Gå til innhold

Ferdige vårruller fra frysedisken


Ingsii

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget at det finnes frosne vårruller i butikken (ja, henger sikkert litt etter...), og spiste disse til middag tidligere denne uken. Hadde glemt at jeg elsker vårruller, og de var så gode at jeg spiste dem til middag igår også.

Men... Jeg hører ofte at vårruller er fulle av fett, og derfor ikke bør inngå i et sunt kosthold, men bare som kosemat når man skal unne seg noe ekstra.

Jeg ønsker å ha et sunt kosthold (men selvfølgelig kose meg med usunn mat en gang i blant), men lurer på om også slike frosne vårruller fra butikken er så usunne?

Er helt grønn på å "tolke" ingredienslister og næringsinnhold, så kan noen hjelpe meg?

Ingredienser: Hodekål, bønnespirer, hvetemel, vann, purre, oksekjøtt, gulrøtter, grahamsmel, sjampinjong, rapsolje, maisstivelse, modifisert maisstivelse, soyaprotein, hveteflaker, sherry, eggepulver, dekstrose, ingefærpuré, maltodekstrin, glukosesirup, aroma, erteprotein, eggehvitepulver, salt, soyasauspulver, hvitløk, tørket judasøre, krydder (inneholder selleri), gjærekstrakt, stabilisator (methylcellulose), kalsiumklorid, laktose.

Næringsinnhold per 100 gram: Energi 637kJ (152kcal), fett 4,9g hvorav mettede fettsyrer 0,4g, karbohydrat 19,3g hvorav sukkerarter 2g, kostfibre 2,4g, protein 6,4g, salt 0,5g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ser absolutt ikke "usunt" ut.

hvis du er 60kg og skal ha 2g protein/kg, så må du spise rundt 2kg, men da er du på rundt 100g fett og 3000kcal.

burde ikke være noe problem å spise flere hver dag, men ikke baser en stor del av kostholdet på dem.

Men å spise de til middag ca. to-tre dager i uka? Spiser to vårruller per middag, hver på 100 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer jo ann på resten av kostholdet.

for de fleste er middagen det mest proteinrike måltidet, og i dette tilfellet får du kun 13g.

da har du vel noe til dem? 300kcal er en sykt liten middag.

Ja, har som regel fullkorsris + masse grønnsaker til :-)

Men bortsett fra proteininnholdet, da? Får i meg en del proteiner fra andre matvarer. Er disse like "fetende" som vårruller man feks. bestiller som take-away?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, har som regel fullkorsris + masse grønnsaker til :)

Men bortsett fra proteininnholdet, da? Får i meg en del proteiner fra andre matvarer. Er disse like "fetende" som vårruller man feks. bestiller som take-away?

Er vel kalorioverskudd/underskudd som styrer om det er fetende ;) I teorien kan du gå ned i vekt ved å drikke cola, og gå opp i vekt ved å spise gulrøtter ;) er mengdene totalt som teller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kalorioverskudd/underskudd som styrer om det er fetende ;) I teorien kan du gå ned i vekt ved å drikke cola, og gå opp i vekt ved å spise gulrøtter ;) er mengdene totalt som teller :)

Ja, det er jeg veldig klar over :) Men dette var ment som denne matvaren spesifikt. Er den sunn eller usunn. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg får høre at vårruller feks. bestilt fra takeaway er så usunn fordi den er fritert og inneholder masse fett. Lurer derfor på om denne typen frosne vårruller går under samme kategori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Et og vær glad".

Ja, selvfølgelig :) Men meningen med spørsmålet mitt var hvorvidt det er gunstig å spise disse to-tre dager i uken. Jeg unner meg "drittmat", godterier osv. en gang i ny og ned, men jeg ønsker ikke å venne meg til å spise mat som er usunn, flere dager i uka. Da vil jeg heller velge sunnere alternativer, og kose meg en gang i blant. Derav spørsmålet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig :) Men meningen med spørsmålet mitt var hvorvidt det er gunstig å spise disse to-tre dager i uken. Jeg unner meg "drittmat", godterier osv. en gang i ny og ned, men jeg ønsker ikke å venne meg til å spise mat som er usunn, flere dager i uka. Da vil jeg heller velge sunnere alternativer, og kose meg en gang i blant. Derav spørsmålet ;)

Og svaret fikk du av Therese og gjennom artikkelen jeg linket til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, takk :) Jeg leste den, godt skrevet! Men jeg tror ikke noen skjønner hva jeg egentlig spør om...

En enkelt matvare er ikke sunn/usunn. Det må ses i en større sammenheng. Men personlig ville jeg ikke valgt å ha den samme helfabrikata tingen til middag tre ganger i uken. En viktig faktor i et sunt kosthold er et variert kosthold:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje sunt å eta noko av det samma KVAR einaste dag. Nettopp fordi det fort fører til mangel på vitamin og mineral. Men eg ville heller ha ete laks 2-3 ganga i veka, enn vårulla, da næringsinnholdet er svært forskjellig. Laks inneheld blant anna omega 3 og meir protein enn ein vårrull. Prøv å ikkje køyr deg fast i 1 middag, samtidig som du skal veta at du ikkje behøver å utelukka matvarer, fordi dei er "ureine" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk :) Jeg leste den, godt skrevet! Men jeg tror ikke noen skjønner hva jeg egentlig spør om...

Det er fordi du spør om noe som ikke har et enkelt svar. "Hvor høyt er et tre?" "Hvor langt er et tau?" "Hvor sunn er en matrett?"

Svaret i alle tilfeller er: "det kommer helt an på". Hva det kommer an på i tilfellet matrett har du fått svar på av andre her, men vurderingen av hvordan disse vårrullene passer inn i ditt øvrige kosthold må du gjøre selv - alternativt må du si mer om hvordan kostholdet ditt ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...