Gå til innhold

Hjelp!!


Anbefalte innlegg

Det går fint! Etter en uke hadde jeg gått ned 3,5 kg, droppa å gå på vekta igjen før etter 2. uke, da var det ytterligere en kg ned. Føler faktisk det går veldig fint. Planen hele tiden har jo vært å starte på en tredje uke i morgen, men jeg er litt skeptisk da jeg har fått no influensa-skit jeg må få ut av kroppen før jeg skal til syden til helgen.

Uansett har jeg følt meg slankere, i alle fall ikke like oppblåst. No dritt at jeg ble sjuk nå, men jeg skal kjøre på når jeg blir frisk. Spørs om det blir noe slankekur i syden og, men etter det i alle fall. Da skal jeg jo til erneringsfysiolog og, så jeg får se om hu tipser myndighetene om dårlig egnet fastlege eller hva:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

1 år har gått, vekten har gått krypt opp, til 107KG og kosten har vært "normal". Spora jo helt ut av dette forumet, men var hos ernæringsfysiolog. Fikk stort sett beskjed om å bytte ut brød med knekkebrød. Gjorde det en god stund uten vidre resultat. 

Kjøpte meg Concept 2 Romaskin som jeg har brukt jevlig det siste halve året. Har hatt som mål å ro 100.000 meter i måneden, det har jeg også gjennomført mere eller mindre siden august, ca 8-9 måneder. Gikk ikke like bra i jula, pluss noen kraftige sykdomsrunder, det skal sies. Men vekten går bare feil vei. De siste ukene har jeg prøvd å øke treningsmengden til 10.000 meter om dagen, 5-6 ganger i uka. Dvs 3 kvarter trening 5-6 dager i uka, polarklokka mi havner stort sett da på 150-180% av dagens aktivitet før jeg treffer puta på kvelden.

Og jeg har aldri trent no særlig før. Vært medlem på noen treningsentre noen mnd her og der, men aldri trent så mye/ofte jeg gjør nå.

Men vekta går bare feil vei... Tydelig at kostholdet har mye å si, men herre gud da! Jeg eter virkelig ikke noe spesielt usunt. Godteri og brus rører jeg ikke. Vanlig mat, frokost, lunsj, middag. Kvelds av og til. 

Hører med til livshistorien min at jeg har vært overvektig så lenge jeg kan huske, i alle fall fra jeg var 8-9 år, er idag 33. Bruker samme buksestørrelsen idag som for 17 år siden, så jeg misstenker at flesket har "grodd fast" på en måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, en ting, har nå gått 2 mnd uten snus, etter over 15 års avhengighet! Det var noe av grunnen til at jeg bestemte meg for at jeg MÅ trene mere, skal faen ikke legge på meg 10-15kg av å slutte med snus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å telle kaloriene dine en liten stund? Altså vet du mer nøyaktig hva du får i deg? Hvis du får i deg mer energi enn du forbrenner, så vil det gå feil vei.. Og det vet man aldri sikkert før man faktisk har telt alt man får i seg, både væske og fast føde.. Ofte får man en aha-opplevelse her.

Det viktigste er å komme inn i en rutine man kan leve med, det betyr ofte å trene seg opp til en viss treningsmengde - ingen kan gå fra 0 trening til 5-6 dager i uken med et knips og så holde på med dette livet ut. Sett deg delmål, jeg har sagt til meg selv at jeg SKAL gå på trening to dager i uken, også når det er skikkelig innarbeidet, så prøver jeg 3 osv.

Jeg håper du finner en fin balanse du kan leve resten av livet med, glem dietter og raske løsninger - de finnes ikke.

Dette klarer du :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Valen82 skrev:

1 år har gått, vekten har gått krypt opp, til 107KG og kosten har vært "normal". Spora jo helt ut av dette forumet, men var hos ernæringsfysiolog. Fikk stort sett beskjed om å bytte ut brød med knekkebrød. Gjorde det en god stund uten vidre resultat. 

Kjøpte meg Concept 2 Romaskin som jeg har brukt jevlig det siste halve året. Har hatt som mål å ro 100.000 meter i måneden, det har jeg også gjennomført mere eller mindre siden august, ca 8-9 måneder. Gikk ikke like bra i jula, pluss noen kraftige sykdomsrunder, det skal sies. Men vekten går bare feil vei. De siste ukene har jeg prøvd å øke treningsmengden til 10.000 meter om dagen, 5-6 ganger i uka. Dvs 3 kvarter trening 5-6 dager i uka, polarklokka mi havner stort sett da på 150-180% av dagens aktivitet før jeg treffer puta på kvelden.

