Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har to prolapser med nerveaffeksjon (på samme side) i korsryggen. Det er litt vondt i ryggen, litt vondt i beinet, periodisk delvis lammelse og nummenhet i huden på høyre fot.. Til å leve med, ikke stort å få gjort noe med, men jeg kan ikke gå mange meter før ryggen og til dels beinet gjør så vondt at det er uaktuelt å gjøre noe annet enn å stoppe og bøye seg slik at ryggen strekkes og "slipper" litt.

Problemet er at vi har en liten tass på 9 1/2 måned hjemme, og jeg kjenner litt på dette med at jeg rett og slett ikke kan gå turer og etterhvert løpe og leke noe særlig.

Så, første spørsmål: Hva kan jeg gjøre med dette selv? Jeg vet jeg alltid har hatt stramme hamstrings, selv de årene jeg drev aktivt med kampsport. Dette antar jeg gjør at hoftene og korsryggen må kompensere i en del bevegelser. Dette forverres merkbart av nerveproblemene på høyre side. Beveger det benet seg for langt frem gjør det vondt i ryggen så bevegelsesbanen blir av nødvendighet redusert, som fører til enda strammere hamstring på den siden.

Jeg har tøyd og tøyd i både korte og lange bolker, gjort mobilitetsøvelser og "dynamisk oppvarming" før trening og gått til innkjøp av en RumbleRoller av den lange og harde typen. Sistnevnte har vel og merke for det meste fått stå i ro, men har likevel inntrykket av at ingenting biter.

Jeg har også vært hos manuellterapaut med "..spesialistkompetanse i manuellterapi og idrettsmedisin" som "..er spesielt interessert i klinisk diagnostikk, funksjonsanalyser og aktiv rehabilitering.." og forklart problemstillingen, uten at han hadde noen verdens ting å komme med hverken den ene eller andre veien. Han viste meg hvordan man tøyer hamstrings og piriformis, noe jeg selvsagt kunne fra før.

Det har surra en idé rundt i hodet mitt en stund om å kjøre en kort treningsøkt hver dag, noe alá:

• Lett (dynamisk) oppvarming.
  • Knebøy: 10 reps med 20kg (stanga), 25kg, 30kg, 35kg, osv. inntil jeg føler det minste ubehag.
  • Markløft: 10 reps med 30kg (stanga+minste vektene som får den i rett høyde over gulvet), 25kg, 30kg, 35kg, osv. inntil jeg føler det minste ubehag.
  • Skrå hantelpress (pressøvelse jeg er glad i).
  • Bred nedtrekk (trekkøvelse jeg er og alltid har vært pinlig svak i).

Målet måtte vært å kjøre alt som berører ryggen sakte og med stålkontroll. Jeg har til info tidligere løftet 125kg i markløft og 110kg i knebøy (og 130kg i benkpress, for å sette i perspektiv hvor skjev formen er), men her har det stoppet fullstendig opp takket være ryggen. I tillegg kommer hensiktsmessig rulling og tøyning. Jeg er kronisk avslappa i alt av muskler med unntak av nedre rygg og hofte/lår, så nøyaktig hva "hensiktsmessig" er må jeg ha litt hjelp til.

Så til spørsmål nummer to: Er operasjon et alternativ jeg bør vurdere før jeg blir smerteinvalid (slik min far og farfar var da de fikk operasjon)?

Jeg har vært på MR flere ganger og på utredning hos kirurg, og fikk klar beskjed om at jeg grunnet nummenheten i foten var en kandidat for operasjon. Nå har det seg dog sånn at selv en kikkehullsoperasjon innebærer kutting av ting som leddbånd i ryggen. Er dette en god langtidsplan for en type på 29 som allerede har en råtten rygg og som liker å trene, gitt at operasjonen fikser det semi-akutte problemet men så langt jeg kan se etterlater en allerede trøblete rygg enda mer svekket?

Om du har lest deg hele veien ned hit kan jeg ikke annet enn å takke! Håper jeg får noe fornuftig tilbakemelding, for dersom generell oppslutning på fitnessbloggen er at økt mobilitet i hofter og bein kan lette uønsket belastning på korsryggen og dermed gjøre at jeg i det minste kan gå en tur med sønnen og forloveden, så er jeg villig til å investere en god del innsats for å få det til.

