dette også vil rekruttere andre muskler.

Ingen anelse om du kan kjøre PU i dag eller ikke, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere å nå fiberne i abduktert armstilling. Innrotasjon med strak arm vil lett rekruttere større muskler som bryst, medial deltoid, teres major osv. Du kan gjøre det i strak stilling også, men ta abduktert stilling først. Og sørg for at det er en clean rotasjon med 0 hjelp fra bryst. Ikke jukk med armen, da dette også vil rekruttere andre muskler.

Ingen anelse om du kan kjøre PU i dag eller ikke, dessverre.

Skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre? Er dette en øvelse? Er det en treningsøvelse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ba deg tidligere om å styrke rotatorcuffen. Det kan gjøres på flere måter:

 

 

Takk! Skal sette meg ordentlig inn i det når jeg får tid. Var på glattkjøring i går, og fikk vondt i begge skulderne når jeg holdt og/eller skulle vri på rattet. Så dette problemet begynner å bli veldig slitsomt..

Men, rotatorcuffen kan jeg altså da også trene liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Tenkte jeg skulle oppdatere her ved å si at jeg fikk ræva ned til fysion!

Dommen er: supraspinatusen har skylda, og jeg må få trykkbølgebehandling + trene det opp igjen. Kan ikke si jeg gleder meg til trykkbølgebehandlinga, men må man så må man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...