Gå til innhold

Diskusjon: Er kardio destruktivt for muskler under diett(og ellers)?


Gjest

Anbefalte innlegg

Okey, så nå har jeg brukt en stund og lett rundt på google scholar m.m, for å finne artikler som understøtter at kardio som hindrer dannelse av ATP, i form av for lite oksygen i blodet, vil kunne være destruktivt for muskelmasse, både under diett og ellers.

Det finnes ett tonn av artikler der ute hvor folk har spekulert seg fram til det ene å det andre svaret ut i fra til tider, lite kunnskap (virker det som). Problemet er at det å finne artikler som er "spot" on på denne problemstillingen, er til dels vanskelig å oppdrive. Her er hypotesene som jeg kunne tenkt meg å sett besvart:

1. Kan kardio som hindrer dannelse av ATP gjøre at kroppen blir nødt til å benytte muskler og vev til energi?

2. Er kardio faktisk effektivt for å øke fettforbrenning under diett? Jeg er under den oppfatning av at når du har ett relativt fult glykogenlager så er det denne energien som blir utnyttet først, med mindre man kommer under overnevnte tilstand.

3. Kan kardio bidra til muskeløkning både under diett og ellers? (økt opptak av oksygen skal visstnok være bra?)

Morsomt om noen kan belyse litt av dette. Gjerne med studier om dere kjenner til noen, da jeg synes slikt er spennende lesing. Har for øyeblikket ikke tilgang til alle søkemonitorer, men får det igjen til høsten :-) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Kan kardio som hindrer dannelse av ATP gjøre at kroppen blir nødt til å benytte muskler og vev til energi?

Såvidt jeg vet er kun sprint en form for kondisjonstrening som kan benytte seg av ATP.

Ellers er langvarig kondisjonstrening med middels til lav intensitet et energisystem som ikke krever ATP -> ADP.

2. Er kardio faktisk effektivt for å øke fettforbrenning under diett?

Ja og nei - spørs helt på utgangspunktet.

Jeg vil uansett anbefale å helle satse på styrketrening som stimulerer til økt muskelmasse og høyere NEAT (hverdagsaktivitet)

Jeg er under den oppfatning av at når du har ett relativt fult glykogenlager så er det denne energien som blir utnyttet først, med mindre man kommer under overnevnte tilstand.

Mener du at man må tømme glykogenlagrene for å kunne brenne lagret fett?

3. Kan kardio bidra til muskeløkning både under diett og ellers? (økt opptak av oksygen skal visstnok være bra?)

I utgangspunktet nei, fordi det ikke ikke gir samme stimuli vekten under eller etter treningen som øker muskelmassen i likhet det styrketrening gjør.

Er en derimot utrent så kan utholdenhetstrening øke muskelmassen i liten grad til det som krever for å utføre belastning og varighet. Men det lar seg naturlig nok fort begrense.

Styrketrening alene kan øke oksygenopptaket

(Skriver fra mobil, skal se om jeg finner studier senere om jeg blar litt i pcen ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil uansett anbefale å helle satse på styrketrening som stimulerer til økt muskelmasse og høyere NEAT (hverdagsaktivitet)

Er 100% enig i dette punktet. Selv har jeg merket store forskjeller fra mye kardio-trening (3-5dager i uka) til bare det å gå mer i hverdagen generelt. fettprosenten er mindre og styrken har økt. Funker utmerket for egen del (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kan kardio som hindrer dannelse av ATP gjøre at kroppen blir nødt til å benytte muskler og vev til energi?

Såvidt jeg vet er kun sprint en form for kondisjonstrening som kan benytte seg av ATP.

Ellers er langvarig kondisjonstrening med middels til lav intensitet et energisystem som ikke krever ATP -> ADP.

All energi som skal benyttes i kroppen dannes via ATP-->ADP. Stopper denne prosessen opp dør man relativt momentant. Dette skjer f.eks. om man spiser cyanid, ATP-syntesen stoppes. Anbefaler ikke noen å teste ;) Anbefaler istedet å lese litt basic biokjemi:

obesfatfig3_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All energi som skal benyttes i kroppen dannes via ATP-->ADP. Stopper denne prosessen opp dør man relativt momentant. Dette skjer f.eks. om man spiser cyanid, ATP-syntesen stoppes. Anbefaler ikke noen å teste ;) Anbefaler istedet å lese litt basic biokjemi:

obesfatfig3_s.jpg

Takk for innspill - her valgte jeg litt feil ordvalg ser jeg nå i ettertid.