<frekkhet> Ole-Mats Moskvil </frekkhet>

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33347-ryggprolapser-mobilitet-og-sm%C3%A5barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rekker ikke å svare nå, men et par oppfølgingsspørsmål: Hvor lenge har det vært slik og er det noen forverring/progresjon? Har du MR-beskrivelsen? I så fall, gidder du å kopiere den inn hit?

Første gang jeg merket det var etter en episode med lavt blodsukker i 2008 der jeg gikk ut på kjøkkenet en tur og kom til meg selv en stund senere i dusjen med jævlig vond rygg og en skulder som (uvisst for meg) hadde vært en tur ute av ledd. Gudene vet hvordan, ingenting på kjøkkenet som tyda på at noe hadde skjedd der. Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd eksen benytta anledningen til å vri om armen min mens hu hoppa på korsryggen min. :p

Vel, en stund etter dette var jeg på min første MR, og beskrivelsen var noe sånt som "Stor fokal skivebukning L4-L5" om jeg husker rett. Har en fra 2011 forran meg nå, med følgende tekst:

MR lumbalcolumna. Stor fokal skiveutbukning L4/L5 mot høyre med impresjon i durasekken og sannsyneligvis affeksjon av høyre L5-roten.

Lett høyderedusert 5. lumbale skive med minimal skivebukning, men god plass i spinalkanalen.

R: Stor fokal skivebukning L4/L5 med affeksjon av høyre L5-rot.

Mener jeg har vært på en MR etter dette også, for hos kirurgen var det helt tydelig at det var to utbukninger, og begge var i følge han —etter litt veeeeldig behagelig bøying og tøying— borti sine respektive nerverøtter på høyre side.

Det har vel blitt forverring men det har gått såpass sakte og jevnt at jeg ikke har tenkt nevneverdig over det. Plagene har vært de sammen, men distansen jeg kan gå har blitt kortere og kortere, og rentene jeg betaler etter en dag med oppussing og slikt høyere og høyere.

Ryggen ble dog merkbart mye verre i 2014, etter jeg 1. januar brakk venstre skapula og splittet høyre ulneus. (Ja, jeg var edru. Ja, jeg hadde lavt blodsukker. Nei, det var ingen vitner og ingen tegn på det lille hyttesoverommet på at noen verdens ting hadde skjedd. :confused:) 6 uker med begge armene i fatle og uten mulighet til å hverken sitte eller ligge på noen behagelig måte tar på.

Nesten alle skiveutglidninger er ut mot baksiden, mellom l4/l5 eller L5/s1. Hva sier det oss? Hvorfor er 95% av prolapsene på SAMME STED? Fordi årsakene er skremmende like. Stuart McGill fant for eksempel ut at overmobilitet i korsryggen og undermobilitet i hofta, var et fellespreg hos disse menneskene. Ved konstant fleksjon i lumbalen vil det være naturlig å benytte denne det lille ekstra, da hofta ikke stimuleres til bøy i like god grad uten - det er ikke uten grunn at psoas i tillegg til å være en hoftebøyer, opprettholder lumbal kurve under bevegelse. Resultatet... Akkurat det McGill fant ut av.

Flere studier har vist atrifo i lumbal multifidus og psoas major. Hva har disse til felles? De bidrar med å opprettholde normal lumbosakral lordose. Ekstremt mange klemmer rumpa og bekkenet fremover, og slipper taket i korsryggen. Dette fører til at korsryggen KONSTANT feilbelastes. Det vil også koble ut lumbal multifidus, samt sette psoas, iliacus og QL i konstant strekk. Dette fører til at de slutter å fungere optimalt, og man mister noen av deres viktige funksjoner, slik som iliosakral og lumbosakral stabilisering.

Mange er uenige, men jeg har hatt MEGET gode resultater med opptrening og korrigering av holdning og bevegelsesmønster, hos kunder som har hatt smerter i årevis.

Jeg har skrevet mange poster om lignende saker her før, foreslår at du ser f.eks HER, https://www.youtube.com/watch?v=geE7jJmp0Rwog

Annonse

Gratulerer med en liten en ;-)

Har ikke peiling på dette men ville bare anbefale hex bar dersom du ønsker å kjøre markløft - det belaster korsryggen i mye mindre grad enn markløft med stang.

God bedring.

Takker og bukker!

