Gå til innhold

Greit med bare en hondfull nøtter til frokost?


To_the_top

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Magesekken er tom etter et par timer, Tiwas. Jeg tror du tenker på næringsopptaket, men det skjer ikke i magesekken, og forøvrig varer ikke det lenger enn åtte timer. Plasmakonsentrasjonen holder seg derimot i 12t, forutsatt at man ikke er i aktivitet og benytter næringsstoffene som energisubstrat. Derfor vil faste fungere greit om man sover, og minde greit om man faster hele ettermiddagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magesekken er tom etter et par timer, Tiwas. Jeg tror du tenker på næringsopptaket, men det skjer ikke i magesekken, og forøvrig varer ikke det lenger enn åtte timer. Plasmakonsentrasjonen holder seg derimot i 12t, forutsatt at man ikke er i aktivitet og benytter næringsstoffene som energisubstrat. Derfor vil faste fungere greit om man sover, og minde greit om man faster hele ettermiddagen :)

Sikkert jeg, i min kapasitet som *ikke* ernæringsfysiolog, som har interpolert og assosiert litt for mye i såfall. Det jeg har lest er at "gastrisk tømming" tar så og så lang tid osv osv. Det, sammen med at de fleste positive effekter av faste ikke kommer før etter ca 14 timer, når det er slutt på næring. Men det høres riktig ut det du sier, og det forklarer også den katabole fasen på slutten før kroppen går over i proteinsparende fastemodus :) Og det med aktivitet...tja...med hverdagsaktivitet, som handling og kontorsitting, bør det vel ikke være så veldig stor forskjell på soving, vel? Men etter trening? ET! ;)

Har du noe mer info om næringsopptaket? Gøy å lære nye ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres lite ut, til å faktisk fungerer opptimalt. Men klarer du deg på det, så er det jo sikkert greit nok for deg? Jeg personlig ville hvert kjempe sulten etter kort tid etter på, om jeg bare hadde spist 10 mandler til frokost. Men jeg er små spiser selv, så kanskje. Ikke prøvd. Men jeg kan fint gå langt ut på dagen før jeg spiser noe. Ikke bra det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...