Gå til innhold

Ingen svai i ryggen


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg mangler svai i ryggen. Dvs at hele ryggsøylen er pinnebein. Jeg har derfor ingen demping og kan f.eks ikke trene knebøy. Jeg kan likevel trene markløft og en del andre gode ryggøvelse.

Selv om jeg har trent ryggen (og selvfølgelig resten av kroppen) i 3 år med god progresjon, har ikke ryggen fått svai (sjekket gjevnlig med røntgen) som jeg håper på å oppnå med styrketrening. Jeg har drevet med litt ulike mageøvelser som planke og hjul, og jeg har trent markløft og rygghev.

Har noen tips til hvordan jeg kan "skaffe meg en svai"? ;) Finnes det noen øvelser som er bra for dette? Noen form for uttøying el?

Jeg har snakket med leger og kiropraktorer. Legene anbefaler meg å ta smertestillende uansett hva jeg spør om som gjelder ryggen, og kiropraktoren foreslår å forsette trening selv om dette ikke har gitt noen framgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ungått markløft og holdt meg til kjernearbeid og feks back extensions om jeg var deg. Husk ikke gå lenger enn hofta tillater, altså vil hamstringlengde bestemme dette (som Moskvil nevnte)

Få noen med peiling til å coache deg i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markløft går veldig greit, jeg får ikke noen ryggsmerter av å trene denne. Rygghev har jeg trent en del med PT og der skal teknikken være på plass, så da legger jeg denne inn i programmet :) Noen anbefaling om reps og sett til rygghev? Får et inntrykk av at jeg også bør tøye hamstring? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gi noen anbefaling før du har svart på spørsmålet til Moskvil. Burde helst sett noen bilder av holdninga di også, og hvordan du bøyer deg etter ting osv.

At du ikke får smerter av mark her og nå betyr ikke at det går greit. Om du har hatt en prolaps og i tillegg har stramme hams er dette en oppskrift på skuffelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal få sjekket dette med hamstringer. Bør jeg kontakte PT, fysioterapeut el for å sjekke dette?

Jeg har ikke hatt prolaps :)

Ops trodde vi var i en annen tråd :D my bad.

Legg allikevel ut et bilde av holdning fra siden. Når du løfter noe også.

Det du beskriver får meg til å mistenke kraftig gripping av erector i ryggraden. Årsak antar jeg å være kraftig posterior pelvic tilt over flere år. Ustabilt bekken og dårlig holdning vil lede kroppen til å foreta seg kompensasjoner for den manglende mobiliteten. Konsekvensen er en stokk stiv ryggrad og smerter/betrnnelse i musklene (erector, nakke osv)

Høres dette kjent ut?

Vanskelig å si noe sikkert uten å ha sett på deg, men noen bilder vil som sagt hjelpe.

Dersom ovennevnte stemmer så bør du holde deg langt unna markløft frem til holdningen er rettet opp, og en funksjonell motorikk er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gripping av erector? Jeg er usikker på dette med posterior pelvic tilt. Da jeg først var inne hos kiropraktor viste det seg at den ene hofta var 3 cm høyere enn den andre og at jeg hadde en skoliose. Jeg har etter masse trening fått "benket" hoftene og har ikke lenger skoliose. Det eneste som nå henger igjen er denne beine ryggraden uten svai. Stabilt bekken er også vanskelig å svare på, men dårlig holdning og stokk stiv ryggrad stemmer godt.

Her er to bilder som viser at den ene foten kan bøyes mye mer inn enn den andre. Jeg vet ikke om dette har noe med saken, eller hamsting å gjøre, men er nysgjerrig på årsaken til dette uansett ;) Skal klippe litt i videoen og laste dem opp også.

wmo7bs.jpg

2e58dpx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha holdnings og løftebilde for å estimere om du har god nok Mobilitet i hamstring.

Tenker nok en gang ustabil hofte, hvor glutes medius ikke drar korrekt på begge side. Muligens også rectus femoris og høyst sannsynlig hamstrings. Men dette er bare gjetning foreløpig utifra det du sier.

Har ikke spesielt peiling på skoliose, men andre her kan kanskje svare bedre på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da litt svai ryggen(fleksjon) er det overekstensjon som du ønsker? Litt stramme hams (ser ut som at du hengsler helt nederst i korsryggen) men på ingen måte så stramme som jeg hadde forventet. Ble litt usikker her nå. Vanskeligere å se når du har på såpass baggy klær.

Ta et bilde fra siden i undertøy eller stramme klær og legg det ved her eller send på PM til meg. Må se hvilestillingen din (stående)

Kan du beskrive smertene litt mer nøyaktig og også posisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

For å ha korrekt teknikk i markløft og knebøy SKAL du ha svai i ryggen. Dvs at rompa skal tilte litt ut og opp. Min overbevisning er at man ikke skal gå lenger ned i markløft enn det man klarer med svai i korsryggen. Anbefaler deg å prøve amerikansk markløft hvor du følger med i speilet på korsryggen. Jobb med å få til svai på toppen og gå ikke lenger ned enn det du klarer med svai. Klarer du ikke å få til svai overhodet synes jeg ikke du skal ta markløft før du får det til. Jeg er ganske sikker på at du bare gjør vondt verre.

Hva med å se på øvelser for oppvarming før man tar markløft? Her er det som regel tøyning av hamstring som står i fokus, og jeg ville startet der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har da litt svai ryggen(fleksjon) er det overekstensjon som du ønsker? Litt stramme hams (ser ut som at du hengsler helt nederst i korsryggen) men på ingen måte så stramme som jeg hadde forventet. Ble litt usikker her nå. Vanskeligere å se når du har på såpass baggy klær.

