Gå til innhold

Anbefalte innlegg

På mitt treningssenter er det et litt dumt hopp mellom vekta på hantler. Man finner alle slag opp til 10kg, deretter øker de med 2.5 kilo (!).

Jeg starta på HELE 6kilos håndvekter i benkpress, det har vært jevn progresjon og økning på en kilo har vært passe. Nå er jeg på 10kg, hvilket ikke gir meg noe lenger. Fint lite følelse av utbytte. Neste er 12.5kg. Det er ALTFOR mye.

Så... What To do? Gå over på stang? Vil jeg da miste effekt på støttemusklatur? Andre smarte ideer til å få meg over kneika?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33497-benkpress-med-h%C3%A5ndvekter-vsstang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et annet tips kan være å øke i repetisjoner et par ganger før du øker vektene.

Eksempelvis:

Uke1: 10kg 3x6

Uke 2: 10kg 3x8

Uke 3: 10kg 3x10

Uke 4: 12 kg 3x6

osv..

Jeg gjør det sånn når jeg trenger benkpress med manualer og det funker ganske greit. På planen står det 6-10 repetisjoner, så jeg tar så mange jeg kan per sett og øker neste økt når jeg har klart 10 repetisjoner på alle settene.

På mitt treningssenter er det et litt dumt hopp mellom vekta på hantler. Man finner alle slag opp til 10kg, deretter øker de med 2.5 kilo (!).

Jeg starta på HELE 6kilos håndvekter i benkpress, det har vært jevn progresjon og økning på en kilo har vært passe. Nå er jeg på 10kg, hvilket ikke gir meg noe lenger. Fint lite følelse av utbytte. Neste er 12.5kg. Det er ALTFOR mye.

Så... What To do? Gå over på stang? Vil jeg da miste effekt på støttemusklatur? Andre smarte ideer til å få meg over kneika?

Prøv 12,5 kg, få noen til å stå bak også skal du se at du får det til...begyn med få rep og øk gradvis :D

Prøv 12,5 kg, få noen til å stå bak også skal du se at du får det til...begyn med få rep og øk gradvis :D

Du må huske på at å øke fra 10 til 12,5 er en 25% økning. Det blir tilsvarende som at en som løfter 100 i benk skal ta 125kg neste gang. Da blir det brått bro-spot (med hjelp hele veien).

Annonse

Hvor mange reps klarer du på 10kg da?

Du kan jo forsøke å variere utførelsen for å gjøre det tyngre også. Du trenger ikke øke tyngden på hantlene for å gjøre øvelsen tyngre. Du kan for eksempel kjøre med stopp i bunnen, rolige repetisjoner, rolig ned og eksplosivt opp osv.. Bruk fullt range of motion, dvs. helt ned til brystet, hold litt før du presser opp igjen. Prøv å kjenn etter at det tar der det skal. Hvis du tester dette og fremdeles ikke mener du får noe utbytte, vil jeg tro du fint klarer 12,5 kg.

Jeg er fan av benkpress med hantler, bruker aldri stang.

På 10 kg tar jeg nå 8x3, men greier betydelig mer. Tror faktisk jeg ville klart 17-20. Iallfall på en god dag. I dag hadde jeg en skikkelig drittdag der alt var tungt og fælt, men hadde også spist dårlig. Tok første omgangen med de vanlige 10kg hantlene, andre på benk med stang uten ekstra belastning (aner ikke hva stanga veier), siste med stang og 2x5 vektskiver.

Siste var tungt, men gjennomførbart. Mannen stod bak sånn i tilfelle, og hjalp meg kun med å få stanga på plass etter siste løftet.

Det var deilig med litt variasjon, men jeg liker tanken på å ta flere muskelgrupper i hver øvelse. Gjerne tunge baseøvelser, men at hele programmet da er fort gjort. Lettere å få det til i en hektisk hverdag sånn. Kjente at med stanga følte jeg litt mindre kontroll på en måte. Men det er kanskje en vanesak?

• 2 uker senere...
Du må huske på at å øke fra 10 til 12,5 er en 25% økning. Det blir tilsvarende som at en som løfter 100 i benk skal ta 125kg neste gang. Da blir det brått bro-spot (med hjelp hele veien).

2,5kg er 2,5kg, like store økning uansett hvilken vekt du har på stanga. Man kan ikke øke med samme prosent hver gang :D

Nei, dessverre :p

Jeg er enig i at det blir 2,5kg opp i begge tilfeller, men jeg ville bare sette det i perspektiv. Ser vi bort fra beginnergains som personen som løfter 10kg trolig vil få god hjelp fra og at personen som tar 100 ikke har nådd et platå vil nok førstnevnte slite mer med å komme seg til 12,5kg enn sistnevnte vil ved å løfte 102,5 (selv om kanskje 105 hadde vært riktigere å sammenligne med ettersom man med hantler får 2,5kg i hver hånd).

Nei, dessverre :p

Jeg er enig i at det blir 2,5kg opp i begge tilfeller, men jeg ville bare sette det i perspektiv. Ser vi bort fra beginnergains som personen som løfter 10kg trolig vil få god hjelp fra og at personen som tar 100 ikke har nådd et platå vil nok førstnevnte slite mer med å komme seg til 12,5kg enn sistnevnte vil ved å løfte 102,5 (selv om kanskje 105 hadde vært riktigere å sammenligne med ettersom man med hantler får 2,5kg i hver hånd).

Prosenten er kanskje høy, men mitt poeng var mer det at vi damer av og til holder igjen det siste lille trøkket som skal til for å gå opp ett hakk i vekter. Det er ikke slemt ment, holdt å med det samme selv...stolte rett og slett ikke på at jeg skulle klare det. Min løsning var at mannen stod bak klar til å redde meg ut av en potensielt "krise"...

Mener fortsatt at hvis hun klarer 17-20 reps med 10 kg klarer hun noen få reps med 12,5 kg....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...