Gå til innhold

America ! Fuck yeah !


Anbefalte innlegg

Gjest Jester
hehe :) takker for det :)

Eg prøver å¨være realistisk. Tenke realistisk, drømme realistisk, planlegge realistisk osv.

Eg føler at man må leve verden man er i NÅ- ikke slik den var, heller ikke slik den kommer til å bli en gang i fremtiden.

Verden vi lever i nå, så passer ikke religion inn. Religion blir snudd, religion blir misbrukt, religion blir til noe annet enn det oprrinnelig skulle være, Relgion blir brukt til vold,krig og politikk. Når man blander relgion og politikk, ja det er då det blir farlig å leve. Dette ser man stadig, og er ikke et pent syn. Problemet er- religion har vært en del av menneskets liv i flere tusen år. Beste hadde vært om religion kunne forsvunnet helt, men det vil nok ta noen tusen år.

Helt enig, Religion skaper mer splittelse og konflikt en det hjelper, uansett nivå de store verdensreligionene eller helt ned på mann mot mann. Alle de mekanismer som stimuleres av religion vil man kunne føle på av å tilhøre et supporterklubb, ligge å se på stjernene, følelsen av å hjelpe andre m.m Det er ikke noe unikt, vi vet bare bedre nå. For hver bra ting med religion, så finnes det 100 dårlige. For hver bra ting med religion finnes det alternativer uten 100 dårlige ting på slep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig, Religion skaper mer splittelse og konflikt en det hjelper, uansett nivå de store verdensreligionene eller helt ned på mann mot mann. Alle de mekanismer som stimuleres av religion vil man kunne føle på av å tilhøre et supporterklubb, ligge å se på stjernene, følelsen av å hjelpe andre m.m Det er ikke noe unikt, vi vet bare bedre nå. For hver bra ting med religion, så finnes det 100 dårlige. For hver bra ting med religion finnes det alternativer uten 100 dårlige ting på slep.

det har du heilt rett i.

Eg får spørmål av og til- " skal du flytte tilbake til Bosnia? Krigen er vel over for lenge siden"

Det folk ikke skjønner, eller ser, er det store bildet.

Ja- krigen er over. Men er hatet som startet hele dansen- er den forsvunnet? Er det " Fred" ? er det trygt å leve der?

Finns det håp for fremtiden?

Hatet mellom menneske gruppene ligger å ulmer...selv om det er snart 20 år siden krigen var slutt(i 2015)

Mye av hatet er bygd nettopp på religion. og selv om det ikke er krig, så er det noe eg kan kalle for "hverdagligse hatet" som er en del av samfunnet der nede. Det ser ut som det er om å gjør å "rasskjøre" hverandre, istede for å bygge opp landet sammen. Hvem er skylden? - vanskelig å vite når man peker på hverandre. Vanskelig å gjør noe med situasjonen, når folk ikke skjønner at samarbeid må til.

Er det trygt å leve der? hmm, kansje ikke. Det finnes ikke et velferdssystem, korrupsjon er utbredt fra bunn til topp nivå. Merkelig atg man kan slippe unna di verste kriminelle handlinger, bare man har en dyp nok lommebok?

Finnes det håp for fremtiden? Eg tør å håpe, men realistisk sett...ikke nermeste 10 år. Det må en generasjonsskifte til. Aller helst en holdningendring i hele befolkningen. Beste utfall- slutte å bruke religion som et påskudd for hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
det har du heilt rett i.

Eg får spørmål av og til- " skal du flytte tilbake til Bosnia? Krigen er vel over for lenge siden"

Det folk ikke skjønner, eller ser, er det store bildet.

Ja- krigen er over. Men er hatet som startet hele dansen- er den forsvunnet? Er det " Fred" ? er det trygt å leve der?

Finns det håp for fremtiden?

