Gå til innhold

Du kan ingen ting! [For nybegynnere og middels viderekommende]


Tamadeus

Anbefalte innlegg

Hei,

Vet jeg er helt ny her inne, men jeg har tatt meg tid til å lese en hel del tråder på <Treningsprogram" forumet. Og flere enn færre ganger, ser jeg personer som ønsker å sette opp sitt eget program, eller å modifisere kjente, og velfungerende programmer.

Jeg kan gjette på at de fleste grunnene til at folk vil "ødelegge" et allerede velutrprøvd program, er for å slippe unna øvelser de hater, eller at de selv tror de vet bedre.

Tenk deg om en gang, eller to, før du finner på noe slikt. Disse programene (Da snakker jeg om programmer fra Ripetoe, Wendler, Dietmar, osv) er da satt opp av profesjonelle vektløftere, som vet hva de driver med.

Så slutt å lage dine egne programmer, slutt å bytt ut øvelser. Tren som det står i programmet, og få det inn i hodet at trening skal ikke vær en søndags tur i parken. Er det slitsomt, tungt, vondt? Bit tenna sammen, man up, innse at du kan ikke en dritt om trening.

/En liten ting til slutt; De store baseøvelsene er tunge, de er vanskelige å få god teknikk i, og du vil få blemmer i hendene. Men de er også utrolig effektive, så hold ut. Du kunne ikke gå når du ble født heller.

/En siste ting, før alle kjører på og hater meg; Det er selvfølgelig unntak til det jeg sier. Har du skader, eller andre gode grunner til å fjerne forskjellige øvelser fra ett treningsprogram, så må du for all del gjerne gjøre det. Men du kan da ikke si at du feks trener SL5x5, og forvente at fremgangen din blir lik alle andre som følger programmet til punkt og prikke.

Tage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg har for så vidt eit sjølvkomponert program, basert på fleire andre. Har bytt ut ein del øvingar eg ikkje likte her og der. Det er mest snakk om byte av øvingar med andre som tar same muskelgrupper.

Det finnes mange gode program der ute, men det betyr ikkje at dei er det einaste som fungerer. Eg ville ikkje anbefalt eit kroppsbyggarprogram til ein nybyrjar, men å modifisere eksisterande program ser eg ikkje på som noko problem. Med litt innsats kjem ein fort inn i kva dette går ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du følger progresjonen, hvilen, periodiseringen og treningsfilosofien er det ikke noe i veien med å trene skråbenk i stedet for flatbenk, beinpress istedet for knebøy, good morning i stedet for markløft osv.

Jo, det vil jeg si det er. Skråbenk er forsåvidt ok, men knebøy og markløft bygger mye mer funksjonell styrke og trener mange flere muskler enn beinpress og good mornings gjør.

Ellers er jeg delvis enig med trådstarter, ihvertfall for helt nybegynnere. Men alle er forskjellige så etterhvert vil en få en erfaring om hva som fungerer på seg selv som overgår et standardisert oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man også like gjerne kan holde seg til gjennomtestede programmer med mindre man har spesielle behov. Jeg kjører en standard 3-splitt, men har lagt til bryst, bakside skuldre og korsrygg på de andre dagene for å få opp styrken i de områdene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brukernavn

Jeg får mer ut av å trene et program jeg har laget selv, enn å følge noen andre sitt. Tror det gjelder mange andre også, synes det er flott at nybegynnere eksperimenterer med å lage sitt eget program, det kan være at dem gjør mer research rundt på øvelser dem kan ta og på den måten utvider kunnskapen sin. Det er ikke så særlig effektivt i å komme med et buskap om at "du kan ingenting, fordi du er nybegynner i trening, så hold kjeft og gjør som jeg sier." Det vil nok ikke føre til flere ydmyke nybegynnere. All in all, så synes jeg at eksperimentering er en av de flotteste måtene å samle kunnskap på. Det er trossalt mye false learning (det å tro at en ting førte til et resultat, når det egentlig var noe helt annet, eksempel: En person trener bare 2 ganger i uken og har flotte resultater, når personen kunne trent 4 ganger i uken og hatt enda bedre resultater, eller en som tar X-kosttilskudd som egentlig har ingen virkning) ute blant fitness og treningsmiljøet. Det er bare å google litt rundt på treningstips, så ser du tusenvis av forskjellige teorier. En kritisk sans er sunt, men det lønner seg selvsagt å være litt ydmyk til dem har som trent ganske lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snip.

Kort sagt; Når du begynner å snakke om eksprimentering, og det å finne hva som passer seg selv best. Så er det kanskje lurt å ta en titt på programmer som har flere ti tusener med fornøyde "utvøere" istedenfor å kaste bort 1-2 år på å innse at bicep curls og squats på bosu ball ikke er særlig effektivt for en nybegynner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden er jeg nok mest enig med trådstarter.. ingen vits i å finne opp kruttet på nytt osv. For en nybegynner vil det nok være mest effektivt å følge et ferdig oppsatt program.

