Gå til innhold

Øke i benkpress, iForm sitt program noe bra?


XtrM

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anbefalt for hvem? Når? I hvilken treningsalder og med hvilken treningsbakgrunn?

Programmet i seg selv er et helt ok benkpress program som vil gi deg en fin økning i 1RM.

anbefalt for meg.

Er 26 år, og har trent styrke i 1 1/5 år nå (hadde pause et par år, men trent styrke et par år tidligere og).

Har byttet mellom 6x8 og 4x4, men har nå stagnert på 75-80kg i 4x4.

Ønsker å komme meg over 100kg grensa. Så tenkte å kjøre dette programmet i 7 uker, dersom det er et bra program :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser benktreningen din ut nå, uke for uke?

Hmm, vel, holder på å "komme tilbake" igjen etter ferien.

Så for 2 uker siden kjørte jeg 4x8 på 60

1 uke siden kjørte jeg 6x8 på 60

Denne uken kjørte jeg

Mandag :5x5x72,5

Torsdag :4x4x75

Vanligvis veksler jeg mellom 4x8 / 6x8 og 4x4. Går litt ann på dagsformen og energinivået. Har ligger på kcal underskudd nå i et par mnd.. så derfor varierer energinivået veldig :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bumper denne.

Har tatt en titt på Styrkeløft.no sitt nybegynnerprogram og der er det mange tilleggsøvelser osv.

Finnes det et rent benkprogram hvor man kan plotte inn typ vekten man vil ta ifht det man kan idag og den regner så ut hvor lang tid du trenger (antall uker) og sets/reps/kg pr økt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et optimalt benkpress program finner dere ikke på nett.

Et optimalt program blir tilpassa DEG som person, og justeres underveis :)

Men det krever også personlig oppfølging av en dykrig PT / coach.. som igjen koster uanstendige mengder penger :-P

Er mer int. i et "basic" program, med ukesprogresjon ^_^ Men ser poenget ditt. ingen er "like", men per nå så tenker jeg at dette er det mest praktiske og økonomiske alternativet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bumper denne.

Har tatt en titt på Styrkeløft.no sitt nybegynnerprogram og der er det mange tilleggsøvelser osv.

Finnes det et rent benkprogram hvor man kan plotte inn typ vekten man vil ta ifht det man kan idag og den regner så ut hvor lang tid du trenger (antall uker) og sets/reps/kg pr økt?

Her er Treningsforums Benkpressprogram, som kan være omtrent det du etterspør:

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=466

Jeg har ikke forsøkt det selv, men lurer på om jeg skal gi det en sjanse i høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke dumt ut.. kanskje jeg skal prøve..

Problemer mitt er primært jeg trener 3 av 4 økter aleine.. og Benk er en av de øvelsene jeg har litt "angst" for å pushe meg i uten spotter.. (Ja,, hatt noen kleine opplevelser der jeg ser ut som en fisk som holder på å kveles, mens stanga ligger på brystet:-P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke dumt ut.. kanskje jeg skal prøve..

Problemer mitt er primært jeg trener 3 av 4 økter aleine.. og Benk er en av de øvelsene jeg har litt "angst" for å pushe meg i uten spotter.. (Ja,, hatt noen kleine opplevelser der jeg ser ut som en fisk som holder på å kveles, mens stanga ligger på brystet:-P )

Unngå failure. Heller ikke på maxrep settet skal du trene til failure. Er du ikke sikker på om du klarer en repetisjon til så tar du ikke en til. Husk programmet inneholder veiledende vekter. Ta heller av litt om du føler deg i dårlig form en dag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En skal være jævlig tøff i trynet om en føler seg svak i benk og likevel velger å trene innenfor 60 til 85% intervallet av 1RM maks. Det viser seg ofte at det er dem med størst komplekser for sin opplevd svake benkstyrke som er dem som trener mest feil. Og den mest utbredte feilen blant dem er at de trener for mye på høye intensitetsnivåer.

Been there - done that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke dumt ut.. kanskje jeg skal prøve..

Problemer mitt er primært jeg trener 3 av 4 økter aleine.. og Benk er en av de øvelsene jeg har litt "angst" for å pushe meg i uten spotter.. (Ja,, hatt noen kleine opplevelser der jeg ser ut som en fisk som holder på å kveles, mens stanga ligger på brystet:-P )

Har du mulighet til å gjøre benkpress i et powercage? Problem solved ;) Ellers er det bare å spørre noen randoms på gymmen om de kan spotte deg. I så fall gi beskjed om hvordan du vil spottes, f.eks. si at de ikke skal røre stanga før den går nedover alt etter som hvordan du løfter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Her er Treningsforums Benkpressprogram, som kan være omtrent det du etterspør:

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=466

Jeg har ikke forsøkt det selv, men lurer på om jeg skal gi det en sjanse i høst.

Nå har jeg akkurat fullført Treningsforums 12 ukers benkpressprogram. Ved oppstart estimerte jeg maksen min til å være 130 kg, og satte da 140 kg som mål. Jeg klarte ikke å øke mer enn til 135 kg, men er allikevel meget godt fornøyd. For en gammel jubb på 44 år, men en lang og variert skadehistorie (hovedsakelig fra yngre år da ekstrem innsatsvilje var mer dominerende enn sunn fornuft), så er det kjempegøy at det fremdeles er mulig å øke i maksen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...