Gå til innhold

Den vekta..


Kari

Anbefalte innlegg

Dame 35 år,163cm, vekt;svinger fra 76 til 82 o_O

Har gått ned fra 144kg.Trente kun kondisjon på ergometersykkel de første 2 årene.Gikk ned til 94kg slik.Tok gastric sleeve i slutten av 2012. Fortsatte med kondisjonstrening. I november i fjor startet jeg med styrke. Trener hjemme med manualer,strikk og vektstang. Startet med knebøy uten noe vekt,og tar nå 30 kg. Trener styrke 1 time 4 ganger i uken,kondisjon 1 gang i uken. Bruker pulsklokke og forbrenner fra 550 til 700 kcal pr økt. Er jeg sliten blir det 4 økter. Ser tydelig forskjell på kroppen nå kontra før styrketreningen.

Lå lavt på kcal da jeg startet(1300-1500) Har økt gradvis og lå lenge på 2000. Siden januar i år har jeg tenkt helse og ikke diett pga er sliten og dritlei av slanking:mad: Fra januar til mai gikk vekta opp fra 73 til 75. Den svinger mye selv om jeg kun veier meg om morgenen. fra mai til nå har den svingt fra 76 til deprimerende 82 i dag. Siden jeg startet med styrke har jeg gått opp 2 cm rundt mage og hofte. 3 cm rundt arm.

Mitt spm er hvor mye skal jeg stole på vekta? Bør jeg begynne å fintelle kalorier igjen? Har kun grovregnet i det siste. Med proteinshake har jeg ligget på 2600-2900 kcal. Det er sikkert mye? Jobber kun nattvakter,så det kanskje påvirker vektsvingningene?Venter på bukplastikk som mest trolig blir i høst.Hadde tenkt å fortsette slik jeg gjør nå frem til da,men den vekta/vektoppgangen skremmer meg..:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vekta er faktisk en fin greie, selv om alle har lest at man bør kaste den ut av vinduet. Du har gått opp nesten 10kg siden januar, og en del er selvfølgelig vann og en knert muskelmasse, men for å være realistisk, så er det en god del fettvev.

Så du spiser du mye per dags dato, hvis du fortsatt vil gå ned i vekt. Kutt ut proteinshaken og heller spis kyllingfilet og grønnsaker som gir mye mer fyll i magesekken din. Hvordan ser kostholdet ellers ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med gastric sleeve er at det er en del mat jeg ikke tåler godt. Kyllingfilet og kjøtt er noen av de. Det og mye middagsmat. Nå spiser jeg mye knekkebrød med ost,mye risengrynsgrøt til middag (det er det som går best med magen,,)og noe pasta. Gresk youghurt,nøtter. Veldig ensidig kosthold og mye ferdig mat ala fjordland. Det er ikke bra,så må endre på det. Spiste det hele veien, men klart da spiste jeg 1300 kcal noen dager og da går en vel ned uansett.

Har brukt kcal kalkulatorer fra iifym og fitnessbloggen sin. "problemet" er at spiser jeg 2200 kcal er jeg svimmel og sulten hele tiden. Når jeg forbrenner 550-700 kcal 5 dager i uka,har middels aktiv jobb,hvor mye vil du anbefale å legge meg på i kcal??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Du kommer til å bli tullete om du skal se på tallene på vekta hver dag.. :unsure:

Ta heller å finn noen før-bilder av deg, så noen underveis, også tar du et par av deg nå per dags dato. Legg disse ved siden av hverandre å se på det "tallet" i stedenfor! :lol: Mye finere og gir deg en bedre mestring-følelse enn den dumme vekta gjør. :smug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du seier du bruker pulsklokke og forbrenner 550-700 kalorier pr økt, men eg trur pulsklokka overestimerer kor mange kalorier du forbrenner under styrketrening. Så dersom du "et opp" desse kaloriene etter ei styrkeøkt tipper eg du havner i overskudd dei dagane du trener styrke. Meiner eg har sett at 1 time styrketrening forbrenn 200-300 kalorier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at:

1). du ligger for høyt på kcal

2). du trener mer enn nødvendig: om du medregner hverdagsbelastning med jobb, familie og plikter så tar alt på. Hvorfor ikke trene 3-4 KVALITETSØKTER med full innsats framfor 5-6 ganger i uka? Inkluder heller med hverdagsmosjon ellers: gå dit du skal, ut på kveldstur osv.. Ofte glemmer en ¨å være aktiv ellers, og dermed bruker en mindre energi enn en tror. For en treningsøkt alene betyr ikke så mye dersom d går på bekostning av annen aktivtet.

