Gå til innhold

Kosthold og kalorihjelp..


kj199

Anbefalte innlegg

Jeg er 25 år, 167 høy og veier 65-66 kg.

Trener 6-7 dg i uken der jeg har styrke fri en dag. Trener ofte 2-3 timer om dagen.

Hvor mye kcal burde jeg innta pr dag? Vil ikke opp i vekt, heller ned.. Men vil ha energi til å trene masse, da dette er min terapi :p

I dag har jeg spist 1900- 2000 kcal, og magen skriker etter mat.. Er faktisk så sulten at jeg er småkvalm.

Har trent i 2 1/2 t i dag -tung styrketrening + en fjelltur.

Er jeg et matvrak eller trenger kroppen mer?

Spiser masse proteiner, noe karbohydrater og litt fett! Help!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Estimert så ligger du 1000kcal i underskudd for å vedlikeholde vekten din med ditt aktivitetsnivå

RMR = 1790.25 Kalorier

Estimert kaloriforbruk utifra aktivitetsnivå

Liten eller ingen aktivitet: Stillesittende arbeid.

2148.30 kalorier

Lav aktivitet: Rolig trening 1-3 ganger per uke.

2461.59 kalorier

Middels aktivitet: Moderat trening 3-5 ganger per uke.

2774.89 kalorier

Veldig aktiv: Hard trening 6-7 ganger per uke.

3088.18 kalorier

Ekstremt aktiv: Hard trening og/eller tung fysisk jobb.

3401.47 kalorier

http://www.treningkosthold.no/kalkulator/rmrkalkulator.aspx

Du er sulten fordi du trenger mer mat. Hvis du vil ned i vekt må du enten/eller

1 spise mer

2 trene mindre

Spiser masse proteiner, noe karbohydrater og litt fett! Help!!!!

I bunn og grunn får du energien din fra proteiner, noe som er en veldig dårlig energikilde når en trener iom den termiske effekten til protien(energi kroppen bruker for å omdanne noe til energi) er såpass høy.

Hvordan har progresjonen på trening vært de siste mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Estimert så ligger du 1000kcal i underskudd for å vedlikeholde vekten din med ditt aktivitetsnivå

RMR = 1790.25 Kalorier

Estimert kaloriforbruk utifra aktivitetsnivå

Liten eller ingen aktivitet: Stillesittende arbeid.

2148.30 kalorier

Lav aktivitet: Rolig trening 1-3 ganger per uke.

2461.59 kalorier

Middels aktivitet: Moderat trening 3-5 ganger per uke.

2774.89 kalorier

Veldig aktiv: Hard trening 6-7 ganger per uke.

3088.18 kalorier

Ekstremt aktiv: Hard trening og/eller tung fysisk jobb.

3401.47 kalorier

http://www.treningkosthold.no/kalkulator/rmrkalkulator.aspx

Du er sulten fordi du trenger mer mat. Hvis du vil ned i vekt må du enten/eller

1 spise mer

2 trene mindre

I bunn og grunn får du energien din fra proteiner, noe som er en veldig dårlig energikilde når en trener iom den termiske effekten til protien(energi kroppen bruker for å omdanne noe til energi) er såpass høy.

Hvordan har progresjonen på trening vært de siste mnd?

Aah, okei!! Takk!!:D

Jeg har økt mellom 1,25 / 2,5 kg på knebøy, markløft, strakmark og benkpress hver uke ca frem til nå i mai. Har stoppet litt opp den siste mnd..

Så dersom jeg skal ned i fett% så burde jeg trene mindre å spise mer? Ligge på ca 2000 kcal om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000 kcal er relativt lite altså ;)

Som Therese Her sier:

Middels aktivitet: Moderat trening 3-5 ganger per uke.

2774.89 kalorier

Veldig aktiv: Hard trening 6-7 ganger per uke.

3088.18 kalorier

Ergo, du trenger et sted mellom dette for å vedlikeholde, mest sannsynlig i det øvre skiktet.

Vil du gå ned i vekt må du ligge litt under dette. Hvor mye avhenger av hvor fort du vil ned, hvor mye du vil la det "gå ut over" prestasjoner, humør osv., men mer enn 500 kcal underskudd per dag (har jeg hørt........) var ikke bra, da vil du miste endel muskelmasse også.

