Gå til innhold

Cardio <3


Indiska

Anbefalte innlegg

Hvilken type kardio er best forenlig med styrkeløft? Jada, vi hater alle kardio, men noen av oss har astma og må tenke litt på lungekapasiteten også, og jeg vil gjerne ha i både pose og sekk. Har løpt 4x4 i oppoverbakke tidligere, mest fordi jeg ikke har hatt noe alternativ, men er det noen her som har noen ideer til variasjon? Er bare snakk om en gang i uka eller noe, skal ikke bli superwoman heller... Men når lungekapasiteten stopper på saktebøy er det på tide å gjøre noe.

(Ikke sykling, jeg sykler alt for mye rundt fra før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler at intervaller er det som funker best for meg :) Fort gjort, grei intensitet og synes ikke det hittil har gått utover restitusjonen i beina, som er min største bekymring. Pleier å kjøre totalt 10 minutter, hvor jeg har 90 sekunder i moderat tempo, fulgt av 30 sekunder "løp/sykle til du dør". Kjører hele greia da fem ganger. Pluss 5-10 minutter oppvarming og nedkjøling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer ikke svømme! Eller, that is, jeg klarer å svømme, men jeg klarer ikke utoverrotere hoftene ordentlig, så jeg svømmer som en idiot :jimlad:

Slappav, vi er mange som ser ut som idioter når vi svømmer. Selv kjører jeg halt hund. Normal svømmebevegelser på høyreside, hundesvømming på venstre. Liker å innbille meg at det gjør svømming til enda bedre trwning:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type kardio er best forenlig med styrkeløft? Jada, vi hater alle kardio, men noen av oss har astma og må tenke litt på lungekapasiteten også, og jeg vil gjerne ha i både pose og sekk. Har løpt 4x4 i oppoverbakke tidligere, mest fordi jeg ikke har hatt noe alternativ, men er det noen her som har noen ideer til variasjon? Er bare snakk om en gang i uka eller noe, skal ikke bli superwoman heller... Men når lungekapasiteten stopper på saktebøy er det på tide å gjøre noe.

(Ikke sykling, jeg sykler alt for mye rundt fra før)

Siden du liker styrketrening kunne du jo kanskje prøvd på noe mer styrke-relaterte intervaller, som f.eks kettlebells? Finnes en rekke måter å kjøre slike intervaller på, enten tid eller antall reps. Veldig kjekt og en enkelt måte å se framgang på fordi du med bedre kondis vil klare flere reps uten pause osv.

ellers vil jeg foreslå trappeløping/gåing. Rett og slett fordi det er effektivt og kjept gjort. Dessuten må du fokusere en del på plassering av føtter, holde "flyten"/rytmen, og dermed blir du opptatt av dette framfor kun å tenke på hvor jævlig det er ;) Finn en lang trapp, løp hele veien opp på en slik måte at du presser deg hardest mot slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi veit alle hva som er den beste cardiotreningen ;)

[ATTACH=full]140825[/ATTACH]

Det får være Tamadeus sin trening! Jeg bare disponerer meg.

Styrkerelatert er uaktuelt siden jeg allerede har femdagers mengde. Og svømming er sjukt dyrt :cry:

Roing var ikke dumt! Skal prøve litt andre typer intervaller også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper tråden til Indiska her og spør: hvor mye cardio skal det til før det går ut over styrken? Jeg planlegger å debutere i styrkeløft i august, og det er derfor viktig for meg å beholde styrken min frem til da. Samtidig har jeg lyst til å forbedre min kondis i sommer og komme litt ordentlig i gang med løping. Har fått anbefalt å følge et løpeprogram ala http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram. Vil cardio tre ganger i uken krasje med mine mål om å bli sterkere/bevare styrken min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper tråden til Indiska her og spør: hvor mye cardio skal det til før det går ut over styrken? Jeg planlegger å debutere i styrkeløft i august, og det er derfor viktig for meg å beholde styrken min frem til da. Samtidig har jeg lyst til å forbedre min kondis i sommer og komme litt ordentlig i gang med løping. Har fått anbefalt å følge et løpeprogram ala http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram. Vil cardio tre ganger i uken krasje med mine mål om å bli sterkere/bevare styrken min?

Utifra nyere forskning (http://www.side2.no/3742835.html) så kan du fint forbedre begge deler samtidig, også trene både styrke og cardio samme dag. Det funker dog bare ved styrketrening før cardio. Men, er jo selvfølgelig gunstig å trene de på hver sin dag uansett. Det er opp til deg hva du har mest lyst til, begge kan gjøres samtidig, men jeg veit ikke om man kan bli blant de beste ved å drive med begge deler. Kommer jo litt an på ambisjoner du har også da. Du blir iallefall over gjennomsnittet god i forhold til resten av befolkningen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper tråden til Indiska her og spør: hvor mye cardio skal det til før det går ut over styrken? Jeg planlegger å debutere i styrkeløft i august, og det er derfor viktig for meg å beholde styrken min frem til da. Samtidig har jeg lyst til å forbedre min kondis i sommer og komme litt ordentlig i gang med løping. Har fått anbefalt å følge et løpeprogram ala http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram. Vil cardio tre ganger i uken krasje med mine mål om å bli sterkere/bevare styrken min?

Det er ikke noe problem å ha fremgang i styrke, mens man trener kondisjon, såfremt man kompenserer med ekstra kcal som man har brukt opp ved ekstra mosjonering. Med mindre du ligger helt i grenseland med frekvens og totalbelastning på styrkedelen, så er det bare å cardioe i vei :) Det blir jo selvsagt ikke optimale styrkegains, men fremgang er selvfølgelig ikke noe problem, før man blir på elitenivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.strengthandconditioningresearch.com/2013/11/25/concurrent-training/

Les

Prowler, battlerope, flippe dekk, slegge, KB eller sprint. Synd du ikke liker sykling, for det er GENIALT for å bevare styrke

http://www.schwarzenegger.com/fitness/post/best-damn-cardio-humanly-possible-in-15-minutes

Var det til meg? For jeg sykler milevis om dagen. Orker bare ikke mer :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...