Gå til innhold

Greit med bare en hondfull nøtter til frokost?


To_the_top

Anbefalte innlegg

For det det er verdt, min frokost består av 0.5l sjokomelk eller juice, pluss Skyr. Kunne med fordel tatt en neve mandler på toppen.

Jeg er åpen for alt.Tenker jeg skal lage noen "frokostbarer" med nøtter, havre og protein. Skal lage dem slik at de har greit med næring og lette å få i seg i farta ;) tar gjerne imot tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Hei, jeg lurte på om ca, 10 mandler til frokost er godkjent frokost?

10 mandler høres stusslig ut, men det gir godt med næring som holder til lunsj ( evt. til et mellommåltid i mellom).Jeg er ganske liten og blir ikke fort sulten etter en slik frokost, men litt usikker på om jeg burde få i meg noe mer eller annet. Spiser selvfølge annerledes hvis jeg skal trene etter frokost. Vel om merke så er det jo flere som ikke spiser frokost, men de spiser kanskje en litt større lunsj.

Takk for hjelp,:happy: vil ha flere forskjellige synspunkt

Så lenge du får i deg det du "skal ha" i løpet av dagen, er det ett fett når du spiser det.. Er du ikke sulten, og fungerer på 10 mandler om morgenen, er det ingenting galt med det.

Hender ofte jeg skipper både frokost og lunsj, og klarer meg på 2 shaker frem til middag i 7-8 tiden. Men om jeg blir sulten før det, så spiser jeg ^_^ Whatever works for you *_*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du får i deg det du "skal ha" i løpet av dagen, er det ett fett når du spiser det.. Er du ikke sulten, og fungerer på 10 mandler om morgenen, er det ingenting galt med det.

Hender ofte jeg skipper både frokost og lunsj, og klarer meg på 2 shaker frem til middag i 7-8 tiden. Men om jeg blir sulten før det, så spiser jeg ^_^ Whatever works for you *_*

Det er det jeg også har tenkt,men selvfølgelig med unntak av trening der før og etter spiller en rolle. Har vært usikker siden det står ulike teorier over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også har tenkt,men selvfølgelig med unntak av trening der før og etter spiller en rolle. Har vært usikker siden det står ulike teorier over alt.

IIFYM ;-)

Det er mange ulike teorier.. alt fra periodisk faste, til måltid annenhver time. Jeg mener at om du finner noe som passer for deg, og at du får i deg det du trenger ila et døgn, så er det *tommelopp* :-)

Noen trenger frokost, andre trenger kvelds... jeg fungerer helt fint uten frokost og kvelds :p men spiser sen middag osv osv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke sulten til frokost,men blir sulten senere hvis jeg ikke spiser NOE. Jeg holder uten problem hvis jeg spiser noe nøtter. Det er noen som sier at man skal tilføre kroppen jevnlig med karbohydrater i løpe av dagen, med tanke på treningsøkten. Hvis det stemmer bør jeg bytte ut nøttene med noe? eller lage nøttebar med havre? Tenkte jeg kunne legge til noe tørket frukt, men det blir vel for raske karbohydrater som jeg ikke vil få noe effekt fra senere om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke sulten til frokost,men blir sulten senere hvis jeg ikke spiser NOE. Jeg holder uten problem hvis jeg spiser noe nøtter. Det er noen som sier at man skal tilføre kroppen jevnlig med karbohydrater i løpe av dagen, med tanke på treningsøkten. Hvis det stemmer bør jeg bytte ut nøttene med noe? eller lage nøttebar med havre? Tenkte jeg kunne legge til noe tørket frukt, men det blir vel for raske karbohydrater som jeg ikke vil få noe effekt fra senere om dagen?

Hvis du trener styrke bruker du hovedsakelig karbohydratene og fettet (gjennom glykogen og intramuskulært fett) fra dagen før. Det er ikke ofte man trenger å spise noe før en økt, med mindre det er en veldig tung økt - og da holder det i de fleste tilfeller med litt BCAA. I tillegg tar det 12-14 timer før magesekken er tom, så i det tidsrommet får du jevnlig næring fra forrige måltid. Det i seg selv tilsier at man ikke trenger å spise mer enn hver 12. time selv om man er redd for å bli katabol om man faster. For egen del spiser jeg en boks med cottage cheese og litt ananas til frokost. En times tid før trening spiser jeg 200g blåbær med 35g protein. Det er det eneste jeg får i meg før trening. Måltidene *etter* trening, derimot, er store og fyller opp lagrene. Legg til det at det du spiser rett før trening hovedsakelig er energi og næring du nyter godt av *etter* trening, for det tar litt tid å bryte ned maten.

