Gå til innhold

Teknisk utførelse markløft 140-150kg@bw72kg


UxO

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har slitt noe med teknikken min i markløft føler jeg selv. Skal sies at jeg har en hofteslitasje som gjør at jeg ikke har kunnet trent veldig tungt og som har påvirket teknikken grunnet smerter. Men de siste par mnd så har smertene blitt mer eller mindre borte.

Dette har medført at markløft har gått vesentlig bedre, men har fått noen tilbakemeldinger om at med forbedring av teknikken, så vil jeg kunne løftet tyngre. Har forsøkt å omsette tilbakemeldingene i utførelse, men føler jeg ikke helt fikser det.

Har nok relativt korte bein og armer, så sumomark er vurdert.

Mange her inne har jo god erfaring med teknikktrening, så håper noen vil ta seg tid til å studere løftene for å hjelpe til med tips.

Det ene løftet er med 140kg det andre med 150kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser greit ut, men å vurdere maksløft er ofte ikke optimalt. I min mening var 140kg nok for den dagen der, det 150 løftet så ikke så pent ut.

På 140 kg løftet så legger jeg ved en illustrasjon som viser det viktigste i min mening. Istedenfor å presse hofta inn så drar du hodet opp, og ryggen er noe krum (skal være en mild svai i korsryggen).

[ATTACH]153024[/ATTACH]

post-10689-14440990687976_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggen er helt fin.

Om du har kontroll over hvor mye du spenner nakkemuskulaturen, så er det helt greit å feste blikket høyt slik som du gjør det.

:)

Men - løftebanen er alt annet enn optimal.

Vekta bør gå loddrett opp - og det gjør den jo ikke.

Dessuten - det å "treffe" på avløftet når du åpner med å bevege både stang og hofte så mye som du gjør før du drar, er svært krevende. Du får mer dynamikk i bevegelsen og det hjelper deg fra gulvet, men som du ser av egen video, så blir det verre å stabilisere og balansere siste 2/3 del av løftet.

Det må du jobbe mye med om du vil fortsette med den avløftsteknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på siste videoen ,så starter du med å stille opp hoftene _VELDIG_ lavt, før du begynner å løfte, og voila ,da skyter hoftene oppover til en langt mer mekanisk effektiv posisjon. Markløft er ikke rykk eller støt, så det er ingenting i veien med å starte med hoftene høyt nok.

Ellers er jeg litt småskeptisk til den rullende startteknikken din, da dette mest minner meg om strongmanmarkløft,stanglåring ,stygge løft og horribel teknikk. Men hvis det er slik du vil gjøre det,vil jeg anbefale at du legger inn mye arbeid i å finne ut hvordan du kan gjøre den på en perfekt måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips. Den der rullingen i begynnelsen er en uvane jeg rett og slett har lagt meg til. Vet ikke hvorfor, men sitter vel mest i hodet. Skal slutte med det omgående. Ja, det med å sette hoftene meget lavt har jeg selv lagt merke til etter å sett videoen, men idet selve løftet begynner, så flytter de jo seg automatisk høyere opp. Så det er nok riktigere å starte med høyere hofter mao? Videre ser jeg at jeg nok har noe å hente på å skyte brystet mer frem i starten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant noen eldre videoer som bedre viser flere reps. Jeg har klipt 2 av de sammen for å se forskjeller selv. Den ene hvor jeg løftet i hvit skjorte er for ca 1 år siden og jeg synes kanskje jeg har bedre teknikk der enn hva jeg har pr idag. I tillegg har jeg en video hvor jeg løfter sumomark. Det er kanskje den måten å løfte på jeg følte jeg fikk til best, men har ikke trent sumomark på over 1 år. kanskje gå tilbake til sumo mark igjen. Mener jeg har korte armer, kort lårbein, så mulig sumomark vil passe min anatomi bedre. Kommentarer imøtesees fra dere som kikker innom.

Mark fra 2013 til 2014

Sumomark fra 2012-2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sumo ser OK ut, småplukk å jobbe med bare (hip drive, balansepunkt ved første øyekast). Godt tips fra Linjemannen vedr. bar path, den skal riktignok være vertikal.

Mindre fokus på å dra stanga opp, mer fokus på å spenne opp ryggen, låse skuldre og å presse hofta INN med glutes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at det passer deg bedre, men at du utfører det bedre. Om sumo føles mer naturlig for deg, derimot, er det ingen ting i veien for å fortsette med det (eller begge deler) :) Lykke til!

