Gå til innhold

Stivt kne etter knebøy


Audunss

Anbefalte innlegg

De to siste øktene med knebøy har jeg slitt med et stivt venstre kne når jeg begynner med treningssettene, noe jeg aldri har følt før, selv om jeg har trent knebøy i 5 år nå.

Det føles mest som om det er en stivhet i kneet, og en (liten)stikkend smerte like over kneet når jeg kommer rundt paralell i dybde. Føler bevegeligheten og styrken er der, bare jeg tøyer ut litt mellom arbeidssettene. Kjenner det ikke så godt når jeg kjører settene, men regner med det har noe med adrenalin etc. å gjøre.Føler også litt av det samme i frontbøy, men ikke så mye.

Har før følt en tendens til en strekk i øvre høyre lår når jeg trener tung bøy, men føler ikke den nå, som jeg tror har kommet av litt skjev benstilling, har nå fokusert på å stå rettere, så tenker kanskje det er det som er uvandt for venstre kne.Kan også være at dybden ikke er optimal på de tyngste settene.

Har en bøy økt igjen, før jeg tar ferie, så tenker å ta litt lavere vekter, og fokusere mer på dype bøy da, for å se om det har noe å si.

Noen som har tanker om hva det kan være, og hva jeg bør gjøre?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres ut som en svakhet i quadriceps. Prøv å løse opp i området øverst i quads som er tight, etterfulgt av strikkøvelse for rectus femoris. Gjør det før hver økt.

Egentlig burde du undersøkes for å kunne si noe sikkert, men i mine ører tror jeg at det er et problem med patellafestet til rectus femoris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, forstod ikke alt for mye av det, men ut fra bilder ser det ut som det er riktig muskler, og muskelfester:

Rectus-Femoris12.jpg

Er dette et problem som er vanlig å komme når man er relativt erfaren som knebøyer, og har allerede en god styrke? Har som sagt trent knebøy en stund, og trener med 170-180kg for tiden.

Ellers, har du eksempel på øvelser jeg kan kjøre? Prøver å være flink med oppvarming, og kjører 6-7 oppvarmingssett, med økende belastning, der jeg kjører mye dype knebøy for å få inn bevegelsen og dybden. Dette er en rutine jeg har kjørt i åresvis uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at stram lårmuskel fører til irritasjon i senen som er festet i kneskåla.

Jeg foreslår at du trener opp rectus femoris. Dette gjøres ved å feste en strikk til foten og gjøre 'fotballspark'. Løs opp det ømme området før du gjør rec fem øvelsen.

Det er relativt vanlig, men ikke noe jeg pleier å se komme ut av det blå for noen som er relativt erfarne. Har du gjort tekniske endringer, vært skadet, eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar, skal skaffe et strikk, og prøve det etter ferien. Skal ellers være mer obs på dybde, fotstilling etc. neste gang jeg trener.

Har som sagt over ikke forandret teknikk nevneverdig, har prøvd å skifte litt på fotstillingen, siden jeg merket litt skeiv benstilling, sto kanskje litt skeivt første gang jeg merket det også. Ingen skader eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar, skal skaffe et strikk, og prøve det etter ferien. Skal ellers være mer obs på dybde, fotstilling etc. neste gang jeg trener.

Har som sagt over ikke forandret teknikk nevneverdig, har prøvd å skifte litt på fotstillingen, siden jeg merket litt skeiv benstilling, sto kanskje litt skeivt første gang jeg merket det også. Ingen skader eller lignende.

video fra siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk filmet litt sist trening, men siden jeg var alene, ble det ikke optimale vinkler, legger ved 2 front og 2 vanlige bøy, fra siden og forfra. Er ikke perfekt teknikk, men ser ikke umiddelbart noe som skal indikere kneproblemer, men kanskje et trent øye ser mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH]165744[/ATTACH]

Hei Audun, teknikken din er ikke stygg på knærne dine. Du har et problem med hoftekontroll, så dersom du er stiv i ryggen ifbm treningen så er dette antakelig årsaken.

Over til knærne: jeg ser at du kniper knærne bakover. Slutt med det. La det være 1cm klaring mellom full ekstensjon og der du velger å stabilisere deg. Ekstremt mange kniper knærne bakover, og 'henger' på dem. Ikke gjør det.

Vanligvis finner jeg gastrocnemius og hamstring svak, samt en *meget* stram og vond popliteus hos personer som gjør dette. Popliteus er en innrotator og fleksor av kneet, og vil med potensiale føre til økt kompresjon i leddet. Dette er selvsagt ikke ønskelig.

Så i første omgang, slutt å knip knærne. Både på gymmet og i hverdagen. I annen omgang kan du vurdere å løse opp litt i popliteus (begrenset ut-rotasjon av leggen? Vond og hypertonisk ved palpasjon?) og styrke gastrocnemius (dette gjøres ved å trene tåhev med strakt kne) samt rectus femoris (fotballspark mot strikk).

