Gå til innhold

Knebøy - hvor langt ned?


MiaPia

Anbefalte innlegg

Hallo...

Jente som prøver å være flink i styrketrening, men føler jeg aldri får helt taket på knebøy.

Er det riktig at man må gå helt ned for å få den beste effekten? Altså med hofteleddet lavere enn knærne? Og at man alltid skal gå helt ned uansett? Jeg sliter veldig med bekkentilt, og kommer ikke på langt nær så langt ned før bekkenet mitt tilter. Har da hørt at jeg kun skal gå så langt ned som jeg kommer før dette skjer... er det riktig??

hvis det er sant at man først får med rumpa når man går helt ned, så vil jeg jo gjerne det :)

Utrolig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

IKKE lenger ned enn at du klarer å bevare svaien i korsryggen.

Da posterior chain er koblet til bak/nedsiden av bekkenet, vil disse musklene ikke kunne fungere godt dersom bekkenet er ustabilt (f.eks bekkentilt i bunn). Gå Derfor ikke lenger ned enn hvor du har full kontroll.

For å nå bedre dybde, kan du strekke legger, hamstrings og adduktorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke allerede gjør det så dytt knærne ut til siden når du bøyer. Da frigjør du plass slik at hofta får plass mellom lårbeina. Hvis du bøyer med knærne rett frem så er det lettere for at hofta "henger seg opp" i lårbeina, noe som fører til at hofta/bekkenet tilter.

Knebøy er sin egen strekk for knebøy, så etter hvert så vil du kunne nå dypere dybde bare ved å gjøre knebøy. Og stram mage/kjerne/korsrygg som faen før og under bøyen, så hardt du klarer (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Da får jeg begynne å tøye litt mer :)

Er det samme regel for når jeg kjører f.eks jumping squats uten vekter, eller goblet squats med lav belasting?

Mekanikken i kroppen endrer seg ikke. Øv inn god og korrekt bevegelse mens du jobber parallelt med fleksibilitet, i min mening.

Jeg er ikke enig i at knebøy er sin egen strekk (selv om jeg forstår tanken bak utsagnet), med mindre man pauser i bunnposisjon. Mange sliter bla. med smerter i skrittet pga stramme adduktorer, og å banke bekkenet inn i den stramme muskulaturen gjør det ikke bedre. En mild og jevn strekk under kontroll er det jeg mener er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at knebøy er sin egen strekk (selv om jeg forstår tanken bak utsagnet), med mindre man pauser i bunnposisjon. Mange sliter bla. med smerter i skrittet pga stramme adduktorer, og å banke bekkenet inn i den stramme muskulaturen gjør det ikke bedre. En mild og jevn strekk under kontroll er det jeg mener er best.

Strekkrefleks i bunnen av bøyen ==> strekk. Men for all del, bra å jobbe dedikert med mobilitet (y)

Den her er helt magisk på hamstrings og adduktorer: MobilityWOD Supernova

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slenger meg på denne diskusjonen og håper på flere gode svar.

Hvis man ikke kommer særlig langt ned uten å få svak i ryggen, hva er grunnen? Kan man gjøre noe med det slik at man kommer lenger ned?

Sliter også med smerter rett ovenfor knærne når jeg tar knebøy, hva kan det være? ( ja jeg står bredt med bena, og skyver knærne utover)

Bilde nedenfor illustrerer hva som skjer med ryggen, dette skjer hos meg dersom hofta går lenger ned en knærne.

Har SÅ lyst å få til knebøy! What to do?!

post-24852-14440997622851_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3cadb-Squat.jpg

Du går antakeligvis for langt ned hvis du forsøker å emulere posisjonen på førstebildet, hvis du ser på mitt bilde ser du at hofta er ganske mye høyere oppe,men toppen av hofta er fremdeles på linje med toppen av kneet; lengre enn dette trenger du strengt tatt ikke gå,med mindre du går inn for å drive med vektløfting(idretten).

Dette vil som regel gjøre det enklere å unngå at du mister spennet i korsryggen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne diskusjonen og håper på flere gode svar.

Hvis man ikke kommer særlig langt ned uten å få svak i ryggen, hva er grunnen? Kan man gjøre noe med det slik at man kommer lenger ned?

Sliter også med smerter rett ovenfor knærne når jeg tar knebøy, hva kan det være? ( ja jeg står bredt med bena, og skyver knærne utover)

Bilde nedenfor illustrerer hva som skjer med ryggen, dette skjer hos meg dersom hofta går lenger ned en knærne.

Har SÅ lyst å få til knebøy! What to do?

Har allerede svart på hva du kan gjøre for å komme dypere, du kan lese svaret litt høyere oppe. Det er som nevnt viktig at man ikke går dypere enn det fleksibiliteten tillater, altså at spennet i korsryggen holdes.

Ift knærne ville jeg ha sjekket rectus femoris for svakheter. Styrk denne, og skumrulle de øvrige quadriceps.