3). Du har mye å tjene på å endre måltidene. Hvis jeg spise knekkebrød måtte jeg spiste MYE for å bli (varig) mett. Spiser jeg laks+grønnsaker derimot er jeg mett LENGE. Havregryn, egg, fisk, grønnsaker, nøtter, avocado?

4.) Når du trener då mye som nå så føler du økt behov for mat, og dermed saboterer du litt for din egen vektnedgang.

5.) du trener likt for ofte? Hvis du "alltid" sykler xx minutter, og deretter trener styrke vil kroppen venne seg til det. Og du vil også venne dge til ddet - bare gjøre uten å tenke. Hva med å endre litt på rutinene? Noen rene intervalløkter, noen langkjøringsøkter, kettlebells-sirkeltrening, supersett med styrketrening?

Har du vurdert å få hjelp med en slags kostplan? Kostholdet har mye mer å si for kroppssammensetningen og vektnedgangen enn treningen. En kombinasjon er selvsagt best, men i min mening (og erfaring) er det alfa-omega å ha kostholdet på plass først. Første pri: kosthold. Andre pri.: treningsprogram.

Bare noen tanker, altså :-) Masse lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter stor pris på innspill O2-snapper☺ Jeg tror du har rett i at kostholdet har stort forbedringpotensialet. Hva kcal pr dag angår sjekket jeg kalkulatorene på iifym.com. 2200 sier den. Om jeg vil ned i vekt. Jeg ender nå opp på 2500 de fleste dager. Men så er det om jeg skal ta minus det jeg forbrenner på trening?? Sier så mye forskjellig Trener mye nå frem til evnt bukplastikk fordi fa blir d 6-8 uker md hvile visstnok. Men om jeg overdriver treningen..mm.Mulig. Går fra det ene ekstreme til det andre jeg men en blir avhengig av den mestringsfølelsen en får. Og den "godfølelsen". Vet ikke jeg. Helhetsbelastningen er for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter stor pris på innspill O2-snapper☺ Jeg tror du har rett i at kostholdet har stort forbedringpotensialet. Hva kcal pr dag angår sjekket jeg kalkulatorene på iifym.com. 2200 sier den. Om jeg vil ned i vekt. Jeg ender nå opp på 2500 de fleste dager. Men så er det om jeg skal ta minus det jeg forbrenner på trening?? Sier så mye forskjellig Trener mye nå frem til evnt bukplastikk fordi fa blir d 6-8 uker md hvile visstnok. Men om jeg overdriver treningen..mm.Mulig. Går fra det ene ekstreme til det andre jeg men en blir avhengig av den mestringsfølelsen en får. Og den "godfølelsen". Vet ikke jeg. Helhetsbelastningen er for stor.

Du skal plusse på de dagene du trener.

Om du skal ha 2000 kcal for å gå nedi vekt så er det det du skal ha uten noen form for trening. For at underskuddet ikke skal bli for stort så skal du litt ekstra de dagene du trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal plusse på de dagene du trener.

Om du skal ha 2000 kcal for å gå nedi vekt så er det det du skal ha uten noen form for trening. For at underskuddet ikke skal bli for stort så skal du litt ekstra de dagene du trener.

men på iifym sin side står det at en skal spise xxxx kcal uansett om en trener eller ei. hver dag. hele uka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta svinger en del på kort sikt. Det er for eksempel ikke mye ekstra salt en skal få i seg før kroppen binder mer vann og du "legger på deg" en kilo eller to. (Fordelen med det er at det forsvinner igjen til neste dag :D)

Fjordland ferdigmat nevner du... Det er veldig mye salt i mange av disse middagene, og ikke uvanlig at du får en spike på vekta (mer vann i kroppen) etter en slik.

