Jump to content

virvell

Members
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

  1. Har du prøvd å øke dosen på seretide for en periode? Kan det være at du er underbehandlet? ( forebyggende behandling)
  2. Heisann! Jeg opplever med jevne mellomrom at det hugger/lugger til i venstre ankel, overgang ankel og vrist på utsiden, ved bråe bevegelser som løping og hopping. I går toppet det seg med at det skjedde ganske mange ganger på veldig kort tid. Jeg er øm i området som det hugger til, men ikke hoven, og greier å gå helt vanlig på foten, men føler at jeg blir fort sliten i ankelen, når det aktiviteter som krever mye stabilitet. Noen som skjenner seg igjen? Og evt hvilke tiltak har dere gjort? Jeg har landet mye forkjært på denne foten, men ikke slik at den har hovnet opp eller blitt blå tidligere. Nå skal det sies at jeg har høy fotbue
  3. Ok. Jeg har slitt siden høsten 2006 og da var det faktisk kokt ris som ga mye trøbbel, men har innsett at det mest sannsynlig at det kan være en kombinasjon av flere faktorer som gir dette utslaget. Jeg kommer nå til å se hvordan det virker inn for en periode, med at jeg kun kutter matvarer med laktose for å se hvordan det virker inn. Da jeg egentlig ikke ønsker å kutte ut matvarer hvis jeg ikke jeg trenger det. Regner med at adventstid og julen vil gi meg en del svar med tanke på hvilke matvarer som tolereres eller ikke. Men ser ikke bort ifra at jeg kommer til å prøve low foodmap nå etter jul, men vil først se hvordan det virker med å kutte ut mat med laktose.
  4. Heisann! Tusen takk for svar:) Eneste allergiene som slår positivt ut på meg er husstøvmidd, har tidligere testet positivt på pollen, men ikke nå lenger. Jeg har og astma og kulde eksem. De symptomene jeg merker fra magen er, smerter, kvalme, diare, forstoppelse og mye gass. Jeg mistenker melk som hovedproblemet, men det er heller ikke helt problem fritt og spise kornprodukter. Har blitt bedre etter å godt over til laktosefri og laktose redusert kost.
  5. Jeg har i flere år slitt med en mage som trøbler i forbindelse og etter matinntak. Jeg har blitt testet med tanke på melk og glutenallergier, hvor prøveresultatene visste ett negativt svar. Usikker på om jeg er testet med tanke på laktose intoleranse, men jeg fungerer vesentlig bedre på laktosefri og laktoseredusert kost. fortsatt til tider litt urolig. Mistanken min er at jeg kanskje bør begynne å tenke i det baner at jeg kan ha irritabel tarm. Det jeg lurer på er det noen som har erfaringer med å spise etter low fodmap? Kan jeg ha noe å hente her?
  6. Heisann! Går litt rett på sak jeg. Jeg har slitt med en virusinfeksjon i nedre luftveier( bronkitt+astma) i 5uker. Jeg merker at jeg fortsatt ikke frisk, men i bedring. For 14 dager siden følte jeg meg såpass bra at jeg fikk inn noen dager med gode økter, men da var det slutt, uka etter, kom feberen på besøk rimelig kjapt etter at treningsøktene var unnagjort. Og forrige uke kom forkjølelses runde nr 2 på besøk. Det jeg lurer på er hvordan bør jeg legge opp treningsbelastningen framover? Pr dags dato, så er jeg kaputt etter bare en tur på butikken.... Jeg har ca 2-3 økter på skolen pr uke. Målet er ca 3 styrkeøkter 3: kondisjonsøkter, dette kan jeg kombinere med svømmingen som jeg har på skolen. De fysiske øktene som er av regi skole må jeg prioritere først, pga obligatorisk og har jeg mere en 20% fravær får jeg ikke lov til å gå opp til eksamen. Her presser jeg meg for hardt, men har ikke noe annet valg? Muligens en av årsakene at jeg fortsatt ikke er helt frisk enda. Hvordan burde jeg legge opp treningen etter at jeg har blitt frisk, slik at jeg ikke blir syk igjen?