Så...ikke bekymre deg så fælt. Så lenge du spiser det kroppen trenger i løpet av dagen er det ikke noen vitenskap å få det til akkurat rett tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir ikke sulten til frokost,men blir sulten senere hvis jeg ikke spiser NOE. Jeg holder uten problem hvis jeg spiser noe nøtter. Det er noen som sier at man skal tilføre kroppen jevnlig med karbohydrater i løpe av dagen, med tanke på treningsøkten. Hvis det stemmer bør jeg bytte ut nøttene med noe? eller lage nøttebar med havre? Tenkte jeg kunne legge til noe tørket frukt, men det blir vel for raske karbohydrater som jeg ikke vil få noe effekt fra senere om dagen?

Det eneste jeg er litt nyskjerrig på , er egentlig hva du spiser i løpet av en dag.

Som nevnt tidligere er en håndfull nøtter, en nøtt, eller ingen nøtter ikke noe problem til frokost, så lenge du får i deg nok ellers.

Når jeg går på deff. og prøver å være "nøye" på hva jeg får i meg, starter jeg med en dobbel proteinshake i bilen på vei til jobb, en mealtech til lunch.. etter jobb er det rett på trening, spiser et stort måltid etterpå (ca 7-9 tida), og det er alt ila dagen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trener styrke bruker du hovedsakelig karbohydratene og fettet (gjennom glykogen og intramuskulært fett) fra dagen før. Det er ikke ofte man trenger å spise noe før en økt, med mindre det er en veldig tung økt - og da holder det i de fleste tilfeller med litt BCAA. I tillegg tar det 12-14 timer før magesekken er tom, så i det tidsrommet får du jevnlig næring fra forrige måltid. Det i seg selv tilsier at man ikke trenger å spise mer enn hver 12. time selv om man er redd for å bli katabol om man faster. For egen del spiser jeg en boks med cottage cheese og litt ananas til frokost. En times tid før trening spiser jeg 200g blåbær med 35g protein. Det er det eneste jeg får i meg før trening. Måltidene *etter* trening, derimot, er store og fyller opp lagrene. Legg til det at det du spiser rett før trening hovedsakelig er energi og næring du nyter godt av *etter* trening, for det tar litt tid å bryte ned maten.

Så...ikke bekymre deg så fælt. Så lenge du spiser det kroppen trenger i løpet av dagen er det ikke noen vitenskap å få det til akkurat rett tid.

OJ, tusen takk. Dette var en tankeoppvekker, skal virkelig jobbe mer med rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på sidene til Olympiatoppen? Mener å ha lest et par gode artikler der:)

Ja, har lest og vært på foredrag. Det meste er om det tradisjonelle kostholdet. God frokost, lunsj, middag, med mellommåltider som skal være mellom måltidene, og før og etter trening. De har også mye fokus på tallerkenmodellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lest og vært på foredrag. Det meste er om det tradisjonelle kostholdet. God frokost, lunsj, middag, med mellommåltider som skal være mellom måltidene, og før og etter trening. De har også mye fokus på tallerkenmodellen.

Men hva inneholder disse måltidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver ikke du med utholdenhetstrening og konkurrerer i 200/400m.? Hva du får i deg før trening er i så fall av stor betydning.

Dersom man konkurrerer synes jeg man bør spørre treneren sin. Om man ikke har nok tiltro til treneren bør man kanskje vurdere om man har nok tiltro til å bli hos vedkommende. Spesifikt kosthold bør tilpasses treningen, og da er det litt rart å stille et generelt spørsmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiwas og Thess :)

Sant det at mat tett oppimot trening har mye å si, merker selv stor forskjell på de dagene jeg bommer og de dagene jeg har det optimalt. Jeg har trent såpass så lenge at mat som passer for meg før og etter trening, har jeg i ryggmargen, men jeg litt usikker på de måltidene rundt, som eks. hvor viktig en "super næringsrik frokost er?" Treneren jeg har er jeg kjempe fornøyd med, kunne virkelig ikke hatt noen bedre for meg. Jeg er ganske heldig som for trene med han, og ser på det som en stor mulighet. Jeg vet hva han mener(hint: ganske tradisjonelt), men synes det er fint med ulike innspill. ( det er ofte det ikke er en ting som er riktig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...