Begge to, både kortvarig og langvarig (1t ++) utholdenhetstrening vil bruke ATP fra start, fordi det er som du sier begynnelsen på alle energisystemer, men slik jeg forsto trådstarter var det en annen type kondisjonstrening (type "fettforbrennende -> langvarig") som over tid vil måtte benytte seg av et annet energisystem.

I utgangspunktet bruker alle bevegelser ATP, og siden utholdenhetsidrett er en bevegelse - dog av forskjellig intensitet og varighet og av den grunn måtte gå over til et annet energisystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok heller jeg som har rotet litt med begreper.. Er sikkert 3 år siden jeg hadde biokjemi nå, så er litt ute av det. Har tildels glemt noe av grunnkunnskapen. Må vel rote fram boka igjen etter hvert (er materialkjemiker selv NÅ så ble ikke noe eksperti biokjemi), men dette er def. noe jeg kunne tenkt meg å kunne, så skal bruke litt tid på det..

Uansett, takk for svar begge to=) Jeg spør mest av interesse. Brukte en del sprint trening før for å øke oksygen opptak.

Forøvrig mener jeg ikke at man må tømme glykogenlagret for å brenne fett. Rotet meg borti en model en gang i tiden, hvor det viser til at etter så så lang tid uten mat, benyttes mer å mer energi fra fettreserver kontra glykogenlager. (som var utgangspunktet til at folk benytter periodisk faste). Jeg mener vel dog at har man nettopp fylt opp lagrene, spist seg god å mett, å stikker ut å trener, så benytter man vel hovedsaklig energioverskuddet man har der å da? eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hmm.. Dette ble litt teknisk for meg. Jeg innrømmer jeg ikke leste meg igjennom alt..

Men den første tanken som slo meg var at kardio ikke er destruktivt. Det er jo supersunt for hjertet og resten av organene å la blodet bruse med jevne mellomrom.

Jeg trener masse spinning og rumpa har fått seg et løft. Dvs at jeg hart fått muskler under kardio eller? ;)

Tenker det er greit å få i seg en form for proteiner innen 30 min etter trening slik at ikke kroppen danner proteiner av sine egne muskler. Så er det vel greit??

Jeg vet ikke når kroppen begynner å ta av fettreservene under trening... Bare tenker at kroppen må få nok næring til musklene og mindre energi enn den forbruker i løpet av dagen. Men nå som du spør ble jeg nyskjerrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Dette ble litt teknisk for meg. Jeg innrømmer jeg ikke leste meg igjennom alt..

Men den første tanken som slo meg var at kardio ikke er destruktivt. Det er jo supersunt for hjertet og resten av organene å la blodet bruse med jevne mellomrom.

Jeg trener masse spinning og rumpa har fått seg et løft. Dvs at jeg hart fått muskler under kardio eller? ;)

Tenker det er greit å få i seg en form for proteiner innen 30 min etter trening slik at ikke kroppen danner proteiner av sine egne muskler. Så er det vel greit??

Jeg vet ikke når kroppen begynner å ta av fettreservene under trening... Bare tenker at kroppen må få nok næring til musklene og mindre energi enn den forbruker i løpet av dagen. Men nå som du spør ble jeg nyskjerrig :)

At du har bygd muskler vha. spinning viser først og fremst at du har vært langt unna ditt genetiske potensiale for muskelvekst. For en helt utrent person vil det meste av trening føre til økt muskelmasse, rett og slett fordi vedkommende er så langt unna sitt potensiale at enhver form for trening vil tilføre nok stimuli til å bygge muskler.

Dette varer dog ikke særlig lenge. Hvis du fortsetter å spinne så vil ikke rompa bli større og større. Kroppen tilpasser seg nøyaktig det stresset den blir utsatt for, og så lenge ikke intensitet går opp så har kroppen allerede tilpasset seg spinningøktene og ingen videre tilpasning trengs. Dvs. at rompa di ikke trenger å vokse. Den er stor nok til å deale med spinninga uten å vokse.

Når det gjelder inntak av protein etter trening så er det så å si irrelevant for de fleste. Det er mye viktigere at du får i deg næringen du bør ha i løpet av dagen enn rett etter trening.

nutrient-timing-chart-alan-aragon-jpg.134836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Ja, der sier du noe.. ;) Jeg har begynt trene igjen etter å ha fått unge. Og jeg har aldri vært i dårligere form enn det jeg har vært nå..

Det er nok som du sier. Nå vil jeg bare poengtere at jeg ikke satser på sprettrumpe ved å trene spinning ene og alene. Spinningen har vært starten min og nå implementerer jeg styrketrening igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...