Gå til innhold

Ingen svai i ryggen


Anbefalte innlegg

Er det meningen at jeg må spenne ræv og mage konstant for å holde bekkenet på plass?

Aktivere stabilisator. Magen og rumpa er egentlig ikke en stabilisator men en "primary mover"

vanskelig å forklare over nettet, kan prøve å finne en god video som forklarer av Dr Evan Osar

Edit:

http://lostinfitness.blogspot.no/2012/09/anterior-pelvic-tilt-paradox-question.html

Meget interessant artikkel.

Merk deg thoraco pelvic alignment, det er dette som er så enormt viktig.

Stram 'magen' (kjernen) litt, og pust inn i magen. Kjenner du trykket som danner seg i hele kjernen? Det er denne som vil justere bekkenet og dekomprimere ryggraden. Jeg har øvd mye på dette personlig, føles latterlig unormalt i starten. Å justere bekken føles også latterlig unormalt.

Det som er viktig er at du får aktivert stabilisatorer. Når prime mover må hjelpe for å holde et ledd på plass, er altså stabilisator inaktiv.

"the importance of controlling the thorax on top of the pelvis" det dette enkelt fortalt betyr er viktigheten av å holde bekken og ryggrad(inkl bryst) på en rett linje.

(se 5:50, det er deg) - mistenker at denne videoen er mest lik ditt problem. Har jo bare sett bilder av deg, vanskelig å si noe helt sikkert.

Liker spesielt måten han måler om noen *virkelig* er i apt eller PPT her, det er noe som jeg ikke har lagt merke til før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med beskrivelse? Jeg ba om å gå en kopi men kunne ikke få dette utlevert. Alt jeg kan si er at ryggraden var en bein pinne ;) Altså ingen naturlig svai og ingen krom. Forklaringen på ryggproblemene ble derfor at jeg manglet dempning i ryggen som den naturlige svaien gir.

Når man tar bilder bli disse tolket av en radiolog som beskriver funnene. Denne skal henviser eller røntgeninstituttet utlevere til deg på oppfordring. Som regel koster det noen småpenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett på ca 72552737826244152 videoer på YouTube, forstår jeg det som at årsaken til provlemet er at jeg sitter for mye og dette resulterer i "kort" korsrygg og framside lår, og "lang" ræv og mage, som igjen fører til at bekkenet da vipper frem. Har jeg forstått riktig?

Om jeg satser på å tøye framside lår og hoftebøyere, bruker skumrulle på korsrygg og brystrygg, og trener mage og ræv. Vil da ting falle på plass på sikt? Eller må korrekt posisjon "aktiveres"? Jeg har ikke tenkt å drippe dette, jeg er bare nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa innledende, at det blir kort er bare et symptom (selv om mye sitting helt klart ikke er bra). Fjerner du symptomene så ligger fortsatt årsaken der.

Du må stabilisere bekkenet ditt ved å aktivere de dype stabilisatorene i kjernen din. Se på videoene jeg la til, ikke alt mulig annet piss på youtube.

Årsaken til smerten i korsryggen er jeg 99% sikker på at kommer fra hengslingen (knekken) du har i korsryggen din. Du må aktivere støttemusklatur slik at du slutter helt med den knekkinga. Det eneste som er stokk stivt er brystryggen din (som jeg i grunn ikke synes er så voldsomt stiv), og det er jo ikke her du har vondt? I tillegg har jo heller verken kiroen eller legen din klart å fikse smertene dine og tilbyr kun smertestillende.

Kiropraktorer skal vel være eksperter på holdning, men han har jo ikke gjort noe som helst med det skeive bekkenet ditt eller dårlig kjernestabilitet. Synes dette er merkelig.

Moskvil har sikkert også noen gode råd vedrørende denne problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok.

Moskvil: Jeg skal mase litt på kiropraktoren ang disse røntgenbeskrivelsene.

Kjetil: For å holde korrekt posisjon sittende eller liggende, må jeg bruke ræva så mye at jeg ikke har utholdenhet til å gjøre dette i mer enn noen få sekunder. Men jeg kan holde korrekt posisjon når jeg går og står oppreist, så jeg satser på at dette gjør susen. Er litt usikker utifra videoene du har vist om jeg skal gjøre noe mer enn å bare holde posisjonen? Altså utenom planken og dette her som du har tipset meg om. Skal jeg gjøre noe mens jeg holder korrekt posisjon for å "fortelle kroppen" at dette er korrekt posisjon?