Ville trent litt mindre, og spist litt mer, ca. 2500-2700 kcal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000 kcal er relativt lite altså ;)

Som Therese Her sier:

Middels aktivitet: Moderat trening 3-5 ganger per uke.

2774.89 kalorier

Veldig aktiv: Hard trening 6-7 ganger per uke.

3088.18 kalorier

Ergo, du trenger et sted mellom dette for å vedlikeholde, mest sannsynlig i det øvre skiktet.

Vil du gå ned i vekt må du ligge litt under dette. Hvor mye avhenger av hvor fort du vil ned, hvor mye du vil la det "gå ut over" prestasjoner, humør osv., men mer enn 500 kcal underskudd per dag (har jeg hørt........) var ikke bra, da vil du miste endel muskelmasse også.

Ville trent litt mindre, og spist litt mer, ca. 2500-2700 kcal?

Okei, jeg får prøve å legge meg på 2500 kcal å se.. Vurdere å ta to treningsfrie dager i uka.

Dumt det er så dyrt med veiledning :/ Må spare slik jeg har råd :)

Tusen takk for innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes selv 2500 kcal er alt for lite. Øk gradvis, og kroppen din vil venne seg til et høyrere energiinntak. Kroppen din går mer på sparebluss for øyeblikket, selv om du føler deg helt fin. Det er ikke bra. Ved å øke matinntaket, vil du også oppleve enda mer fremgang i treningen! Og ikke vær alt for redd for fettet. :-) Så mye som du trener bør du iallfall tippe 3000 kcal, og optimalt mer enn det også - men ikke gi kroppen et matsjokk - øk gradvis. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selv 2500 kcal er alt for lite. Øk gradvis, og kroppen din vil venne seg til et høyrere energiinntak. Kroppen din går mer på sparebluss for øyeblikket, selv om du føler deg helt fin. Det er ikke bra. Ved å øke matinntaket, vil du også oppleve enda mer fremgang i treningen! Og ikke vær alt for redd for fettet. :) Så mye som du trener bør du iallfall tippe 3000 kcal, og optimalt mer enn det også - men ikke gi kroppen et matsjokk - øk gradvis. Lykke til!

Tusen takk :) Ja ønsker jo å bygge muskler i år, slik at jeg blir "stor å sterk" å senere deffe slik at musklene kommer mer frem :)

Tusen takk allefall :D Nå ble jeg klokere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selv 2500 kcal er alt for lite. Øk gradvis, og kroppen din vil venne seg til et høyrere energiinntak. Kroppen din går mer på sparebluss for øyeblikket, selv om du føler deg helt fin. Det er ikke bra. Ved å øke matinntaket, vil du også oppleve enda mer fremgang i treningen! Og ikke vær alt for redd for fettet. :-) Så mye som du trener bør du iallfall tippe 3000 kcal, og optimalt mer enn det også - men ikke gi kroppen et matsjokk - øk gradvis. Lykke til!

enig :) merka ikke hvor lite energi jeg faktisk hadde før jeg faktisk spiste nesten dobbel av d jeg pleide over tid. den energien jeg hadde da, som jo egentlig er slik en skal ha det, kan ikke måle seg med slik d var før. treningen blir så mye mer lystbetont bår en har energi til virkelig å få nytte av den:)

MEN; hva mener du med matsjokk?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig :) merka ikke hvor lite energi jeg faktisk hadde før jeg faktisk spiste nesten dobbel av d jeg pleide over tid. den energien jeg hadde da, som jo egentlig er slik en skal ha det, kan ikke måle seg med slik d var før. treningen blir så mye mer lystbetont bår en har energi til virkelig å få nytte av den:)

MEN; hva mener du med matsjokk?!

Ja, det merker jeg også - helt enig! :)

Matsjokk er kanskje et litt feil ord... men i stedet for å gå til med 1500 kcal mer over natta, kan man ta det gradvis, over en uke eller to. Ellers kan kroppen ha problemer med å ta opp all næring og fordøye den på skikkelig vis, fordi den i utgangspunktet er vant til et betydelig lavere inntak. Stoffskiftet kan bli stresset, og magen kan bli litt hard og vond. Ved å øke litt og litt vil kroppen tilpasse seg godt etter hvert, uten bivirkinger. Dette er selvsagt individuelt, og man skal ikke være forsiktig med å øke inntaket! Bare gjøre ting med måte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...