Når rec. fem ikke gjør jobben sin, kan de andre musklene måtte kompensere for denne, og dermed bli stive og vonde. Sett dette ett par ganger, og palpasjon over quads har vært rimelig smertefullt.

image019.png

Finner ingen øvelser som kan demonstrere på nettet, men du trener rectus femoris slik:

Fest en treningsstrikk til et apparat (lavt), og deretter til ankelen. Bøy kneet noen få grader (det skal nesten være rett), og spark beinet fremover som når du spiller fotball. Dette vil mer eller mindre isolere Rec femoris og potensielt gi en indikasjon på hvor svak/sterk muskelen er.

Dersom du finner masse triggerpoints i quads, og rec fem viser seg å være svak, så er det ganske sannsynlig at du har funnet problemet. Fortsatt med foamrolling av quads og styrkeøvelse av rec fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter selv. Det er så forbanna irriterende at jeg ikke kommer langt nok ned, greit nok at jeg er super stiv, men herregud må jo stå med 1 m avstand mellom bena om ikke mer (og ja; dytter knærne ut til siden, strammer mageregionen og har strak rygg (-har en naturlig svai fra før av though-) Blir jo ikke den vanlige squat/knebøy-øvelsen da..? Må ha noe under hælene for å komme ned til 90 grader. Klarere ikke en gang squat to stand, heller ikke knebøy med bare kroppsvekt. Presser jeg meg selv ned, går det ut over ryggen såklart. Virker som om jeg ikke har sjans i det hele tatt og må gå for andre knebøyøvelser som tillater lange, stive bein og hofter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter selv. Det er så forbanna irriterende at jeg ikke kommer langt nok ned, greit nok at jeg er super stiv, men herregud må jo stå med 1 m avstand mellom bena om ikke mer (og ja; dytter knærne ut til siden, strammer mageregionen og har strak rygg (-har en naturlig svai fra før av though-) Blir jo ikke den vanlige squat/knebøy-øvelsen da..? Må ha noe under hælene for å komme ned til 90 grader. Klarere ikke en gang squat to stand, heller ikke knebøy med bare kroppsvekt. Presser jeg meg selv ned, går det ut over ryggen såklart. Virker som om jeg ikke har sjans i det hele tatt og må gå for andre knebøyøvelser som tillater lange, stive bein og hofter.

Har du mulighet til å få tatt bilde eller (enda bedre) filmet neste gang du prøver på bøy? Lettere for oss å se hvor landet ligger på film.

Bare fordi man ikke får til noe med en gang, betyr ikke at man aldri kommer til å få det til, jeg har også hoftebein lange som et vondt år, men jeg fikk det mer og mer til, jo mer jeg terpet og tøyde og trente mobilitet og teknikk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter selv. Det er så forbanna irriterende at jeg ikke kommer langt nok ned, greit nok at jeg er super stiv, men herregud må jo stå med 1 m avstand mellom bena om ikke mer (og ja; dytter knærne ut til siden, strammer mageregionen og har strak rygg (-har en naturlig svai fra før av though-) Blir jo ikke den vanlige squat/knebøy-øvelsen da..? Må ha noe under hælene for å komme ned til 90 grader. Klarere ikke en gang squat to stand, heller ikke knebøy med bare kroppsvekt. Presser jeg meg selv ned, går det ut over ryggen såklart. Virker som om jeg ikke har sjans i det hele tatt og må gå for andre knebøyøvelser som tillater lange, stive bein og hofter.

Sikker på at du har den svaien? Skriver faktisk en artikkel om samme emne as we speak.

Cluet er at mange kompenserer for tapt hoftefunksjon ved å svaie brystet bakover. Dette vil gi en illusjon av at ryggen er svai, selv om bekkenet er tucket fremover i posterior tilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å få tatt bilde eller (enda bedre) filmet neste gang du prøver på bøy? Lettere for oss å se hvor landet ligger på film.

Bare fordi man ikke får til noe med en gang, betyr ikke at man aldri kommer til å få det til, jeg har også hoftebein lange som et vondt år, men jeg fikk det mer og mer til, jo mer jeg terpet og tøyde og trente mobilitet og teknikk:)

Ah, ja skal få gjort det, både med og uten vekter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du har den svaien? Skriver faktisk en artikkel om samme emne as we speak.

Cluet er at mange kompenserer for tapt hoftefunksjon ved å svaie brystet bakover. Dette vil gi en illusjon av at ryggen er svai, selv om bekkenet er tucket fremover i posterior tilt.

Jepp, er det samme med plankeøvelsen, den naturlige svaien gjør slik at det ser ut som jeg svaier.. Kan forsåvidt vise på film/bilde der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er det samme med plankeøvelsen, den naturlige svaien gjør slik at det ser ut som jeg svaier.. Kan forsåvidt vise på film/bilde der og.

Som jeg sa, så kan denne svaien være misledende. Men det betyr ikke nødvendigivs at du tar feil og jeg har rett. Film av en goodmorninglignende øvelse hadde vært bra. Eller markløft/knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...