heijmeb Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Jeg har et spørsmål ang. salt! Jeg har perioder hvor jeg spiser skikkelig mye egg, gjerne eggerøre med gressløk, hardkokt egg på grovbrød osv. Men jeg klarer ikke spise det uten salt, mange sier jo at man skal være totalt fra salt.. er det noe jeg kan erstatte saltet med? Spiser jo ikke så mye salt til vanlig og innbiller meg derfor at det ikke er så farlig:whistling: men hva mener folk her inne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaraMella Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Lurer litt på dette selv, har bevisst kuttet salt of vært "redd" for det. Men hvor mye har det å si for vektnedgang? Også lurer jeg på hva krydder folk bruker til satater og kylling etc.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wheysted Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 I snitt får nok befolkningen i seg for mye salt. Jeg husker ikke tallene akkurat nå, men så mye som 90% av saltet kom fra ferdigprodukter og halvfabrikata. "Bordsaltet", eller det saltet man putter i maten selv, utgjorde en svært liten del av saltinntaket. Hvis du spiser minst mulig ferdigmat skal dette altså ikke være noe problem. Man skal heller ikke spise "så lite salt som mulig" - salt er også nødvendig i små doser. For de aller fleste tror jeg ikke det er noe man skal tenke for mye på. Dag 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
heijmeb Skrevet 20. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2012 Så jeg kan med andre ord fortsette å spise salt med god samvittighet? Wee. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-bone Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Jeg synes det funker fint å bytte ut salt med dråper sitron Kanskje ikke til all mat, men funker for det meste, synes jeg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
heijmeb Skrevet 20. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2012 Jeg synes det funker fint å bytte ut salt med dråper sitron Kanskje ikke til all mat, men funker for det meste, synes jeg! Hvordan mat bruker du det til? Har aldri hørt om noen som bytter ut salt med sitron, om det funker så vil jeg jo prøve det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pho Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Ingen grunn for å være redd salt. La smaksløkene styre inntaket ditt http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/news/fullstory_118523.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone Angelika Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Dersom du i hovedsak spiser rent kjøtt, egg, grønnsaker, frukt og meieriprodukter får du i deg rimelig lite salt. Det er begrenset med saltmengder i sjømat også... Det er veldig viktig å huske på at kroppen TRENGER salt. Det er som wheysted skriver over her, de aller fleste får i seg den "enorme" saltmengden via halvfabrikata, ikke via bordsaltet. Så, ikke vær redd for å bruke salt på egget, eller krydre kyllingen med litt salt og annet krydder før du steker den. Sungrazer og Oddis 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aaa Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Husk at salt er essensielt for kroppen. Som det ble skrevet er det lurt å moderere inntaket, men blir man hysterisk kan man få lave verdier. Lavt salt = lavt blodtrykk. Lavt blodtrykk kan få deg til å besvime på trening. Veldig lavt kan være langt, langt verre... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
heijmeb Skrevet 20. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2012 Da er det ikke noe problem i det hele tatt for min del hvertfall! Nå ble jeg glad! Takk for svar, folkens :thumbsup: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morten Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Hva kan effekten av å innta mindre en 650 mg sodium per dag i ... 5-6 uker eller 3-4 måneder? Og hva er effektene av alt for mye salt per dag over 5-6 uker eller 3-4 måneder , La oss si en mengde som 5000mg-18 000mg. Bare et forhøyet blodtrykk? Interessant tema Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BROrilla Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 salt binder mye vann... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BadWolf Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Jeg begrenser meg ikke, mesteparten av oss er unge sunne mennesker, vis spiser lite prossesert og har ikkje hjerteproblemer http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=its-time-to-end-the-war-on-salt "This week a meta-analysis of seven studies involving a total of 6,250 subjects in theAmerican Journal of Hypertension found no strong evidence that cutting salt intake reduces the risk for heart attacks, strokes or death in people with normal or high blood pressure" wheysted 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morten Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Jeg begrenser meg ikke, mesteparten av oss er unge sunne mennesker, vis spiser lite prossesert og har ikkje hjerteproblemer http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=its-time-to-end-the-war-on-salt "This week a meta-analysis of seven studies involving a total of 6,250 subjects in theAmerican Journal of Hypertension found no strong evidence that cutting salt intake reduces the risk for heart attacks, strokes or death in people with normal or high blood pressure" Det spørs jo veldig mye på utganspunktet og hvor mye det kuttes ( jeg har ikke åpnet nettsiden eller lest artikkelen(e)) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aaa Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Hva kan effekten av å innta mindre en 650 mg sodium per dag i ... 5-6 uker eller 3-4 måneder? Og hva er effektene av alt for mye salt per dag over 5-6 uker eller 3-4 måneder , La oss si en mengde som 5000mg-18 000mg. Bare et forhøyet blodtrykk? Interessant tema Har du sett bodybuildere besvime på scenen noen gang? Jeg vet ikke hva nøyaktig de tallene du snakker om ville gjort, men jeg har sett mange stygge tilfeller av lave saltverdier... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morten Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Har du sett bodybuildere besvime på scenen noen gang? Jeg vet ikke hva nøyaktig de tallene du snakker om ville gjort, men jeg har sett mange stygge tilfeller av lave saltverdier... Å ja, det er sant. Men hva er det som får de til og besvime, Er det pga lavt sodium nivå i kroppen som fører til lavt blodtrykk? Jeg gikk rundt i 3-4 mnd med et sodium inntak på 300-750 mg og jeg besvimte ikke. Jeg veier jo som sagt ikke 80kg+ sånn som de fleste kroppsbyggere da ..enda Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wheysted Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Å ja, det er sant. Men hva er det som får de til og besvime, Er det pga lavt sodium nivå i kroppen som fører til lavt blodtrykk? Jeg gikk rundt i 3-4 mnd med et sodium inntak på 300-750 mg og jeg besvimte ikke. Jeg veier jo som sagt ikke 80kg+ sånn som de fleste kroppsbyggere da ..enda Det kan virke sånn, ja. Man kan for øvrig besvime av for høyt blodtrykk også, så en mellomting er ikke å forakte. Die high blood pressure er ikke kult det heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BadWolf Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Tipper alle som dør av salt har høyt blodtrykk pga de bekymrer seg så mye for saltinntaket. Jeg har selvfølgelig ingen kilder på dette, men det har som regel ikke db eller vg heller, så ta meg omtrent like serriøst som du gjør med helseseksjonen deres. wheysted 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forsvarsdama5.0 Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Lurer litt på dette selv, har bevisst kuttet salt of vært "redd" for det. Men hvor mye har det å si for vektnedgang? Også lurer jeg på hva krydder folk bruker til satater og kylling etc.. Hvis du minsker saltet i maten, vil du bare gå ned vannsamling. Og det er ikke så smart i forhold til trening hvor du trenger en del vann og salt. Men hvis du skal gå ned fort, to-tre dager, kan du kutte ut salt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aaa Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Å ja, det er sant. Men hva er det som får de til og besvime, Er det pga lavt sodium nivå i kroppen som fører til lavt blodtrykk? Jeg gikk rundt i 3-4 mnd med et sodium inntak på 300-750 mg og jeg besvimte ikke. Jeg veier jo som sagt ikke 80kg+ sånn som de fleste kroppsbyggere da ..enda Jeg hadde "et normalt tilbakeholdent forhold til salt" i mange år før jeg måtte ta konsekvensene av det. Første gang jeg virkelig merket det var i andre settet på knebøy, og det var farlig. Ikke bare for meg, men for alle rundt. Spis litt salt. Ikke overdriv og ikke underdriv. alt med måte - til og med måtehold skal man ta med måte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.