Gå til innhold

styrketrening med "tennisalbue"


Grethe Iren

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nettopp fått beskjed fra lege om at jeg har fått tennisalbue/epikondylitt, dvs betennelse i senefestet til fingrenes strekkmuskler. Jeg har også fått streng beskjed om at jeg ikke kan trene styrke på denne hånden (høyre), noe jeg ikke ble særlig glad for siden jeg trener styrke 4-5 dager i uken og de fleste øvelsene krever begge hendene. Er det noen som har tips til styrkeøvelser jeg kan gjøre uten å måtte bruke den hånden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har hatt og har nå delvis dette og jeg føler med deg, det er både vondt og irriterende ;)

Har du gjort noe annerledes på trening i det siste, mengde, frekvens, øvelser?

Hvordan er grepet ditt, spesielt i dragøvelser - pronert eller supinert?

Har du en jobb eller hverdag der du jobber mye på pc?

Det er en rekke tiltak en kan gjøre selv umiddelbart som kan bedre situasjonen. Iom underarmer består av mye sener og sener liker ikke endring, samt tilpasser de seg svært langsomt - og da må en øke toleransen gjennom trening.

Underarmscurl og gjerne eksentrisk trening er fint! 3serier, 15-25rep 3ganger daglig

Å endre grepet fra pronert til supinert og støtte opp albuene når en sitter på pc(evt ta pauser og hvile hendene i supinert stilling noen min før man fortsetter) er også tiltak som spiller rolle i den store sammenhengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har hatt og har nå delvis dette og jeg føler med deg, det er både vondt og irriterende ;)

Har du gjort noe annerledes på trening i det siste, mengde, frekvens, øvelser?

Hvordan er grepet ditt, spesielt i dragøvelser - pronert eller supinert?

Har du en jobb eller hverdag der du jobber mye på pc?

Det er en rekke tiltak en kan gjøre selv umiddelbart som kan bedre situasjonen. Iom underarmer består av mye sener og sener liker ikke endring, samt tilpasser de seg svært langsomt - og da må en øke toleransen gjennom trening.

Underarmscurl og gjerne eksentrisk trening er fint! 3serier, 15-25rep 3ganger daglig

Å endre grepet fra pronert til supinert og støtte opp albuene når en sitter på pc(evt ta pauser og hvile hendene i supinert stilling noen min før man fortsetter) er også tiltak som spiller rolle i den store sammenhengen :)

Skriver ikke så veldig mye, verken for hånd eller pc; legen spurte om dette og mente det muligens var en av øvelsene jeg gjorde, som gjorde at det ble sånn (dette er 4. gangen på omtrent 2 måneder..). Dette er dermed grunnen til at jeg ikke fikk trene den armen og jeg er blitt satt på betennelsesdempende, men det er forbudet mot styrketreningen som irriterer meg litt -spesielt siden jeg elsker rygg- og skulderøvelser som må bruke musklene i det området..

Jeg bruker mest pronert grep, så jeg kan prøve å bytte der og øvelsen i videoen tror jeg skal gå greit.

Tusen takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ofte av to årsaker:

1: Mild belastning over tid, på en muskel som har dårlig arbeidskapasitet. (f.eks utrente folk som sitter mye foran PC)

2: Muskelen blir for stram, og blir lett irritert ved belastning (f.eks treningsnarkomane)

Har selv hatt problemet, men massasje og utstrekning av ECRL,ECRB(kan ta de andre i samme slengen), og brachioradialis løste det på veldig kort tid. Kan nevne at jeg først trodde jeg bare var overtrent, så jeg kutta ut hammercurls en liten periode, men det ble altså ikke bedre, og skulle ingen ting til for at det blussa opp igjen. Så hvile, i min erfaring, vil ikke ordne opp i noe som har røtter i ubalanse.

Siden du heller mest mot kategori 2, regner jeg med at det samme vil fungere for deg. For gruppe 1 vil både opptrening og stretching være gunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver ikke så veldig mye, verken for hånd eller pc; legen spurte om dette og mente det muligens var en av øvelsene jeg gjorde, som gjorde at det ble sånn (dette er 4. gangen på omtrent 2 måneder..). Dette er dermed grunnen til at jeg ikke fikk trene den armen og jeg er blitt satt på betennelsesdempende, men det er forbudet mot styrketreningen som irriterer meg litt -spesielt siden jeg elsker rygg- og skulderøvelser som må bruke musklene i det området..

Jeg bruker mest pronert grep, så jeg kan prøve å bytte der og øvelsen i videoen tror jeg skal gå greit.

Tusen takk for tips!

Bare hyggelig - lykke til :)

Posisjonering av håndledd som kan gi ekstra stress for underarmen iom den må stabilisere litt ekstra kan også være noe å ha i bakhodet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte vi skulle gjøre en forskjell på å være fysioterapaut og å ha tatt et, for all del veldig bra, 3x3 dagers kurs ;)

Riktig at det er forskjell på en fysioterapaut og rehabtrainer :)

Terapaut: Utgangspunkt i smerter og tapt funksjon. Undersøker, behandler og gir råd og funksjonsøvelser for å gjenvinne funksjon

Rehabtrainer: Kan mer om muskler og skjelettplager og korrektiv trening enn en PT. Smerter veileder progresjon og regresjon i øvelsesutvalget.

