Gå til innhold

Løpe en mil innen juni


hvalen

Anbefalte innlegg

Hei dere.

Jeg er en svært kraftig jente som har ett nyttårsforsett. Jeg vil også være en av de som kan løpe langt. Jeg vil bare ha den muligheten. Jeg vil klare å løpe en mil eller jogge da innen juni. Jeg leste om en mann som klarte å løpe oslomarathon selv han var stor og kraftig. Da vil jeg i hvertfall klare å løpe 10 km.

Jeg bare lurte på, hvordan skal en som er så uerfaren som meg begynne? Har dere noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvor langt/lenge klarer du å løpe nå?

hvordan har du trent den siste tiden?

Hvilke erfaring har du med løping fra før?

(spør fordi det er fryktelig vanskelig å hjelpe deg uten å vite:))

mitt beste tips er å ta det veldig gradvis. - av to grunner: 1) redusere faren for belastningsskader, 2) motivasjon; om du kjører veldig på nå, er det en viss fare for at du fort går lei.

få hjelp til å skaffe gode sko. Særlig dersom du er litt tung, blir det viktig med gOd nok dempning og støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med 02-snapper... Sko er det aller viktigste.

Ikke nødvendigvis ta for god fisk det de sier i hvilken som helst sportsbutikk, men gå til noen som virkelig har peiling på sko, og kan anbefale de skoene som passer til akkurat deg.

Ikke ha det travelt. Finn deg en passe kort rute å starte med. Selv startet jeg med en runde på 2,6km, og da hadde jeg bokstavelig talt ikke løpt en meter på 26 år.

Hvis det kan motivere deg, så bruk klokke for å se fremgang. Drit i pulsbelte. Det trenger du ikke før du eventuelt ønsker å ta treningen til nye høyder en gang i fremtiden;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mer sko; gå til en butikk hvor de kan sjekke deg for pronasjon. Hos enkelte kan du få filmet føttene bakfra mens du går/løper på møle. Da kan skoene tilpasses godt til hvordan du lander. Dette høres kanskje ut som mye styr, men om du er seriøst med målet ditt (som det virker, og det er bra!!!) så er det verdt det. Ingenting er mer frustrrende en å få ødelagt treningsgleden av dårlig utstyr/skader grunnet feil-landing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg satte meg mål om å løpe halvmaraton da jeg knapt kunne løpe 3 minutter uten å få åndenød og i april i fjor gjorde jeg nettopp det. Tiden var ikke helt kanon, men jeg løp hele veien som var mitt mål.

Jeg tror det er fullt mulig å løpe en mil innen juni. Jeg anbefaler deg å begynne å løpe 2-3 ganger i uken. Det er mange programmer for nybegynnere der ute så det er bare å kjøre på. Utover det så tror jeg mitt beste råd er å ta det i det små og vær tålmodig. Resultatene kommer fort om man står på. Jeg startet med å løpe litt, gå litt, løpe litt... Etter en stund ble det mer løping og mindre gåing og til slutt bare løping :) Skriver foresten 2-3 da du ikke burde løpe noe mer når du er utrent, kroppen trenger litt tid til å henge i og få restituert seg.

Riktig utstyr er viktig, men det ser ut som de andre har dekket det bra over her. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1: Gode sko.

Punkt 2: Driiit maksimalt langt i pulsbelte.

Punkt 3: Vit at det går...lett.

Punkt 4: Gjenomfør. Dedikasjon. Reng, orkan, snø og blåst betyr null og niks...du skal jo løpe.

Startet selv med å løpe det jeg klarte i februar 2010. 3 km. I mai løp jeg 21 km på 2 timer...så det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Yay, så bra, dette klarer du!

Jeg har nettopp gjort akkurat dette som du ønsker deg, og jeg nådde målet den første milen for et par uker siden. I går løp jeg 14 km uten problem.

Jeg har polyartrose og endel skadet i både rygg, bekken og nakke. Veide 129 kg for halvannet år siden, når jeg startet å sykle og endre livsstilen min. I oktober veide jeg 92 kg og begynte da å jogge, veiledet av lege og osteopat. Nå veier jeg 84 kg og jogger langt, men fremdeles på tredemølla. Jeg håper jeg får prøve meg ute snart. Rådene jeg har fått av lege og osteopat er som følger:

Gode sko

Mykt underlag - tredemølla er min venn

For å unngå skader er det viktig å begynne svært forsiktig, med mål om å bygge opp muskler for å beskytte slikt som knær, hofter og rygg (pga vekt) Også for å lære kroppen å løpe var dette viktig.

I starten trente jeg altså annen trening for å bygge form, (sykkel og ellipse)men løp litt til slutt, når kroppen var varm.

Jeg starter med latterlige 200 meter per økt!! Jeg hadde ikke annen treningseffekt av joggingen da enn å forberde kroppen om du forstår. Så økte jeg med 10% i uken. Etterhvert økte jeg mer enn det, jeg kjente at kroppen ble klar for å utfordres.

Intervaltrening kan være en god treningsform for å komme i bedre form, men der er for tungt for meg på tredemølla. Ellipsemaskin og sykkel funker bra til slikt for meg.

For å få fortgang i muskeloppbyggingen tok jeg også styrkelvelser for knær, hofter, rygg og core.

Dette har vært en tålmodighetsprøve, men verd det!!! Jeg må hele tiden lytte til kroppen når jeg jogger. Smerter i føtter og muskler i legger og lår kan jeg utfordre noe, men signaler fra vektbærende ledd som knær, hofter og rygg må jeg lytte til.

Jeg er spent på fortellingen din da! Har du noen skader å ra hensyn til? Hvilken tid har du til rådighet? Er det andre treningsformer du liker?

Kan noen av rådene jeg fikk være til hjelp for deg mon tro??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...