1g-Jlsx2S5DT2F0Ee9X5Xw_m.jpg

Jeg prater nå ut i fra min erfaring med lignende tilfeller. Må ta et forbehold siden jeg ikke har sett deg i person.

post-10689-14441006100073_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utdypende svar, men litt usikker om jeg forstår deg riktig med kniping av knærne, mener du den røde linjen som du tegnet på bildet mit skal være rettere, så jeg står mer oppreist enn jeg gjør? Og er dette noe du mener jeg bør gjøre når jeg tar knebøy også, prøver å stå relativt rett mellom repene, men har ikke tenkt over det.

Skal se om jeg kan få kjørt inn tåhev, men må kanskje gjøre det i knebøy racket om jeg skal ha rette knær, tror ikke de har stående tåhev der jeg trener. Ellers må jeg se om jeg får kjøpt strikk, tenker også å legge inn Nordic hamstrings igjen(kjørt det før) for å styrke hamstringen.

Vet selv at jeg ikke alltids har den beste ryggen alltids i bøy, og kan være stiv til tider, og jobber med å holde den rettere, om du har noen tips der også, blir jeg glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig å slite med å holde bekkenet stabilt under bevegelse. Dette er sannsynligvis roten til kneproblemet, ettersom posterior tilting av bekkenet fører til utrotasjon i femur og dermed innrotasjon i tibia (derav problemet med popliteus, som jeg nevnte i forrige innlegg). Høres kanskje litt komplisert ut, men er i grunn ikke det.

For å fikse dette må du trene de lumbosacrale (helt nedre) ryggstrekkerne, og trene på å bruke dem under bevegelse. Igjen ,dette er et veldig vanlig problem som mange har. Du vil få *mye* mer kraft ut av hofta ved å lære dette, samt redusere skaderisiko betraktelig.

Du kniper knærne for langt 'inn'. De er i overekstensjon. Ikke rett dem ut så langt. Det er forskjell på å stå rett og å knipe knærne forbi nøytral og inn i hyperekstensjon.

Typisk holdningsproblematikk forklart nedenfor. Send meg en epost ved spm

http://treningogrehab.no/holdningskorrigering/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget var at jeg måtte faktisk google meg fram til nærmest alle ord i ditt innlegg, og ville ha noe mer "lettfordøyelig" :p

Beklager skal prøve å forklare litt enklere (y)

Når bekkenet dras frem mot magen (bøyes frem), vil dette også utrotere lårbeinet. Når lårbeinet utroteres, fører det også til at leggen innroteres, ettersom denne som regel er fiksert (statisk) i bakkekontakt. Dermed får man er innstrammet popliteus og potensiell kompresjon av kneleddet. Var det ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager skal prøve å forklare litt enklere (y)

Når bekkenet dras frem mot magen (bøyes frem), vil dette også utrotere lårbeinet. Når lårbeinet utroteres, fører det også til at leggen innroteres, ettersom denne som regel er fiksert (statisk) i bakkekontakt. Dermed får man er innstrammet popliteus og potensiell kompresjon av kneleddet. Var det ok?

Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg må bare spørre: er det ikke dette Kelly Starrett mener er ønskelig med hans "toes forward, knees out" prinsipp? Han mener dette fjerner slakken kneleddet og stabiliserer det. Eller har jeg misforstått enten deg eller ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg må bare spørre: er det ikke dette Kelly Starrett mener er ønskelig med hans "toes forward, knees out" prinsipp? Han mener dette fjerner slakken kneleddet og stabiliserer det. Eller har jeg misforstått enten deg eller ham?

Hei Henrik.

Det er riktig det du sier, han anbefaler at leggen innroteres og at hoften abdukterer (låret føres ut). Dette vil nesten alltid føre til en stygg feilkompresjon i kneet, mye verre enn hos OP.

Kneet er et hengsleledd, og hvis foten peker frem og knærne ut, vil dette føre stort press på innsiden av kneet, samt slite ut det laterale ligamentet (LCL). Har hørt om mange som har fått medial meniscus avrivninger etter råd fra Starrett. Det vil også stramme inn popliteus, som du selv er inne på.

12686.jpg

Starrett har også fått en del pes over dette fra andre behandlere og coacher. Om jeg husker rett, har Juggernaut training systems et intervju der han blir grillet greit for dette. Han anbefaler altså kne varus (motsatt av valgus).

valgus-varus-knees.jpg

http://www.jtsstrength.com/articles/2013/11/15/supple-leopard-vs-world/ (finner ikke videointervjuet hvor han blir grilla)

Jeg har dessverre selv prøvd 'knees out feet forward' for noen år siden, og fikk 'låst kne' symptomer etter kort tid. Kneet vil føles låst når det ikke er god glidning mellom meniscus og femurhodet. Skjønte fort at dette var en dårlig idé. Det er *kanskje* mulig å komme unna med det, dersom en har særdeles god pronasjon i ankelen. Men i uansett tilfelle er dette overhode ikke en stabil base for belastning, ettersom kneet som sagt er et hengsleledd og ikke et ellipseledd. Fysiologisk sett er det helt ulogisk å belaste knærne på den måten - vi ønsker at ledd belastes så jevnt som mulig for å hindre slitasje.