Og jeg har aldri trent no særlig før. Vært medlem på noen treningsentre noen mnd her og der, men aldri trent så mye/ofte jeg gjør nå.

Men vekta går bare feil vei... Tydelig at kostholdet har mye å si, men herre gud da! Jeg eter virkelig ikke noe spesielt usunt. Godteri og brus rører jeg ikke. Vanlig mat, frokost, lunsj, middag. Kvelds av og til. 

Hører med til livshistorien min at jeg har vært overvektig så lenge jeg kan huske, i alle fall fra jeg var 8-9 år, er idag 33. Bruker samme buksestørrelsen idag som for 17 år siden, så jeg misstenker at flesket har "grodd fast" på en måte!

Ved første øyekast kan det virke som at du ikke har helt kontroll over hvor mye mat du får i deg, dvs. at du får i deg flere kalorier enn du tror. Mange matvarer er i utgangspunktet sunne, men langt mer energirike enn folk flest tror, og du vil ikke akkurat være den første som går på den smellen.

Du bør få en oversikt over hvor mye kalorier du får i deg, hvordan ser en "Typisk dag" ut for deg, altså hva du får i deg ila. en dag ? Dersom det viser seg at dette inneholder veldig mye kalorier (Overskudd) så har du svaret ditt der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NoBro skrev:

Ved første øyekast kan det virke som at du ikke har helt kontroll over hvor mye mat du får i deg, dvs. at du får i deg flere kalorier enn du tror. Mange matvarer er i utgangspunktet sunne, men langt mer energirike enn folk flest tror, og du vil ikke akkurat være den første som går på den smellen.

Du bør få en oversikt over hvor mye kalorier du får i deg, hvordan ser en "Typisk dag" ut for deg, altså hva du får i deg ila. en dag ? Dersom det viser seg at dette inneholder veldig mye kalorier (Overskudd) så har du svaret ditt der.

 

Kjører på med MyFitnessPal fom idag... Bare vanskelig å estimere hva som er i feks hjemmelagde ting, og vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Valen82 skrev:

Kjører på med MyFitnessPal fom idag... Bare vanskelig å estimere hva som er i feks hjemmelagde ting, og vekt...

Det er nok bortimot helt garantert at du spiser slik at du ligger i energioverskudd, evt. vedlikehold.

Unntaket vil være personer som lider av alvorlige sykdommer/hormonforstyrrelser som direkte rammer ens metabolisme.

Det blir selvsagt helt umulig å fastslå hvor mange kalorier du spiser ved at du ramser opp hva du feks spiste igår og dagen før, men det kan likevel gi en pekepinn, så, hva spiste du ?

Og som han andre sier, begynn å bruk kjøkkenvekta. Hvor mange kcal du må spise hver dag for å gå ned i vekt avhenger av forbrenningen din, aktiviteten din, og ikke minst hvor mye du ønsker å gå ned fra uke til uke, så der må du prøve deg frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, NoBro skrev:

Det er nok bortimot helt garantert at du spiser slik at du ligger i energioverskudd, evt. vedlikehold.

Unntaket vil være personer som lider av alvorlige sykdommer/hormonforstyrrelser som direkte rammer ens metabolisme.

Det blir selvsagt helt umulig å fastslå hvor mange kalorier du spiser ved at du ramser opp hva du feks spiste igår og dagen før, men det kan likevel gi en pekepinn, så, hva spiste du ?

Og som han andre sier, begynn å bruk kjøkkenvekta. Hvor mange kcal du må spise hver dag for å gå ned i vekt avhenger av forbrenningen din, aktiviteten din, og ikke minst hvor mye du ønsker å gå ned fra uke til uke, så der må du prøve deg frem. 

Oppsummert etter beste evne:

 

I går:

Frokost= 2 brødskiver, 1 egg kokt, 10 g Brelett, 2 skiver servelat, 100 g mager kesam vanilje, 25 g musli. 2 glass skummet melk

Lunsj= 3 brødskiver, 10 g brelett, 1 skive(50 g?) fiskepudding, 3 skiver gulost, 4 skiver kokt skinke og en liten skogsbæryoghurt. 2 glass skummet melk.

Middag: 2 poteter, 6 fiskepinner, litt gulerot, brokkoli og erter. 

