Gå til innhold

Hvor sterk bør den statlige styringen være?


Robert André

Anbefalte innlegg

Lets face the facts.

I følge HUNT er to av tre nordmenn overvektige. Det står ikke så veldig mye bedre til med barna våre. Er dette noe myndighetene bør gripe sterkere inn i - og evt prøve å styre?

F.eks opplæring i barnehager og skoler

Moms på frukt og grønt? Sukkeravgift? etc

Kom med innspill på hvor du mener linjen bør ligge. Noen synes jo allerede at staten bestemmer for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fin tråd! Jeg vil gjerne komme med litt generelt om statlig styring med en gang, med et håp om at vi kan legge diskusjonen på et realistisk nivå her. Håper jeg ikke dreper tråden før den lærer seg å gå.

Det er greit nok at refleksen når noen sier "statlig inngripen" er å stritte med piggene, spisse klørne og kvesse tennene, men tenk litt over hvilket ansvar staten har og hvor ufattelig mange faktorer og elementer som må tas hensyn til i et samfunn. Statlig inngripen i samfunnet er nødvendig på mange måter, og det funker.

Tiltak som avgifter og subsidier på basisvarer er med på å styre forbruket vårt, enten vi vil det eller ei, og de har også mange andre funksjoner (som generell velferd og trygd). Manipulasjon av markedsmekanismene ved å påvirke pris og tilbudt mengde skjer hele tiden, uten at vi tenker over det.

De grunnleggende prinsippene bak slikt er udiskutable. Det som riktignok kan diskuteres, er hvilke midler som kan benyttes og hvorvidt de oppnår den ønskede effekten. Hvilke konsekvenser har egentlig de inngripene som gjøres?

Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi jo også det problemet at hva staten og Fitnessbloggen syntes er et sunt kosthold ikke alltid samsvarer. Jeg for min del jubler ikke om det blir mvafritt å kjøpe brød og lavfett yoghurter. Men når det er sagt så syntes jeg det burde innføres retningslinjer i barnehager for å få mer variert mat, og muligens innføre fengselsstraff for 15 bursdager i året med kake og is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes litt mer statlig styring er en god idé, og støtter eksemplene dere nevner. Et annet eksempel er skolekantina. Det er helt greit at folk har fritt valg - men da kan de heller gå til nærbutikken. Ei skolekantine, hvor man faktisk skal være fokusert etter lunsj, bør selge annet enn cola og sjokoladepudding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi i første omgang skal konsentrere oss mer om å komme til en enighet om hva som er et sunt kosthold. Deretter bør fokuset ligge på informasjonskampanjer a la "5 om dagen", som når ut til hele befolkningen og ikke krever noe forkunnskaper for å kunne implementeres i hverdagen.

Selv om informasjonen bør gå ut til alle, mener jeg at hovedmålgruppen må være foreldre. Foreldre har et ansvar for å gi barna sine sunne vaner som legger grunnlaget for å gjøre gode valg senere i livet. Mye av dagens fedmeepidemi skyldes nok dårlige vaner hjemmefra.

Å legge inn dette som et fag fra barneskolen av (Mat og Helse) er et veldig positivt tiltak, så lenge kvaliteten på undervisningen er bra (Har hørt litt forskjellig, noe ganske skremmende).

Dette, kombinert med en fornuftig prispolitikk, vil gjøre det mulig å snu trenden vi ser i dag, med økende overvekt i befolkningen. Jeg er ikke for at usunn mat skal bli mye dyrere, da dette blir et inngrep i valgfriheten vår. Godt arbeid i informasjonsarbeidet, samt prispolitiske tiltak som kutting av moms på enkelte matvarer, bør være tilstrekkelig til å vri forbruket over på bedre varer.

Det eneste stedet jeg syns bør legges under offentlig styring, er kostholdet i barnehager. Jeg ser f.eks. ingen gode argumenter for at det skal serveres kake hver gang noen har bursdag. Barna får likevel kake og mere til i bursdagsbesøket hjemme. Hva med å markere bursdager på andre måter enn søtsaker? Et stort fruktfat, der bursdagsbarnet selv får være med å dele opp frukten vil være minst like gøy for barna, og ikke minst langt bedre for dem.

Dette ble et veldig rotete innlegg, men har mye på hjertet angående denne tematikken, og for lite tid til å samle tankene til et mer leservennlig format.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror vi i første omgang skal konsentrere oss mer om å komme til en enighet om hva som er et sunt kosthold. Deretter bør fokuset ligge på informasjonskampanjer a la "5 om dagen", som når ut til hele befolkningen og ikke krever noe forkunnskaper for å kunne implementeres i hverdagen.

(...)

Dette, kombinert med en fornuftig prispolitikk, vil gjøre det mulig å snu trenden vi ser i dag, med økende overvekt i befolkningen. Jeg er ikke for at usunn mat skal bli mye dyrere, da dette blir et inngrep i valgfriheten vår. Godt arbeid i informasjonsarbeidet, samt prispolitiske tiltak som kutting av moms på enkelte matvarer, bør være tilstrekkelig til å vri forbruket over på bedre varer.

Gode poeng. Pengene til informasjonsarbeidet og eventuelle subsidier eller reduksjon/fjerning av moms på "sunne" matvarer må riktignok komme fra et sted, og her vil en potensiell avgift på "usunne" matvarer kunne være en inntektskilde for staten som i tillegg vil øke effektiviteten av en slik kampanje ved å øke prisene på disse "usunne" matvarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...