Gå til innhold

Omega 3/vitamin D til spedbarn


IngvildK

Anbefalte innlegg

Ja, litt utenfor dette - men regner med at frøkna på 6 uker setter sine ben inn i på styrkerommet når hun blir eldre. Og da må jo grunnlaget legges allerede nå

;)

Til babyer anbefales det å gi tran, både pga omega 3 og vitamin D. Vanlig omega 3 har visstnok ikke et høyt nok innhold av vitamin D i følge helsesøster. Vi andre i familien bruker Vital Artic Oil fra Myrevolution.

Er det noen med god peiling på ernæring, som vet om jeg kan bruke dette og evt vitamin D dråper i tillegg? Eller andre alternativer enn tran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekspertene sier vel 70ui vitamin D3 per kilo kroppsvekt. 5mcg er 200ui så vidt jeg husker. Jeg veker 90kg og tar 7,000 UI om dagen. Eller ca 160mcg.

Mattilsynet sier at daglig dose er 2-400 UI, mens man får ca 20,000 UI av en halvtime i sola.

Strider mot nyere forskning og sunn fornuft.

Ta blodprøver og se at man ligger mellom 50-70ng/ml for ikke å oversupplere.

De forsket på dette og målte gjennomsnittverdiene på et indianerfolk i søramerika som jobbet i sola hele dagen. Samtlige hadde 50 ng/ml i blodet. Ser ut til at kroppen her slutter å produsere vitamin D og at man ikke kommer høyere uten supplement(derfor blodprøve er viktig om man bruker supplement og ikke sol). (Høyere er selvsagt ikke bedre)

Ift bein så viser det seg at morens blodverdier av K2 samt d3 er viktig for barnets beinbygning. Svært mange i dag er under optimale nivåer på samtlige.

Forskning viser at vitamin D3, k2, magnesium, kalsium OG potassium har et samarbeid i å plassere og lage nytt beinmateriale på god måte. I mange år har feilplassering av kalk (bone spurs, åreforkalkning) vært et mysterium, men begynner nå å bli avklart.

Edit: informasjonen om dosene gjelder voksne og ikke barn. Tenkte ikke over at det gjaldt barn ved første øyekast. Næringsstoffene gjelder for alle. Enig med Keegil om å høre med en fagperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør legen! Vitamin d er fettløselig og kan gi forgiftninger. 6uker gamle babyer veier ca 6kg, marginene er små! (jeg har hatt premature babyer og gitt vitamin-tillegg, det måles veldig nøye opp ifht kroppsvekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefalingene til helsedirektoratet er 10 mikrogram for spedbarn mellom 0-12 mnd

1 t-skje tran gir barnet ditt 10 mikrogram. Dette er i tråd med anbefalingene. Hvorfor mener helsesøster at det ikke er nok?

http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/rapport-spedkost-6-maneder-2008/Publikasjoner/rapport-spedkost-6-maneder-2008.pdf

Hun anbefaler tran, ikke begge deler. Det hun sier er at omega3-tilskudd ikke har nok vitD, og det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun anbefaler tran, ikke begge deler. Det hun sier er at omega3-tilskudd ikke har nok vitD, og det stemmer.

Da misforstod jeg :) Men stemmer at omega3 tilskudd ikke har nok VitD ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-)

Selv om jeg stiller spørsmålet på et treningsforum, betyr ikke det at jeg ikke lytter til fagfolk. Ville bare ha sagt det Keegil! Jeg er ikke så ansvarsløs at jeg gir tilskudd til barnet mitt på grunnlag av hva Ola Nordmann mener, ha litt tiltro ;-)

MEN det er alltid kjekt å høre andres meninger og synspunkter. For det jeg synes er så rart, er at mange av dere velger noe annet enn tran, og hvorfor? De fleste jeg kjenner velger å innta en annen form for omega 3/vitamin D fordi det er av bedre kvalitet. Men burde ikke da spedbarn ha det aller beste?