Hvis tiltakene ikke reduserer smerter, henviser videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i ferd med å bli bra fra en usedvanlig seiglivet tennisalbue. (ca 6 mnd)

Alle pressøvelser har gått bra. Føler ikke det har hemmet meg i det hele tatt.

Draøvelser derimot har vært et problem. Det hjelper å bruke underhåndsgrep der en kan.

Fysioterapeuten min sier at betennelsesdempene medisiner ikke hjelper i det hele tatt, snarere tvert imot. Det roer ned betennelsen såpass at du klarer å leve med det, men så snart du kutter de ut blusser det opp igjen.

Trykkbølgebehandling og eksentrisk trening er det som har hjulpet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i ferd med å bli bra fra en usedvanlig seiglivet tennisalbue. (ca 6 mnd)

Alle pressøvelser har gått bra. Føler ikke det har hemmet meg i det hele tatt.

Draøvelser derimot har vært et problem. Det hjelper å bruke underhåndsgrep der en kan.

Fysioterapeuten min sier at betennelsesdempene medisiner ikke hjelper i det hele tatt, snarere tvert imot. Det roer ned betennelsen såpass at du klarer å leve med det, men så snart du kutter de ut blusser det opp igjen.

Trykkbølgebehandling og eksentrisk trening er det som har hjulpet meg.

Såvidt jeg forsto det, så satte legen min meg på betennelsesdempende siden jeg har hatt det ganske hyppig de siste to månedene.. Har begynt å søke meg litt rundt ang. treningsveiledning også og ser det er flere medisinske sider o.l. som anbefaler eksentrisk trening. Skal vurdere det mtp at smertene ikke er der, men vil jo helst bli kvitt hevelsen også..

Trykkbølgebehandling tror jeg at jeg hopper av, for det er bare så mye ei jente på 17 har råd til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Kommer ofte av to årsaker:

1: Mild belastning over tid, på en muskel som har dårlig arbeidskapasitet. (f.eks utrente folk som sitter mye foran PC)

2: Muskelen blir for stram, og blir lett irritert ved belastning (f.eks treningsnarkomane)

Har selv hatt problemet, men massasje og utstrekning av ECRL,ECRB(kan ta de andre i samme slengen), og brachioradialis løste det på veldig kort tid. Kan nevne at jeg først trodde jeg bare var overtrent, så jeg kutta ut hammercurls en liten periode, men det ble altså ikke bedre, og skulle ingen ting til for at det blussa opp igjen. Så hvile, i min erfaring, vil ikke ordne opp i noe som har røtter i ubalanse.

Siden du heller mest mot kategori 2, regner jeg med at det samme vil fungere for deg. For gruppe 1 vil både opptrening og stretching være gunstig.

Hva slags opptrening gjorde du for brachioradialis? Har nå smerter der. Tenkte å begynne med "stretching" og eksentrisk trening, men vet ikke hva slags type eksentrisk trening for den slags? Vet du det?

Hilsen

Bro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags opptrening gjorde du for brachioradialis? Har nå smerter der. Tenkte å begynne med "stretching" og eksentrisk trening, men vet ikke hva slags type eksentrisk trening for den slags? Vet du det?

Hilsen

Bro

Jeg valgte å gjøre samme øvelse som videoen du linket til samt at jeg brukte mer underarmssgrep på de øvelsene dette var mulig på. Jeg lettet litt på vektene også noe som jeg tror jeg burde prøve å gjøre litt oftere uansett... Anbefalinger på eksentrisk trening har jeg ikke mange av, men linker til videoer av forskjellig "stretching" du kan prøve :)http://nhi.no/trening/videoer/toyningsovelser/overarm-brachioradialis-31582.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hiver meg på her, har det samme dritet sjøl. Fikk betennelsesdempende av legen, og slutta på dem i går. Merker allerede etter armøkta i dag at det kommer snikende på igjen.

Jeg tar den øvelsen som Therese linker til, men kun ett sett på 20 reps 2 ganger daglig. Kanskje litt lite (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags opptrening gjorde du for brachioradialis? Har nå smerter der. Tenkte å begynne med "stretching" og eksentrisk trening, men vet ikke hva slags type eksentrisk trening for den slags? Vet du det?

Hilsen

Bro

I korte trekk så styrket jeg supinator + extensorene i underarmen.

Strakk pronator teres/quadratus og ECRL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr arkimedis, kan du ta det på norsk?

Supinator styrkes ved utrotasjon av underarmen. Extensor med wrist raises.

Pronator teres/quadratus og ECRB (extensor carpi radialis brevis) kan du klemme ut med tommelen. Google "how to stretch(eller release) pronator teres"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...