Gå til innhold

Løpevondter. Spørsmål til fagfolket!


Aaandreaaa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal løpe halvmaraton på lørdag, men har nok dessverre trent litt for mye nå i forrige uke. Resultatet er vondt nederst foran på venstre legg. Har lite peiling på anatomi, men jeg er riiimelig sikker på at problemet ligger i "tibialis anterior tendon", altså senefestet på skinnleggmuskelen.

Det gjør litt vondt stort sett hele tiden, men jeg kan gå og løpe helt fint. Tok en kort løpetur på 5 km isted for å sjekke hvordan det føltes, og det ble ikke noe verre i løpet av den tiden ihvertfall.

Spørsmålet blir da todelt, altså hvordan skal jeg deale med dette både på kort og på lang sikt? Jeg antar at svaret på lengre sikt er hvile, men nå skal jeg jo løpe halvmaraton på lørdag, så hvilen må vente en bitteliten stund. Håper det går greit?

Første spørsmål: Google forteller meg at problemet muligens dreier seg om en begynnende "tibialis anterior tendonitis/tendonopathy". Betyr det at det er en slags betennelse? Og i såfall, kan jeg ta betennelsesdempende, aka ibux for å minimere skaden/smerter? If so, hva er best av gel og piller? Kan ibux gel virke lokalt betennelsesdempende på området, eller må det ikke uansett inn i blodstrømmen?

Andre spørsmål: en artikkel på google forteller at "The anterior tibial tendon can also be injured in distance runners and soccer or football players who forcefully dorsiflex a plantar flexed foot against resistance, placing an eccentric stress on the tibialis anterior muscle" - kan noen forklare meg hva det betyr? :p

Håper at et halvmaraton ikke vil gjøre vondt så altfor mye verre! Tips og råd og info hadde vært veldig fint! :)

Ole-Mats Moskvil Thess

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Om det er beinhinnebetennelse, som Ole-Mats Moskvil, skisserer, så ville jeg på kort sikt nå bare tatt løpefri frem til halvmaraton på lørdag. Under løpet kan du prøve å løpe med kompresjonsstrømper, noen synes det hjelper litt.

Du kan også forsøke med voltarol-gel og evt ibux tabl. I utgangspunktet skal gelen trenge inn i vevet og ha god effekt, fordelen er at den virker lokalt og du slipper evt. systemiske bivirkninger.

Tverrmassasje av muskelen og evt triggerpunktsbehandling med nåler kan løsne opp litt og gi sirkulasjon. Synes sistnevnte hadde god effekt på meg (men det begynner å haste litt siden løpet alt er på lørdag).

Hadde det vært meg, så hadde jeg også lagt inn tøying av legg med rett og bøyd kne og tåhev frem til løpsdagen. Mulig fysio-Ole har noen andre tanker rundt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er beinhinnebetennelse, som Ole-Mats Moskvil, skisserer, så ville jeg på kort sikt nå bare tatt løpefri frem til halvmaraton på lørdag. Under løpet kan du prøve å løpe med kompresjonsstrømper, noen synes det hjelper litt.

Du kan også forsøke med voltarol-gel og evt ibux tabl. I utgangspunktet skal gelen trenge inn i vevet og ha god effekt, fordelen er at den virker lokalt og du slipper evt. systemiske bivirkninger.

Tverrmassasje av muskelen og evt triggerpunktsbehandling med nåler kan løsne opp litt og gi sirkulasjon. Synes sistnevnte hadde god effekt på meg (men det begynner å haste litt siden løpet alt er på lørdag).

Hadde det vært meg, så hadde jeg også lagt inn tøying av legg med rett og bøyd kne og tåhev frem til løpsdagen. Mulig fysio-Ole har noen andre tanker rundt det?

Kan igjen komme med min erfaring, som du kan tolke som du vil, med tåhev gjorde/gjør ihvertfall vondt, værre for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er beinhinnebetennelse, som Ole-Mats Moskvil, skisserer, så ville jeg på kort sikt nå bare tatt løpefri frem til halvmaraton på lørdag. Under løpet kan du prøve å løpe med kompresjonsstrømper, noen synes det hjelper litt.