Jeg har begynt å veie meg annenhver søndag, og aldri mer enn det. Får litt mer ro i både kropp og sjel av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig. Behold vekta.

Du skal plusse på de dagene du trener.

Om du skal ha 2000 kcal for å gå nedi vekt så er det det du skal ha uten noen form for trening. For at underskuddet ikke skal bli for stort så skal du litt ekstra de dagene du trener.

Ja, skal man plusse på det man visstnok har forbrent?

Mange overvurderer fullstendig hvor mange kalorier de har forbrent på kardio. Dessuten, hvis man bruker 1 time på kardio, så har man brukt 1 time mindre på noe annet i dagliglivet, som også ville forbrent kalorier. For øvrig er menneskekroppen ekstremt tilpasningsdyktig. Den vil beholde vekten som et forsvar mot hungersnød. Dette gjelder spesielt for de som har slitt med overvekt i lang tid. Kroppen kompenserer for brukte kalorier ved å justere ned NEAT (og kanskje BMR) resten av dagen. Den kompenserer ikke vekk alt som er forbrent på under kardio (det går ikke an), men til sammen kan denne kompensasjonen utgjøre noen hundre kalorier.

Jeg sier: IKKE kompenser for forbrente kalorier. Hvis du gjør det, så gjør det med mange færre kalorier enn du tror du har forbrent tidligere på dagen. Hvis du tror du har forbrent 500 kcal, kan du kompensere med 100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen sier, vei deg veldig sjeldent (annen hver uke) eller veldig ofte.

Sån gjør jeg det. Står opp om morgenen, setter på kaffe, går på do, veier meg, skriver ned tallet, hopper i dusjen og er Awsm resten av dagen. Gir ikke tallet på vekta en eneste tanke. Når uka er over regner jeg snittet vekta mi. Det gir et ganske reelt tall. Så gjør jeg likt neste uke og vips så har jeg to tall som fint kan sammenlignes.

Noen vil sikker mene det er fanatisk, men for meg er det morgenrutine. Og gir bra pekepinn på progresjonen min, både bulk og deff.

Ser av tallene vekta gir at det svinger mye. Spesielt dager hvor jeg går bort fra diettplanen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men på iifym sin side står det at en skal spise xxxx kcal uansett om en trener eller ei. hver dag. hele uka

Jeg tenker at det kommer an på hva du trener. Som en annen sa så overvurderer en del hvor mye de faktisk forbrenner på en økt. Noen ligger gjerne litt høyere på kcal hver dag slik at en ikke trenger å trekke bort kcal de dagene en trener, men en tommelfingerregel er som oftest at en skal spise litt ekstra de dagene en trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG er enig med deg, 100%. Syntes det varmerkelig at en skulle "eat the specified amount regardless if you have work out or not"

tenker at det avhenger veldig av om en løfter vekter i 30 min eler sykler i 3 t...! :p og ikke minst av hva som er målet: slanking eller prestasjon på trening stlle vidt ulike krav mtp energiintak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG er enig med deg, 100%. Syntes det varmerkelig at en skulle "eat the specified amount regardless if you have work out or not"

tenker at det avhenger veldig av om en løfter vekter i 30 min eler sykler i 3 t...! :p og ikke minst av hva som er målet: slanking eller prestasjon på trening stlle vidt ulike krav mtp energiintak

Ja, den var misledende. Burde vært spesifisert hva målet er før den anbefaler kcal mengde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirrende synes jeg..Men skal jobbe md å veie meg en gang i uka og mååå bedre kostholdet..:unsure: Sånn om jeg vil videre ned i vekt-det vet jeg ikke. Må se hvordan jeg egentlig ser ut uten løshuden. Nå prøver jeg å forme kroppen/få muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...