Noen lovpriser tran, mens noen mener det er ubrukelig. Noen anbefaler d-vitamin dråper, mens andre mener at syntetisk fremstilt vitamin D3 er direkte skadelig. Noen hevder det er skadelig for spedbarn med omega3, mens andre mener det er høyst nødvendig. Det finnes en rekke ulike meninger, alle disse har jeg hørt av fagfolk. Med andre ord er det eneste "trygge" anbefalingene om tran/d vitamin, selv om det kanskje ikke er det beste :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Selv om jeg stiller spørsmålet på et treningsforum, betyr ikke det at jeg ikke lytter til fagfolk. Ville bare ha sagt det Keegil! Jeg er ikke så ansvarsløs at jeg gir tilskudd til barnet mitt på grunnlag av hva Ola Nordmann mener, ha litt tiltro ;-)

MEN det er alltid kjekt å høre andres meninger og synspunkter. For det jeg synes er så rart, er at mange av dere velger noe annet enn tran, og hvorfor? De fleste jeg kjenner velger å innta en annen form for omega 3/vitamin D fordi det er av bedre kvalitet. Men burde ikke da spedbarn ha det aller beste?

Noen lovpriser tran, mens noen mener det er ubrukelig. Noen anbefaler d-vitamin dråper, mens andre mener at syntetisk fremstilt vitamin D3 er direkte skadelig. Noen hevder det er skadelig for spedbarn med omega3, mens andre mener det er høyst nødvendig. Det finnes en rekke ulike meninger, alle disse har jeg hørt av fagfolk. Med andre ord er det eneste "trygge" anbefalingene om tran/d vitamin, selv om det kanskje ikke er det beste :)

Følg næringsanbefalingene gitt av helsedirektoratet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D2 er syntetisk og d3 er naturlig.

Det er godt dokumentert at omega 3 er kritisk for hjernens funksjon.

Link link2 link3 link4

"Research shows that omega-3 fatty acids reduce inflammation and may help lower risk of chronic diseases such as heart disease, cancer, and arthritis. Omega-3 fatty acids are highly concentrated in the brain and appear to be important for cognitive (brain memory and performance) and behavioral function. In fact, infants who do not get enough omega-3 fatty acids from their mothers during pregnancy are at risk for developing vision and nerve problems. Symptoms of omega-3 fatty acid deficiency include fatigue, poor memory, dry skin, heart problems, mood swings or depression, and poor circulation.

It is important to have the proper ratio of omega-3 and omega-6 (another essential fatty acid) in the diet. Omega-3 fatty acids help reduce inflammation, and most omega-6 fatty acids tend to promote inflammation. The typical American diet tends to contain 14 - 25 times more omega-6 fatty acids than omega-3 fatty acids, which many nutritionally oriented physicians consider to be way too high on the omega-6 side."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er min "baby" i ferd med å bikke 1 år (tiden flyr gitt!), men hun har fått fermentert fiskeleverolje siden hun var 6 uker. I begynnelsen var det bare bittelitt ytterst på skjeen, ved 3 mnd økte vi til 1/4 ts og ved 6 mnd til 1/2 ts. Hun ELSKER smaken (rare unge..), og blir supergira når jeg finner frem glasset om morgenen! :D

Vi følger Weston A. Price-foundations anbefalinger for spedbarnsernæring, bl.a har jeg studert disse bøkene veldig grundig: Nourishing Traditions of Baby & Child Care og Super Nutrition for Babies. (y)

Disse rettningslinjene omfatter alt fra mat til soleksponering, og for å supplere d-vitaminene i fiskeleveroljen har jeg smurt henne inn med kokosolje (naturlig solbeskyttelse, stopper ikke UVB), og latt henne ligge naken i sola noen minutter om dagen (opptil en halvtime) når det har vært fint vær. (Må ikke bli brent selvfølgelig!!)