Ta et bilde fra siden i undertøy eller stramme klær og legg det ved her eller send på PM til meg. Må se hvilestillingen din (stående)

Kan du beskrive smertene litt mer nøyaktig og også posisjon?

Jeg klarer å presse meg i svai under løft. Men "normale" personer har jo en naturlig svai i ryggraden. Min ryggrad er helt bein. For å få en normal ryggrad må jeg derfor trene/tøye(?) for å hjelpe den til å få en naturlig svai.

Her er bilde av stående hvilestilling - jeg gikk for noe så sexy som stilongs og bar overkropp ;)

10en779.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

For å ha korrekt teknikk i markløft og knebøy SKAL du ha svai i ryggen. Dvs at rompa skal tilte litt ut og opp. Min overbevisning er at man ikke skal gå lenger ned i markløft enn det man klarer med svai i korsryggen. Anbefaler deg å prøve amerikansk markløft hvor du følger med i speilet på korsryggen. Jobb med å få til svai på toppen og gå ikke lenger ned enn det du klarer med svai. Klarer du ikke å få til svai overhodet synes jeg ikke du skal ta markløft før du får det til. Jeg er ganske sikker på at du bare gjør vondt verre.

Hva med å se på øvelser for oppvarming før man tar markløft? Her er det som regel tøyning av hamstring som står i fokus, og jeg ville startet der..

Takk for tilbakemelding. Problemet mitt er ikke å få svai under markløft, men at jeg ikke har en naturlig svai i ryggraden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må se hele holdning. Skuldre og alt. Og en linse som er fokusert hjelper... Sorry om jeg var uklar i forrige post.

Ser for meg ut som at du har APT og at brystryggen din er blitt såpass stram for å kompensere tyngdepunktet, men må dessverre ha et bilde til.

Når du sier ryggraden så tenker jeg altså brystryggen. Er vi enige?

Problemet ditt er forresten mangel på svai under mark også(korsrygg). Men det blir i så fall en annen problemstilling enn den vi drøftet fra før ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

( er ikke normalt. Kyfose ut over det normale er ikke en pen stilling. Synes ikke holdningen din er så ille. Ser ut som at skuldrene er foroverroterte og wingy bak. Øvrig har du anterior pelvic tilt som er grunnen til at ryggen din er såpass skrå bakover.

Igjen så ser det for meg ut som at bekkenet ditt er årsaken til de første av holdningsproblemene. I forhold til skuldrene så er det ikke så vanskelig å ordne dem om du jobber litt med det (øvelser tar vi litt senere)

Stusser på at lege og kiro kliner til med piller, men ikke har gjort noe med det skeive bekkenet ditt.

Igjen: hvor er smertene hen? Beskriv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi her var det mye altså? Foroverroterte skuldre, wingy bak og anterior pelvic tilt (det er vel dette du refererer til ang. bekken?

Smertene er kun i midten, helt nederst på korsryggen, men det er sjeldent det er mye smerter. Smertene holdes vekke så lenge jeg er i bevegelse. Det er ikke smerter så er årsaken til at jeg ønsker å jobbe med dette problemet, bare at jeg ønsker en korrekt ryggrad for å kunne trene f.eks knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi her var det mye altså? Foroverroterte skuldre, wingy bak og anterior pelvic tilt (det er vel dette du refererer til ang. bekken?

Smertene er kun i midten, helt nederst på korsryggen.

Lol de smertene er 99% sikkert pga hengsla i korsryggen (som igjen er pga skeivt bekken = anterior pelvic tilt!!!) og dette er (bør være) lett å se for hvilken som helst fagperson!

Har du tatt MR? Er skiven eller facettene ødelagt eller foreligger det noen prolaps? Nerveskade? Dersom alt er ok, så bør balansering av bekken og kjernearbeid være nok til å fjerne disse smertene for godt.

Ift skuldrene så har jeg laget en tråd om dette på mobilitetsforumet her inne. Du må styrke serratus anterior og og strekke pec minor, i grove trekk. Øvelsene finner du på tråden.

For bekkenet så må du jobbe for å balansere bekkenet. Jeg har hatt samme problem som deg (ikke fullt så kraftig), løsningen var å aktivere magen. Når magen ikke arbeider som aktiv stabilisator, vil korsryggen og erector overkompensere og resultatet over tid blir den ryggstillinga du har nå, i mange tilfeller.

Tiltak: strekk hoftebøyere hver dag, mild strekk (så du ikke får arrvev eller betennelse), 30-60 sekunder og 2-3 ganger om dagen. Rulle ryggen din med skumrulle, 1-2 minutter hver dag. Spesielt brystryggen, korsryggen kan du unnlate å rulle. Dette vil hjelpe til å løse opp ryggen og hofta som begge er symptomer av en ustabil hofte.

Hovedløsningen er altså aktivering av manglende stabilisator som i dette tilfellet er magen! Prøv å "dra skrittet mot hodet" med magen, dette må du gjøre hele tiden, frem til kroppen din automatisk har lært seg å stabilisere bekken uten at du må tenke over det (motorisk mønster). Husk at det skal være en balanse. Se deg i speilet og lær deg hvordan det føles når bekkenet er riktig posisjonert. Gjør plankeøvelsen masse, og pass på at du gjør den riktig ved nok en gsng å dra bekkenet bak med baken.

Sist: dette vil ta tid å jobbe med. Smertene forsvinner nok fort om du ikke har ødelagt noe i ryggen, men kroniske strammheter og motormønster kan ta lang tid. Kreves mye arbeid.

Spørsmål? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...