  7. Kan dessverre ikke komme med så mye andre råd en å ta hensyn til deg selv og lytt på kroppen din, masse mat væske og hvile. Og det sier hun som selv er på uke nr 4, med hoste, tetthet, hodepine og oppkast etter stygge hostekuler, litt feber. Var inne på legesjekk for 3 uker siden, påvisst bronkitt, type virus, fikk med meg en flaske cosylan og bronkyl hjem, med beskjed om å ta vare på meg selv... Var riktig nok mye bedre forrige uke, fikk til noen kjempefine treningøkter. Starter helgen med økende, hoste, tetthet og med flere runder over doskåla atter en gang. Skal inn å ta prøver på torsdag pga mistanke om mykoplasma infeksjon... tydelig at det er noe hardbarked svineri som sitter i kroppen
  8. Det bli nok å invistere i såler, som er tilpasset etter mine bein.
  9. Hei! Jeg har høy fotbue. Noe som gjør at helen og knoklene på framfot får mye juling. Jeg har blitt fryktelig sårbeint, vondt når jeg belaster og er i ro. Jeg har vært på løpelappet og har fått analysert forstillingen i ankelleddet er nøytral og stabilt. Jeg har blitt anbefalt sko med mye demping på hælen og framfoten. Noe som jeg også har gjort. Kan spesialtilpasset såler være med på å gjøre slik at jeg får avlastet hel+ framfoten? Smertene kom nå for alvor i vår, mye belastning og dårlige sko. Er det noen andre måter som kan lindre smertene? Jeg trenger pr dags dato ikke å ta smertestillende for disse smertene.
  10. Jeg er en av de som har hatt gym som en av mine ynglingsfag. Iforhold til gode og dårlige lærere har jeg opplevd begge deler, både iforhold til karaktersetting, forskjellsbehandling. Noen av læreren har satt karakterer etter oppmøte og innsatsvilje, mens andre setter karakterer etter prestasjoner, både praktisk og etter teoretiske prøver. Siste læreren som jeg har hatt i gym på vgs sa klart og tydelig at hun setter karakterer etter prestasjoner som ble gjort iløpet av økta, og at det ikke ville bli tatt hensyn til evt utfordringer knyttet til elevens helse selv ved legeerklæringer. Jeg synnes helt klart at det skal settes karakterer i faget gym spesielt på vgs, da de fleste arbeidsplasser faktisk ser på gymkarakterer og ikke minst fravær. Karaktersettingen bør settes etter innsats og ikke etter prestasjon mener jeg da, Dette fordi at vi alle har ulike forutsetninger iforhold til hva vi driver med, utfordringer i hverdagen, både fysisk og psykisk. Men samtidlig så må elevene vise at de har en vilje til å vise at de vil gjør en innsats ut ifra sine forutsetninger. Ellers bør lærerne til rette gymtimene slik at nivå forkjeller i aktivitetene legges opp slik at det blir mindre synlig, dette for å skape bedre motivasjon. Nå vet jeg ikke hva faglærere i gym opplæres i det å legge opp forandre på aktiviteter/ ballspill slik at nivåforkjellene kan utjevnes, men det er noe vi har blitt opplært i den studieretningen som jeg går.
  11. virvell

    favorittmat

    Jeg spiser det meste, men smaksløkene mine jubler når grillsesongen kommer i gang, med masse forkjellige mat, som flintsteik, sparribs, elg biff, grillspyd, reker, fisk+++, med masse forkjellig salater og potet salater med div krydder. Ellers sushi, laks iforkjellige varianter, taco, hjemmelaget pizza, lasagne, fajistas, forkjellige salater, fruktsalater med vaniljekesam, oreokak:) Trur jeg stopper her, hvis ikke vil den lista bli laang:)
×
×
  • Create New...