Beklager alt maset. Det er bare mye informasjon som skal læres på en gang og mye rot i hodet akkurqt nå :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten umulig for meg å lære/vise deg dette over internett, det som gjør det vanskelig. Evan forklarer det godt, men det er kanskje litt dypere stoff enn en utenforstående vil forstå, dessverre. Forstår at det er mye informasjon.

Det er bare hyggelig å hjelpe, trenger ikke unnskylde deg ;)

Det er hovedsaklig kjernen din som er problemet, for den stabiliserer ikke bekkenet. Sug masse luft inn i magen og stram den, kjenner du at bekkenet ditt retter seg? Til en viss grad skal dette skje automatisk. Hvor stramt alt annet er måtte jeg ha sjekket på deg, for det er helt umulig når klienten sier "alt er stramt" eller "alt er ok", han har ingen erfaring å basere det på. Slik som jeg ser det, har du stramme hoftebøyere og hamstrings(tar med hamstrings siden du ikke klarer å kjøre mark uten å flektere(knekke) ryggen. Om det er psoas(stabilisator), rectus femoris(primary elevator) eller begge som er problematiske har jeg ikke nok belegg for å si uten å ha sett på deg. Ville ha strukket begge om jeg var deg. Hofta må planeres, og brystet skal ligge rett over hofta, uten knekk (ikke langt bak, slik som du er nå). Hofta skal ligge rett over beina. Kroppen din er ikke på linje og kompensasjoner gjøres for å forsøke og skape stabilitet.

For øyeblikket er kjernen din svak og dysfunksjonell, og derfor danner kroppen kompenserende midler for å stabilisere. F.eks stram korsrygg, stramme hoftebøyere (altså blir man ofte låst i den ene eller andre enden av spekteret) - Når kjernen blir aktiv og funksjonell, og du jobber med å strekke ut disse problemområdene som har hopet seg opp over årene, kan jeg ikke se noe annet utfall enn at du blir kvitt smertene.

Bryst rett over hofte

SittingX3.jpg

Høyre er deg

Posture-Improvement.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er psoas(stabilisator), rectus femoris(primary elevator) eller begge som er problematiske har jeg ikke nok belegg for å si uten å ha sett på deg. Ville ha strukket begge om jeg var deg.

Strekken jeg refererte til tidligere tar vel begge deler?

Konklusjon: gå med korrekt posisjon på bekken, trene planke med korrekt posisjon på bekken, skumrulle brystrygg, strekke hoftebøyere og hamstring.

Var det noe jeg kunne gjøre for at kroppen skulle fordtå at jeg går med bekkene i denne posisjoner fordi dette skal kroppen gjøre automatisk etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.at-fitness.com/images/SittingX3.jpg

Personen til høyre sitter sånn kiropraktoren har vedt meg sitte. Men dette er ikke korrekt? Det er ikke lett å oppnå en bra rygg når fasitsvarene varierer :-/

Det er den hyperekstensjonen som lager problemene dine. Man skal "forlenge" ryggen så bryst og hofte er helt på linje. Da "TPC" som Osar snakker om. Når du over flere år istedet har knekt deg bakover, har du fått hypomobilitet i ett eller flere av leddbåndene som holder facettene på plass. Slik ser det helt klart ut for meg ihverfall.

Når kiroen på den ene siden oppfordrer deg til hyperekstensjon i ryggen, ikke har retta opp hofta di, ikke har gjort deg mindre stiv, ikke har lagt merke til måten du trener på.. Ikke har fjerna smertene. Vanskelig for meg å se hvordan det kan være en fasit. En nøytral rygg er helt klart fasiten. Og for å oppnå det så må bekkenet være stabilt og posisjonert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er psoas(stabilisator), rectus femoris(primary elevator) eller begge som er problematiske har jeg ikke nok belegg for å si uten å ha sett på deg. Ville ha strukket begge om jeg var deg.

Strekken jeg refererte til tidligere tar vel begge deler?

