Gå til innhold

Nye joggesko!


Infa

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sliter endel med beina, og tenkte nye joggesko hadde gjort susen, spesielt siden de jeg har er for små.

Jeg har prøvd med mye demping, innleggsåler, o.s.v. Men det gjorde det egentlig bare værre.

Så jeg tenke jeg skulle kjøpe meg noen sko ala five fingers, altså minimalistiske sko, men ikke fivefingers, fordi jeg vil unngå ISmell og endel andre ting som at tærne er hver for seg medfører.

Noen som har tips?

Pris har ikke så mye å si, men vil få mest mulig igjen for pengene:)

Takk på forhånd.

http://www.loplabbet.no/sko/nike-free-flyknit-herre.html

Har sett litt på disse, men er usikker på om jeg vil ha med enda mindre dropp og muligens tynnere såle, noen som har noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sko er veldig individuelt, men først, hvor løper du, hvilket underlag?

Jeg varierer mellom tre skopar nå: Solomon S-Lab Sense (4 mm dropp, litt demping), New Balance Minimus Trail (0 dropp, ingen demping, veier 117 gram), og Inov-8 Trailroc 235 (0 dropp, litt demping).

Solomon-skoene er litt smale for min fot, men jeg trente mest med de gjennom vinteren og løpte en konkurranse med de i april. New Balance-skoene løp jeg min første konkurranse med. De krevde litt tilvenning, men jeg er meget fornøyd og digger følelsen det gir å ha full kontakt med underlaget i skogen. Litt dårlig grep på våt berg/røtter. Inov-8-skoene har jeg ikke løpt mye i enda. De er litt bredere enn Solomon-skoene (det er også New Balance-skoene) og det passer føttene mine mye bedre.

Men sko må nesten bare prøves. Jeg forsøkte noen Icebug-sko i vinter, men de måtte jeg bare sende tilbake. Var 5 mm dropp, og jeg følte jeg gikk på stylter av det (når man har blitt vant til noe helt annet, føles enhver form for dropp og demping helt merkelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko er veldig individuelt, men først, hvor løper du, hvilket underlag?

Jeg varierer mellom tre skopar nå: Solomon S-Lab Sense (4 mm dropp, litt demping), New Balance Minimus Trail (0 dropp, ingen demping, veier 117 gram), og Inov-8 Trailroc 235 (0 dropp, litt demping).

Solomon-skoene er litt smale for min fot, men jeg trente mest med de gjennom vinteren og løpte en konkurranse med de i april. New Balance-skoene løp jeg min første konkurranse med. De krevde litt tilvenning, men jeg er meget fornøyd og digger følelsen det gir å ha full kontakt med underlaget i skogen. Litt dårlig grep på våt berg/røtter. Inov-8-skoene har jeg ikke løpt mye i enda. De er litt bredere enn Solomon-skoene (det er også New Balance-skoene) og det passer føttene mine mye bedre.

Men sko må nesten bare prøves. Jeg forsøkte noen Icebug-sko i vinter, men de måtte jeg bare sende tilbake. Var 5 mm dropp, og jeg følte jeg gikk på stylter av det (når man har blitt vant til noe helt annet, føles enhver form for dropp og demping helt merkelig).

Ja, men utvalget her er for det meste sko med en god del drop, med mindre du skal ha five fingers.

Skal jogge på asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men utvalget her er for det meste sko med en god del drop, med mindre du skal ha five fingers.

Skal jogge på asfalt.

Ja, når utvalget er dårlig, må man gjerne bare ta noen sjanser, bestille på nett, og heller sende tilbake om det ikke ble riktig.

Jeg har ikke spesifikke råd mot sko til asfaltløping, men er fornøyd med produsentene jeg nevnte. Hvis du har en viss anelse om du har smale eller brede føtter, bør du ta hensyn til det når du bestiller.

