Gå til innhold

Baseøvelser 5x5?!


SterkBalanse

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger rett og slett innspill og hjelp til å bestemme meg for program. Over en lang periode har jeg trent annenhver dag med bein/bryst og rygg/skuldre, og variert med medium og tunge dager. Etter et uforpliktende møte med en PT anbefalte han meg å trene 5x5 med baseøvelser som knebøy, markløft, benk, militærpress, stang roing, pullups og dips, 3 ganger i uka. Samt en økt med høyintensitet.

Jeg er vant til å trene med flere øvelser per trening, og liker å slite meg skikkelig ut. Jeg har absolutt blitt sterkere den siste tiden, men kunne nok hatt mer resultater mtp hvor mye tid jeg bruker på trening.

Jeg ser ikke på meg selv som nybegynner, og har trent styrke over flere år, men dog i varierende grad pga flyttinger og reiser over mnd.

Hvilke erfaringer har dere med slike program? Det er snakk om 12 uker, og enten dropper jeg det eller så går jeg inn 100%. Kanskje jeg har godt av en forandring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å si det slik: Hvis du ikke har "slitt deg skikkelig ut" etter 5x5 med 3-4 baseøvelser per økt, så er du sannsynligvis fra en annen planet. Jeg har veldig gode erfaringer med den slags program.

Haha, nå må du ikke være spydig. Poenget mitt er at jeg aldri har prøvd å trene slik før. Jeg har trent 5x5, men etter det trent supersett, og høyreps. Jeg har egentlig bestemt meg for å prøve, ønsket bare innspill :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo færre reps jo tynge belastning. Jeg blir mye mer sliten av å trene med lavreps, har tilogmed opplevd å bli svimmel og nesten gått i bakken viss jeg har kjørt (kanskje litt for) tungt, noe jeg aldri har opplevd med 7-12 reps. Viss du ikke blir sliten kjører du kanskje med for lav belasting i forhold til hvor lite reps du tar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo færre reps jo tynge belastning. Jeg blir mye mer sliten av å trene med lavreps, har tilogmed opplevd å bli svimmel og nesten gått i bakken viss jeg har kjørt (kanskje litt for) tungt, noe jeg aldri har opplevd med 7-12 reps. Viss du ikke blir sliten kjører du kanskje med for lav belasting i forhold til hvor lite reps du tar. :)

Jeg har aldri testet en slik økt, men skal treffe pten igjen i dag, og få programmet. Deretter går jeg for gull ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at Keegil var spydig ; 5x5 med baseøvelser blir tungt riktig så fort, og man blir kanonsliten, men man blir til gjengjeld riktig så sterk også.

Hvis du har trent 5x5, men samtidig har hatt energi nok til overs til å druse på med supersett, droppsett og annet bodybuildingsnacks, så har du enten veldig veldig veldig god treningstoleranse (det Keegil siktet til), eller så har du løftet for lette vekter.

Tl;dr - kjør en runde med 5x5 du.

It's all good. Men sørg for at teknikken sitter skikkelig først(:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri testet en slik økt, men skal treffe pten igjen i dag, og få programmet. Deretter går jeg for gull ;-)

Håper du ikke tolket det slik at jeg anbefalte å besvime på trening. :roflmao:

Du får sikkert mye ut av et slikt treningsprogram. Styrken din øker betraktelig og mestringsfølelsen når du øker er priceless! Gled deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...