Gå til innhold

Akillesbetennelse


Snickers

Anbefalte innlegg

Noen her som har hatt akillesbetennelse? Jeg var hos legen for to uker siden og fikk noe betennelsesdempende medisiner som jeg skulle bruke i en uke, og beskjed om å ta det litt med ro. Men nå har jeg så og si sittet i ro i 2 uker. Foten min er bare verre! Er ikke det litt merkelig? Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har slitt litt med dette siste par måneder. Først betennelse, så sakte men sikkert bedre. Jeg fikk anbefalt å bruke eksentriske tåhev 2-3 ganger om dagen for å styrke ankel og akilles. Fikk beskjed om å gjøre dette på flatt gulv, slik at man ikke strekker senen unødvendig mye og da irriterer den mer. Har i det siste løpt enda mer barfot (er vår, så kanskje naturlig) og føler selv dette hjelper på å styrke føttene.

Men tålmodighet, jeg var nesten 2 måneder uten skikkelig løping, bare ski og styrke. En skade som kan ta litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt litt med dette siste par måneder. Først betennelse, så sakte men sikkert bedre. Jeg fikk anbefalt å bruke eksentriske tåhev 2-3 ganger om dagen for å styrke ankel og akilles. Fikk beskjed om å gjøre dette på flatt gulv, slik at man ikke strekker senen unødvendig mye og da irriterer den mer.

Ved achillestendinopati skal tåhev gjøres på gulvet om det sitter ned mot innfestingen til hælbeinet, på kasse om det sitter midt i sena. Det ser også ut til at man får samme resultat ved dynamisk som eksentrisk trening. Angående frekvens er det to skoler. Det klassiske Alfredssonregimet med daglogtrening eller HSR med tung, langsom belastning x3/uke med progressivt tyngre belastning og tyngre vekter. For achilles ser de ut til å ha samme resultat ved langtids oppfølging.

Merk at dette gjelder om det har vart en stund. I akuttfasen er det avlastning (unngå mye løp/gange, evt legge inn en hælkile) og statiske tåhev som bør prioriteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Død tråd, men har nylig fått akillessenebetennelse selv, så forsøker å gjenoplive den.

Hvordan gitt det med deg @Snickers?

Og er det noen som vet hvordan det er med styrketrening når man har betennelsen/etter smertene gir seg? 

Og er det lurt å gå med høyhelte støvletter på skolen fremfor joggeskoene? 

Føler meg så funksjonshemmet når det for øyeblikket er for vondt til å sykle engang :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Død tråd, men har nylig fått akillessenebetennelse selv, så forsøker å gjenoplive den.

Hvordan gitt det med deg @Snickers?

Og er det noen som vet hvordan det er med styrketrening når man har betennelsen/etter smertene gir seg? 

Og er det lurt å gå med høyhelte støvletter på skolen fremfor joggeskoene? 

Føler meg så funksjonshemmet når det for øyeblikket er for vondt til å sykle engang :( 

Støtter meg på OleMats ang å faktisk _trene_ leggene

Ofte kommer slike smerter (oversensitivitet er et mer riktig ord enn betennelse) pga en eller flere: too much, too soon, too fast, too often - enn der muskulaturen er vant med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Støtter meg på OleMats ang å faktisk _trene_ leggene

Ofte kommer slike smerter (oversensitivitet er et mer riktig ord enn betennelse) pga en eller flere: too much, too soon, too fast, too often - enn der muskulaturen er vant med

Det er absolutt det som skjedde her. Jeg var midt i en kjempestressende periode med flytting og en galen hybelvert, og søkte dermed tilflukt i spurtintervaller - noe jeg aldri har gjort noen sinne. For første gang i mitt liv turte jeg å hoppe av og på en tredemølle, og kjørte dermed 20-10 sek intervaller i ca 15-20 min. Dette lettet stresset så mye at et par dager senere gjentok jeg samme økta.. Så var det gjort.. Ble værre og værre i noen dager til jeg knapt kunne gå, før det begynte å bli litt bedre igjen. 

Dro til legen som sa at spinning fortsatt burde gå bra (siden det ikke har gitt smerter), så da ble det spinning tre-fire ganger i uka før det plutselig sa pang og jeg nå er tilbake på å ikke kunne gå mer enn absolutt nødvendig. 

Med trening tenkte jeg egentlig mest på når det er ok å begynne med øvelser som belaster beina igjen, da spesiellt knebøy og utfallsvarianter som jo er ganske belastende på akillesen. Og også øvelser som ikke er like ille forsåvidt, jeg forsøkte markløft på mandag, og føler nå at det kanskje var litt dumt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du har akillesbetennelse, og ikke kroppen som har reagert på spurt?

Betennelsesdempende midler hjelper i akuttfasen, er man disponert for dette bør man forebygge med bevegelse/tøying/egenmassasje på triggerpunkt.

PS: Leggsmerter/betennelser sitter ofte med årsak litt lengre opp enn det selve betente området.

Ole-Mats er jo forresten klok på dette så rådene hans er gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du har akillesbetennelse, og ikke kroppen som har reagert på spurt?

Betennelsesdempende midler hjelper i akuttfasen, er man disponert for dette bør man forebygge med bevegelse/tøying/egenmassasje på triggerpunkt.

PS: Leggsmerter/betennelser sitter ofte med årsak litt lengre opp enn det selve betente området.

Ole-Mats er jo forresten klok på dette så rådene hans er gode.

Hundre prosent sikker er jeg ikke, men det var nå det legen sa, og hun hadde visst hatt mye erfaring med det selv. Tar nå betennelsesdempende salve som jeg fikk resept på hver morgen og kveld i tillegg til tåhev + senk i trapp i et par minutter. Tenker å begynne med tyngre øvelser for akillessenen når smerten gir seg, men er fortsatt veldig usikker på når jeg skal tørre å prøve meg på knebøy og slikt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...