Gå til innhold

Hvordan fungerer fettlagring?


Daenerys

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite spørsmål ang dette med overskudd på en dag iform av kcals.

Enkelt og greit legger man på seg av kcal-overskudd, men er det slik at kroppen faktisk lagrer overskuddet dersom man ligger i overskudd èn dag?

Sett at man ligger i et overskudd på 2000 kcal en dag ila en uke, drar på trening dagen etter på fastende tilstand, og går praksis i "underskudd".

Er det noen her som kan forklare hvordan fettlagringen her fungerer i praksis? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

FrkHoel Therese

Personlig mener jeg at slik du tenker "pr dag" er en overforenkling, da kroppen sånn sett ikke bryr seg om det er mandag eller tirsdag. Overskudd og underskudd må ses over tid.

Om jeg er 2000 i overskudd i dag Torsdag, for så å ligge 2000 i underskudd i morgen Fredag så har jeg jo ligget i vedlikehold siste 48 timene sett under ett.

Om jeg spiser 2000 kcal 23:59 i dag, så "nullstilles" ikke dette når klokken bikker 00:00 å det er "i morgen".

så overskudd over tid både brukes og lagres, avhengig av hvor stort overskuddet er. Men det lagrede er jo også midlertidig da det brukes av i periodene i underskudd. Så det er ikke så "svart/hvit" at en tenker pr dag er enten ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrkHoel Therese

Personlig mener jeg at slik du tenker "pr dag" er en overforenkling, da kroppen sånn sett ikke bryr seg om det er mandag eller tirsdag. Overskudd og underskudd må ses over tid.

Om jeg er 2000 i overskudd i dag Torsdag, for så å ligge 2000 i underskudd i morgen Fredag så har jeg jo ligget i vedlikehold siste 48 timene sett under ett.

Om jeg spiser 2000 kcal 23:59 i dag, så "nullstilles" ikke dette når klokken bikker 00:00 å det er "i morgen".

så overskudd over tid både brukes og lagres, avhengig av hvor stort overskuddet er. Men det lagrede er jo også midlertidig da det brukes av i periodene i underskudd. Så det er ikke så "svart/hvit" at en tenker pr dag er enten ene eller det andre.

Takk for utfyllende svar :) er det skrevet noen artikler om dette her på fitnessbloggen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest =xXx=
Både eirich og Therese Har kommet med gode svar så ser ikke helt behovet for at jeg skriver en A4-side om temaet ^^

Om dette er noe som folk ønsker å lese mer om så er det ingenting i veien for at jeg snekrer sammen en mer detaljert artikkel.

Ja takk! Dine artikler er alltid god åndelig føde:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er noe som folk ønsker å lese mer om så er det ingenting i veien for at jeg snekrer sammen en mer detaljert artikkel.

Absolutt. Skulle gjerne hatt litt mer kunnskap rundt dette. Har faktisk vurdert å starte nesten et identisk innlegg som TS her. Om du (eller noen andre) har tips til en artikkel el bok på emnet som er å anbefale så kom gjerne med tips (evt. kan jeg vente til en artikkel blir snekret sammen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Skulle gjerne hatt litt mer kunnskap rundt dette. Har faktisk vurdert å starte nesten et identisk innlegg som TS her. Om du (eller noen andre) har tips til en artikkel el bok på emnet som er å anbefale så kom gjerne med tips (evt. kan jeg vente til en artikkel blir snekret sammen).

http://www.amazon.com/Advanced-Nutrition-Metabolism-Sareen-Gropper/dp/1133104053

Den dekker det meste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...