Du kan også forsøke med voltarol-gel og evt ibux tabl. I utgangspunktet skal gelen trenge inn i vevet og ha god effekt, fordelen er at den virker lokalt og du slipper evt. systemiske bivirkninger.

Tverrmassasje av muskelen og evt triggerpunktsbehandling med nåler kan løsne opp litt og gi sirkulasjon. Synes sistnevnte hadde god effekt på meg (men det begynner å haste litt siden løpet alt er på lørdag).

Hadde det vært meg, så hadde jeg også lagt inn tøying av legg med rett og bøyd kne og tåhev frem til løpsdagen. Mulig fysio-Ole har noen andre tanker rundt det?

Hmm, jeg har alltid tenkt at en beinhinnebetennelse gjør vondt oppover skinnleggen? Her er det et veldig spesifikt punkt som gjør vondt, på størrelse med en tommel kanskje. Det kjennes nesten som om jeg har fått et slag mot det punktet på leggen/ankelen. Synes du jeg skal droppe den 20 minutters joggeturen du anbefalte å ha dagen før løpet også? Har ikke løpt noe siden den turen på tirsdag, men driver og flytter nå, så litt løfting og generell belastning kommer jeg nok dessverre ikke unna.

I utgangspunktet tenker jeg ikke at dette er beinhinnebetennelse, men nå er jo jeg overhodet ingen ekspert da, så jeg hører på dere! :) Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole-Mats, ikke glem meg! :cry:

Sorry, jeg glemte deg :(

Angående diagnosen, som bare blir kvalifisert gjetting, så synes jeg beinhinnebetennelse høres mest sannsynlig ut med tanke på hvor det sitter hen. Tibialis anterior ligger på utsiden av beinet du kjenner foran på leggen, før sena krysser over midt på fremsiden av ankelen og fester på innsiden av foten. Sena blir oftest irritert over fotryggen eller nederst mot innsiden av foten. Punktet du peker på er veldig typsik for beinhinnebetennelse og langt nok unna tibialis anterior til at jeg regner med det ikke er den. Ved benhinnebetennelse er det nederste tredjedel av skinnleggen som er det desidert vanligste. At du har en mindre del er utlukkede positivt ;)

Angående rehab så er Thess inne på mye bra. Ville riktignok ikke begynt på dette før du er ferdig med løpet, da man ofte må prøve seg litt frem før man finner ut av hva du tåler uten å hisse det opp og vi rekker uansett ikke å få deg noe særlig bedre på et par dager uansett. At du har såpass lite vondt mens du løper taler litt imot diagnosen, men jeg holder den som desidert mest sannsynlig uansett.

Generelt går man mer og mer bort fra å bruke betennelsesdempende, men det kan ihvertfall hjelpe på symptomene på kort sikt. Gelevarianter er som Thess sier en grei løsning om du vil være litt snill mot magen.

Om du skal være på den sikre siden ville jeg stått over den lille løpeturen for å være sikker, men antageligvis går det helt greit siden du ikke har blitt ekstremt mye verre av løping tidligere. Må også legge til at fra et nøytralt ståsted er et halvmaraton nå helt forferdelig for leggen din, men jeg skjønner veldig godt om du prioritererer å fullføre løpet mot noen potensielle uker ekstra med rehab og smerte. ;)

Bare å fyre løs om det er noe mer du lurer på, så skal jeg prøve å huske deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hele endte over all forventning! Sluttid på 2:13:45, og kun bittelitt vondt i beinhinna på begynnelsen og slutten av løpet. Ankel- og kneledd var det som gjorde mest vondt egentlig. Men alt i alt var det ikke noe problem over hodet, og jeg storkoste meg hele veien! :D Nå - øl og grillmat (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele endte over all forventning! Sluttid på 2:13:45, og kun bittelitt vondt i beinhinna på begynnelsen og slutten av løpet. Ankel- og kneledd var det som gjorde mest vondt egentlig. Men alt i alt var det ikke noe problem over hodet, og jeg storkoste meg hele veien! :D Nå - øl og grillmat (y)

Så flink! :o Gratulerer med vel gjennomført løp! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...