Gå til innhold

Noen som har peiling på hofte-greier?


AuroraMarie

Anbefalte innlegg

Mistenker at jeg har betennelse i hofta, noe som er verre enn døden for meg.

Jeg skal til legen på fredag, men jeg er helt besatt på å finne ut hvordan jeg kan forklare til legen på best mulig måte hvor og hvorfor jeg har vondt. Jeg så på en video på youtube som forklarte litt, og kom fram til at jeg sannsynligvis har "posterior hip pain".

Mulige årsaker:

Jeg haltet i to perioder i vår, ene pga overtråkk, andre pga betennelse i en tå (gikk da med hælen på skoen under foten, klarte ikke ha skoen ordentlig på).

Økt volum på hoftedominerende øvelser som hip thrust, bulgariske utfall, ja/nei maskin, knebøy.

Jeg har hatt problemer med dette siden mai/juni, hvor det bare har kommet tilbake hele tiden. Lengste hvileperioden min var på 2-3 uker, og økte volumet sakte men sikkert. Har nesten klart å trene som før i det siste inntil for en uke siden etter et tungt sett med bulgariske utfall.

Hva kan det være?? Jeg er helt fortvilet, og livredd for at jeg aldri kan trene som før igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke helt hvordan jeg skal forklare dette her.. Men jeg prøver:

Føles ut som det er "inni" skinka. Altså, jeg tar meg bak på rompa når jeg får vondt viss du skjønner. Det er vanskelig å si når jeg får vondt. Det kan plutselig bare komme når jeg går eller sitter i en viss stilling. Det kommer mer når jeg sitter enn når jeg går. Av og til er det vondt når jeg belaster den ene foten mer enn den andre, og så plutselig ikke.. Noen ganger blir det skikkelig vondt i ett halv sekund når jeg gjør en liten bevegelse, men ikke når jeg gjør den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en lett overbelastning av piriformis, dvs når du har trent øvelsene du nevnte ovenfor har du kanskje brukt noe mer belastning enn du har kunnet henge med på ift å kunne bruke stabiliseringsmuskualtur i hoften "rett", blandt annet gluteus medius.

Hvordan er det å gjøre denne?

Og denne?

ImageProxy.mvc?bicild=&canary=Zj0GNXxgo0zMTLE8dD0RSl8fh8XuYPbPFGWbX02y6Zs%3d0&url=http%3a%2f%2fwww.feelingprettyremarkable.com%2fsites%2fdefault%2ffiles%2fquad_kickback.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svikter beinet litt når du går? For meg og så høres det ut som Piriformis, hatt litt "knuter" i den før sjøl, da funka det å sitte på rumpa på ein foamroller (må ha ein hard, eg brukte et plastrør), evnt å sitte på ein ball å rulle. Eller få noen til å masere der.

Samt å tøye piriformis,

Denne kan også gjøres stående, foretrekker egentlig det..

Kanskje du burde komme deg til en behandler av et slag (fysio, osteopat, kiropraktor, naparapat), istedenfor legen. Leger vil ofte helst gi sjukemelding, noe kortison, og be deg om å la være å trene :p (Litt generaliserende, men det beskriver de fleste eg noensinne har vært hos med problemer som dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen!

Ja det kan føles litt som om foten svikter litt når jeg får den plutselige smerten. Jeg har uansett time i hos legen i morgen, men han kan jo eventuelt henvise meg videre. Skal prøve de forskjellige tingene nå faktisk, så får jeg se hvordan det går..

Om der er piriformis overbelastning, hvor gode utsikter har jeg for å trene for full maskin igjen i fremtiden, og ca hvor lang tid i tilfelle? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen!

Ja det kan føles litt som om foten svikter litt når jeg får den plutselige smerten. Jeg har uansett time i hos legen i morgen, men han kan jo eventuelt henvise meg videre. Skal prøve de forskjellige tingene nå faktisk, så får jeg se hvordan det går..

Om der er piriformis overbelastning, hvor gode utsikter har jeg for å trene for full maskin igjen i fremtiden, og ca hvor lang tid i tilfelle? :)

Eg hadde 2 uker med lett løfting, myyyye tøying og egenmassasje, så var det bånn gass igjen :)

Prøv å maser og tøy litt allerede i kveld, er det piriformis så pleier du å kjenne det fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er sannsynlegvis eit "skrekkeksempel", men for min del tok det 4-5 veker før eg kunne byrja å trena igjen første gong (eg hadde mykje smerter i minst 3-4 veker), og eg kjente fort at ting ikkje var heilt ok. Smell nr. 2 kom etter 6-7 veker med "normal" trening etter smell nr. 1.

Mitt tips: ikkje byrja igjen for tidleg, og få på plass eit godt rehab-opplegg med både tøying og styrking av svake musklar. :)

P.s. Tennisball fungerer godt til massasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Årh guuud det var godt å høre, nå ble jeg letta! :D trodde nesten at jeg aldri kunne trene som før igjen jeg..

Jeg prøvde de to tøyeøvelsene du linket. Er det logisk at den siden hvor jeg har vondt er myye mindre mobil enn den andre? En indikasjon på at dere har rett kanskje?

Jepp! Absolutt. Så bare begynn å masser, og tøy :) Føltes det godt ut etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være litt forsiktig med å strekke baksiden dersom personen har tightness foran og ikke bak, derfor må dette sjekkes først... Nesten hele lårets rotator cuff er eksterne rotatorer, og om disse blir strukket når man allerede er innover-dominant, så vil det nesten garantert bli verre.

250px-Posterior_Hip_Muscles_1-247x300.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...