På den annen side er det jo ikke helt bortkastet å trene etter et egenkomponert program selv om man er nybegynner heller, selv om man kanskje ikke får den fremgangen man kunne ha fått, så får man nok fremgang. Og det er helt greit, ting tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden er jeg nok mest enig med trådstarter.. ingen vits i å finne opp kruttet på nytt osv. For en nybegynner vil det nok være mest effektivt å følge et ferdig oppsatt program.

På den annen side er det jo ikke helt bortkastet å trene etter et egenkomponert program selv om man er nybegynner heller, selv om man kanskje ikke får den fremgangen man kunne ha fått, så får man nok fremgang. Og det er helt greit, ting tar tid.

Det viktigste er uansett korrekt utførelse, unngå skader, og holde på over tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er uansett korrekt utførelse, unngå skader, og holde på over tid...

Ja :) Det er viktig å gjøre noe som man trives med over lenger tid. Et suboptimalt program er bedre enn ingen program.

Det største problemet jeg ser med mitt forrige utsang er vel at selv om man kan mye, er det nok lett for å lage et program som kan være "skjevt" i forhold til de forskjellige muskelgruppene, at det er for stort fokus på f.eks bryst i forhold til rygg, noe som vil kunne skape problemer over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet jeg ser med mitt forrige utsang er vel at selv om man kan mye, er det nok lett for å lage et program som kan være "skjevt" i forhold til de forskjellige muskelgruppene, at det er for stort fokus på f.eks bryst i forhold til rygg, noe som vil kunne skape problemer over tid.

Hvis jeg får tid til å fullføre prosjektet jeg holder på med kan man snart si "there's an app for that"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at de aller fleste vil ha definitivt best effekt av å følge et ferdig oppsatt program. Samtidig er jeg veldig enig med Brukernavn, og jeg vil poengtere følgende:

- Man skal ikke undervurdere verdien av den kunnskapen man tilegner seg ved å gjøre egen research og ut i fra dette sette opp sitt eget program. Det er selvfølgelig greit å være en del av saueflokken og kanskje få gode resultater av det, hvis det er det man ønsker. Men for mange mennesker, meg selv inkludert, er det mye mer tilfredsstillende å forstå mekanismene som ligger bak samtidig. På dette grunnlaget kan man gjøre tilpasninger som er optimale for en selv.

- Hvis det å fjerne øvelser du hater fra et program og bytte dem ut med andre er det som gjør at du faktisk klarer å komme deg på gymmen i stedet for å sitte hjemme i sofaen, er førstnevnte åpenbart det beste alternativet. Drit i at det er suboptimalt; det er uansett latterlig mye mer optimalt enn å ikke trene i det hele tatt. Så lenge man er inneforstått med at det ikke er absolutt optimalt og forventer akkurat like gode resultater som man ville fått uten å bytte ut øvelser, ser jeg ingen ting i veien med det.

- Man kan selvfølgelig si at det i stedet er bedre å jobbe med hodet sitt og opparbeide seg en mentalitet rundt dette med at styrketrening skal være slitsomt og tungt, men da vil man fort ende opp med å gjøre ting mye vanskeligere for seg selv enn det egentlig er. Trening er ingen enten/eller-situasjon; akkurat det er det mange nok som har problemer med å innse allerede, og jeg personlig vil ihvertfall ikke forsøke å bygge opp under det tankesettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn

- Man kan selvfølgelig si at det i stedet er bedre å jobbe med hodet sitt og opparbeide seg en mentalitet rundt dette med at styrketrening skal være slitsomt og tungt, men da vil man fort ende opp med å gjøre ting mye vanskeligere for seg selv enn det egentlig er. Trening er ingen enten/eller-situasjon; akkurat det er det mange nok som har problemer med å innse allerede, og jeg personlig vil ihvertfall ikke forsøke å bygge opp under det tankesettet.

Veldig enig, trening har aldri vært like kjedelig som når hovedmålet var å bli ferdig med en liste øvelser og antall reps jeg ikke hadde noe særlig kjennskap til, for så å dra hjem. Nå er det en fryd å trene, og det at jeg kan mixe litt rundt på øvelser etter hva jeg føler gir en frihet og variasjon som gjør at treningene alltid er spennende. Jeg tror nok det er mange som synes en veldig A4 treningsstil kan bli kjedelig i lengden, så variasjon og en kjennskap til 10 forskjellige øvelser per muskel kan friske opp treningen til mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig i de 2 siste innleggene her, og trolig et par til lengre opp. Jeg tenkte bare jeg ville at nybegynner ikke skal gå i den fellen, at de velger det som føles best, for så å overse det som faktisk fungerer, og ikke minst, ikke innse hvorfor et program er satt opp som det er. Nå sitter nok de fleste som allerede er medlem her, med litt mer kunnskap enn hvermansen, men jeg føler et hvert trenings-forum burde ha en slik tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...