Jeg har også tatt store doser vitamin D selv, og fullammet til hun var nesten 10 mnd (med smaksprøver fra 6 mnd altså, men hun har vært veldig puppeglad.) Hun har vært tidlig ute på alle ting, satt selv ved 4 mnd, sto ved 5 mnd, krabbet ved 7 mnd osv. Påfallende sterk og robust sammenliknet med gjevnaldrende. :love:

Nå skal det sies at vi også har et rimelig spesielt (bra) kosthold til henne da, hun har fått eggeplomme, lever, kraft, smør, kokosolje, kjøtt, fisk, grønnsaker, bær og frukt, alt økologisk/vilt, pluss melkeprodukter som er økologiske, fra gressfora dyr, upasteuriserte og uhomogeniserte, samt kokosnøttkefir og andre fermenterte greier.. Har styrt unna korn, ferdigmat, sukker, vegetabilske oljer og annen søppelmat. Så det er vel en kombinasjon av flere ting. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr. Rheaume-Bleue warns:

""There are so many people on the vitamin-D-mega-dose bandwagon, taking more and more of vitamin D. And it could absolutely be causing harm if you are lacking the K2 to complete the job to get the calcium where it's supposed to be.We don't see symptoms of vitamin D toxicity very often. But when we do, those symptoms are inappropriate calcification. That's the symptom of vitamin D toxicity. And it is actually a lack of vitamin K2 that can cause that..."

Link

Sjanse for D toxicity er allikevel særdeles liten...

Link

"In a reply to critics of his paper, Vieth challenged anyone in the scientific community to present even a single case of vitamin D toxicity in adults from ingestion of up to 1,000 ug (40,000 IU) a day of cholecalciferol saying, "I welcome any discussion of evidence of harm with vitamin D3 (not D2) in adults at doses <1,000 ug/d." Vieth's challenge remains unanswered and his work remains unrefuted. (Source)"

"By John Jacob Cannell, M.D.

Executive director of The Vitamin D Council

1. If an otherwise healthy adult tried to kill himself by taking an entire bottle (250 capsules) of 1,000 iu cholecalciferol, which of the following would happen?

a) The person would die within 24 hours from severe hypercalcemia and widespread calcinosis.

B)

If the person received intensive treatment for hypercalcemia he may survive.

c) Hypercalcemia would be severe but require only supportive treatment.

d) Such doses are called "Stoss" therapy and are occasionally used therapeutically although they do not replicate normal physiology. As most Americans are vitamin D deficient, such a one-time dose would probably be a health benefit for the majority of Americans.

The correct answer is d. One of the most recent examples is the use of stoss therapy to reduce fracture rates in the elderly (100,000 IU of oral cholecalciferol every four months for five years) by Dr. Trivedi and colleagues (University of Cambridge School of Clinical Medicine) published in the British Medical Journal. How high do you think average 25-hydroxyvitamin D levels were in the subjects after they received 100,000 IU of cholecalciferol every four months for five years? Answer: about 29 ng/ml, still mildly deficient!(Source)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr. Rheaume-Bleue warns:

""There are so many people on the vitamin-D-mega-dose bandwagon, taking more and more of vitamin D. And it could absolutely be causing harm if you are lacking the K2 to complete the job to get the calcium where it's supposed to be.We don't see symptoms of vitamin D toxicity very often. But when we do, those symptoms are inappropriate calcification. That's the symptom of vitamin D toxicity. And it is actually a lack of vitamin K2 that can cause that..."