Jeg har brukt Joggeshop.no og Wiggle.co.uk når jeg har bestilt sko, og er fornøyd med begge. Har måtte betale toll fra Wiggle, uten skoene blir ikke noe dyrere enn om jeg hadde kjøpt de i Norge av den grunn. Men litt mer styr å sende sko tilbake hvis du bestiller fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sliter du med beina? Og hvordan er løpestilen din (forfot, mellomfot, hælisett)? Hvor mye løper du i uken, og over hvor lang tid?

Er det innleggssåler som er støpt til din fot, eller er det bare vanlige såler i butikk?

Hva slags sko har du løpt i frem til nå?

Generelt så vil jeg bare si at om du ikke er vant til for- eller mellomfotløping, for så å legge om og kjøpe sko med mine demping+++ så krever det en god del tilvenning (om du vil holde deg skadefri).

Løper selv i Saucony Mirage, 4mm dropp. Liker godt det merket, og har hatt mange skopar derifra. Ellers så gir Adidas adizero også en god følelse for min del. Nå liker jeg at skoene er litt stivere i sålen, synes det gir best reaksjon fra underlaget.

Uansett, om du har en del beinproblemer, så regner jeg med at du vet noe om hvorfor du har det, og at du gjør noe med årsaken?

Regner med at du vet dette fra før, men asfalt er kanskje et av de verste underlagene du kan løpe på, særlig om du har en skadeproblematikk. Skog og mark derimot, det er gull (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legghinnebetennelse pga. Mye løping, landing på hæl o.s.v.

Skal selvfølgelig bruke tid på å legge om, skal kjøre gradvis progresjon i sommer, må jogge på asfalt fordi det er der lagtreningene går.

Vet hva som er årsaken og jobber med å fikse det.

Fikk tilpasset såle av en sånn fotfyr, (ortoped?) men løste ikke problemet, Jogger i mizuno wave rider akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okey, for- eller mellomfotløping krever en god del styrke av leggene dine. Så fint at du har tenkt til å bruke litt tid på dette.

Beinhinnebet. er noe dritt, særlig om det får satt seg, så anbefaler deg egentlig til å ta en tur til fysio, i tillegg til å jobbe med løpesett, styrking av legger, tøying og variere underlaget (både sko og terreng) i den grad det er mulig.

For min egen del, så kan jeg vel si at forfotsløping ikke er noe magisk kur når det gjelder beinhinnebet. Har løpt forfot i mange år, blir likefullt rammet av faenskapen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp forfot med nike free før, null problemer.

Går til fysio.

Mulig du løper med for tunge sko da rett og slett? Noe som gjør at du har endret løpemønsteret ditt.

Vel, egentlig vil jeg anbefale deg å faktisk ta turen til en løplabbet. Da får du i alle fall en vurdering på hva slags sko som kan passe deg. Jeg har bare gode erfaringer derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er lopøabbet ekstremt lang unna da, så det blir litt vanskelig.

Tenker jeg tar turen til xxl å spør der, selv om det virket som om de hadde lite kompetanse sist jeg var der.

Hvis jeg ikke finner noe der tror jeg jeg går for den nye nike free, siden jeg har prøvd det før.

Er mulig de er for tunge, fordi de er faktisk veldig mye tyngre enn nike free, men tror personlig bare at det var for mye løpetrening for leggene på asfalt generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inov-8 har gode minimalistiske sko. Jeg har bare-150, bare-180 med 0mm dropp og bare-x 155 med 3mm dropp. Alle skoene er uten noen støtte og kan rulles i en ball om man vil. I motsetning til terrengmodellene til Inov-8 er skoene også romslige i tåpartiet.

Bare-150 er min favoritt blandt skoene. Litt demping (sånn i forhold til fivefingers), null støtte, hurtigsnøring, griselett og god plass i tåboksen.

Bare-x 155 er også gode sko, men litt dropp med sine 3 mm og bittelitt stivere gjør at den ikke er fult så bra. Ben er også litt trangere. Min tiltenkte maratonsko.

Bare-180 er til tross for sine 30g høyere vekt enda mer minimalistisk en Bare-150. En tynn såle med stoff rundt og thats it (noe jeg liker). Disse er som fivefingers uten rare tær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...