Gå til innhold

Ingen svai i ryggen


Anbefalte innlegg

Tusen takk for hjelpen :)

Hva mener du med "hengla i korsryggen"?

Siden dette med skuldrene ikke plager meg på noen måte, tror jeg at jeg bør vente med å jobbe med disse til jeg er ferdig med bekkenet. Ellers blir det veldig mye på en gang ;) Dette vil ikke rette seg ved noen form for baseøvelsetrening? Det må andre tiltak til for å løse det?

"løsningen var å aktivere magen. Når magen ikke arbeider som aktiv stabilisator, vil korsryggen og erector overkompensere og resultatet over tid blir den ryggstillinga du har nå, i mange tilfeller."

<--- Jeg er litt usikker på hva du mener med dette? Benytte magen mer under øvelser?

"Prøv å "dra skrittet mot hodet" med magen, dette må du gjøre hele tiden, frem til kroppen din automatisk har lært seg å stabilisere bekken uten at du må tenke over det (motorisk mønster). Husk at det skal være en balanse. Se deg i speilet og lær deg hvordan det føles når bekkenet er riktig posisjonert. "

<--- Jeg er usikker på hva du mener med "hele tiden"? Skal jeg dra skrittet mot hode med magen hele døgnet eller f.eks under trening? (Utrolig rar setning, haha)

"Tiltak: strekk hoftebøyere hver dag, mild strekk (så du ikke får arrvev eller betennelse), 30-60 sekunder og 2-3 ganger om dagen. Rulle ryggen din med skumrulle, 1-2 minutter hver dag. Spesielt brystryggen, korsryggen kan du unnlate å rulle. Dette vil hjelpe til å løse opp ryggen og hofta som begge er symptomer av en ustabil hofte. "

Jeg skal altså strekke hoftebøyere og rulle den delen av ryggen som ikke er korsrygg. Har du en skumrulle du anbefaler til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynn med å strekke pec minor, hoftebøyere, rulle brystryggen og trene push ups jevnlig. Svarer på resten når jeg er hjemme fra jobb, bruker tlf nå.

Rar setning ja, men beskrivende ;) haha. Ja hele tiden - du har vondt pga ustabilt bekken. Altså må du lære kroppen å stabilisere, og det vil ta tid før den gjør dette automatisk. Sammenligne med å gå rett i ryggen: første stunden vil det føles unormalt men etterhvert går det av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er doto-listen min notert:

Strekk pec minor - 60 sekunder, 3 ganger til dagen

Strekk hoftebøyere - 60 sekunder, 3 ganger til dagen

Bruk skumrulle på brystryggen - 2 minutter per dag

Tren pushups - Daglig

Tren planke med korrekt bekkenposisjon - Daglig

Dra skrittet mot hodet med magen - 24/7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med 1 gsng på skulderstrekken. Det som er 24/7 er p balansere bekken. Siden bekkenet ditt nå er veldig foroverrotert (som skuldrene dine) må du bruke bakoverrotator som er mage og hamstring for å balansere den. Målet er å ha et helt balansert bekken. Cuet "dra skrittet mot hodet) fungerer bra. Bruk speile som referanse for å se om bekkenet er i balanse.

Bakoverrotator av skulderblad er serratus anterior. Ofte er denne også inaktiv og svak som kan føre til dårlig skulderstabilitet og smerter. Ofte bare spm om tid, spesielt om vedkommende trener.

Husk å ikke strekke hardt. Viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riktig! Prøv å gjør det mens du går. Merker du at knekken i ryggen blir borte?

Viktig å også puste inn i magen og ikke med brystet. Hver gang du puster inn i magen, når kjernen er aktiv, dekomprimeres ryggraden og dette bidrar til god rygghelse.

I øvelser som markløft og lignende er det viltig at hofta følger ryggen, og at magen er full av luft + kjernen er aktiv. Da er man beskyttet ;)

Litt vanskelig for meg å se om du fant balansen. Men hofta skal altså være i likt spenn foran og bak for å være likestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal dra med magen og hamstringen ja. Bekkenet ditt er helt ute av posisjon og kiro har ikke gjort noe med det så vidt jeg kan skjønne. Du skal ikke krumme men rette opp. Ikke dra lenger frem enn til normal stilling (bruk speile)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig. Aktivering og styrking av stabilisatorer! Fjerner du årsaken til problemet så vil symptomene etterhvert avta. Men du skal også jobbe med symptomene for kjappere bedring slik som vi snakka om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting til ;D

Hvorfor bruke skumrulle på brystrygg? Dette har vel ikke noe å si på bekkentilten?

Finnes det andre måter å tøye hoftebøyerene på enn denne:

Jeg får ikke denne til å strekke annet enn forside lår.

Tror du det er sammenheng mellom manglende svai i korsrygg og bekkentilten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi brystryggen din er kronisk stram.

Pga stram rectus femoris. Denne er også en av hoftebøyerne. Bare fortsett. Pass på å "dra skrittet mot hodet" mens du gjør denne strekken, hofta skal ikke følge etter beinet for da strekkes det ikke skikkelig.

Sammenheng? Det er helt klart årsaken slik jeg ser det :) les over innleggene mine en gang til, kan være litt komplisert og vanskelig å forstå. Men får du balansert hofta di så vil plagene forsvinne dersom ryggen ikke er ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være et problem om du sitter på ræva hele dagen f.eks. Hengslinga i ryggen din er en hyperekstensjon og ikke fleksjon. Må eventuelt vise meg hva du mener ved å filme det eller ta bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Problemet mitt er ikke å få svai under markløft, men at jeg ikke har en naturlig svai i ryggraden.

Det er mulig jeg misforsto hva som i hovedsak er problemet, men du har ikke svai i korsryggen under markløft. Og jeg ville ikke tatt markløft før du får til det.

Ellers ville jeg hørt på Kjetil1234. Han høres ut som han har peiling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med beskrivelse? Jeg ba om å gå en kopi men kunne ikke få dette utlevert. Alt jeg kan si er at ryggraden var en bein pinne ;) Altså ingen naturlig svai og ingen krom. Forklaringen på ryggproblemene ble derfor at jeg manglet dempning i ryggen som den naturlige svaien gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...