Gå til innhold

Salt eller ikke?


heijmeb

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål ang. salt!

Jeg har perioder hvor jeg spiser skikkelig mye egg, gjerne eggerøre med gressløk, hardkokt egg på grovbrød osv. Men jeg klarer ikke spise det uten salt, mange sier jo at man skal være totalt fra salt.. er det noe jeg kan erstatte saltet med?

Spiser jo ikke så mye salt til vanlig og innbiller meg derfor at det ikke er så farlig:whistling: men hva mener folk her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I snitt får nok befolkningen i seg for mye salt. Jeg husker ikke tallene akkurat nå, men så mye som 90% av saltet kom fra ferdigprodukter og halvfabrikata. "Bordsaltet", eller det saltet man putter i maten selv, utgjorde en svært liten del av saltinntaket. Hvis du spiser minst mulig ferdigmat skal dette altså ikke være noe problem.

Man skal heller ikke spise "så lite salt som mulig" - salt er også nødvendig i små doser. For de aller fleste tror jeg ikke det er noe man skal tenke for mye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du i hovedsak spiser rent kjøtt, egg, grønnsaker, frukt og meieriprodukter får du i deg rimelig lite salt. Det er begrenset med saltmengder i sjømat også...

Det er veldig viktig å huske på at kroppen TRENGER salt.

Det er som wheysted skriver over her, de aller fleste får i seg den "enorme" saltmengden via halvfabrikata, ikke via bordsaltet.

Så, ikke vær redd for å bruke salt på egget, eller krydre kyllingen med litt salt og annet krydder før du steker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at salt er essensielt for kroppen. Som det ble skrevet er det lurt å moderere inntaket, men blir man hysterisk kan man få lave verdier. Lavt salt = lavt blodtrykk. Lavt blodtrykk kan få deg til å besvime på trening. Veldig lavt kan være langt, langt verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan effekten av å innta mindre en 650 mg sodium per dag i ... 5-6 uker eller 3-4 måneder?

Og hva er effektene av alt for mye salt per dag over 5-6 uker eller 3-4 måneder , La oss si en mengde som 5000mg-18 000mg.

Bare et forhøyet blodtrykk?

Interessant tema :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begrenser meg ikke, mesteparten av oss er unge sunne mennesker, vis spiser lite prossesert og har ikkje hjerteproblemer :)

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=its-time-to-end-the-war-on-salt

"This week a meta-analysis of seven studies involving a total of 6,250 subjects in theAmerican Journal of Hypertension found no strong evidence that cutting salt intake reduces the risk for heart attacks, strokes or death in people with normal or high blood pressure"

screenshot20120120at516.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begrenser meg ikke, mesteparten av oss er unge sunne mennesker, vis spiser lite prossesert og har ikkje hjerteproblemer :)

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=its-time-to-end-the-war-on-salt

"This week a meta-analysis of seven studies involving a total of 6,250 subjects in theAmerican Journal of Hypertension found no strong evidence that cutting salt intake reduces the risk for heart attacks, strokes or death in people with normal or high blood pressure"

screenshot20120120at516.jpg

Det spørs jo veldig mye på utganspunktet og hvor mye det kuttes :p

( jeg har ikke åpnet nettsiden eller lest artikkelen(e))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan effekten av å innta mindre en 650 mg sodium per dag i ... 5-6 uker eller 3-4 måneder?

Og hva er effektene av alt for mye salt per dag over 5-6 uker eller 3-4 måneder , La oss si en mengde som 5000mg-18 000mg.

Bare et forhøyet blodtrykk?

Interessant tema :)

Har du sett bodybuildere besvime på scenen noen gang? Jeg vet ikke hva nøyaktig de tallene du snakker om ville gjort, men jeg har sett mange stygge tilfeller av lave saltverdier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett bodybuildere besvime på scenen noen gang? Jeg vet ikke hva nøyaktig de tallene du snakker om ville gjort, men jeg har sett mange stygge tilfeller av lave saltverdier...

Å ja, det er sant. Men hva er det som får de til og besvime, Er det pga lavt sodium nivå i kroppen som fører til lavt blodtrykk?

Jeg gikk rundt i 3-4 mnd med et sodium inntak på 300-750 mg og jeg besvimte ikke. Jeg veier jo som sagt ikke 80kg+ sånn som de fleste kroppsbyggere da :) ..enda :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, det er sant. Men hva er det som får de til og besvime, Er det pga lavt sodium nivå i kroppen som fører til lavt blodtrykk?

Jeg gikk rundt i 3-4 mnd med et sodium inntak på 300-750 mg og jeg besvimte ikke. Jeg veier jo som sagt ikke 80kg+ sånn som de fleste kroppsbyggere da :) ..enda :p

Det kan virke sånn, ja.

Man kan for øvrig besvime av for høyt blodtrykk også, så en mellomting er ikke å forakte. Die high blood pressure er ikke kult det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på dette selv, har bevisst kuttet salt of vært "redd" for det. Men hvor mye har det å si for vektnedgang?

Også lurer jeg på hva krydder folk bruker til satater og kylling etc..

Hvis du minsker saltet i maten, vil du bare gå ned vannsamling. Og det er ikke så smart i forhold til trening hvor du trenger en del vann og salt. Men hvis du skal gå ned fort, to-tre dager, kan du kutte ut salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, det er sant. Men hva er det som får de til og besvime, Er det pga lavt sodium nivå i kroppen som fører til lavt blodtrykk?

Jeg gikk rundt i 3-4 mnd med et sodium inntak på 300-750 mg og jeg besvimte ikke. Jeg veier jo som sagt ikke 80kg+ sånn som de fleste kroppsbyggere da :) ..enda :p

Jeg hadde "et normalt tilbakeholdent forhold til salt" i mange år før jeg måtte ta konsekvensene av det. Første gang jeg virkelig merket det var i andre settet på knebøy, og det var farlig. Ikke bare for meg, men for alle rundt.

Spis litt salt. Ikke overdriv og ikke underdriv. alt med måte - til og med måtehold skal man ta med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...