Gå til innhold

Trøtt og utmattet, forslag?


anderspp

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger litt hjelp her. Føler meg stadig trøtt og utmattet, i tillegg til at jeg føler jeg mangler fremgang på trening. Jeg har en tung, fysisk jobb som tømrer og trener bryting 2-3 ganger i uka, samt styrke 2-3 ganger.

Føler jeg spiser greit, så usikker på om problemet er der?

Kan også avslutte med å si at jeg er en gutt på 22 år, 172 cm og 79 kg.

Setter pris på alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan gi et eksempel på en normal dag.

Frokost: 5 egg og grønnsaker

Lunsj: 2 kyllingfileet og grønnsaker

Før trening: 3 knekkebrød med makrell og majones

Etter trening:40 g proteinpulver og 5 dl ekstra lett melk

Middag: 2 laksefileet, avokado og ris

Kveldsmat: En skål havregryn, melk, banan og honning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er dønn ærlig med deg selv om hvor mye du spiser og også får mer enn nok søvn,

gjennomsnitt 8-9 timer.

Så ville jeg tatt blodprøver hos lege, B12 og jern ville jeg ialefall sjekket.

Jeg følte meg veldig slapp for noen år siden, det var noe så enkelt som att jeg ikke trivdes så godt på jobben som jeg burde, så psyken kan også spille inn i stor grad.

Hvis det er veldig lenge siden du har hatt treningsfri så ville jeg også vurdert dette 1-2 uker for å se om det kan hjelpe.

Merker selv att jeg har sykt overskudd hvis jeg tar litt treningsfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om man informasjonen din inn i en TDEE kalkulator ser man at en mann på din alder og størrelse har en forventet TDEE på 2650 kalorier om dagen, dersom du trener 6 dager i uken. Når du da i tillegg har en fysisk krevende jobb, og vekten har vært stabil over tid, tror jeg definitivt at du burde spise enda litt mer enn 3000 kalorier om dagen. Det er ihvertfall det første jeg ville prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mye trøtt og sliten i fjor høst. Fikk tips fra trener om å spise mer, se på søvnvaner og lignende. Gikk til slutt til legen og fikk etter to runder med blodprøver høre at jeg hadde D-vitamin mangel. Fikk resept på tilskudd.

Så du trenger ikke å vente med å ta blodprøver i tillegg til å øke matinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mengde mat og aktivitetsnivå er én ting, det kan være andre faktorer som spiller inn. Hvis det er en tilstand som vedvarer eller som allerede har vedvart ei stund så kan det være verdt å ta en tur til legen og i det minste ta noen blodprøver. Folk kan gå rundt med udiagnostierte tilstander lenge uten å vite om det. Bedre føre var osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville og foreslått en testperiode hvor du øker matmengden, og ser hvordan kroppen svarer. Om dette ikke hjelper , reduser treningen til et minimum, og hjelper ikke dette; dra til legen. En skal være forsiktig med å presse seg for hardt for lenge, utbrenthet er kjipe saker.

Enig med Aurelius, kanskje du i tillegg bør prøve litt mer karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...