Hex bar er det nok dårlig med på Evo, og jeg tenker litt av poenget med treninga må være nettopp å belaste ryggen dog med korrekt teknikk så ting og tang blir sterkere. Korrekt teknikk setter krav til den mangelfulle mobiliteta mi også, så er jeg streng på det (som jo er en del av den løst formulerte planen) er jeg pent nødt til å få myka opp diverse.

Beklager sent svar, heder jeg har et ekte liv som krever minuttene mine.

Bare sånn først av alt: du er helt sikker på at du ikke har epilepsi? Litt spesielt å få skuldre ut av ledd og brekke ting (hos en ung, frisk mann) av blodtrykksfall.

Over til ryggen. Merk: dette bli bare synsing på en sak som er litt for sammensatt til å egentlig synse om uten å ha sett deg. Jeg tror hamstringsgreia kanskje er litt todelt. Har du veldig stramme hammies vil du lett miste ned naturlige svaien i ryggen når du bøyer deg osv, dette kan skape trøbbel hos en irritert korsrygg. Merk for øvrig at ryggen vår tåler å bøye korsryggen, men det kan bli litt mye av det gode. Sekundært tror jeg det er knyttet til nerverotaffeksjonen. En strekk av hamstrings vil også strekke på ischiasnerva di, som vil gi smerter enten ned i beinet eller lokalt i korsryggen ved en duraaffeksjon som du har. Det kan derfor være naturlig å anta at både hamstringen er stram for å hindre deg i å strekke ischiasnerven, som jo gir smerter, og at noe av det du føler som stramme hamstrings er nerveaffeksjon.

I forhold til denne biten av problemet ville jeg forsøkt følgende:

• https://www.youtube.com/watch?v=HY_0fXHEWuA. Dette har som mål å gjøre at nerva kan gli mer friksjonsfritt.
  • https://www.youtube.com/watch?v=wBOp-ugJbTQ. Denne har som mål å mobilisere bukninga mot senter igjen. Dette fungerer på langt nær hos alle, men er en enkel ting som alltid er verdt å forsøke. Før øvelsen merker du deg eventuell stråling og hvor mange grader du kan løfte benet strakt opp om du ligger på ryggen før du kjenner smerte. Gjør 5-6 repetisjoner og se om det er forskjell i utstråling/nummenhet og hvor langt du kan løfte benet. Det er helt greit med lokale smerter i ryggen under utførelse. Får du mer smerter i benet eller vedvarende smerter i ryggen etterpå dropper du øvelsen. Om du har markant bedring forsøker du å gjøre 5-6 slike repetisjoner annenhver time gjennom dagen. Om du ikke merker forskjell ville jeg forsøkt å gjøre øvelsen som nevnt et par dager og se det an.
  • Hvis du skal strekke på hamstrings, gjør det med lett bøy i kneet og med fotbladet pekende nedover. Dette for å ikke strekke på ischiasnerva som bare vil hisse den opp. Rulling osv er også helt greit.

Angående treningen, så høres det ut som en grei plan. Smertefri aktivitet er det beste du kan gjøre, og du skal ikke være redd for å ødelegge ryggen din ved å bruke den. High bar eller frontbøy kan være verdt å forsøke om lavstangsbøy er vanskelig å klare med nøytral rygg.

Når det gjelder operasjon så er jeg litt usikker. Du er nok i grenseland for operasjon når det gjelder symptomer, som regel vil da ha muskelsvekkelse eller det smått upresise "uuthodelige smerter" for å operere (eller cauda equina symptomer). Det har gått såpass lang tid siden dette startet at det er ganske usikkert hvor god effekt du vil ha av kirurgi. Det er deler av historien din som høres litt stenoseaktig ut, og det forandrer saken litt, men jeg tror ikke jeg tør å synse så mye om operasjon ut fra det lille jeg vet om deg.

Takk for svar! Ganske sikker på at jeg ikke har epilepsi ja. Derimot har jeg type 1 diabetes, men det skal vel relativt greie mengder uflaks til for å knekke noe (spesielt begge skuldrene samtidig) ved blodsukkerfall også. Utover disse to episodene har jeg bristet et par ribben på en karatetrening for mange år siden og ellers ikke hatt en eneste skjelettskade tross relativt hard bruk, så jeg er ikke akkurat beinskjør heller. x)

Flossing har jeg ikke vært borti før, den skal testes og forhåpentligvis brukes! Er sånt jeg er på utkikk etter. I helsevesenet så langt (manuellterapaut, kiropraktiker [som ikke gjorde noe med korsryggen, men som knakk opp og masserte litt lengre opp i ryggen der ting har/hadde låst seg litt], lege, kirurg) synes å mene at alt jeg kan gjøre er å mosjonere lett inntil ryggen uunngåelig blir så vond at jeg må opereres.

