Gå til innhold

Hva slags treningsprogram kjører dere, og hva har dere hatt god effekt av før?


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjører Dorian Yates varianten av HIT. Ett til to oppvarmingssett med stigende vekter for så et "balls to the wall" set til "failure" (inkl negatives, rest pause, dropsett etc). Antall reps ligger mellom 5 - 8. Det skal helst være progresjon i antall reps og tyngde på vekter fra uke til uke. Kjører dette programmet 5-6 uker for så å gå over til to til tre uker med lettere vekter og flere reps (deload). Tar også en uke fri fra trening hver 14. uke. Hatt en veldig bra utvikling med dette programmet og det er noe som fungerer veldig bra for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har akkurat begynt på base-versjonen av myo-reps ( Myo-reps del 4 - Baseversjonen - MyRevolution), tredagersprogrammet. Begynte denne uken, så er vanskelig å si om det funker eller ikke, men var iallefall veeldig støl etter de to øktene. Musklene ristet, og så blodårer som kom tydeligere fram. Nå skal det sies at jeg kun har trent et halvt år, så det er mulig ca alle treningsprogrammer vil ha god effekt for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Steik! It's a jungle out there. Blir mykje å sette seg inn i for ein "mosjonist" som meg. Eg kan ikkje så mange faguttrykk og blir heilt susen i knollen av alle akronyma som er ute og går, men eg har prøvd å sette meg litt inn i noko.... Eg har ikkje peiling på om eg har gjort mykje feil, men har uansett hatt (det eg vil rekne som) bra framgang dei siste par åra.

Vitale mål: 191cm/vekt: 2010: 78kg 2013: 84-87kg (vekta det siste året har åpenbar samanheng med om eg orkar kreatinkøyret eller ikkje, men merka uansett effekten styrkemessig av å ta kreatin uansett om det vart nokre treningsøkter som vart avbrotne av turar på ramma dei første vekene. Framleis 31 i livet i buksestorleik dog...).

Eg har prøvd å "keep it simple" med utgangspunkt i benkpressvariantar, militærpress, knebøy/frontbøy, markløft, frivending, chins/pull-ups, rovariantar + bicepscurl hvis eg gidd. Eg er litt utolmodig, så hvis økta blir lenger enn 45 min blir eg fort lei og umotivert.

I min ungdom trente eg også ein del spenst (hopp/hink i trapp, på kasse, motbakksprint, sprunglauf, hekkehopp, stille lengde, medisinballkast m.m.) med bra resultat, men dette er så plasskrevjande at sjølv om eg gjerne skulle hatt ei rein spenstøkt eit par gangar i veka, så krev det for mykje reising/orging etter jobb og det gidd eg rett og slett ikkje.

Uansett:

Eg har stort sett variert mellom 8x3, Pyramide, 5x5 og no sist myoreps (yes, eg trur eg har forstått greia, eg las artikkelen).

Pyramide (8-6-4-3/2, startar på ca. 80% av 1RM, aukar med 5 kg per sett) gav med gode resultat i auka maksstyrke i dei store øvelsane, men det som verkeleg gav utslaget var 5x5 programmet. Myo er så nytt at eg ikkje kan uttale meg enda og er veldig usikker på om det eg gjer er fornuftig.

Foreløpig har eg haldt meg til ein uoriginal (?) 2-splitt med 4-5 økter i veka:

D1: Benk, militær, dips for bryst, flies, dips, sidehev, tricepspressvariantar

D2a: Bøy, mark, pull-ups, rovariantar, omv. flies

D2b: Bøy, frivending, nordic hamstr., chins, rovariantar, omv. flies

Er lite systematisk, og veit ikkje om dette er mykje eller lite men, sei, på to år har t.d. framgangen i benk i 5x5 vore 87,5kg til 102,5 kg.

Heilt bak mål? Ineffektivt?

Lurte på om dette kan funke (overgang til 3-splitt (?)):

Dag 1:

Benkpress

Militær

Dips for bryst

Flies

Dips

Fronthev/sidehev

Dag 2:

Frontbøy

Markløft

Frivending

Hip-thurst

Am. Markløft

Dag 3:

Pull-ups

Face-pulls

Ro-variant

Omv. Flies

Biceps-curl

Shrugs

Poenget var vel uansett her å seie noko om at ein vanlig mosjonist utan spesiell kunnskap kan ha ein viss framgang, og i tillegg spørje om det eg driv med høyres greit ut eller er heilt på viddene. Er heilt ny i forumet så gi gjerne tilbakemelding på om dette er spam eller høyrer heime i ein annan tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører eiga program som æ kalle Keep it simple stupid :D

Begynne kver økt med å kjøre 10 Turkish getups

Deretter 5 runda med Barbell Complexes på de vanlige treningsdagene

Har 2 complexa som æ tar annen hver økt.

Complex A:

Rumenske markløft

Stangroing

Vending fra heng

Frontbøy

Press

Knebøy

Complex B:

Styrkevending

Longpress (frontbøy etterfulgt av press)

Knebøy

Good mornings

Push press fra nakke

5 runder på complexan med 3-4 reps

Deretter kjøre æ

Dag 1 Press /m vending og markløft

Dag 2 Benk og stangroing

Dag 3 Pullups og bøy

og etter 4 uke rotere æ ut øvelsene til de blir

Dag 1: Dips og sumomarkløft

Dag 2: Skråbenk og tjukkasroing

Dag 3: Chinups og frontbøy

Supersette øvelsan (utenom press og markløft pga plassmangel)

Rep og sett er ikke så nøye, så lenge det blir 25-30 reps totalt, for øyeblikket kjøre æ 2,3,4,2,3,4,2,3,4.

Øke 2,5kg i uka på øvelsene, enkelt og greit

Så øktene ser slik ut:

Dag1: 10 TGU

5 BB complexa (a eller B)

Press /m vending og markløft 30 reps på begge

Dag2: 10 TGU

5 BB complexa (a eller B)

Benk og roing

Dag3 10 TGU

5 BB complexa (a eller B)

Pullups og bøy

Tar mæ ca. 50 min, har æ tid så kjøre æ enten et par sett med biceps eller no farmers walk.

På dagene i mellom kjøre æ litt diverse stash, mye styrkerykk for tida da æ prøve å lære mæ det. Da prøve æ å få 50 fine rykk på ei bestemt vekt, tar ca. 30 min. Deretter noen lette rykkbøy 30-50 reps totalt, bra for mobiliteten :D

Tanken bak "programet" er enkelt, men vanskelig å forklare skriftlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...