Kvelds: ett rødt eple

Drikke: Vann, farris(purewater), kaffe og ett glass pepsi max.

 

Jeg veide meg igår før middag for første gang på en god stund, derfor ble det ikke no rømme eller en spiseskje smeltet smør oppå middagen. Hadde sikkert ryket på no mere kveldsmat og om det ikke var for vekt-skammen:p

 

Idag, sånn jeg innbiller meg at er bedre for meg. I alle fall startet det bedre;)

Frokost - 2 wasa knekkebrød av ymse slag, litt brelett, ca 5 g, en banan, 2 skiver kalkunskinke, 100 g yoghurt

Lunsj - 3 wasa knekkebrød av ymse slag, 3 skiver servelat, 2 egg, 50 g rødbet, mager kesam vanilje (100 g), 25 g musli, ett eple

Middag - Kona hadde kjøpt loff og grilla kylling da hu skulle feire en stor begivenhet, så det ble en kvart kylling, 2 skiver loff med brelett, ei god spiseskje med potetsalt av creme fraiche.

Til kvelds ble det rester av middagen, så det samme som middag, og 2 glass rødvin.

 

Og nei, loff er ikke en del av det daglige kostholdet, sikkert 2 mnd siden sist.

Drikke: Vann, kaffe, 2 glass rødvin, ett glass cola zero.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Valen82 said:

Middag - en kvart kylling, 2 skiver loff med brelett, ei god spiseskje med potetsalt av creme fraiche.

Her har vi to gode eksempler på hvor viktig vekta er. "En kvart kylling" kan bety så mangt. For det første avhenger det av hvor stor kyllingen var i utgangspunktet og hvor nøyaktig disse 25% var. Selv om du VET at den kyllingen inneholdt 500g rent kjøtt og du anslår at du spiste 25% av den, men i realiteten spiste 33% har du en underrapportering på 8 prosentpoeng. Med utgangspunkt i et Googlesøk på at kaloriinnholdet i grillet kylling er 208kcal/100g så blir forskjellen på 83kcal (på 25% og 33% av kyllingen). 

En spiseskje med potetsalat blir kanskje "glemt" i totaltbildet fordi det "bare var en spiseskje"? Uansett så er ikke en spiseskje noe godt mål på hvor mye du har spist. Jeg fant en oversikt over kaloriinnhold i potetsalater og valgte meg ut en som hadde creme fraiche i seg. Denne har 236kcal per 100g. La oss anslå at "ei god spiseskje" er 50g. Da har du fått i deg 118kcal her. 

 

Jeg ønsker ikke å gi deg dårlig samvittighet for å kose deg i blant, men om vektnedgang er viktig for deg så må man være litt strikt ellers og ikke operer med "cirkaer". 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Valen82 skrev:

...så jeg må fly rundt med kjøkkenvekt der jeg spiser? Hvordan løser man dette i praksis? Er langt ifra alle måltider jeg spiser hjemme☺

Hvis du veier absolutt alt du spiser hjemme så vil du etter hvert få en feeling på ting slik at du kan plotte inn ca hvis du en dag spiser ute. Men som nevnt over her: vil du ned i vekt så må du ofre noe. Du må ha med matpakke og kanskje være den "kjipe" som bestiller mat som er enkel å regne kalorier på når du er ute og spiser. Sier ikke at du skal være streng resten av livet, og du må selv finne ut hvilket strenghetsnivå som passer for deg. Men opplever du ikke ønsket fremgang så er du for slakk på en av variablene i regnestykket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Valen82 skrev:

...så jeg må fly rundt med kjøkkenvekt der jeg spiser? Hvordan løser man dette i praksis? Er langt ifra alle måltider jeg spiser hjemme☺

Når det gjelder de to dagene du ramset opp kostholdet ditt ifra, så blir det vanskelig å regne ut presist hvor mye kalorier dette utgjør, men med hjelp av matvaretabellen, kalkulator, og litt rutine så havner jeg på noe omkring 2500-2800 den første dagen, og 2700 - 3000 den andre.

Nå er det andre faktorer inn i bildet som også er kritiske for hvorvidt du vil gå ned i vekt: Hvileforbrenningen din, og aktivitetsnivået ditt.

For en aktiv og frisk mann på 107 kg så BURDE 2500 - 3000 kcal i døgnet være lavt nok til å sikre et kaloriunderskudd, selv om de individuelle variablene er store fra person til person når det kommer til dette, så skulle det overraske meg stort dersom du ikke var i et såpass underskudd at du merkbart gikk ned i vekt fra uke til uke.