Skjønte det :-) Takk for kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noen eldre videoer som bedre viser flere reps. Jeg har klipt 2 av de sammen for å se forskjeller selv. Den ene hvor jeg løftet i hvit skjorte er for ca 1 år siden og jeg synes kanskje jeg har bedre teknikk der enn hva jeg har pr idag. I tillegg har jeg en video hvor jeg løfter sumomark. Det er kanskje den måten å løfte på jeg følte jeg fikk til best, men har ikke trent sumomark på over 1 år. kanskje gå tilbake til sumo mark igjen. Mener jeg har korte armer, kort lårbein, så mulig sumomark vil passe min anatomi bedre. Kommentarer imøtesees fra dere som kikker innom.

Mark fra 2013 til 2014

Sumomark fra 2012-2013

Istindportalen jo! Har dratt mark med den stanga jeg og :) Har ikke lest gjennom alt her, men jeg får komme med noen synspunkter: du starter med hofta for lavt. Når stanga letter fra bakken har du allerede løfta hofta uansett, så dette blir bare en energilekkasje. Du bør også ha av deg skoa. I mark skal du hverken ha joggesko eller bøysko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å være vanskelig så sier jeg at det er helt greit å gjøre markløft med løftesko. Den lillle hellingen gjør at hamstrings kommer i en mer mekanisk heldig posisjon til å bidra til starten av løftet. Løftebanen blir riktignok bittelitt lengre. Det er ikke et problem.

Styrkeløftere løfter uten sko eller med flate sko uten såle for å minimere ROM. Det er ikke et hensyn man trenger ta så fremt man ikke har tenkt å konkurrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Istindportalen jo! Har dratt mark med den stanga jeg og :) Har ikke lest gjennom alt her, men jeg får komme med noen synspunkter: du starter med hofta for lavt. Når stanga letter fra bakken har du allerede løfta hofta uansett, så dette blir bare en energilekkasje. Du bør også ha av deg skoa. I mark skal du hverken ha joggesko eller bøysko

Ja, jeg har tidligere løftet barfot/sokkelesten, men etter at jeg fikk løftesko så likte jeg følelsen de gav i alle basisløft egentlig. Spesielt i bøy og benk fikk jeg en aldri så liten "aha" opplevelse. Men er ikke avhengige av de for å løfte da mobiliteten i ankel/legg vurderes til å være god nok. Hofta høyt ser jeg som et problem og har idag øvd mer teknikk etter tilbakemeldinger her inne. Poster en film straks som kan vise om det er gjort forbedringer teknisk. Istindportalen er et populært sted og greit nok :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens teknikktrening med markløft. Har nå forsøkt følge de tilbakemeldinger gitt av dere her inne. Syntes også selv at det gir bedre konsentrasjon å IKKE rulle slik med vekten før løftet. Egentlig bare tull å gjøre....dårlig uvane.

Videre har jeg fokusert på å holde hoften høyere enn kneleddet, samt spenne godt opp mellom hvert løft ved å skyte brystkassen frem så langt det lar seg gjøre. Har også stilt vektstangen mye nærmere ankelen/skinneleggen. Føler fremdeles at jeg ikke får aktivert glutes maks mot slutten. Det kan se ut som at jeg overdriver sluttposisjonen noe, men følelsen under selve løftet er at jeg ikke gjør det (men ser det er antydning til det på filmen).

Ble det bedre? Ikke prøvd sumo enda og heller ikke med veldig tunge vekter. På filmklippet her er det vel ca 100kg på stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kikke på Chris DUffin videoen igjen. Gluten din fyrer ikke skikkelig, men for all del, det ser mye bedre ut. Ryggen ser fin ut også :) Bra jobba!

Foruten at fyren så completely "jack3d" ut, så ga det en god pekepinn på hva du mener ja ;-)

Skal fokusere mer på det i neste økt. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris er en kjent coach, tror han har rundt 4 verdensrekorder (eller fler?) :) Så ikke la t-skjorta lure deg!

Hehe, neida, skal legge det på minnet. Han sa det vel selv også, han gikk på ei stor dose (antakelig ei kjempesvær) koffein under opptaket. Gode momenter var det uansett med veldig gode forklaringer/video. Så det tar jeg med meg til neste økt. Markløft er en vanskelig øvelse synes jeg, men det blir bedre ser jeg jo selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...