Hatet mellom menneske gruppene ligger å ulmer...selv om det er snart 20 år siden krigen var slutt(i 2015)

Mye av hatet er bygd nettopp på religion. og selv om det ikke er krig, så er det noe eg kan kalle for "hverdagligse hatet" som er en del av samfunnet der nede. Det ser ut som det er om å gjør å "rasskjøre" hverandre, istede for å bygge opp landet sammen. Hvem er skylden? - vanskelig å vite når man peker på hverandre. Vanskelig å gjør noe med situasjonen, når folk ikke skjønner at samarbeid må til.

Er det trygt å leve der? hmm, kansje ikke. Det finnes ikke et velferdssystem, korrupsjon er utbredt fra bunn til topp nivå. Merkelig atg man kan slippe unna di verste kriminelle handlinger, bare man har en dyp nok lommebok?

Finnes det håp for fremtiden? Eg tør å håpe, men realistisk sett...ikke nermeste 10 år. Det må en generasjonsskifte til. Aller helst en holdningendring i hele befolkningen. Beste utfall- slutte å bruke religion som et påskudd for hat

Du som faktisk har opplevd og er berørt, hvordan synes du det er når de alltid snakker om at krigen handlet om folkegrupper mot hverandre, når det som kanskje var årsaken var at de forskjellige folkegruppene var nettopp forskjellig pga religionen de identifiserte seg med? At mye av det som var grobunnen for slike konflikter var Katolikker, Orodokse og muslimer som alle ønsker kontroll og er så pass "sammenvevet" på Balkan? Håper det er greit at jeg spør, dette er noe jeg har interessert meg for, å vet Christopher Hitchens bl.a kritiserte media for å aldri nevne de religiøse forskjellene som skapte mye av konflikten og hatet om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som faktisk har opplevd og er berørt, hvordan synes du det er når de alltid snakker om at krigen handlet om folkegrupper mot hverandre, når det som kanskje var årsaken var at de forskjellige folkegruppene var nettopp forskjellig pga religionen de identifiserte seg med? At mye av det som var grobunnen for slike konflikter var Katolikker, Orodokse og muslimer som alle ønsker kontroll og er så pass "sammenvevet" på Balkan? Håper det er greit at jeg spør, dette er noe jeg har interessert meg for, å vet Christopher Hitchens bl.a kritiserte media for å aldri nevne de religiøse forskjellene som skapte mye av konflikten og hatet om du vil.

Det gjør ingenting at du spør :)

Det er helt tydelig at det er de forskjellige folkegruppene var nettopp forskjellig pga religionen de identifiserte seg med? At mye av det som var grobunnen for slike konflikter var Katolikker, Orodokse og muslimer som alle ønsker kontroll og er så pass "sammenvevet" på Balkan. Dette er helt tydelig i Bosnia idag. Ikke for utenforstående, men for folk som er fra det samfunnet- vi som kalles "diaspora" og folk som lever i Bosnia nå. Gi et lite bilde, i mange byer, bygder er det slik at katolikker holder seg med katolikker, ortodokse med ortodokse, mulsimer med muslimer. I så og si alle byer, bygder osv..så har hver sin gruppe sine kafeer, sine diskoteker, sin side av gata, sin side av skolen, sin del av barnehagen. Dersom en fra en anne gruppe entrer andres kafeer,diskotekerosv...regn med at det blir rabalder. Når man høre om at folk får JULIJNG, bare fordi man har snakket med en jente fra en annen gruppa...da er det ikke rart det var krig

Nå er det ikke slik overalt, men som regel der det er en "majoritets gruppe" og en "minoritetsgruppe"

For eks- min hjemby før krigen røfli 3000 muslimer- røfli 30 000 katolikker. og da er det ikke så enkelt å være muslim, i den byen, og leve der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Det gjør ingenting at du spør :)