Så jeg er bortimot 100% sikker på at du over tid har fått i deg mere kalorier enn dette i snitt pr. døgn. Det er veldig veldig typisk.  Kan det også være at disse dagene er dager du har skjerpet deg litt etter å ha oppdaget at vekta står stille ? Det er isåfall ganske typisk.

Når det gjelder å få kontroll på det hele: Først og fremst må du bli enig med deg selv om dine mål. Er det vektnedgang i seg selv som er hovedmålet ? Isåfall hvor mye ? Eller er det vektnedgang med hovedfokus på å få ned fettprosent ?

Utifra dette velger du deg hva du vil spise fra dag til dag - nei - du behøver overhodet ikke å spise nøyaktig det samme hver dag, dette er selvsagt en enkel måte å gjøre ting på for å få og opprettholde en god kontroll - på den annen side blir man gjerne fort matlei, og det er mange fordeler ved å ha et variert kosthold fra dag til dag og uke til uke.

Hvor du vil legge deg kcal-messig er det umulig for andre å gi et kvalifisert svar på, det kommer an på dine mål og hvor mye du ønsker å gå ned i uken, du må rett og slett prøve deg frem, men faktisk synes jeg tn.no sin kalorikalkulator er en fin plass å starte om man er helt blank på dette feltet og skal begynne med dette for første gang: https://www.tn.no/ryp/kalkulatorer

For en person på 107 kg kalkulerer denne med et kaloriinntak på oppunder 3000 kcal i døgnet, makrofordeling står også oppført. Denne baserer seg nok på en kontrollert og sakte vektnedgang for å sikre at man beholder mest mulig muskelmasse, derfor er også makroene fordelt som de er, dette er på ingen måte nødvendig å følge slavisk, spesielt ikke om du i all hovedsak er ute etter vektnedgang, men det er uansett greie tall å justere seg utifra. En helt OK pekepinn, men naturligvis ikke 100% presis.

Du må ikke fly rundt med vekt overalt du drar. I starten vil det være uvant, føles tungvindt, men etterhvert går du på autopilot. Som andre sier vil du bli rutinert når det kommer til å sånn ca. regne ut kalorier på mat du spiser ute, hos andre, på restaurant, på butikken i lunchpausen på jobb etc. Etter en del år med trening og kosthold teller jeg ikke kalorier selv lenger, likevel vet jeg ganske nøyaktig hva jeg får i meg. Jeg jobber i en rotasjonsjobb, 2 uker på og 3 uker av, hvor det er veldig næringsrik mat i kantina (MYE fisk, grønnsaker, rent kjøtt osv) og de siste mnd. har jeg kalkulert med en vektnedgang på 0,5 - 1 kg i uka (Deffer) , og i jobbperiodene ser jeg at jeg har gått ned ganske nøyaktig 0,7 kg i uka i snitt. Dette er utelukkende et resultat av at man lærer seg ganske godt hva som inneholder hva etterhvert. Ihvertfall for min del.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, NoBro skrev:

Når det gjelder de to dagene du ramset opp kostholdet ditt ifra, så blir det vanskelig å regne ut presist hvor mye kalorier dette utgjør, men med hjelp av matvaretabellen, kalkulator, og litt rutine så havner jeg på noe omkring 2500-2800 den første dagen, og 2700 - 3000 den andre.

Nå er det andre faktorer inn i bildet som også er kritiske for hvorvidt du vil gå ned i vekt: Hvileforbrenningen din, og aktivitetsnivået ditt.

For en aktiv og frisk mann på 107 kg så BURDE 2500 - 3000 kcal i døgnet være lavt nok til å sikre et kaloriunderskudd, selv om de individuelle variablene er store fra person til person når det kommer til dette, så skulle det overraske meg stort dersom du ikke var i et såpass underskudd at du merkbart gikk ned i vekt fra uke til uke.

Så jeg er bortimot 100% sikker på at du over tid har fått i deg mere kalorier enn dette i snitt pr. døgn. Det er veldig veldig typisk.  Kan det også være at disse dagene er dager du har skjerpet deg litt etter å ha oppdaget at vekta står stille ? Det er isåfall ganske typisk.

Når det gjelder å få kontroll på det hele: Først og fremst må du bli enig med deg selv om dine mål. Er det vektnedgang i seg selv som er hovedmålet ? Isåfall hvor mye ? Eller er det vektnedgang med hovedfokus på å få ned fettprosent ?