McKenzieekstensjoner har jeg prøvd, dog ikke hver andre time en hel dag, og de synes å flytte eventuelt ubehag i beinet opp i ryggen. Det tenker jeg må være bra. Alt ubehag i beinet betyr vel om jeg ikke har misforstått helt at nerverota klemmes på, som over tid kan føre til økt nummenhet og lammelser.

Tøyinga har jeg kontroll på. Står typisk med foten flatt oppå noe, kneet bøyd og ryggen rett. Prøver rolig å rette ut kneet mens jeg lener meg fremover fra hofta, med hoftene rette og ryggen strak.

At hamstringen er stram for å beskytte meg selv for å strekke ischiasnerva er interessant, men ref. det du sa om tøying.. Vil den strekkes ved normal gange, gitt fungerende mobilitet fra navelen og ned? Jeg trodde man måtte tøye "old school style", altså rett kne, ta tak i tåballen, og dra, for at den skulle røskes nevneverdig i. :p

Igjen, takker så meget for svar! (y)

Om ubehaget trekker seg høyere opp i benet eller til ryggen er det veldig bra. I McKenzie kalles det sentralisering og er akkurat det vi er ute etter. Jeg ville forsøk å gjøre det jevnlig og se om det utgjør en forskjell. Kan også gjøres stående om det er vanskelig å få til liggende,

Hamstringen strekkes ikke nevneverdig ved normal gange, men det krever normal glidning av ischiasnerven for at den ikke skal bli trist. Om den har litt press fra mellomvirvelskiva, og evntuelt litt fra f eks piriformis, kan det være nok til å gi symptomer. Det er dette vi ønsker at flossingen skal bedre. Tanken er at vi skal gli nerva i hele sin lengde frem og tilbake, derav navnet flossing, som i tanntråd.

Betraktningene du har fått så langt angående fremtidsutsikter så lang er helt på jordet. For det første aner vi ikke om du noen gang kommer til å trenge en operasjon, og om de mente du skulle trenge det er det ikke noe å drøye med. Å skape frykt og dårlige fremtidsutsikter er den sikreste måten å lage en kronisk ryggpasient på. Siden du kan lette strålingen/nummenheten med McKenzie er ikke nerva permanent skadd og det kan godt tenkes at jevnlig utførelse av slike øvelser kan holde dette litt i sjakk. Etter smerter i såpass lang tid som du har hatt vil du på sentralt nivå ha blitt mer sensitiv, slik at hjernen fortere produserer smerte som en slags beskyttelsesreaksjon, det er jo derfor smerten er der i ugangspunktet. Tar vi bort presset på nerverota og gjennom fornuftig gradvis opptrening legger forholdene til rette for at nerva skal leve så problemfritt som mulig og retter opp i de stivheter og svakheter som er kan vi begynne å jobbe i begge ender av saken. Smertefri bevegelse uten frykt vil gjøre det mindre sesitivt på sentralt nivå, og rolig øking av belastning over tid vil øke tåleevnen til vevet lokalt. Funnene på det MR-bildet som er beskrevet her er på ingen måte dramatiske og grunn til å si at "ryggen din kommer til å bli så sårlig at du må operere".

Om ubehaget trekker seg høyere opp i benet eller til ryggen er det veldig bra. I McKenzie kalles det sentralisering og er akkurat det vi er ute etter. Jeg ville forsøk å gjøre det jevnlig og se om det utgjør en forskjell. Kan også gjøres stående om det er vanskelig å få til liggende,

Hamstringen strekkes ikke nevneverdig ved normal gange, men det krever normal glidning av ischiasnerven for at den ikke skal bli trist. Om den har litt press fra mellomvirvelskiva, og evntuelt litt fra f eks piriformis, kan det være nok til å gi symptomer. Det er dette vi ønsker at flossingen skal bedre. Tanken er at vi skal gli nerva i hele sin lengde frem og tilbake, derav navnet flossing, som i tanntråd.

