Gå til innhold

Frukt og grønt - kjøpe daglig eller en gang i uken?


Anbefalte innlegg

Frukt og grønt er nøkkelen til et sunt og variert kosthold, og drømmen er å ha et Masterchef-aktig kjøleskap fylt med de friskeste fargene rett fra bondens gård:hungry:

Men ofte vil god kvalitet tilsi kort holdbarhet. Samboeren og jeg er uenige om vi skal kjøpe inn frukt og grønt til spesifikke retter, eller kjøpe en del forskjellig tidlig i uken slik at vi konstant har tilgang skulle vi ønske å kaste noen paprikaskiver på brødskiva. På den ene siden risikerer man at mye kastes dersom det ikke brukes før det blir brunt, mens har man kun kjøpt inn til den og den middagen sitter man ikke igjen med særlig skulle man spontant få lyst å snackse på noen gulrøtter eller kaste sammen en smoothie i full fart:huh:

post-2625-14440998902059_thumb.jpg

Kjøper du frukt og grønt daglig, eller i store kvanta en gang i uken? Kun til spesifikke retter eller bare litt forskjellig som du kan ha i kjøleskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther

Jeg har alltid noe basic liggende i kjøleskapet - gulrøtter, avocado, løk, salat og spirer, som holder seg relativt greit. Om det er noe spesielt jeg trenger til en middagsrett, kjøper jeg det på dagen. :)

Om du har mye liggende på slutten av uka som har ligget i noen dager - lag wok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper litt hver dag, men har god kontroll på hva som ligger i kjøleskapet, og har ei velfylt grønnsaksskuff. Hadde en fin start her i januar med å lage ukeplan på middagene, men det klarte jeg jo ikke holde så det har sklidd helt ut. Impuls funke det. Og så bruker jeg endel frosne grønnsaker også :)

Jeg har som regel alltid hvitløk og sitron hjemme.

Ellers kjøper jeg når jeg ska bruke.

(men det tar bare to min å gå til tyrkersjappa, så)

Lettvindt!! :) - Slo meg at jeg vil også ha det sånn, men foretrekker heller å kunne ha to minutter til jeg er i ensomhet i skogen istedet, så ombestemte meg på forslaget om å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper litt hver dag, men har god kontroll på hva som ligger i kjøleskapet, og har ei velfylt grønnsaksskuff. Hadde en fin start her i januar med å lage ukeplan på middagene, men det klarte jeg jo ikke holde så det har sklidd helt ut. Impuls funke det. Og så bruker jeg endel frosne grønnsaker også :)

Lettvindt!! :) - Slo meg at jeg vil også ha det sånn, men foretrekker heller å kunne ha to minutter til jeg er i ensomhet i skogen istedet, så ombestemte meg på forslaget om å bytte.

Ja. Det er fælt. Det tar sikkert 15 min før jeg kan være aleine i marka. Hardt liv.

Langt å foretrekke fremfor å bare ha en av mulighetene.

Ellers.

Er ikke fan av å kaste mat. Er derfor lite glad i å kjøpe inn mat i store kvanta.

Kult hvis det spises. Idioti hvis det kastes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hvitløk, sitron, løk,sopp,appelsin,pære og melon ferskt til enhver tid, men dette går det også svært mye av. Ellers kjøper jeg inn spesifikt det jeg vet jeg trenger den dagen. Er heller ingen fan av å kaste mat selv om terskelen for å kaste grønnsaker kontra kjøtt er lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke, frosne grønnsaker skal ikke kokes. Ikke rart det ikke bli bra hvis man gjør det:LOL:

Du missforstår. Poenget mitt er at du får en mindre elskverdig konsistens og smak sammenlignet med friske enten du koker, steker, spiser det frossent eller mikser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du missforstår. Poenget mitt er at du får en mindre elskverdig konsistens og smak sammenlignet med friske enten du koker, steker, spiser det frossent eller mikser det.

Nei, både smak og konsistens blir minst like bra som det du kaller "friske", og næringsinnholdet langt bedre, men det forutsetter at de tilbredes slik de skal. Frosne grønnsaker er som regel forvellet før de blir frosset, og skal kun trekkes, ikke kokes.

Kjøper du frosne grønnsaker av bra kvalitet og lar de trekke I kort tid, for. eksempel 2 - 3 minutter, skal de ha både smak og konsistens oppimot neste rå grønnsaker. Lar du de trekke opptil 5 minutter, bør smak og konsistens bli like bra som om man bruker "friske" grønnsaker. Koker men de frosne grønnsakene derimot, så ødelegger man dem.

Husk at "friske" grønnsaker ofte er flere måneder gamle, kanskje så mye som et halv år, og kan også ha blitt modnet på kunstig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jevnt over, i Norge, er frosne grønnsaker å foretrekke fremfor friske.

Dette da vi har skapt en forventning om å alltid ha tilgang på friske frukt og grønnsaker.

Du kan få tak i ferske jordbær i januar...

Når det er sesong for grønnsakene blir saken annerledes, men selv da tar det ofte tid fra de plukkes til du har tilgang på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...