Utifra dette velger du deg hva du vil spise fra dag til dag - nei - du behøver overhodet ikke å spise nøyaktig det samme hver dag, dette er selvsagt en enkel måte å gjøre ting på for å få og opprettholde en god kontroll - på den annen side blir man gjerne fort matlei, og det er mange fordeler ved å ha et variert kosthold fra dag til dag og uke til uke.

Hvor du vil legge deg kcal-messig er det umulig for andre å gi et kvalifisert svar på, det kommer an på dine mål og hvor mye du ønsker å gå ned i uken, du må rett og slett prøve deg frem, men faktisk synes jeg tn.no sin kalorikalkulator er en fin plass å starte om man er helt blank på dette feltet og skal begynne med dette for første gang: https://www.tn.no/ryp/kalkulatorer

For en person på 107 kg kalkulerer denne med et kaloriinntak på oppunder 3000 kcal i døgnet, makrofordeling står også oppført. Denne baserer seg nok på en kontrollert og sakte vektnedgang for å sikre at man beholder mest mulig muskelmasse, derfor er også makroene fordelt som de er, dette er på ingen måte nødvendig å følge slavisk, spesielt ikke om du i all hovedsak er ute etter vektnedgang, men det er uansett greie tall å justere seg utifra. En helt OK pekepinn, men naturligvis ikke 100% presis.

Du må ikke fly rundt med vekt overalt du drar. I starten vil det være uvant, føles tungvindt, men etterhvert går du på autopilot. Som andre sier vil du bli rutinert når det kommer til å sånn ca. regne ut kalorier på mat du spiser ute, hos andre, på restaurant, på butikken i lunchpausen på jobb etc. Etter en del år med trening og kosthold teller jeg ikke kalorier selv lenger, likevel vet jeg ganske nøyaktig hva jeg får i meg. Jeg jobber i en rotasjonsjobb, 2 uker på og 3 uker av, hvor det er veldig næringsrik mat i kantina (MYE fisk, grønnsaker, rent kjøtt osv) og de siste mnd. har jeg kalkulert med en vektnedgang på 0,5 - 1 kg i uka (Deffer) , og i jobbperiodene ser jeg at jeg har gått ned ganske nøyaktig 0,7 kg i uka i snitt. Dette er utelukkende et resultat av at man lærer seg ganske godt hva som inneholder hva etterhvert. Ihvertfall for min del.

 

Det beste er vel å bli bestevenn med MyFitnessPal igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg virkelig,  virkelig ikke får til å gå opp er at jeg med samme kosthold jeg har hatt i hele tiden ikke går ned noe som helst etter at jeg har begynt å trene. Fra 0 timer til minimum 10 timer pr mnd.  Samme kosthold. Vekten har faktisk gått opp et par kg... mulig jeg spiser mere fordi jeg trener mere uten å tenke over det, men ikke SÅ mye. Trodde jeg. Satser på 20 timer trening denne mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å satse på 20 timer trening og faktisk bestemme seg for å gjennomføre uansett. Jeg tror i hovedsak at problemet ditt er at du ikke har et konkret mål. Skriv ned hva du vil gjøre og sett deg et mål. 

Få kontroll på hva du spiser i løpet av en dag: Skriv ned alt du spiser hver dag i en mnd og tell kaloriene. Jeg vet selv at det kan gå ned mye merkelig mat om jeg ikke er bevisst på hva jeg faktisk har spist, og det er noen ganger jeg har overrasket meg selv på dette punktet. 

Vil på det sterkeste anbefale deg å få opp hverdagsaktivteten. Javel, du trener 20 timer i mnd, men hva gjør du de resterende 710 timene som er til overs? et lite tankekors bare :) 

Lykke til med videre fremgang!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det små grep som skal til for å kutte på kaloriene. For eksempel, så kan du jo spise kyllingen, men droppe skinnet. Droppe potetsalaten, fyll opp med litt mer grønnsaker, så blir du mett, men for mye mindre kalorier. Igjen, så er det dette med å ofre noe - om en skje med potetsalat er viktigere enn en sunnere kropp og et sunnere liv, så bør man kanskje sette seg ned og tenke over prioriteringene sine. Man kan spise så utrolig mye god mat som har mindre kalorier, det gjelder bare å være åpen for det, og gjøre litt research. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...