Gå til innhold

Your Dog Will Eat You (And Cannabis Won’t Cure Cancer)


Tor

Anbefalte innlegg

Alle som trener, burde lese denne. Kanskje noen får dratt huet ut av fitnessbobblen, kanskje andre for litt mer forståelse av hvordan å motivere seg selv i et vissvass av vaserier om trening på nett og media. Artikkelen er lang, skrevet på engelsk og full av analogier som passer i den større sammenhengen om trening, helse og livstil.

http://www.bodyforwife.com/your-dog-will-eat-you-and-other-harsh-truths/

Buddy worships my father, but that dog would totally eat him if he died.

When it comes to canine eats corpse, size of dog doesn’t matter.

For de som har tid til 10 minutter for en av de skjeldne virkelige gode artiklene. Bonuspoeng til de som klarer å relaterer dette til det større bildet og derunder trening, for - SPOILER - hele artikkelen omhandler nettopp hvorfor man f.eks velger å bruke "X" tid på trening.

Tja. og klarer du å få f.eks sitatet under til å henge sammen med sitatet over, ja da har du virkelig skjønt artikkelen!

A harsh reality is the important stuff. For example:

  • Not Important: The milk in your latte came from a cow raised on genetically modified feed.
  • Important: That latte contains 500 calories.
  • Not Important: Your dog will snack on your corpse.
  • Important: Walking your dog is good exercise, which enhances quality and quantity of life for you both.
  • Not Important: You don’t look like a magazine cover model.
  • Important: Neither does 99.9% of the population.
  • Not Important: The grass is greener over there.
  • Important: Playing in the grass.
  • Not Important: What happens after you die.
  • Important: What happens before you die.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg synest det var ein interessant artikkel, men såg ikkje heilt denne sterke koblinga til trening som du ser...

La den ligge å les litt senere. Det er når man innser at hele artikkelen omtrentlig bare omhhandler trening at den blir så magisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å være festbrems, men jeg bet meg merke i følgende påstand i artikkelen:

Taking steps back in time, it’s often a lack of realism that leads one to a junction where it’s necessary to seek a medical intervention, miraculous or no, as approximately 80% of diseases are preventable through proper lifestyle choices. It’s rarely bad luck of the draw that puts a person’s health in peril.

That is a major harsh reality right there: 80% of disease is preventable via lifestyle Choice.

Er det virkelig? 80%? Jeg vet ikke helt hva slags bakgrunn artikkelforfatteren har annet enn at han er "spaltist" men det går i hvert fall rett i fleisen på påstander fra blant annet leger som argumenterer for at man definitivt kan gjøre enkelte grep for å forebygge sykdom, men at likevel flaks spiller en stor, om ikke den viktigste rolle i hvorvidt en blir syk eller ikke.

Uflaks er den viktigste årsak til nesten all sykdom. Det slår lege Ståle Fredriksen fast i boken ”Uflaks”. Han tar et oppgjør med tanken om at syke mennesker er skyld i sin egen sykdom. For eksempel har vi ingen kontroll over to av de viktigste faktorene som påvirker helsa vår, nemlig gener og oppvekst. Og, hvem kan gardere seg mot ulykker? Derfor er det både meningløst og uheldig å pålegge den enkelte det fulle ansvar for sin egen helse. Og, ikke minst, er det meningløst å gi oss inntrykk av at vi kan leve et liv uten sykdom og plager, bare vi gjør alt riktig. En slik holdning gjør samfunnet hardt og ubarmhjertig.

På denne måten gir Ståle Fredriksen begrepet uflaks en ny dimensjon. Det er ikke lenger bare et ord man kan ty til i møte med hverdagens små problemer - uflaks kan også gi nye tanker om oss selv og våre medmennesker. Han oppfordrer oss til å senke skuldrene, forsone oss med at livet aldri har vært, og neppe vil bli, rettferdig.

http://www.gyldendal.no/Fakta-og-dokumentar/Helse-kropp-og-sinn/Uflaks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg fant kilden til påstanden. Dr. David Katz har visst skrevet en bok om at man kan redusere risiko for en del sykdommer med 80 prosent som en del av livsstilsvalgene sine. Det tviler jeg i grunn ikke på men er fortsatt ikke påstanden i artikkelen :p

http://www.amazon.com/Disease-Proof-David-L-Katz-M-D/dp/014218117X

Stor forskjell på 80% for en del sykdommer og 80% for alle sykdommer, ja ;)

Ikke at det er så mye festbrems, poenget i artikkelen står fremdeles like sterkt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tro 80-prosenten stemmer om man regner 80% av alle sykdomstilfeller, ikke av alle sykdommer som står i et medisinsk oppslagsverk. En uhorvelig stor andel av sykdomstilfeller i den moderne verden er type 2 diabetes, hjerte- og karsykdom og kreft. De to første kan man (med unntak av ekstremt uheldige gener) unngå med noenlunde god livsstil, mens mye tyder på at livsstil øker sjansen for sistnevnte som også vil si at man med livsstil kan redusere sjansen for å få det.

I tillegg kommer alt av autoimmune sykdommer som plager mange mennesker i den moderne verden som folk i hopetall blir bedre av/lever bedre med med rett kosthold og livsstil. Gidder dog ikke mase for mye om dette punktet, skal ikke starte noen antinæringsstoff-diskusjon i denne tråden, og det første avsnittet dekker antagelig nært nok 80% av sykdomstilfeller til å støtte poenget mitt. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte artikkelen.

Den ga meg et helt nytt perspektiv på det å male rommet mitt, og viktigheten av å ikke bli alt for opptatt av å søle maling på andre ting.

Potensielt den beste artikkelen om maling jeg har lest, da den ikke egentlig nevner maling spesifikt i det hele tatt.

Dersom du ikke ser hvor spesifik den er om maling, så anbefaler jeg at man leser artikkelen igjen og lar den gro på deg. Det er egentlig ganske innlysende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg likte artikkelen.

Den ga meg et helt nytt perspektiv på det å male rommet mitt, og viktigheten av å ikke bli alt for opptatt av å søle maling på andre ting.

Potensielt den beste artikkelen om maling jeg har lest, da den ikke egentlig nevner maling spesifikt i det hele tatt.

Dersom du ikke ser hvor spesifik den er om maling, så anbefaler jeg at man leser artikkelen igjen og lar den gro på deg. Det er egentlig ganske innlysende.

10/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...