Link

Jepp, det er et komplekst samspill i kroppen, uten tvil! Det er en av grunnene til at jeg velger fermentert fiskeleverolje, den inneholder både A, D, E og K-vitamin, i tillegg til en rekke andre viktige stoffer. :) I tillegg er det kjempeviktig å ha en god tarmflora for opptak, derav kokosnøttkefir, melkesyrnede matemner, smør og kokosolje. Pluss å innføre mat forsiktig og etter som babyen utvikler toleranse for ting, ikke kjøre på med gluten og kumelk fra 4 mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant intervju med Dr. F. Edward Yazbak, om feildiagnostisering av Shaken Baby Syndrome, der barn blir tatt fra foreldrene med mistanke om mishandling, som i virkeligheten handler om manglende næringsstoffer. Meget interessant og ikke minst skremmende!

Link

"Numerous studies have also shown that deficiencies in Vitamin C, D, and K can result in conditions that mimic SBS(shaken baby syndrome), including theappearance of broken bones in an X-ray!"

Jepp, det er et komplekst samspill i kroppen, uten tvil! Det er en av grunnene til at jeg velger fermentert fiskeleverolje, den inneholder både A, D, E og K-vitamin, i tillegg til en rekke andre viktige stoffer. :) I tillegg er det kjempeviktig å ha en god tarmflora for opptak, derav kokosnøttkefir, melkesyrnede matemner, smør og kokosolje. Pluss å innføre mat forsiktig og etter som babyen utvikler toleranse for ting, ikke kjøre på med gluten og kumelk fra 4 mnd..

K1 eller k2? forskjellige egenskaper. Forøvrig tror jeg fiskelever inneholder alt for høye verdier av vitamin A, som kan være skadelig? Link

"Dr. John Cannell, head of the Vitamin D Council, along with 15 other researchers, recently released an article “Cod Liver Oil, Vitamin A Toxicity, Frequent Respiratory Infections, and the Vitamin D Deficiency Epidemic" in the November issue of Annals of Otology, Rhinology and Laryngology. In this paper Dr. Cannell raised questions about the efficacy of cod liver oil due to its highly variable and frequently excessive amount of vitamin A. Typically modern cod liver oil contains far less vitamin D than it used to, due to the deodorization process used today which removes much of this essential nutrient."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K2. Det er fermenteringsprosessen som lager det, mye av de samme bakteriene som også produserer k2 i en frisk tarm. Skikkelig fiskeleverolje inneholder et balansert forhold mellom naturlig A og D-vitamin, og i tillegg vil d-vitaminet minske toxisiteten til A-vitamin når de tas sammen. Det beste vil alltid være å få i seg næringsstoffer fra varierte matemner, ikke piller, siden maten inneholder makro/mikronæring, sporstoffer og antioksidanter osv, som balanserer hverandre, i motsetning til høye doser av random tilskudd. Fiskeleverolje er mat. :D

Jeg skjekker forresten d-vitaminnivået mitt flere ganger i året, ligger på ca 125 nmol/l. Det er passe, og nok til å gi babyen litt ekstra via morsmelk. (Ammer veldig mye enda.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K2. Det er fermenteringsprosessen som lager det, mye av de samme bakteriene som også produserer k2 i en frisk tarm. Skikkelig fiskeleverolje inneholder et balansert forhold mellom naturlig A og D-vitamin, og i tillegg vil d-vitaminet minske toxisiteten til A-vitamin når de tas sammen. Det beste vil alltid være å få i seg næringsstoffer fra varierte matemner, ikke piller, siden maten inneholder makro/mikronæring, sporstoffer og antioksidanter osv, som balanserer hverandre, i motsetning til høye doser av random tilskudd. Fiskeleverolje er mat. :D

Jeg skjekker forresten d-vitaminnivået mitt flere ganger i året, ligger på ca 125 nmol/l. Det er passe, og nok til å gi babyen litt ekstra via morsmelk. (Ammer veldig mye enda.) :)

Ja, det skal være en balanse mellom A og D i blodet. Husker ikke ratio. Jeg har 70 ng/ml, det blir vel rundt 170 Nmol/L.

ca 150Ng/ml eller 375nmol/l anses som toxic i følge vitamin-D council

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...