Det er helt tydelig at det er de forskjellige folkegruppene var nettopp forskjellig pga religionen de identifiserte seg med? At mye av det som var grobunnen for slike konflikter var Katolikker, Orodokse og muslimer som alle ønsker kontroll og er så pass "sammenvevet" på Balkan. Dette er helt tydelig i Bosnia idag. Ikke for utenforstående, men for folk som er fra det samfunnet- vi som kalles "diaspora" og folk som lever i Bosnia nå. Gi et lite bilde, i mange byer, bygder er det slik at katolikker holder seg med katolikker, ortodokse med ortodokse, mulsimer med muslimer. I så og si alle byer, bygder osv..så har hver sin gruppe sine kafeer, sine diskoteker, sin side av gata, sin side av skolen, sin del av barnehagen. Dersom en fra en anne gruppe entrer andres kafeer,diskotekerosv...regn med at det blir rabalder. Når man høre om at folk får JULIJNG, bare fordi man har snakket med en jente fra en annen gruppa...da er det ikke rart det var krig

Nei da er det virkelig ikke rart det er krig, og igjen ser vi hvor utrolig velegnet religion er til å dele seg inn i "vi mot dem" og aldri aldri jekke på kravene, fordi de hellige skriftene ikke åpner for det. Indoktrinering og generasjoner der hat avler hat, hvor frykt skaper frykt. Tragisk, men meget interessant å høre om det "fra innsiden"

Jeg kan ikke si jeg er optimistisk, men kanskje, kanskje vil internett og teknologien skape en generasjon som er mer opplyst, mindre skeptisk til fremmede, som ser verden under ett, og som søker sammen, i stedet for fra hverandre.

Kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da er det virkelig ikke rart det er krig, og igjen ser vi hvor utrolig velegnet religion er til å dele seg inn i "vi mot dem" og aldri aldri jekke på kravene, fordi de hellige skriftene ikke åpner for det. Indoktrinering og generasjoner der hat avler hat, hvor frykt skaper frykt. Tragisk, men meget interessant å høre om det "fra innsiden"

Jeg kan ikke si jeg er optimistisk, men kanskje, kanskje vil internett og teknologien skape en generasjon som er mer opplyst, mindre skeptisk til fremmede, som ser verden under ett, og som søker sammen, i stedet for fra hverandre.

Kanskje...

får lyst til å ta en Martin Luther king tale her- "i have a dream"

ja eg håper innderlig det, at folk bryter religons barrieren og kan samles som "folket av Bosnia & Hercegovina" under ett.

Indoktrinering av hat skjer desverre fremdeles, og eg tror det ikke kommer til å forsvinne med det samme. Man kan kansje tenke" ja men se på Tyskland, "time heals all wounds". Men Bosnia er delt i 3 store grupper, det blir vanskelig, men er ikke umulig. En plass må man begynne.

Og Spørsmålet er- er 2014 året det starter?

Det har nemmelig vært en del protester mot styresmaktene nå i siste uker. og det ulmer til at "nå kan det skje"

Folk er drit lei av å leve i elendighet...lei av styrsmakter som putter penger i sine egne lommer. lei av å ikke kunne skaffe mat og klær - ca 60% arbeidsledighet nå. Nå er det litt sånn at eg lurer på om det ikke kommer en "Ukraina storm" i Bosnia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.patheos.com/blogs/wwjtd/2014/03/james-david-manning-advocates-stoning-gay-people-to-death/

James David Manning advocates stoning gay people to death.

JesusWouldStoneHomos-300x240.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=_sxDcUMfN9g

Respons fra Christopher Hitchens om en annen lignende ignoramus:

You’re the guy who proves you can get away with anything in this country if the word ‘Reverend’ is in front of your name.”
Lenke til kommentar
Del på andre sider

This belongs in the Museum of Imaginary Suffering: - Sam Harris

http://www.nytimes.com/2014/03/22/us/a-wedding-amid-cries-of-unfinished-business-from-a-marriage.html

Meir Kin, the new husband, has been divorced for more than seven years, under California’s civil law. But he has refused to give his previous wife the document known as a “get,” as required by Orthodox Jewish law to end a marriage. In the eyes of religious authorities, the woman he married in 2000 is what is called an agunah — Hebrew for chained wife. Without the get, the woman, Lonna Kin, is forbidden under Jewish law to remarry.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...