Betraktningene du har fått så langt angående fremtidsutsikter så lang er helt på jordet. For det første aner vi ikke om du noen gang kommer til å trenge en operasjon, og om de mente du skulle trenge det er det ikke noe å drøye med. Å skape frykt og dårlige fremtidsutsikter er den sikreste måten å lage en kronisk ryggpasient på. Siden du kan lette strålingen/nummenheten med McKenzie er ikke nerva permanent skadd og det kan godt tenkes at jevnlig utførelse av slike øvelser kan holde dette litt i sjakk. Etter smerter i såpass lang tid som du har hatt vil du på sentralt nivå ha blitt mer sensitiv, slik at hjernen fortere produserer smerte som en slags beskyttelsesreaksjon, det er jo derfor smerten er der i ugangspunktet. Tar vi bort presset på nerverota og gjennom fornuftig gradvis opptrening legger forholdene til rette for at nerva skal leve så problemfritt som mulig og retter opp i de stivheter og svakheter som er kan vi begynne å jobbe i begge ender av saken. Smertefri bevegelse uten frykt vil gjøre det mindre sesitivt på sentralt nivå, og rolig øking av belastning over tid vil øke tåleevnen til vevet lokalt. Funnene på det MR-bildet som er beskrevet her er på ingen måte dramatiske og grunn til å si at "ryggen din kommer til å bli så sårlig at du må operere".

Takker og bukker! Ta fortsetter jeg med gjevnlig flossing og McKenzie-ekstensjoner, i tillegg til lett tøying av hamstring og piriformis. Hvor jobber du, og hvor mye kan jeg betale deg? :p

Trente forøvrig i går, for første gang siden i fjor sommer. Ble så mye som:

Frontbøy: 10x20kg, 10x25kg, 10x30kg, 10x35kg

Rumensk mark: 8x25kg, 8x30kg, 8x35kg, 8x40kg

Tok det ytterst rolig, strakk ræv og lår nederst på hver rep, og gav meg når jeg ble såpass sliten at jeg ikke kunne garantert 100% korrekt ryggpositur om jeg fortsatte.

Nedtrekk: 5x10x25kg. Latterlig lavt, men jeg sliter som bare juling med å føle jeg har noen som helst kontakt med wienerpølsene som sitter der andre folk har lats.

Skråbenk: 3x8x40kg. Skulle egentlig ta skrå hantelpress, men alle tre skråbenkene ved manualhylla var opptatt fra jeg kom til jeg dro av tre folk som jobba hardt med broform, gorillapositur, og mobiltelefonfikling. Seriøst.. Hvor mange sett med hantelpress-varianter skal det være nødvendig å ta? :p

Annonse

Et kjapt spørsmål: Når jeg ser på videoer av flossing av typen der pasienten sitter med beina hengende fritt nedover, retter ut kneet og drar tærne mot seg, så tar foten ned og bøyer hodet fremover...

Hvordan i all videste verden skal jeg få til det når hamstringene mine er så tighte at jeg knapt får rettet ut kneet til 45 graders vinkel i den sittestillinga? Merker det "gnukker og glir" litt i ryggen når jeg gjør det, men likevel.. kunne likegodt hoppet ut av vinduet og flydd som å rette ut kneet sånn. xD

Gjest Lovisa

Eg fekk beskjed om å gjera øvelsen litt annerledes enn den videoen, men eg kan prøva å svara...

Eg skulle sitta med "strake" bein og dra tærne til meg samtidig som eg vippa hovudet bakover, deretter framover osv (20 rep pr fot). Fekk beskjed om å byrja med å sitta på ein låg krakk eller liknande slik at eg såvidt kjente ein liten strekk i hamstrings/piriformis/rygg eller ubehag i nerva eg sleit med - kan det funka for deg?

Eventuelt på kanten av ein stol med hælane i golvet?

Hamstrings skal normalt ikke være stram (altså sånn som vi er født). Hva er grunnen til at den strammer seg? For å beskytte ryggen? Jeg bare sitter her og synser med min broscience og 20 års egenerfaring med vond rygg og 10 såkalte hekseskudd. Kanskje du har slitt med stram hamstrings pga av at ryggen har vært nær en prolaps eller du har hatt en skade på mellomvirvelskivene (tilpasset beskyttelse). Det høres iallefall ut som om bakside lår prøver å forhindre deg fra å få stor fleksjon i ryggen..Bare et spørsmål: Har du forsøkt lengre turer i skog og mark, og da mener jeg over stokk og stein? Kan hende at hamstrings forteller at det er rett og slett en ubalanse i ryggen som kan rettes opp med riktig trening? (IKKE KJØR BENK) uansett hvor glad du er i skråbenk...Jeg rettet iallefall opp en årelang ubalanse hos meg med korrekt tilnærming. Etter det kunne hamstrings trenes sakte men sikkert opp, og samtidig tøyes, sånn at det slapp litt etter litt. Nå kan jeg kjøre nærmere 100 kg i strakmark og både ryggen og hamstrings er happy. Det skulle en ikke tro om du hadde sett meg i 2011...en kopi av det skjeve tårnet i Pisa var jeg da. Men...dette er broscience, ta det for det det er..

