Gå til innhold

Teknikk markløft (video)


Christian_B

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Greit, ser ganske bra ut.

Du setter deg for lavt med hofta. I 0:15 er du i fin posisjon, men så trekker du deg enda lenger ned og gjør det om til en knebøy. Bekkenposisjon ser bra ut i rep 1.

Rep 2 så mister du spennet i ryggen på toppen når du klemmer inn rumpa. Mange klarer ikke å stramme rumpa uten å miste svaien. Cluet her er å spenne låret (merk at du har for mye bøy i kneet på toppen), slik at rectus femoris (den lange lårmuskelen) trekker bekkenet inn i korrekt rotasjon. Magen skal også være tight på toppen, men igjen, sammen med korsryggen. Viktig at man klarer å aktivere setet og magen uten å gå på akkord med ryggen. Vanlig problem, som kan føre til stiv rygg (selv om din ser ganske grei ut).

Rep 2 og 3 så mister du korsryggspennet bittelitt i det du trekker opp stanga. En vil helst ikke se noen dynamisk ettergivelse her, det skal være tight hele veien. Usikker på om du får sikkelig buktrykk, kan ikke se at du trekker inn lufta skikkelig og strammer til buken.

Virker som at du er sterkere i brystryggen enn i korsryggen. Men alt i alt, ganske bra teknikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også prøvd å dratt ut "slacket" i stangen før du rykker til om du forstår hva jeg mener. Det er nok ikke så farlig når du løfter veldig lett, men senere så må du gjøre det og da er det like greit å bare venne seg til det.

 

Endret av brutti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ikke helt sikker på hva du mener. 

 

Ikke rykk stangen opp fra bakken, forsøk heller å rolig løfte den, for så å skyte fart. Dra slacket ut av stangen skjer fordi du det er noe "slark" mellom stang og skiver, som vil gjøre at stangen kan løfte seg 2-10mm uten at vektene løfter seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dra ut slacket med 50kg på stanga, really?

Er det noen grunn til å ikke gjøre øvelsen på samme måte som med tyngre vekter? Jeg synes ikke det. Like greit å gjøre det riktig med lavere så slipper man å måtte begynne å tenke på det senere. Det ble også godt påpekt at ved lav vekt at det ikke er noen "nødvendighet", men kun for å øve. Når jeg øver teknikk med lavere vekter prøver jeg iallfall å gjøre alt helt korrekt så ser absolutt ikke poenget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen grunn til å ikke gjøre øvelsen på samme måte som med tyngre vekter? Jeg synes ikke det. Like greit å gjøre det riktig med lavere så slipper man å måtte begynne å tenke på det senere. Det ble også godt påpekt at ved lav vekt at det ikke er noen "nødvendighet", men kun for å øve. Når jeg øver teknikk med lavere vekter prøver jeg iallfall å gjøre alt helt korrekt så ser absolutt ikke poenget ditt.

Det ser tilsynelatende ut som han drar "slacket" ut av stanga. Man kan tydelig se at han bruker latsa aktivt til å dra stanga mot seg, og skaper ekstensjon i brystryggen. Å dra "slacket" ut nevneverdig mer på så lette vekter, ville nok resultert i at stangen hadde løftet seg fra bakken. Det er i grunn litt tullete å trene teknikk på lave vekter, nettopp pga slike tendenser. 

Total nybegynner på markløft, trenger litt vegledning. Hva er bra, hva er ikke bra? Hva må gjøres for å utbedre?

 

Som Kjetil påpeker, så setter du hofta for langt bak, som resulterer i at skuldrene havner bak stanga, noe som er ineffektivt med tanke på vektarmen og som på tyngre vekter kan resultere i at du mister spennet/ og utsetter ryggen for unødvendig risiko. 

For å være andre gang du trener markløft, vil jeg påstå du gjør det overraskende bra - langt i fra det verste jeg har sett!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen grunn til å ikke gjøre øvelsen på samme måte som med tyngre vekter? Jeg synes ikke det. Like greit å gjøre det riktig med lavere så slipper man å måtte begynne å tenke på det senere. Det ble også godt påpekt at ved lav vekt at det ikke er noen "nødvendighet", men kun for å øve. Når jeg øver teknikk med lavere vekter prøver jeg iallfall å gjøre alt helt korrekt så ser absolutt ikke poenget ditt.

Det er ikke mulig. Stanga bøyes ikke av 50 kg. I tillegg fremviser ikke OP noen form for jukking i stanga etter min oppfatning. Er selvfølgelig enig i at man bør trekke ut slacket (når nødvendig) og ikke jukke i stangen, men synes ikke det er det vi ser her. Det vi ser er et lett løft av 50kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kred for at du kjører dette som 1-reppere ^_^

Det er enkelte ganger grusomt å se på når folk kjører tunge 5-ere med ørliten sprett i gulvet - tenker da på dårlig ryggoppspenn i bunn hver gang de snur om til ny rep.

Ellers - tenk oppspenn som allerede er nevnt. Tenk at det er tunge vekter du skal løfte, selv ved lette vekter. Det er ved lette vekter man trener teknikk, man legger da grunnlaget for de tunge vektene hvor grunnteknikken allerede bør sitte 100%.

Kjør på videre og spis masse mat ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...