Konklusjon: gå med korrekt posisjon på bekken, trene planke med korrekt posisjon på bekken, skumrulle brystrygg, strekke hoftebøyere og hamstring.

Var det noe jeg kunne gjøre for at kroppen skulle fordtå at jeg går med bekkene i denne posisjoner fordi dette skal kroppen gjøre automatisk etterhvert?

Stemmer, den strekken. Viktig å jevne hofta mens du gjør den. Om den følger beinet så blir strekken dårlig.

Ser riktig ut. Husk å puste inn i kjernen ved hjelp fra diafragma og å aktivere denne. Føles veldig unaturlig i starten, men det er slik man EGENTLIG skal puste. Og det er slik kroppen av seg selv balanserer bekkenet. Om du gjør det riktig, vil du kjenne mildt trykk i hele kjernen hver gsng du puster inn.

Du vil bli mer og mer vant til det.

Les over tråden noen ganger så du husker alle tipsene. Er jo enkle og greie retningslinjer som er relativt trygge. Internetthjelp er sjelden 100% sikkert, selv om jeg tror ganske sannsynlig at det vi har snakket om er problemet ditt.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk :)

Jeg lest litt gjennom postene men ble ikke helt klok på akkurat hva som skjer når jeg går med korrekt bekkentilt. Skal dette skje automatisk etterhvert? Er det noe som plutselig setter seg på plass når jeg går slik? Har du noen detaljer om akkurat dette?

Jeg har som sagt ikke styrke til å sitte eller ligge med korrekt bekkentilt. Kan det være fordi jeg gjør noe feil?

Jeg har utrolig vondt mellom korsrygg og brystrygg idag etter å ha gått med korrekt bekkenposisjon. Er det normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se deg i speilet. Den knekken som du har i ryggen er borte når du balanserer hofta og strammer kjernen? Hvis ikke så gjør du det feil.

Hvis du har skikkelig vondt så mistenker jeg at du har en skade der som du ikke har fortalt om?

Du skal ikke ha bekkentilt, men fjerne denne. Nøytralt bekken og ryggrad. Aktiv kjerne og god pust. Om du mener at du er litt ekstra øm, så er nok ikke det så farlig. Gi det litt tid.

Tenker også at følgende kan være en forklaring:

Når du får retta deg opp så begynner kroppen endelig å reparere seg. Når du konstant har gått og banket ryggen i feil stilling så får den aldri startet med dette. Sammenligne med et kutt, det gjør mer vondt dagen etter enn akkurat når det skjer. Eller stølhet.

Er bare en teori. Ville uansett gitt det litt mer tid, for det er ingen tvil om at å rette seg opp har gode helsegevinster uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kort fortalt, når jeg spaserer med bekkene tvunget i rett posisjon, med mage og ræv, så benytter kroppen den korrekte posisjonstilværelsen til å rette opp og gjør dette til den naturlige stillingen? Alt dette her med å akrtivere en eller annen muskel som nå ikke var i bruk, hvordan fungerer det? Hvordan får jeg den til å begynne å jobbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Siden du ikke kan se ryggen min skikkelig på bilde gikk jeg til en osteopat for dobbelsjekk. Det viser seg at det venstre skulderbladet mitt en mye lavere enn det høyre. Ryggen tipper derfor til venstre øverst i ryggraden. Hoften skal være problemet og være feilposisjonert sidelengs. Høyre "faller ut" når jeg bøyer meg framover. Den ene foten er kortere en den andre (husker ikke hvilken, men tippe høyre). Når jeg har vondt i korsryggen har jeg egentlig vondt i hofta. Spesielt den til høyre.

Har egentlig fått mange av de samme beskjedene av osteopaten som jeg fikk her mtp løsning. Skumrulle hofte, rygg, rompe. Strekke hoftebøyere og rompe. Og en strekkøvelse for ryggen.

Osteopat målte bekkenet og kunne ikke se at det var tiltet framover.

Jeg finner ingen gode guider til foam rolling av hofteleddbøyere. Har dere en god guide? Har både rulle og ball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ball eller tøying av hofteleddsbøyere, tviler på at du kommer dypt nok med en rulle.

Mine anbefalinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...