Eg fekk beskjed om å gjera øvelsen litt annerledes enn den videoen, men eg kan prøva å svara...

Eg skulle sitta med "strake" bein og dra tærne til meg samtidig som eg vippa hovudet bakover, deretter framover osv (20 rep pr fot). Fekk beskjed om å byrja med å sitta på ein låg krakk eller liknande slik at eg såvidt kjente ein liten strekk i hamstrings/piriformis/rygg eller ubehag i nerva eg sleit med - kan det funka for deg?

Eventuelt på kanten av ein stol med hælane i golvet?

Så du skulle ikke ha noe bevegelse i kneet under øvelsen? Bare ankelen og nakken? Det er jo verdt et forsøk, men jeg merker stor forskjell på hvor langt frem jeg kan bevege benet stående allerede så varianten jeg gjør funker selv om beinet er stivt som fy. :happy:

Hamstrings skal normalt ikke være stram (altså sånn som vi er født). Hva er grunnen til at den strammer seg? For å beskytte ryggen? Jeg bare sitter her og synser med min broscience og 20 års egenerfaring med vond rygg og 10 såkalte hekseskudd. Kanskje du har slitt med stram hamstrings pga av at ryggen har vært nær en prolaps eller du har hatt en skade på mellomvirvelskivene (tilpasset beskyttelse). Det høres iallefall ut som om bakside lår prøver å forhindre deg fra å få stor fleksjon i ryggen..Bare et spørsmål: Har du forsøkt lengre turer i skog og mark, og da mener jeg over stokk og stein? Kan hende at hamstrings forteller at det er rett og slett en ubalanse i ryggen som kan rettes opp med riktig trening? (IKKE KJØR BENK) uansett hvor glad du er i skråbenk...Jeg rettet iallefall opp en årelang ubalanse hos meg med korrekt tilnærming. Etter det kunne hamstrings trenes sakte men sikkert opp, og samtidig tøyes, sånn at det slapp litt etter litt. Nå kan jeg kjøre nærmere 100 kg i strakmark og både ryggen og hamstrings er happy. Det skulle en ikke tro om du hadde sett meg i 2011...en kopi av det skjeve tårnet i Pisa var jeg da. Men...dette er broscience, ta det for det det er..

Broscience i svaret mitt også, men jeg kan ikke for the life of me forestille meg at stramme hamstrings skal beskytte mot lumbar fleksjon. Er hamstringen stram er det jo nettopp en ekstensjon korsryggen havner i så fort beinet beveger seg fremover, fordi ryggen må kompensere.

Jobber så smått med å la hofta være nøytral fremfor "tucked under" når jeg sitter og går samtidig som jeg gjør øvelsene Ole-Mats foreskrev. Så langt har jeg litt mer vondt i selve korsryggen (noe jeg fint kan leve med, særlig når det er et symptom på at ting funker), men kan gå et lite stykke lengre tross at jeg er støl etter treninga for 2 dager siden. ^^,

Jeg har svigers som har ryggproblemer og som med jevne mellomrom master om at jeg ikke går nok, for lange turer hjelper dem så godt. Får tidvis lyst til å skrike til dem og kaste noe etter dem, selv om de er tvers gjennom snille, hyggelige folk. "Ryggproblemer" er ikke ei standard pakke der en løsning passer for alle og sist jeg gikk et par km i terreng, barbent til og med, var jeg bortimot sengeliggende i 1-2 dager etterpå.

Gjest Lovisa

PlastBox - eg kan ikkje sitera på denne PC, så eg tek det på denne måten.

Ja, eg skulle berre bevega foten (ankelen) og hovudet (nakken). Etter 2-3 gonger satt eg flatt på golvet, var lettast slik. Dersom du har funnet ein variant som fungerer for deg så er jo det bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...