Gå til innhold

Hvilken brød er sunnest?


Tina Tran

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Jester

Det er ingen av dem som er "sunnest", noen er sunnere en andre, men noen er HINSIDES overpriset i forhold til de "litt mindre sunne". Om du spiser et par skiver om dagen så spiller det liten rolle om resten av kosten er grei ;)

Dessuten er ofte de sunne variantene mht. grovhet ofte like mye til mer kcal pr 100g en de mindre grove, så alt handler om hva du vil oppnå og hva du gjør i dag. Jeg hadde aldri betalt 50 spenn for et brød som smaker sagflis over 12kr for et som er helt greit mht at jeg spiser kanskje 2 skiver ila en god brøddag. Da passer jeg på at resten av kosten er bedre, men om jeg hadde belaget meg på mye brødmat (typiske matpakker) hadde jeg klart gått for grovest inntil en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnest å bake selv. Butikkbrød er nemlig saltbomber! Baker du selv kan du ha 100% grov, du kan ha frøbrød, protenbrød, brød med melk/egg, uten/med gjær osv. Mange gode, raske og sunne oppskrifter på nett. Ellers; velg nøkkelhullsmerket!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnest å bake selv. Butikkbrød er nemlig saltbomber! Baker du selv kan du ha 100% grov, du kan ha frøbrød, protenbrød, brød med melk/egg, uten/med gjær osv. Mange gode, raske og sunne oppskrifter på nett. Ellers; velg nøkkelhullsmerket!:-)

Hvor mye salt pleier et vanlig butikkbrød å ha?

Det er flere grunner til å inkludere tequilapulveret i baking, salt gir bedre/mer smak, og bidrar til å fremme bedre glutenproduksjon i deigen, og hører etter mitt skjønn absolutt hjemme i deiger:) men alt med måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye salt pleier et vanlig butikkbrød å ha?

Det er flere grunner til å inkludere tequilapulveret i baking, salt gir bedre/mer smak, og bidrar til å fremme bedre glutenproduksjon i deigen, og hører etter mitt skjønn absolutt hjemme i deiger:) men alt med måte?

Et butikkbrød uten nøkkelhullsmerket kan ha opp til 20 gram salt i seg... De med nøkkehullsmerket derimot, pleier ha inneholde rundt 7 gram.

Salt er på en annen side helt nødvendig, men som du sier; alt med måte. Helsedirektoratet anbefaler maks 5 gram salt daglig; men vi trenger egentlig bare ett. (Trener du bør da ha litt mer). Og det er salt nesten alt vi spiser... til og med cottage cheese, tunfisk, skinke er tilsatt en del salt. Så summen salt blir nokså stor i løpet av en dag!

Første bud; lag mat selv, fra bunnen! Da har du kontroll :)

Når man baker selv må man også ha salt i brødet, det er som du sier et must for bindeevne, smak osv, men da kan en teskje holde til 3 brød! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ett helt brød gir jo ganske mange skiver, så totalt sett blir jo antall gram salt per porsjon svært svært lavt(?)

(joda, sammenlagt med alt det andre man spiser kan det bli en del)

Jeg kunne neppe klart meg på så lite som en teskje på deling til tre brød, på jobben bruker vi... hva var det igjen, 3kg mel, 2,2kg vann, 25g gjær 60gram salt og 30g sukker, det gir vel litt over en prosent salt, men det er til vesentlig mer enn ett enkelt brød og, og langt mer enn 1/3ts per brød, når jeg lager focacchia går jeg bananas med saltet (men til focacchia så må man nesten det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rema 1000:

Grovbrød (100 % grovt)

Byggbrød (-nær 100)

Havrebrød (-nær 100)

Speltbrød (litt lavere grovhet, kansje 75-80, men sunt fordet)

Gode, sunne, saftige brød!

"Sunt" som i lite sukker, høy grovhet, lite ekstra tilsetninger, litt mindre karbohydrater (hovedsakelig sukker altså), en del kostfiber og protein. Pga. høy grovhet også mye mineraler.

Men for min del spiller smak en svært stor rolle i tillegg til "sunnhet", derfor velger jeg disse brødene ovenfor, som har en god kombi :) Og de er ikke så ille dyre heller, 27-30 kr :) Ok, ikke akkurat kneipp, men det er klart verdt det.

Eller så kan man lage selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...