Gå til innhold

Overskudd, null eller underskudd?


Calypso

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan jeg bør spise i kcal når jeg skal gå opp i muskelmasse og ned i fettprosent? Er svært slank, veier 50 kg og er 165 høy. Har noe overflødig fett, men veldig lite. Generelt svak i overkroppen, trener styrke 3 dager i uken + kondisjon 1-3 dager og det har jeg gjort i 8 uker nå. Ser forandringer og har kommet i mye bedre form fra jeg startet.

Kalkulatorer sier jeg må ha i meg 1300 kcal for å holde på vekten, men siden jeg vil bli sterkere og mer markert råder flere meg til å gå opp i vekt. Hva bør jeg ligge på og hva bør jeg spise mest av? Prøver å få i meg nok protein om dagen ved at jeg alltid spiser en god del kjøtt (fisk/kylling/vilt/svin) til middag, gjerne egg, knekkebrød, havregryn til frokost/lunsj og bær og frukt (mest bananer) til kvelds eller før/etter trening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther

Om du skal legge på deg muskler må du i overskudd. (: Med din vekt i forhold til høyde, tror jeg at det er det smarteste.

Jeg er like høy som deg, veier litt mer og spiser omtrent 2400kcal dagen - så du kan nok legge deg en del høyere. 1300 er hva du trenger om du ligger i koma, for å holde i gang kroppens funksjoner. Du bør få i deg nok protein, nok fett, også kan du fylle på festen med karbohydrater. Om du vil bli sterkere og mer markert kan du fint kutte ned på kondisjonen og heller passe på å legge på deg muskelmasse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, okei :) Har litt barrierer for å spise for mye nemlig, liker ikke å føle meg stappmett og oppblåst av mat. Så da bør jeg egentlig spise det jeg spiser nå, bare større porsjoner? Eller er det bedre om jeg unner meg noe litt ekstra mellom sånn jeg spiser nå for å fylle på (fks. mer nøtter?).

Jeg lurer også på hva jeg bør spise før trening for å få nok energi til å ha en skikkelig god treningsøkt, og hvor lenge før trening jeg bør spise for å utnytte energiboosten best mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Øk litt om gangen - du må ikke gå rett opp til 1000kcal mer. Dessuten kan jeg love deg at kroppen justerer seg etterhvert - jeg gikk fra 1300 til 2000 på noen dager (hehe), og det tok litt til før kroppen tilpasset seg, men jeg fikk utrolige mengder med energi på trening og la ikke på meg noe betydelig - så det trenger du ikke å bekymre deg for.

Spis gjerne større porsjoner, gjerne nøtter - kaloritette ting kan du spise mer av!

Det varierer - jeg spiser gjerne en time før trening, men merker ikke noe forskjell om det er 3-4 timer siden jeg har spist. vil du ha en energiboost anbefaler jeg en type koffein. (: Gjerne noe karbs for energi, om du vil spise før trening - havregryn, banan osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

1300 kcal høres ekstremt lite ut, men kroppen din er no

vant til et så lavt energiinntak. Likevel vil gjøre deg oppmerksom

på at for lite mat kan være svært ugunstig, selv om du ikke

merker noe. Dette mtp stoffskifte, hjernefunkjsjon, forbrenning

og hormonbalanse, samt generell friskhet og overskudd.

Du kan trygt gå opp 1000 kcal. Frokosten din kan med fordel

være større. Magesekken vil etter hvert venne seg til større

mengder mat, og dermed vil du ikke føle deg oppblåst/overmett.

Prøv å øk i nøtter, mer energitett mat om du ikke vil øke mengden.

Hvis ikke, spis oftere! Selv er jeg ei jente på 16 år. BMIen

Min viser undervektig... men jeg spiser 3000 kcal dagen,

og spiser ofte og mye! Kroppen venner seg til det..

dog jeg spiser magre matvarer.

Makrell i tomat, avokado og tykkere skiver brød!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil nok merke at appetitten øker automatisk når du starter med tung styrke. Spis som du gjør, men øk de dagene du trener i første omgang så går det seg nok til av seg selv etterhvert. Om du ikke liker store måltider så er nøtter, oljer, avokado etc perfekt for å øke kaloriinnskuddet uten at du må øke særlig på mengde mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1300 kcal? Høres mer ut som deffing enn vedlikehold. Og får du i deg nok proteiner?

Ville økt kcal inntaket primært med proteiner og fett, og justere med karbo, om du ønsker med muskler men minimalt fett.

Det er og viktig å huske på å ta mål og bilder, og ikke se på vekten. Om du er veldig "tynn" nå, vil du nok gå opp en del i vekt når du øker i muskelmasse. Så se på mål og bilder, og ikke på vekta :3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar bilder én gang i mnd på samme dag, ser tydelige forskjeller, spesielt har rumpa mi blitt MYE flottere, større og strammere :D Har gått opp 2 kg siden jeg startet tråden, og spiser uten å tenke på kalorier (annet enn at jeg prøver å få i meg nok). Prøver å i hvert fall få i meg 2000 kcal. Trener nå 4 ganger i uken også, og har kuttet veldig mye ned på kardio. Går kun lengre turer noen få dager i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...