Gå til innhold

Endomorf, ektomorf, hvem er DU?


pilatus

Anbefalte innlegg

Jeg leste noe interessant igår om kroppstyper: http://www.bodybuilding.com/fun/beast41.htm. Det er jo en kjent sak at folk er forskjellige når det gjelder hvor raskt man går opp og ned i muskel- og fettvekt. Det som var nytt for meg er at dette er kategorisert i forskjellige kroppstyper:

  • Endomorf: legger raskt på seg fett, men lite i muskelmasse. Har vanskelig for å gå ned i fettvekt.
  • Ektomorf: den magre typen som ikke legger på seg hverken fett eller muskler uansett kosthold og trening
  • Mesomorf: legger raskt på seg muskler. Det som kommer på av fett under bulking går lett av igjen på diett (lucky bastards).

Jeg må dessverre konstatere at jeg er endomorf. Jeg har veldig treg fremgang på styrke og muskelmasse uansett program, og jeg legger på meg fett hvis naboen spiser kake.

Det som kanskje er enda mere interessant er mekanismen bak det; at endomorfe har lavere insulinfølsomhet. Det er altså fysiologiske forskjeller i næringsopptak og -spalting som utgjør forskjellen.

Og hvilken praktisk effekt har det for oss utover at "noen blir lett feit, andre får lett muskler"? Hvis det som står i artikkelen stemmer, så kan man rett og slett ikke gi samme trenings- og kostholdsråd til endomorfe som til ektomorfe og mesomorfe. Den ektomorfe typen må lasse på med kalorier for å få mere muskler. Den endomorfe typen må derimot være veldig forsiktig med karbohydrater med hensyn på insulinnivået, og man bør begrense karbohydrater til starten av dagen og etter trening (og da i små mengder).

Optimal trening vil også være forskjellig. Den endomorfe må trene kardio flere ganger i uka for å unngå å legge på seg fett. "Bulk og diett"-strategien fungerer dårlig ford den endomorfe har store problemer med å kvitte seg med flesket som kom på under bulkingen. En annen artikkel jeg leste mente at den endomorfe bør trene mere i høy-repsområdet enn den ektomorfe, men den var ikke spesielt godt begrunnet. Jeg vet ikke hvor mye hold det er i det.

 

Med andre ord: man kan ikke gi generelle råd om trening og kosthold uten å ta hensyn til kroppstypen.

 

Jeg har en teori. Den er kun basert på synsing, men jeg slenger den ut likevel: når man leser om trenings- og kostholdsråd, så kommer det som regel fra den mesomorfe typen. Man hører heller på styrketreningsråd fra den muskuløse mesomorfen på gymmet (eller mesomorfene som skriver bloggartikler) enn fra den spinkle ektomorfen eller den tynnfeite endomorfen. Problemet er bare at rådene fra mesomorfen er basert på hans/hennes egne erfaringer med raske gains og enkelt vekttap (that lucky bastard). De rådene fungerer ikke optimalt for oss andre.

Med andre ord: det er på tide med noen artikler om "trening og kosthold for den endomorfe". :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først; les denne for å lære mer om hvor ekto/endo/meso-tankegangen stammer fra. 
https://en.wikipedia.org/wiki/Somatotype_and_constitutional_psychology

Somatotyping er stort sett svada og forenkling av virkeligheten, folk som er foreverskinny og tror de kan spise hva som helst uten å legge på seg har lagt til seg vaner om at enten så spiser de lite eller så er de fryktelig aktive. Når man fører disse inn på en kalorikontrollert diett,så legger de på seg i nøyaktig samme mønstre som alle andre.

Den største forskjellen mellom folk er mengden muskelmasse og mengden fettmasse, og begge disse delene kan vi påvirke via trening og kosthold.


Husk - bodybuilding.com er ikke akkurat kjent for å være noen høyborg innenfor ernæring, kostholds-. eller  treningsvitenskap.

Endret av Aurelius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden var jeg en endomorf, så ble jeg plutselig ble jeg en ektomorf. Siste årene har jeg vært en mesomorf. Kanksje det har noe med kunnskap og erfaring. Nå om dagen, etter mange års trening, treg fremgang så har jeg plutselig blitt en ektomorf, får nesten ikke mer muskler eller så tar det evigheter å bli sterkere enn det jeg er. Kjipe greier

Endret av Bro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før i tiden var jeg en endomorf, så ble jeg plutselig ble jeg en ektomorf. Siste årene har jeg vært en mesomorf. Kanksje det har noe med kunnskap og erfaring. Nå om dagen, etter mange års trening, treg fremgang så har jeg plutselig blitt en ektomorf, får nesten ikke mer muskler eller så tar det evigheter å bli sterkere enn det jeg er. Kjipe greier

Vel - hvis det er et selvportrett du har avbildet i profilbildet ditt er det kanskje ikke så rart da du sannsynligvis nærmer deg ditt genetiske "max" innen muskelvekst. B)

---------------

"Ektomorf: den magre typen som ikke legger på seg hverken fett eller muskler uansett kosthold og trening"

- Denne gruppen burde ekskluderes da den ikke eksisterer - et "tullesitat" etter min mening, og gjør egentlig at jeg velger å uglese hele forskningen/artikkelen du har hentet dette fra ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - hvis det er et selvportrett du har avbildet i profilbildet ditt er det kanskje ikke så rart da du sannsynligvis nærmer deg ditt genetiske "max" innen muskelvekst. B)

---------------

"Ektomorf: den magre typen som ikke legger på seg hverken fett eller muskler uansett kosthold og trening"

- Denne gruppen burde ekskluderes da den ikke eksisterer - et "tullesitat" etter min mening, og gjør egentlig at jeg velger å uglese hele forskningen/artikkelen du har hentet dette fra ^_^

Yes sir, you are correct ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"Ektomorf: den magre typen som ikke legger på seg hverken fett eller muskler uansett kosthold og trening"

- Denne gruppen burde ekskluderes da den ikke eksisterer - et "tullesitat" etter min mening, og gjør egentlig at jeg velger å uglese hele forskningen/artikkelen du har hentet dette fra ^_^

Så du mener at det ikke finnes hard-gainers? Alle responderer likt på samme trening og kosthold? :hungry:

Jeg er enig i at sitatet er tullete, eller i beste fall upresist. Men det var mine ord, ikke et sitat fra artikkelen. Det skulle ha vært "typen som har vanskelig for å legge på seg fett og muskler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne vært mer presis - Folk som sier de ikke klarer å legge på seg uansett hvor mye de spise - Disse menneskene tror de er i en type menneskegruppe, men vi vet jo alle at gruppen egentlig ikke eksisterer.

Og når disse menneskene endelig får i seg nok mat vil de jaggu gaine muskelmasse de også,slik som resten av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...