Gå til innhold

Relativ nybegynner trenger hjelp!


Time

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg startet med styrketrening for ca 4 uker siden, fikk hjelp til å lage oppsett hos en venninne av meg.

Ukene mine ser slik ut:

Mandag: rygg + skuldre

Tirsdag: armer + bryst

Onsdag: fri

Torsdag: bein + rumpe

Fredag: mage

Lørdag: fri

Søndag: bein + rumpe

Kjører 12x4 på alle øvelser. Lurer på om denne sammensettingen ser grei ut? Ønsker å legge inn en eller to dager til med mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1) Hvis du er nybegynner har det ingenting for seg å dele opp kroppen på denne måten. Tren hele kroppen 3 ganger i uken, og legg eventuelt inn "litt ekstra" på dagene imellom.

2) 12x4 - jeg antar dette er 4 sett med 12 repetisjoner? Det er litt overdrevent. Begynn med 3x8 eller 3x5 og se hvordan det går.

3) Undersøk nybegynnerprogrammene Starting Strength, Stronglifts, Greyskull - se hvordan de er lagt opp, still eventuelt spørsmål.

4) Baseøvelser - knebøy, markløft, benkpress, skulderpress. Viktige.

5) Flere dager med isolert magetrening - ikke viktig. Det er fettprosent du må konsentrere deg om hvis magens utseende er en prioritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Tingen er at det opplegget jeg har nå inneholder mange øvelser pr økt, som derfor tar en times tid. Kan skrive opplegget her, så kan dere kanskje hjelpe meg å endre på det?

Rygg + skuldre

Nedtrekk i maskin med brett grep

Nedtrekk i maskin med smalt grep

Lavsittende roing

Sitte i 45 graders vinkel med rygg, trekke stanga over brystet(maskin)

Stangroing

En arms roing med frivekt

Vanlig rygghev

Rygghev med curl

Armer + bryst

Triceps pushdowns (maskin)

Stående roing (maskin, biceps)

Tricepsekstensjon m frivekter

Tricep-kickback frivekt

Bicepscurl

Frivekt, armer rett fram til skulderhøyde og ned

Flyes/kabel kryssovertrekk med manualer

Manualpress (bryst)

Flies med håndvekter

Mage:

Crunches vanlig 50x3

Crunches med føtter 90 grader 50x3

Crunches med føtter strake opp 50x3

Crunces til siden(ta på hæl) 50x3

Dragonflags 12x4

Bekkenløft 12x4

Planke hvor hoftekanten treffer gulvet på hver side(sving) 12x4

Ligg på rygg, beina strakt opp, ned til hver side så opp. 12x4

Bein:

Knebøy med stang

Sumoknebøy m frivekt

Utfall med frivekt

Glute bridge/hip thrust med stang

Single leg reverse hyper

Kan ikke navnene på alle enda, men håper dere forstår hva jeg mener. Setter stor pris på om dere kan komme med vurderinger, endringer, innspill osv. Ønsker å trene slik at jeg får best mulig resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange øvelser du ikke trenger å tenke på her, det er for avansert for deg som nybegynner. Har du tatt en titt på det programmet som ligger i linken jeg la ved til deg? Det er supert nå i starten. Man må begynne et sted. Vil du har framgang så gjør du det enkelt, og spiser maten din :) Det er vel det beste tipset jeg kan gi deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet i linken er faktisk ett veldig bra program å begynne med. Det er ett faktum at nybegynnere - har bedre utbytte av å trene fullkroppsprogram 3 ganger i uka fremfor å splitte kroppen. Med opplegget ditt får du bare trent hver muskelgruppe 1 gang i uka (med unntak bein/rumpe), med fullkroppsprogram får du trent hele kroppen 3 ganger i uka. For best mulig resultat anbefaler vi fullkroppsprogram - som for eksempel programmet i linken :-) det kan kanskje virke litt lite ut kontra opplegget du har nå, men tro meg - det inneholder faktisk alt du trenger. Eventuelt se på Starting Strength

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar :) Da prøver jeg meg på nybegynnerprogrammet. Har gått ned 25 kg ved hjelp av kondisjon over tre år, ønsker nå å bygge muskler og stramme opp. Spiser rundt 12-1300 kcal i døgnet, holder meg til proteinrik mat som egg, kylling, fisk osv, og har byttet ut poteter, brød og pasta med fullkornsris, søtpotet, grønnsaker osv. Tar en proteinshake etter trening, spiser ca 5-6 måltider til dagen. Høres dette greit ut? Er redd for å spise for mye for å legge på meg. Igjen, takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Da prøver jeg meg på nybegynnerprogrammet. Har gått ned 25 kg ved hjelp av kondisjon over tre år, ønsker nå å bygge muskler og stramme opp. Spiser rundt 12-1300 kcal i døgnet, holder meg til proteinrik mat som egg, kylling, fisk osv, og har byttet ut poteter, brød og pasta med fullkornsris, søtpotet, grønnsaker osv. Tar en proteinshake etter trening, spiser ca 5-6 måltider til dagen. Høres dette greit ut? Er redd for å spise for mye for å legge på meg. Igjen, takk for all hjelp!

Hvor mye veier du, og hvor høy er du? Uten å vite de tallene, så tipper jeg at 12/1300 kalorier i døgnet er altfor lite mat...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Da prøver jeg meg på nybegynnerprogrammet. Har gått ned 25 kg ved hjelp av kondisjon over tre år, ønsker nå å bygge muskler og stramme opp. Spiser rundt 12-1300 kcal i døgnet, holder meg til proteinrik mat som egg, kylling, fisk osv, og har byttet ut poteter, brød og pasta med fullkornsris, søtpotet, grønnsaker osv. Tar en proteinshake etter trening, spiser ca 5-6 måltider til dagen. Høres dette greit ut? Er redd for å spise for mye for å legge på meg. Igjen, takk for all hjelp!

HVis du trener 3 dager i uken, trenger du mer mat enn 1300 kcal. Som rudboy sier må du ta utgangspunkt i din høyde og vekt, kan regnes ut her for eks: https://www.google.no/search?q=BMR&oq=BMR&aqs=chrome..69i57j69i60j0l4.574j0j7&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8. Der finne du din BMR (hva kroppen trenger for å overleve, du skal ikke spise mindre enn det uansett) og ditt aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...