Gå til innhold

Noen som har erfaring med low fodmap?


virvell

Anbefalte innlegg

Jeg har i flere år slitt med en mage som trøbler i forbindelse og etter matinntak. Jeg har blitt testet med tanke på melk og glutenallergier, hvor prøveresultatene visste ett negativt svar. Usikker på om jeg er testet med tanke på laktose intoleranse, men jeg fungerer vesentlig bedre på laktosefri og laktoseredusert kost. fortsatt til tider litt urolig. Mistanken min er at jeg kanskje bør begynne å tenke i det baner at jeg kan ha irritabel tarm.

Det jeg lurer på er det noen som har erfaringer med å spise etter low fodmap?

Kan jeg ha noe å hente her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke erfaring selv, men kjenner et par stykker som har prøvd det med god effekt.

Men om du skal prøve det så kommer det litt an på hva slags type problemer du har med magen din og om du har noen oversikt over hvilke matvarer som typisk utløser det? Skrevet matlogg f.eks? Hvis dine symptomer stemmer overens med IBS så er det vel bare å kjøre en testperiode :)

Men jeg anbefaler virkelig å nevne dette for legen din for å ikke tulle til noe mer i kosten enn nødvendig (men tror du helt fint kan teste low fodmap en mnd uten at det er noe problem, bare husk variasjon i kostholdet innenfor "trygge matvarer").

Ellers anbefaler jeg testing på Balderklinikken i Oslo for utvida blodprøver på allegi og intoleranser (de har også ernæringsterapeut m.m for oppfølging).

Har du andre allergier? Pollen, husdyr, midd? Plaget med eksem? (Jeg er allergibarn deluxe, så spør for å se om det kan være noe av det samme og om jeg kan komme med tips som har funket for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Tusen takk for svar:)

Eneste allergiene som slår positivt ut på meg er husstøvmidd, har tidligere testet positivt på pollen, men ikke nå lenger. Jeg har og astma og kulde eksem.

De symptomene jeg merker fra magen er, smerter, kvalme, diare, forstoppelse og mye gass. Jeg mistenker melk som hovedproblemet, men det er heller ikke helt problem fritt og spise kornprodukter. Har blitt bedre etter å godt over til laktosefri og laktose redusert kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Jeg har også eksem (atopisk), middallergi, pollen + dyr og en del matallergier.

Av min egenerfaring (og andre jeg kjenner) så ser det ut til at personer som er på allergi- og astma-skalaen generelt kan være sensitive mot ting og det er ikke alltid lett å stille en diagnose med "du tåler ikke A" når A i perioder går bra, så lenge det ikke er i kombinasjon med B, C og D.

Jeg har hatt veldig rare allergier opp gjennom tiden, vokste av meg mye rett før puberteten, men så kom mye og nye ting tilbake igjen for noen år siden. Løsningen for min del har vært måneder med superstrengt kosthold, jeg fulgte en diett basert på at maten skulle ha lavt histaminnivå, unngå alkohol, sukker, gjær og alle matvarer jeg var usikker på. Dette fikk kroppen ut av sjokktilstanden jeg var i (tror systemet mitt var overbelastet) og jeg har i dag klart å opparbeide noenlunde grei toleranse på mat, men det er fortsatt mye jeg ikke kan spise fordi det gjør umiddelbare allergiske reaksjoner.

Det er ikke sikkert de samme tingene fungerer på deg, men for meg var det stor nytte i å renske kostholdet og få kartlagt alle ting i livet som kunne påvirke og jobbe for å unngå det. Så i dag er jeg nøye med mat i hverdagene (gluten og laktosefritt), men kan kose meg med pizza en kveld uten problemer. Det er ofte summen som er ødeleggende for meg og rutiner er min beste venn.

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er eller hvor lenge du har hatt det sånn (ting har forandret seg MYE i begge retninger fra jeg var 10 til 27), men sett at du prøver low foodmap så er det ikke sikkert at du må leve på den dietten resten av livet, men at den kan være med på å gi systemet ditt en pause før du sakte, men sikkert implementerer matvarer for å øke toleransen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Jeg har slitt siden høsten 2006 og da var det faktisk kokt ris som ga mye trøbbel, men har innsett at det mest sannsynlig at det kan være en kombinasjon av flere faktorer som gir dette utslaget. Jeg kommer nå til å se hvordan det virker inn for en periode, med at jeg kun kutter matvarer med laktose for å se hvordan det virker inn. Da jeg egentlig ikke ønsker å kutte ut matvarer hvis jeg ikke jeg trenger det.

Regner med at adventstid og julen vil gi meg en del svar med tanke på hvilke matvarer som tolereres eller ikke.

