Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Startet nylig å lage opp større partier med kylling/kjøtt/egg/ris osv og har lagt det i matbokser i kjøleskapet.

Hvor lenge holder de diverse varene der egentlig før det begynner å bli dårlig. Kan svært lite om kokkekunstene og matlaging generelt så prøver å lære noen tips som gjør hverdagen enklere.

Fortsetter under...

Annonse

Når det gjelder egg kan du bare glemme datostemplingen.

Rå egg holder minimum en måned på kjøkkenbenken i romtemperatur, og nærmere et halvt år i kjøleskapet.

Du trenger heller ikke være redd for å få i deg bedervede egg. Hvis de har stått for lenge så lukter de så vondt at du ikke klarer å spise dem uansett....

Vi kaster sinnsykt mye mat!

Men åpenbart er det svært få "miljøvernere" som tenker noe videre over dette, muligens fordi de føler at miljøsamvittigheten er tipptopp etter å ha sortert litt plast og papir :confused:

Punkt 1 er selvsagt å ikke kjøpe eller tilberede mer mat enn det man tror man kommer til å spise innen det blir for gammelt.

Men selvsagt, innimellom så har en kjøpt mat som går ut på dato før den forlater kjøleskapet.

I min verden er det veldig enkelt: Jeg driter i hvilken dato som står på emballasjen!

Ser man at det er dårlig, kast det.

Lukter det surt? Kast det. (Men ikke mistolk lukten av en nyåpnet pakke kjøtt/fisk/pålegg, la den "luftes" et halvminutt, så lukter det trolig helt ok)

Smaker det dårlig, tross at det både ser bra ut og lukter helt ok? Ja, ok ...da kaster vi det likevel, og lager oss noe annet å spise.

Når det gjelder ferdig tilberedt mat, så bør denne raskest mulig kjøles for å hindre bakterievekst. Men det er alltid et men; Ikke sleng gryta med varm mat i kjøleskapet, ettersom dette gjerne fører til både kondens og økt temperatur i kjøleskapet, og dermed reduserer holdbarheten på alt annet som finnes i kjøleskapet.

Et tips kan være å sette gryta i kaldt vannbad, uten lokk, og hurtigkjøle retten før den settes i kjøleskap.

Er det snakk om en kyllingfilet, en biff, et fiskestykke eller lignende, så kjøles dette nokså kjapt helt uten hjelp. Jeg pleier å sette slike rester i kjøleskapet etter 20-30 min.

Det finnes noen tips ang holdbarhet på restemat.no

Annonse

Et lite apropos, forresten:

Forrige helg kjøpte jeg okse indrefilet til 99 kr/kg. Årsaken var at butikken hadde ganske mye i hylla som gikk ut på dato samme dag. Ordinær pris var 454 eller noe i den duren.

Såfremt kjøttet har blitt behandlet riktig, og oppbevart kjølig nok, så er biffen aller best rundt utløpsdato. Da har den mørnet lenge nok til at den er superdigg. Så også med biffen forrige helg; Jeg kjøpte fantastisk indrefilet til 99 kr/kg, og mens jeg stod der og valgte ut de beste stykkene, så kom der en annen kar og kjøpte flatbiff til 189 kr/kg. Jeg lo litt inni meg selv, og tok noen stykker til :D (Butikken har ikke lov å fryse ned, men det kan jeg, og nå har jeg ca 3 kg fantastisk indrefilet i frysern, og det beste av alt; Det var nesten gratis ;))

Når det gjelder middag så kan du lage opp porsjoner med kjøtt, grønt, potet/ris/pasta, saus og vakuumere allt i en pose i fornuftig størrelse. Eller lage opp for eks kylling med saus, kjøttkaker med saus osv og vakuumere det i porsjonstørrelse. Siste er det mest fornuftige å gjøre, da trenger du bare litt grønt og noe mettning så er middagen klar. Og holder seg også best på denne måten. Kan fint få holdbarhet i to uker på denne måten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...