Håper ikke dette ble for knotete forklart. Min anbefaling er altså å la kneet tracke med midtfoten. Sørg for at foten ikke supinerer eller overpronerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er debatten du sikter til, Kjetil1234:

Rip har skrevet ned noe av det Starrett sier i debatten. Det er sedvanlig uklar tale fra Starrett IMHO:

At 4:48:

The issue is, how do we best cue a stable hip. Dropping straight down with the torso and shooting the knees forward, we know is a recipe for wiggle, or gimbal, of the knees back and forth. So, if the issue is, we have to cue, or set up a set of cues, that 1.) allow the back to remain neutral or stable, and 2.) allow that hip to be stable, because if we don't get that torsion effect, if we're not screwing our feet into the ground when we squat, or cueing the athlete into an isometric position with those short hip rotators, what ends up happening is that we start to see the dismissal of that, so we lose that, should the short hip rotators let go, right, now the knee becomes valgus, and its stays valgus up and down.

This conversation evolves into, then, hey, sometimes at heaviest loads and our heaviest squatters, we see a valgus knee moment at the bottom. And now the Chinese have been saying, hey, we go ahead and cue that. You know they, Dan Green was saying there's a moment where I actually push in, and so our idea is, I have always said that the knee goes up and down in the same pathway. So, the knee tracks down in the same way, and it should track up in the same way, and if I'm seeing gimbaling or wappelling in, what are my cues to fix that?

In response to Tsypkin's question about the book's illustration of varus knees, knees outside the toes, at 23:03:

Starrett: First, if you read the book, we talk about stable foot position, we talk about the principles through. If you just turn to a squat page with no context, it's like teaching yourself to Olympic lift from book, like, no, this is insane. What I will tell you, unequivocally, is that, you know, we have tens of millions of episodes viewed on Mobility Wod, and have tens of thousands of users, literally millions, we have two and a half to three million unique users, and the things that come through us, through our filters, we get lots and lots of emails, have nothing to do with what you're describing. That has not been our clinical experience. We don't see that.

In fact, to the contrary, that the traditional cues of unlocking and dropping straight down and collapsing in the bottom of the position has caused a plethora of dysfunction on the planet. We've seen ACL injuries in kids up 400% under twelve in the last ten years, women are still tearing their ACL at eight times the rate of men in collegiate sports. How's it going? We're not seeing … there's half a million knee surgeries in America every year, there's half a million spinal surgeries in America every year, 85% of Marine Force Recon retires on full disability, the Army has (garbled) of injuries every year. I'm telling you, the way we teach, we need to be a little more sophisticated on our stance.

Berger: Do you think that there's a risk, cause these gentlemen are saying here, of potentially people moving in an exaggerated way because they're interpreting that exaggerated cue as mechanical language?

Starrett: No. What we see is that people are coming back to the mean.

At 27:24:

Berger: How do you assess that? How do you know the knee's gone too far outside the foot?

Starrett: Well, see the ankles is, is stable, and if someone goes too far and is not, doesn't have... Look, one of the things we're trying to do is create hamstring advantage and adductor advantage, and if someone's butt is just straight up and their knees are straight out, like a frog, I mean, I work with the San Francisco Ballet, and they dance in that position all the time, they can jump and land safely, but it's not a position from which to generate force.

Berger: So for your average Level I coach, when they're being instructed to squat, what would be your advice to them or to cue to them for them to recognize when the knees have tracked too far outside the toes, by your train of thought?

Starrett: The issue is, if you see the feet inside, or the knee inside, and, that's the problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med starrett i at det er mange som mangler god fotpronasjon, og at vi bør jobbe med dette.

Å kline kneet inn i varus, er derimot en dårlig idé. Tror Kelly skjønte dette selv, som er grunnen til at han blir tvetydig i intervjuet. Hvis han innrømmer at han tar helt feil, kan han basically be bokeierne om å rive ut den siden av boken(noe de burde gjøre). Kjipt å ha gjort en slik fundamental feil ETTER å ha solgt tusenvis av kopier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah, han babler i vei og motsier seg selv. Merkelige greier. Jeg har sett et annet intervju med han om samme problemstilling (gidder ikke finne fram) hvor det er tydelig at han er lei av dette spørsmålet. Så lenge boka hans viser det den viser og videoene gjør det samme så kommer det til å være et tema. Jeg tviler på at Starrett mister nattesøvn over dette, for ka'ching, penger i banken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...