Men ser ikke bort ifra at jeg kommer til å prøve low foodmap nå etter jul, men vil først se hvordan det virker med å kutte ut mat med laktose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Jeg har slitt siden høsten 2006 og da var det faktisk kokt ris som ga mye trøbbel, men har innsett at det mest sannsynlig at det kan være en kombinasjon av flere faktorer som gir dette utslaget. Jeg kommer nå til å se hvordan det virker inn for en periode, med at jeg kun kutter matvarer med laktose for å se hvordan det virker inn. Da jeg egentlig ikke ønsker å kutte ut matvarer hvis jeg ikke jeg trenger det.

Regner med at adventstid og julen vil gi meg en del svar med tanke på hvilke matvarer som tolereres eller ikke.

Men ser ikke bort ifra at jeg kommer til å prøve low foodmap nå etter jul, men vil først se hvordan det virker med å kutte ut mat med laktose.

Fokusere på en ting av gangen er lurt. Det går faktisk an å være intolerant mot ris, jeg er det! Fikk dog beskjed om at det var høyst uvanlig. Bomma litt og spist risengrynsgrøt på skolen her forleden, det ble mer sitting på doen enn på lesesalen etterpå for å si det sånn :p

En annen ting ernæringsterapeuten sa var at selv om jeg ikke lenger har melkeproteinallergi (hadde det som barn), så mente hun at de aller fleste som var i situasjonen min hadde godt av å kutte det ut, eller i det minste minske på mengdene, men jeg kjører en slags fusion og bruker laktosefrie produkter der det går ellers så er det syrna produkter som går bra. Men generelt lite melkeprodukter for å ikke terge systemet så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Tusen takk for svar:)

Eneste allergiene som slår positivt ut på meg er husstøvmidd, har tidligere testet positivt på pollen, men ikke nå lenger. Jeg har og astma og kulde eksem.

De symptomene jeg merker fra magen er, smerter, kvalme, diare, forstoppelse og mye gass. Jeg mistenker melk som hovedproblemet, men det er heller ikke helt problem fritt og spise kornprodukter. Har blitt bedre etter å godt over til laktosefri og laktose redusert kost.

Alle disse symptomene høres kjent ut, jeg har irritabel tarm. Men så nevner du kvalme, hvor kjenner du kvalmen? Som f.eks. magesekk, tarm, svelg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojive , hadde ikke du prøvd ut noe FODMAP - greier?

Jeg kjører det til den dag idag. Seinest igår var jeg så dum som døtta trynet med en pose Rema 1000 Brokkoliblanding og lidet konsekvensene. Foodbaby without the food....without the baby. Aka jævlig mye luft og en god porsjon smerte og ubehag.

Greia med IBS er at alle reagerer på forskjellige FODMAP matvarer. Bare fordi jeg ikke tåler kål og brokkoli betyr ikke at alle med IBS ikke tåler det. Jeg kan tåle noe du ikke tåler f.eks.

Det jeg kutta ned på var:

- Brokkoli

- Kål (fermitert kål går fint. Lagde en hjemmelaget variant som jeg ikke reagerer på)

- Erter

- Hvetemel

- rafinert sukker (YOLO noen ganger, ass)

- Avokado

Om jeg kutter alle disse varene HELT, så er jeg "luftfri" og kan leve et normalt liv. Så fort jeg spiser noe av det, så begynner jeg å kjenne det. Spiser jeg mye av det....vel...suffer the consequences.

Jeg har i tillegg til IBS noe som heter G.E.R.D: Gastroesophageal reflux disease. Det innebærer at innholdet i magesekken KAN lekke ut i nederste del av spiserøret. I og med at spiserøret ikke har det syrebeskyttende slimet som magesekken har, så starter det med halsbrann, ender opp med sviende smerte (noe helt annet enn halsbrann, mye vondere) i solar plexus med utstårling i rygg, og lar jeg det gå over lengre tid, så blir jeg "permanent kvalm" inntil jeg tar PPI (proton pump inhibitor, aka syrehemmende) en ukes tid og lar ting gro litt. Jeg har fått påvist arrvev/syreskader i spiserøret ved hjelp av gastroskopi.

Jeg er testet negativ på laktoseinntoleranse og glutenallergi ved hjelp av biopsier, og koloskopi (YEAH, BUDDY!) viste en tilsynelatende helt frisk tarm.

Dersom du har gått gjennom mange av disse undersøkelsene og tester uten at de finner noe, så anbefaler jeg deg å redusere evt kutte inntaket av ting du reagerer på. Ta en ting om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...